Assignatura

Avaluació, Innovació i Qualitat

  • codi 10212
  • curs 4
  • període Semestre 1
  • tipus op
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Dra. Maria DOMINGO - mdomingoc@uic.es

Horari d'atenció

Maria Domingo Coscollola. Abans i després de la sessió presencial a l'aula.

Meritxell Balcells Sanahuja. Dimecres 13.30-14.00 (presencial). Via e-mail: mbalcells@uic.es

Presentació

Pretenem donar una visió global i de qualitat sobre la innovació i l’avaluació en els centres educatius del segle XXI des de diferents àmbits destacant trets significatius a nivell teòric, però també incidint en qüestions pràctiques.

Tractarem la millora de la qualitat del professorat i del procés d’ensenyament-aprenentatge des de dues vessants:

  • Innovació i tecnologies de la informació i la comunicació (TIC).
  • Avaluació de l’escola i del sistema escolar.

A nivell general, partirem d'un plantejament educatiu integrador i motivador... i d’estratègies didàctiques centrades en l'alumne per promoure l'aprenentatge actiu i significatiu.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CET-7 - Foment de la responsabilitat pel que fa al desenvolupament professional: analitzar, reflexionar i desenvolupar els punts de vista sobre la professió i la competència com a mestre, saber-los explicitar i saber com posar-se al dia.
  • CG-01 - Integrar les tecnologies de la informació i la comunicació a les activitats d'ensenyament i aprenentatge, a la gestió de l'ensenyament i al desenvolupament professional.
  • CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Innovació i TIC

  • Integra tecnologies de la informació i la comunicació en les activitats d'ensenyament i aprenentatge, i en la gestió de l'ensenyament i en el desenvolupament professional.
  • Gestiona y comparteix informació sobre innovació i TIC...  i fa us de la que obté dels seus companys.
  • Analitza i reflexiona sobre ser docent en un món de canvis.

Avaluació de l’escola i del sistema escolar

  • Participa constructivament en diferents tipus de consultes i sistemes d'avaluació amb persones i institucions exteriors.
  • Coneix els elements que conformen la competència de l'orientació a la qualitat, els diferents nivells de domini i tracta de desenvolupar-la al màxim.
  • Mostra capacitat de reflexió a través de la interacció amb un mateix i amb el grup
  • Adquireix el rol d’investigador de la pròpia pràctica.
  • Els treballs realitzats al llarg del semestre són originals, adequats, rics i rigorosos.
  • Manifesta capacitat de síntesi, organització i pertinència de les idees.
  • Respecte al grup: puntualitat, tolerància, acceptació d’idees....
  • Aportacions científiques.

Continguts

Innovació i TIC

  • Desenvolupament i millora professional amb les TIC.
  • Tecnologies i pedagogies emergents.
  • Investigacions educatives sobre TIC i innovació.
  • Projectes educatius en xarxa.
  • Entorn personal d’aprenentatge (PLE).
  • Entorns innovadors per millorar l'aprenentatge

Avaluació de l’escola i del sistema escolar

  • Concepte i significat d’avaluació educativa.
  • Avaluació institucional.
  • Avaluació del docent.
  • Avaluació per al desenvolupament institucional i la millora de l’escola.
  • Avaluació de la direcció.
  • Proves diagnòstiques externesnacionals i internacionals.
  • De la PAC a la MAC.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Innovació i TIC

La metodologia serà variada: aprenentatge cooperatiu, estudis de casos, mètode expositiu, recerca, i resolució de tasques. Es posaran en pràctica metodologies relacionades amb la pràctica reflexiva i s'estimularà el paper actiu així com l'aprendre a aprendre i l’intercanvi de coneixement. Mentre es duen a terme les activitats, s’orientarà l'aprenentatge i es prioritzarà les habilitats de recerca, de conceptualització i anàlisi, de raonament, de comunicació i d’avaluació. Plantejament organitzatiu del treball en dos tallers:

  • Taller inicial
    Reflexionar sobre aprendre a ser docent en un món de canvis.
    Usar i classificar eines i recursos del núvol.
    Impartir formació amb i sobre TIC.
    Participar en miniseminari de 2 recerques.
  • Taller avançat
    Descriure i analitzar tecnologies i pedagogies emergents.
    Conèixer projectes educatius de centre en xarxa.
    Aprofundir en la pràctica d’un projecte de centre i presentar-ho.
    Analitzar entorns innovadors per millorar l’aprenentatge.
    Presentar un PLE.

Avaluació de l’escola i del sistema escolar

En aquesta assignatura ens aproparem a l’Avaluació Institucional des de la seva component teòrica, la seva caracterització i els instruments que ens han de permetre posar-la en pràctica en una institució educativa. S'abordaran els conceptes bàsics a partir del treball de casos, de la investigació-acció i de les exposicions realitzades a classe.

L'alumnat haurà de realitzar treballs en grups i individuals i elaborar una proposta d'avaluació interna del "seu centre" com a membre d'un suposat Equip Directiu.

Analitzarem documents reals i compararem pràctiques avaluatives externes tant a nivell nacional com internacional.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Innovació i TIC

Aquesta part és especialment de caràcter pràctic pel que és prioritari l'assistència amb participació activa per al desenvolupament d’habilitats de recerca, de conceptualització i anàlisi, de raonament, de comunicació i d’avaluació.  

Durant els dos tallers els alumnes hauran de desenvolupar diferents pràctiques i lliurar-les en els terminis establerts. Es valorarà el fer, el treball en equip, el col·laborar, l’innovar per ensenyar, la implicació individual i autoavaluació. Tindrem en compte el pes ponderat del taller-1 (40%), del taller-2 (40%) i d'una prova individual (20%).

Avaluació de l’escola i del sistema escolar

La participació activa és una peça fonamental en l'avaluació d'aquesta matèria. L'assistència a classe, junt amb les aportacions relevants així com l'actitud i el respecte vers el grup, suposaràn un 20% de la nota final. 

Es valorarà la capacitat de treballar en grup i de fer-ho de manera individual a través de lar ealització de diferents treballs, que avaluaran igualment la capacitat d'utilitzar recursos i materials (40%). Com a treball final d'aquesta part de la matèria consistirà en l'elaboració d'un material d'avaluació de la tasca docent o  institucional d'un centre (40%).

Bibliografia i recursos

Innovació i TIC

  • Adell, J. y Castañeda, L. (2012). Tecnologías emergentes, ¿pedagogías emergentes? En J.Hernández, M. Pennesi, D. Sobrino y A. Vázquez (coord.). Tendencias emergentes en educación conTIC. Barcelona: Asociación Espiral, Educación y Tecnología. págs. 13-32.
  • Barba, C.; Capella, S. (coord.) (2010). Ordinadors a les aules. La clau és la metodologia. Barcelona: Graó.
  • Bolivar, A. (2012). Políticas actuales de mejora y liderazgo educativo. Málaga: Aljibe.
  • Castañeda, L. y Adell, J. (eds.). (2013). Entornos personales de aprendizaje: claves para el ecosistema educativo en red. Alcoy: Marfil.
  • Cebrián, M. y Gallego, M. J. (Coords.) (2011). Procesos educativos con TIC en la sociedad del conocimiento. Madrid: Pirámide.
  • Chomski, D. (2012). L´ús didàctic dels mitjans de comunicació i les TIC a l'Educació Infantil. Editorial UOC.
  • Cloud Computing (2012). Comunicación y Pedagogía. Revista de educación y recursos didácticos, 257-258.
  • Domingo, M. y Marquès, P. (2011). Aulas 2.0 y uso de las TIC en la práctica docente. Comunicar , 37, 169-175. (DOI: 10.3916/C37-2011-03-09).
  • Domingo, M. y Marquès, P. (2013). Experimentación del uso didáctico de la pizarra digital interactiva (PDI) en el aula: Plan formativo y resultados. Enseñanza & Teaching, 31 (en premsa).
  • Domingo, M. y Marquès, P. (2013). Práctica docente en aulas 2.0 de centros de educación primaria y secundaria de España. Píxel Bit, 42.
  • Domingo, M. Sánchez, J. A. y Sancho, J. M. (2014). Investigar con y sobre los jóvenes colaborando y educando. Comunicar , 42 (en premsa).
  • Gairin, J. (Ed.) (2012). Gestión del conocimiento y desarrollo organizativo: formación y formación corporativa. Wolters Kluwer.
  • Gros, B. y Suárez, C. (2013). Aprender en red. De la interacción a la colaboración. Barcelona: UOC. .
  • González,  M. T (coord.) (2011). Innovaciones en el gobierno y la gestión de los centros escolares. Madrid: Síntesis.
  • Juvany, J. (2012). Connecta’t per aprendre. Aprenentatge social i personalitzat. Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat.
  • Pérez, A. y Redondo, S. (2006). Projectes telemàtics a l'educació primària: un recurs per transformar l'escola. Barcelona: UOC.
  • Sancho, J. M. y Alonso, C. (Coord.) (2012). La fugacidad de las políticas, la inercia de las prácticas. La educación y las tecnologías de la información y la comunicación. Barcelona: Octaedro.
  • Sancho, J. M., Domingo, M. y Hernández, F. (2013). Lenguajes de comunicación, expresión y aprendizaje de los jóvenes. Publicació de la Universitat de Barcelona (en premsa).

Avaluació de l’escola i del sistema escolar

  • BALL, S.J. (1989). La micro política en la escuela. Hacia una teoría de la organización escolar. Barcelona: MEC/Paidós.
  • BOLÍVAR, A. (2001). Documentar la realidad: un diagnóstico ajustado de la intervención educativa. Disponible en: http://dewey.uab.es/pmarques/evdioe.htm
  • BORRELL, N. (1988). «Evaluación de centros escolares.»  En R. PASCUAL (ed.) La gestión educativa ante la innovación y el cambio. Madrid: Narcea. Págs. 212-218.
  • CANO, E. (2007). Cómo mejorar las competencias de los docentes.  Guía para la autoevaluación  y el  desarrollo  de  las  competencias  del  profesorado.  (2.ª  ed.) Barcelona: Graó.
  • CASANOVA,  M.A.  (1998a).  « ¿Describir  o evaluar? El informe de evaluación y la toma de decisiones.» Organización y Gestión Educativa. Núm. 6. Madrid: Wolkers Kluwer/FEAE. Págs. 18-20 y 29-30.
  • CLARK, J. (1989).  «Opiniones  contrapuestas,  toma de decisiones  y acción administrativa.» En R. BATES (ed.) Práctica crítica de la administración educativa. Valencia: Universitat de València. Págs. 171-189.
  • COLEMAN, J. (1966). Equality of Educational Oppor tunity. Washington: Pruit Of f. CONSEJERÍA DE EDUCACIÓN,  CULTURA Y DEPORTES DE CANARIAS (2006). ¿Qué evaluar de los centros educativos? Propuesta y justificación de dimensiones a evaluar.  (2. ª  ed.)  Las  Palmas de Gran Canarias: Instituto  Canario  de Evaluación y Calidad Educativa.
  • DARLING-HAMMOND, L. (2001). El derecho de aprender. Barcelona: Ariel.
  • EISNER, R.E. (2006). Evaluación comprensiva y evaluación basada en estándares. Barcelona: Graó.
  • ESCUDERO,  J.M. (1998). «Calidad de la educación: entre la seducción y las sospechas.» Comunicación presentada en Actas del V Congreso Interuniversitario de Organización de Instituciones Educativas, Madrid, 10-13 de noviembre. Págs. 201-231.
  • GAIRÍN, J. (1993). «La autoevaluación institucional como vía para mejorar los centros educativos.» Bordón. Vol. 45. Núm. 3. Madrid: Sociedad Española de Pedagogía. Págs. 331-350.
  • GARCÍA, R. (2003). «Propuesta de trabajo para facilitar los procesos de mejora de los centros comprometidos con su (re)construcción democrática. Por un modelo colaborativo.» En Junta de Extremadura. Nuevos retos en la formación del profesorado. Centro de Profesores y Recursos de Talarrubias, 23 y 24 de abril de 2003. Disponible en:http://tecnologiaedu.us.es/bibliovir/pdf/JORNADASCPRS-DOSSIER.pdf
  • HABERMAS, J. (1982). Conocimiento e interés. Madrid: Taurus.
  • HARGREAVES, A. (1995). «La modificación de las culturas de trabajo en la enseñanza.» Kikiriki. Núm. 35. Págs. 49-61.    (1996). Profesorado, cultura y postmodernidad (cambian los tiempos, cambia el profesorado). Madrid: Morata.
  • HOPKINS, D.;  AINSCOW, M.;  WEST, M. (1994).  School Improvement in an era of change. London: Cassell.
  • JENCKS,  C.S.  et al. (1972). Inequality: A reassessment  of family and schooling in America. New York: Harper & Row.
  • JOINT COMMITTEE  ON STANDARS FOR EDUCATIONAL EVALUATIONS,  THE (1981). The program evaluation standards: how to assess  evaluations of educational pro- grams (2.ª ed.). Thousand Oaks, CA (EEUU):  Sage.
  • KUHN, T. (1971). La estructura de las revoluciones científicas. México: Fondo de Cultura Económica.
  • MESTRES,  J. (1998). «L'avaluació de centres.»  Guix. Elements d'Acció Educativa. Núm. 242. Barcelona: Graó. Págs. 5-8.
  • NEVO, D. (1997). Evaluación basada en el centro. Bilbao: Mensajero.
  • RAMO, Z.; GUTIÉRREZ, R. (1995). La evaluación en la educación primaria. Teoría y práctica. Madrid: Escuela Española.
  • REYNOLDS, D.; BOLLEN, R.; CREEMERS, B.; HOPKINS, D.; STOLL, L.; LAGERWEIJ, N.  (1997).  Las  escuelas  eficaces.  Claves  para mejorar la enseñanza.  Madrid: Santillana.
  • RUIZ, J.M.  (1996).  Cómo hacer una evaluación en un centro educativo. Madrid: Narcea.
  • SANTOS GUERRA, M.A. (1990). Hacer visible lo cotidiano. Madrid: Akal.
  • — (1993a). «Los (ab)usos de la evaluación.» Cuadernos de Pedagogía. Núm. 215. Barcelona: Wolters Kluwer. Págs. 70-73.
  • — (1993b).   La  evaluación:  un  proceso   de  diálogo,  comprensión  y  mejora. Archidona (Málaga): Aljibe.
  • — (1994). Entre bastidores. El lado oculto de la organización escolar. Málaga: Aljibe.
  • — (1998).  «Metaevaluación de las escuelas.» Organización y Gestión Educativa. Núm. 6. Madrid: Wolkers Kluwer/FEAE. Págs. 36-40.
  • — (2000). La escuela que aprende. Madrid: Morata.
  • SCRIVEN,  M. et al. (eds.) (1967). Perspectives of curriculum evaluation. Chicago: RandMcNally.
  • STAKE,  R. (2006).  Evaluación comprensiva y evaluación basada en estándares. Barcelona: Graó.
  • STOLL, L.; FINK, D. (1999). Para cambiar nuestras escuelas. Barcelona: Octaedro.
  • STUFFLEBEAM, D.L.; SHINKFIELD, A.J. (1987, 1993). Evaluación sistemática. Guía teórica y práctica. Madrid: Paidós/MEC.
  • TEJADA, J. (1997). «Modelos de evaluación.» En J. GAIRÍN y A. FERRÁNDEZ (eds.). Planificación y gestión  de  instituciones  de  formación. Barcelona: Praxis.  Págs. 269-281.
  • TIANA, A.  (1993).  «Evaluación  de  centros  y evaluación  del  sistema  educativo.» Bordón. Vol. 45. Núm. 3. Madrid: Sociedad Española de Pedagogía. Págs. 283-293.
  • WEBER, G.  (1971).  Guner-city children.  Tought to read:  four succesful  schools. Washington: Council for Basic Education

 

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00