Assignatura

La Didàctica en la Formació d'adults

  • codi 10216
  • curs 4
  • període
  • tipus op
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CET-1 - Responsabilitat interpersonal: ser conscient de l'actuació professional i de la influència en l'alumnat. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos de grup i la comunicació per tal d'aconseguir una bona col·laboració amb i entre l'alumnat.
  • CET-3 - Expert en la matèria que s'imparteix i en els mètodes d'ensenyament: tenir els coneixements necessaris sobre la matèria que s'ensenya i saber quins mètodes didàctics s'han d'aplicar per crear un bon entorn d'aprenentatge que permeti a l'alumnat adquirir el bagatge cultural que necessita per viure en societat, i aconseguir-ho d’una manera contemporània, professional i sistemàtica.
  • CET-4 - Responsabilitat organitzativa: tenir un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per crear un clima de treball agradable a les seves classes i a la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes, amb ell mateix i amb els companys, i per damunt de tot, és clar, amb l'alumnat. i aconseguir tot això d'una manera professional i sistemàtica.
  • CET-5 - Col·laboració amb els companys de professió: tenir els coneixements i les habilitats necessaris per fer una aportació professional al clima pedagògic de l'escola, així com en les relacions professionals, i per aconseguir una bona organització escolar.
  • CET-7 - Foment de la responsabilitat pel que fa al desenvolupament professional: analitzar, reflexionar i desenvolupar els punts de vista sobre la professió i la competència com a mestre, saber-los explicitar i saber com posar-se al dia.
  • CG-01 - Integrar les tecnologies de la informació i la comunicació a les activitats d'ensenyament i aprenentatge, a la gestió de l'ensenyament i al desenvolupament professional.
  • CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-03 - Saber expressar-se en llengua anglesa segons el nivell b1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-04 - Promoure i facilitar en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en relació amb l'entorn, l'atenció a les necessitats educatives singulars dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
  • CG-07 - Conèixer els elements que conformen el pensament crític, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-08 - Conèixer els elements que conformen el pensament reflexiu, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-09 - Conèixer els elements que conformen la competència de la creativitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-10 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'esperit emprenedor, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-11 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'orientació a la qualitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

1 . Està ben informat sobre els fonaments teòrics de la formació d'adults .
2 . Coneix a nivell pràctic les teories de la comunicació i les dinàmiques de grups de formació d'adults i coneix de manera especial les repercussions d'aquestes teories en les seves actuacions .
3 . Està familiaritzat amb les diferents pràctiques educatives en l'àmbit de la formació d'adults i és conscient de les seves conseqüències del comportament dels seus alumnes , i sap com actuar com a professor .
4 . Es fa una idea sobre l'ambient social del grup , del benestar individual dels seus alumnes , i del seu progrés pel que fa a la independència i la responsabilitat .
5 . Identifica i diferencia les perspectives educatives multiculturals .
6 . És conscient i sap analitzar els diferents contextos educatius .
7 . Fomenta la formació permanent i l'ocupació .
8 . Coneix les tendències i metodologies didàctiques en la formació d'adults .
9 . Coneix i integra en la seva pràctica docent el currículum de formació d'adults .
10 . Dóna orientacions als seus alumnes , però també els dóna responsabilitat pròpia i els anima a fer les seves pròpies aportacions .
11 . Avalua les activitats i la seva eficàcia i , si cal , les adaptacions per a tot el grup o per a alumnes concrets .
12 . Detecta problemes d'aprenentatge i obstacles , i dissenya un pla o mètode adequat , juntament amb altres professionals , si cal .
13 . Coneix la repercussió que la competència i l'adquisició lingüística té el procés d'aprenentatge , i sap com contemplar-les en la pràctica educativa .
14 . Fa ús de formes d'organització , suports didàctics i materials educatius que donen suport als objectius i activitats d'aprenentatge .
15 . Coneix aspectes de gestió de l'aula que tinguin relació amb les seves activitats educatives .
16 . Realitza una aportació constructiva en les diferents reunions i altres formes de col · laboració a l'escola .
17 . Està familiaritzat amb els models de garantia de la qualitat i amb els mètodes de millora educativa i de desenvolupament escolar .
18 . Està ben informat sobre els processos de comunicació, els estils i les convencions de l'entorn social dels alumnes .
19 . Actua de forma ètica i responsable en l'exercici de les seves funcions .
20 . Està al dia sobre els últims descobriments en els camps de la pedagogia i de la metodologia docent que incideixen en la seva pròpia pràctica docent .
21 . Integra les tecnologies de la informació i la comunicació en les activitats d'ensenyament - aprenentatge , en la gestió de l'ensenyament i en el desenvolupament professional .
22 . Comunica i expressa de forma correcta en la llengua d'ensenyament de forma oral i escrita .
23 . Sap interpretar i integrar coneixements de documents en la llengua anglesa d'aquesta matèria .
24 . Promou i facilita en els contextos d'aprenentatge i de convivència , a l'escola i en la relació amb l'entorn , l'atenció a les singulars necessitats educatives dels estudiants , a la igualtat de gènere , a l'equitat i al respecte dels drets humans .
25 . Coneix els elements que conformen el pensament crític i reflexiu , en els diferents nivells de domini i desenvolupa la seva competència al màxim .
26 . Coneix els elements que conformen la competència de la creativitat , l'esperit emprenedor i l'orientació a la qualitat , en els diferents nivells de domini i els desenvolupa al màxim .

Continguts

Fonaments de la formació d'adults

1 . La pedagogia d'adults
2 . Les conseqüències de la globalització per a la formació
3 . Formació , qualificació i competència
4 . Alfabetització . Paulo Freire .
5 . Aprenentatge al llarg de la vida ( lifelong learning )
6 . Evolució històrica de l'educació d'adults a Espanya ( segles XIX -XX )
7 . Tendències actuals .

La didàctica en la formació d'adults

8 . Ensenyar i aprendre
9 . L'aprenentatge dels adults .
10 . Sobre la relació entre la didàctica i la metodologia en la formació d'adults .
11 . Canvi de la cultura d'aprenentatge a la capacitació .
12 . Sistemes de qualitat i millora contínua .

Contextos educatius en la formació d'adults

13 . Educació multicultural .
14 . Desigualtats socials i educació .
15 . La sociologia de l'educació i l'atenció a la diversitat .
16 . Polítiques educatives en l'àmbit de l'educació de les persones adultes .
17 . El treball i la família
18 . La formació per a l'ocupació

Habilitats comunicatives i de gestió de grups en la formació d'adults

19 . Habilitats de comunicació a l'aula
20 . Estratègies de motivació
21 . Característiques i principi bàsics de les dinàmiques de grup
22 . Tècniques de dinàmiques de grup
23 . Rols i lideratge

Àmbits d'aprenentatge en la formació d'adults

24 . Ensenyament i aprenentatge de les ciències experimentals . Dificultats i possibles solucions .
25 . Ensenyament i aprenentatge de les ciències socials . Dificultats i possibles solucions .
26 . Ensenyament i aprenentatge de les llengües . Dificultats i possibles solucions .
27 . Ensenyament i aprenentatge de les matemàtiques . Dificultats i possibles solucions .
28 . Ensenyament i aprenentatge de les arts . Dificultats i possibles solucions

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

COMPETÈNCIESMETODOLOGIAACTIVITAT FORMATIVA
Aprenentatge basat en problemes
Aprenentatge cooperatiu
Aprenentatge orientat a projectes
Contracte d'aprenentatge
Estudi de casos
Mètode expositiu / lliçó magistral
Resolució d'exercicis i problemes
Classes pràctiques
Classes teòriques
Estudi i treball individual / autònom
Estudi i treball en grup
Pràctiques externes
Seminaris tallers
Tutories

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

RESULTATS D'APRENENTATGESISTEMA D'AVALUACIÓ
Dossier d'aprenentatge
Preguntes orals
Qüestionari
Entrevista estructurada
Autoavaluació
Proves objectives
Presentació d'un treball
Memòria
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00