Assignatura
Gestió Aliances Estratègiques
- codi 10282
- curs 4
- període Semestre 2
- tipus op
- credits 3
No especificada
Professorat
Responsable
Horari d'atenció
A convenir amb l'estudiant personalment.
Presentació
Les aliances estratègiques són un instrument important que les empreses poden utilitzar per mantenir i millorar la seva competitivitat en entorns empresarials canviants i altament complexes. En molts casos les aliances poden ser una arma per millorar la posició estratègica d'una empresa.
Amb aquesta assignatura optativa donarem resposta a la necessitat de transmetre als qui seran futurs directius coneixements acumulats en la teoria i praxis empresarial sobre el món de les aliances estratègiques.
Requisits previs
L'estudiant ha de ser capaç de llegir i entendre textos escrits en llengua anglesa.
Objectius
El curs té dos objectius:
1. Donar un marc conceptual per comprendre els elements clau de les aliances entre empreses.
2. Ajudar a desenvolupar les habilitats i competències necesaries per dirigir aliances de manera exitosa.
Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació
- 09 - Identificar les economies emergents així com el món subdesenvolupat i analitzar les polítiques de creixement aplicades.
- 10 - Identificar els factors del creixement econòmic a llarg termini i comprendre l'impacte de la globalització.
- 13 - Conèixer i comprendre la terminologia i els procesos de gestió de l'empresa.
- 19 - Analitzar variables quantificables de l'entorn econòmic i incorporar-les en la presa de decisions.
- 26 - Ser capaç d'entendre i utilitzar els conceptes bàsics de màrqueting i les principals polítiques de l'àrea, i de comprendre l'entorn comercial en el qual operen les empreses.
- 37 - Tenir capacitat per aplicar tècniques, mètodes i eines de gestió.
- 39 - Adquirir habilitats en la resolució de problemes i en la presa de decisions: emprar la informació rellevant, aplicar els mètodos adequats i situar el problema dins el conjunt d'una organització.
- 45 - Ser capaç de treballar amb textos acadèmics.
- 50 - Adquirir capacitat de relacionar conceptes i fer exercicis d'anàlisi i de síntesi.
- 54 - Ser capaç d'expressar idees i arguments de manera ordenada i coherent tant oralment com de forma escrita.
- 60 - Assolir coneixements que afavoreixin el respecte vers altres cultures i costums.
- 61 - Desenvolupar habilitats per tal de facilitar l'adaptació a noves situacions.
- 65 - Adquirir la capacitat de posar en pràctica els coneixements.
- 66 - Capacitat de recuperar i tractar informació.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
Entendre la racionalitat de les aliances estratègiques.
Adquisició de les habilitats i coneixements per dissenyar i gestionar una aliança empresarial.
Continguts
Tema 1 La racionalitat de les aliances. Materials Lectura_Alliance_Advantage
alliance_adv_ch_2.pdf Lectura_Joint_Venturing
jointventuring_cap_4.pdf Tema_1
gae22013_1.pdf 1.1 Definicions bàsiques
1.2 Motivacions i rendiment de l'aliança
1.3 CAS: ALPES (del llibre recomanat)
1.4 CAS: CAMERON AUTOPARTS (entregat en ma)
Tema 2 La selecció del soci adequat. Materials Tema_2
gae22013_2.pdf 2.1 Aspectes teòrics
2.2 CAS: LARSON EN NIGERIA
Tema 3 Negociació i disseny de l'aliança. Materials Tema_3
gae22013_3.pdf 3.1 Aspectes teòrics
3.2 CAS: ELI LILLY EN LA INDIA (del llibre recomanat)
3.2 CAS: SHANGHAI EUROTEL CENTER (entregat en ma)
Tema 4 Implementació i management de l'aliança. 4.1 Aspectes teòrics
4.2 CAS: WIL-MOR TECHNOLOGIES: ¿HAY UNA CRISIS? (del llibre recomanat)
4.3 CAS: CANADIAN CLOSURES (entregat en ma)
Tema 5 Direcció exitosa d'aliances: casos reals.Tema 6 Colloquium lectures (Col·loqui de lectures).Tema 7 Course Report Materials Descripció del Course Report
coursereportgae2013.pdf Exemple 1 de Presentació "tipus Conslutoria"
exemple1presentacioconslutoria.pdf Exemple 2 de Presentació "tipus Conslutoria"
exemple2presentacioconslutoria.pdf Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
Els objectius de l'assignatura s'assoliran per tres vies: explicacions del professor, discussions de casos, i lectura personal d'articles acadèmics i d'altres textos específics.
Per tant les activitats formatives inclouen:
-Classes magistrals.
-Lectures individuals.
-Anàlisi individual i posterior discussió en l'aula de casos pràctics.
-Discussió en l'aula de textos específics.
-I si fos el cas: Comentaris i exposicions breus dels estudiants.
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
L'avaluació es realitzarà a partir de tres elements:
a) Participació en les classes: 40%. Inclou tres elements: 1: Les intervencions personals valorades a partir de l'escala: A+ (excel·lent); A (bona); B (adequada); C (pobre). 2: Les entregues curtes, exposicions orals, etc. 3: L'actitud durant les classes (que pondera multiplicant per "1" les valoracions 1 i 2 anteriors, si l'actitud és adequada, o bé multiplicant per zero les valoracions 1 i 2 anteriors, si l'actitud és dolenta/negativa).
b) Examen final: 25%
c) Treballs personals: 35%. Inclou els informes de casos per treballar a casa i el projecte del curs. També altres tasques que eventualment s'encarreguin.
L'assitència a les classes és fonamental per l'aprenentatge i l'avaluació. Una assitència inferior al 75% (10 classes), justificada o no, comporta la qualificació de No Presentat a l'assignatura.
Cal aprovar per separat els tres components de l'avaluació per poder superar l'assignatura.
Bibliografia i recursos
Text bàsic:
Schaan, J-L.; Kelly, M. y Tanganelli, D. (2012). Gestión de Alianzas Estratégicas: construyendo alianzas que funcionen, editorial Pirámide, Madrid.
A banda, es proporcionaran durant el curs diferents notes tècniques, articles acadèmics i altre material.