Assignatura

Gestió Aliances Estratègiques

  • codi 10282
  • curs 3
  • període Semestre 2
  • tipus op
  • credits 3

Llengua d'impartició principal: català

Professorat

Responsable

Dr. David TANGANELLI - databer@uic.es

Horari d'atenció

A convenir amb l'estudiant personalment.

Presentació

Les aliances estratègiques són un instrument important que les empreses poden utilitzar per mantenir i millorar la seva competitivitat en entorns empresarials canviants i altament complexes. En molts casos les aliances poden ser una arma per millorar la posició estratègica d'una empresa.

Amb aquesta assignatura optativa donarem resposta a la necessitat de transmetre als qui seran futurs directius coneixements acumulats en la teoria i praxis empresarial sobre el món de les aliances estratègiques.

Requisits previs

La docència es realitzarà en català. Amb tot, l'estudiant ha de ser capaç de llegir i entendre textos escrits en llengua anglesa, doncs part del material obligatori està en aquesta llengua.

Objectius

El curs té dos objectius:

1. Donar un marc conceptual per comprendre els elements clau de les aliances entre empreses.

2. Ajudar a desenvolupar les habilitats i competències necesaries per dirigir aliances de manera exitosa.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 09 - Identificar les economies emergents així com el món subdesenvolupat i analitzar les polítiques de creixement aplicades.
  • 10 - Identificar els factors del creixement econòmic a llarg termini i comprendre l'impacte de la globalització.
  • 13 - Conèixer i comprendre la terminologia i els procesos de gestió de l'empresa.
  • 19 - Analitzar variables quantificables de l'entorn econòmic i incorporar-les en la presa de decisions.
  • 26 - Ser capaç d'entendre i utilitzar els conceptes bàsics de màrqueting i les principals polítiques de l'àrea, i de comprendre l'entorn comercial en el qual operen les empreses.
  • 37 - Tenir capacitat per aplicar tècniques, mètodes i eines de gestió.
  • 39 - Adquirir habilitats en la resolució de problemes i en la presa de decisions: emprar la informació rellevant, aplicar els mètodos adequats i situar el problema dins el conjunt d'una organització.
  • 45 - Ser capaç de treballar amb textos acadèmics.
  • 50 - Adquirir capacitat de relacionar conceptes i fer exercicis d'anàlisi i de síntesi.
  • 54 - Ser capaç d'expressar idees i arguments de manera ordenada i coherent tant oralment com de forma escrita.
  • 60 - Assolir coneixements que afavoreixin el respecte vers altres cultures i costums.
  • 61 - Desenvolupar habilitats per tal de facilitar l'adaptació a noves situacions.
  • 65 - Adquirir la capacitat de posar en pràctica els coneixements.
  • 66 - Capacitat de recuperar i tractar informació.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Entendre la racionalitat de les aliances estratègiques.

Adquisició de les habilitats i coneixements per dissenyar i gestionar una aliança empresarial.

Continguts


Tema 0 Funcionament del curs i la metodologia del cas
      0.1 Funcionament del curs
            Materials
                  El curs contingutassignaturagae_2016.pdf 
      0.2 La metodologia del cas
            Materials
                  Metodologia del cas metodologiadelcas.pdf 
      0.3 Warm-up: Cas DANONE EN CHINA
            Materials
                  Cas Danone casdanoneywahaha.pdf 

Tema 1 La racionalitat de les aliances.
      Materials
            Lectura_Alliance_Advantage alliance_adv_ch_2.pdf 
            Lectura_Joint_Venturing jointventuring_cap_4.pdf 
            Tema 1 gae2016_t1_full.pdf 
      1.1 Definicions bàsiques
      1.2 Motivacions i rendiment de l'aliança
      1.3 Les llicències
      1.4 CAS: ALPES (del llibre recomanat)
      1.5 CAS: English Case 1 (entregat en ma)

Tema 2 La selecció del soci adequat.
      Materials
            Tema 2 gae_t2.pdf 
      2.1 Aspectes teòrics
      2.2 CAS: LARSON EN NIGERIA (del llibre recomenat)

Tema 3 Negociació i disseny de l'aliança.
      Materials
            Tema 3 gae2016_t3.pdf 
      3.1 Aspectes teòrics
      3.2 CAS: English Case 2 (entregat en ma)

Tema 4 Implementació i management de l'aliança.
      Materials
            Tema 4 gae2016_t4.pdf 
      4.1 Aspectes teòrics
      4.2 CAS: WIL-MOR TECHNOLOGIES: ¿HAY UNA CRISIS? (del llibre recomanat)
      4.3 CAS: English Case 3 (entregat en ma)
      4.4 CAS: TERRALUMEN

Tema 5 Seminari de lectures.
      Materials
            Lectura 2 avoiding_blind_spots.pdf 
            Lectura 3 beamish_10.pdf 
            Lectura 4 chinajointventures.pdf 
      5.1 Seminari de lectures.

Tema 6 Direcció exitosa d'aliances: casos reals: Course Report
      Materials
            Exemple 1 de Presentació  exemple1presentacioconslutoria.pdf 
            Exemple 2 de Presentació  exemple2presentacioconslutoria.pdf 
      6.1 Presentacions dels Course Reports (treballs)
            Materials
                  Funcionament Course Report coursereportgae_2016.pdf 

Tema 7 Aspectes teòrics de les JV
      7.1 Aliances entre competidors
      7.2 Les JV des de el punt de vista de les consultores
            Materials
                  KPMG joint-ventures_kpmg_2009.pdf 
      7.3 Altres aspectes teòrics sobre les JV
            Materials
                  Paper acadèmic hennart1988.pdf 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Els objectius de l'assignatura s'assoliran per tres vies: explicacions del professor, discussions de casos, i lectura personal d'articles acadèmics i d'altres textos específics.

La metodologia del cas té un paper primordial en aquesta assignatura. L’avaluació del curs depèn en una gran part de la correcta aplicació del mètode del cas per part de l’estudiant, a dos nivells: aportacions in-class i elaboració d’informes de casos.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'avaluació inclou tres elements:

a) Participació en les classes: 40%. Inclou tres elements:

1.Les aportacions personals en la discussió dels casos. Es valoren a partir de l'escala: A+ (excel·lent); A (bona); B (adequada); C (pobre).

2. Entregues curtes, exposicions orals, etc., en cas de que existeixin.

3. L'actitud durant les classes: que pondera multiplicant per "1" les valoracions 1 i 2 anteriors, si l'actitud és adequada; o bé multiplicant per zero les valoracions 1 i 2 anteriors, si l'actitud és dolenta/negativa).

b) Examen final: 15%

c) Treballs personals: 45%. Inclou dos elements, que fan la mitja aritmètica entre ells:

Primer, la nota mitja dels Informes dels Casos per treballar a casa (s’exclourà la pitjor nota obtinguda). Un informe no presentat computa “zero” punts. 

Entrega dels informes: els Informes dels Casos s’entreguen exclusivament per e/mail ABANS de les 23h del diumenge anterior a la classe en què es discuteix el cas: és a dir, es poden entregar en qualsevol moment entre dilluns i diumenge anterior a la classe. Un Informe entregat fora d’aquest termini computa “zero” punts.

Segon, la nota del Course Report.

 Amb la Metodologia del Cas, l'assistència a les classes és fonamental per l'aprenentatge i l'avaluació. Per tant, una assistència inferior al 75% de les classes(inferior a 9 classes sense comptar les dues darreres sessions del curs), justificada o no, comporta la qualificació de No Presentat a l'assignatura.

Cal aprovar per separat els tres components de l'avaluació per poder superar l'assignatura.

La segona convocatòria:

La segona convocatòria manté els percentatges a) i c) de l’avaluació continuada corresponents a la primera convocatòria en la puntuació que s’hagi obtingut. Per tant, en la segona convocatòria es repetirà solament l’examen.

Si algun estudiant no hagués entregat algun/s informe/s dels casos vistos durant el curs, o bé estiguessin suspesos globalment per sota de 3,5 punts o bé hagués assistit a menys del 75% de les classes (menys de 9 classes sense comptar les dues darreres sessions del curs), se li proporcionaran nous casos per realitzar per la segona convocatòria, de manera que finalment realitzi el mateix nombre de casos que els previstos en el curs. Si algun estudiant no ha realitzat el Course Report, haurà de realitzar-lo per poder superar la segona convocatòria.

Bibliografia i recursos

Text bàsic:

Schaan, J-L.; Kelly, M. y Tanganelli, D. (2012). Gestión de Alianzas Estratégicas: construyendo alianzas que funcionen, editorial Pirámide, Madrid.

A banda, es proporcionaran durant el curs diferents notes tècniques, articles acadèmics i altre material.

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00