Assignatura

Màrqueting Internacional

  • codi 10283
  • curs 4
  • període Semestre 2
  • tipus op
  • credits 3

No especificada

Professorat

Responsable

Horari d'atenció

Estic disponible en la sala de professors de la beta 4, sala n º 3. O bé a la mitja part o en acabar la classe, o bé a través del mail: njimenez@uic.es

Presentació

Davant les oportunitats il · limitades que ofereix la globalització dels mercats, cada vegada més, les empreses tendeixen a internacionalitzar-se i l'expansió econòmica nacional depèn en major mesura de l'expansió de les seves empreses a nivell global.

Entendre les oportunitats, amenaces, competència, reptes i desafiaments dels entorns internacionals és clau perquè les empreses puguin competir en aquells països on l'hi proposin, i per això el Màrqueting internacional té un paper clau.

El màrqueting internacional es basa en l'anàlisi i conceptes del màrqueting tradicional tenint en compte nous elements que són necessaris incorporar per a la presa de decisions a nivell internacional: seleccionar mercats, entendre les diferències culturals, polítiques, adaptar els productes, els processos, distribució, etc.

Requisits previs

Haver cursat l'assignatura de Fonaments de Màrqueting.

Objectius

L'objectiu d'aquestes sessions, és proporcionar als alumnes les eines necessàries per a la presa de decisions de màrqueting en un entorn internacional.


Això comprèn l'estudi de la situació de les empreses davant el procés d'internacionalització, la selecció del públic objectiu, posicionament, estratègia competitiva i estratègia d'entrada en aquests mercats, i la presa de decisions sobre l'estandardització o adaptació de productes o serveis, la política de preus, comunicació i estratègies de distribució, entenent els avantatges i desafiaments que això comporta, en enfrontar-se mercats i entorns molt diversos amb característiques úniques.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 24 - Ser capaç de desenvolupar una anàlisi del medi econòmic, social i històric en el qual se situa l'empresa.
  • 26 - Ser capaç d'entendre i utilitzar els conceptes bàsics de màrqueting i les principals polítiques de l'àrea, i de comprendre l'entorn comercial en el qual operen les empreses.
  • 27 - Ser capaç de llegir i entendre bibliografia de l'àmbit econòmico-empresarial.
  • 28 - Assolir destresa en un altre idioma i habilitat en l'ús de la terminologia i les estructures relacionades amb l'àmbit econòmico-empresarial.
  • 32 - Adquirir habilitats en la resolució de problemes a partir d'informació quantitativa i qualitativa.
  • 34 - Desenvolupar la capacitat de preveure situacions i avançar-se als esdeveniments, i de reconèixer i interpretar la situació econòmica en un context determinat.
  • 41 - Ser capaç de sintetitzar descriptivament la informació.
  • 45 - Ser capaç de treballar amb textos acadèmics.
  • 46 - Adquirir la capacitat d'entendre i participar en conferències o classes magistrals en un context acadèmic.
  • 50 - Adquirir capacitat de relacionar conceptes i fer exercicis d'anàlisi i de síntesi.
  • 51 - Desenvolupar aptituds en la presa de decisions.
  • 52 - Ser capaç de desenvolupar aptituds en les relacions interpersonals i de treball en equip.
  • 53 - Adquirir habilitats per a l'aprenentatge autònom.
  • 54 - Ser capaç d'expressar idees i arguments de manera ordenada i coherent tant oralment com de forma escrita.
  • 55 - Ser capaç d'establir mecanismes de gestió del temps.
  • 56 - Ser capaç de fer argumentacions que afavoreixin el raonament crític i autocrític.
  • 57 - Adquirir aptituds que afavoreixin la comprensió lectora.
  • 58 - Ser capaç de desenvolupar exercicis d'autoavaluació.
  • 60 - Assolir coneixements que afavoreixin el respecte vers altres cultures i costums.
  • 64 - Capacitat de planificació i organització del treball.
  • 65 - Adquirir la capacitat de posar en pràctica els coneixements.
  • 67 - Adquirir capacitat per expressar-se en altres idiomes.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Amb aquestes sessions es vol aconseguir que l'alumne conegui i sàpiga utilitzar les eines necessàries per a la presa de decisions de màrqueting en un entorn internacional.

Continguts

Tema 1. Introducció al Màrqueting Internacional

1.1. Globalització: "Pensa global, però actua local"

1.2. El Màrqueting Internacional

1.3. La investigació de mercats internacionals

Tema 2. L'àmbit internacional

2.1 ENTORN econòmic

2.2 Entorn sociocultural

2.3 Entorn polític-legal

2.4 Entorn tecnològic

2.5 Entorn demogràfic

2.6 Entorn mediambiental

Tema 3. Les polítiques de Màrqueting Internacional

3.1. La política internacional del producte

3.2. La política internacional de preu

3.3. La política internacional de la distribució

3.4. La política internacional de la comunicació

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

La metodologia del curs serà la següent:

Classes teòriques impartides per la professora.
Exercicis per posar en pràctica la teoria explicada a classe.
Anàlisi de casos pràctics.
Classes teòriques preparades pels alumnes i exposades a classe.
Exercicis pràctiques proposats pels alumnes associats a la classe teòrica impartida.
Presentació individuals i en equip.
Col · loquis amb convidats



S'espera una alta participació de tots els alumnes a la classe (especialment en la resolució de casos i d'exercicis).

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Els criteris d'avaluació són els següents:

* 25% notes de classe: assistència i participació.
* 5% presentació individual d´un tòpic de "Fonaments del Màrqueting".
* 15% presentació en grups de 2 dels entorns internacionals (anglès).
* 5% anàlisis caso corto
* 10% anàlisi caso largo
* 15% exàmen final: caso largo
* 25% treball en equip i presentació oral.
És obligatori assistir al 80% de les classes.

Bibliografia i recursos

  • SUBHASH C. Jain.  Marketing Internacional, Ed. Thomson Learning.
  • CATEORA  Philip R. GRAHAM John L.  Internacional Marketing 11th. Ed. McGraw-Hill Higer Education, 2002.
  • GARCIA, Rosario. Empresas españolas en los mercados internacionales. Ed. ESIC 2000
  • NIETO, Ana;  LLAMAZARES, Olegario; CERVIÑO, Julio. Marketing Internacional: casos y ejercicios prácticos. Ed. Pirámide
  • KEEGAN Warren, GREEN Mark. Global Marketing, Internacional Edition, Third Edition. Prentice Hall, 2003.
  • BRENNAN Ross, BAINES Paul and GARNEAU Paul. Contemporary Strategic Marketing. Palgrave macmillan, 2003
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00