Assignatura

Màrqueting On-Line

  • codi 10289
  • curs 4
  • període Semestre 2
  • tipus op
  • credits 3

No especificada

Professorat

Responsable

Presentació

En l’actual conjuntura econòmica, la PIME juga un paper clau per adaptar-se a les noves circumstàncies competitives i la situació econòmica actual. Ara més que mai és el moment de guanyar competitivitat i de reinventar-se; és un bon moment per obrir nous canals de comercialització i distribució i millorar eficiències internes. Cal redefinir la forma d’entendre la cadena de valor de les diferents activitats realitzades a l’empresa, mercè de les noves possibilitats d’arribar i negociar amb proveïdors de mercaderies, i serveis; reinventar i adaptar-se a les noves formes de comercialització de productes i serveis, on la desintermediació pren força, allà on no hi ha aportació de valor.

 

Internet és, sense cap dubte, una gran oportunitat i un entorn de negoci clau, però alhora, si no es fa bé, pot esdevenir una font d’inversió sense retorn. És per això que s’ha de comprendre molt bé en què consisteix, què en podem esperar i com s’ha de fer aquesta adaptació, ja que cada empresa, cada Pime, és una realitat diferent i ha de dissenyar el seu pla específic.

 

Alhora, la incertesa d’encetar una nova iniciativa a l’actualitat i sense tenir clar el que s’en pot obtenir, fa que habitualment les empreses allarguin els seus processos de decissió, o bé facin marxa enrera. Amb la combinació d’una visió global i estratègica de l’empresa actual i uns coneixements suficients d’Internet, és possible dissenyar i integrar una estratègia guanyadora del negoci de la Pime, que ens faci més eficients i competitius i, a diferència d’altres vies, sense necessitat de fer inversions desproporcionades.

Requisits previs

Cal tenir interés en una visió global de les possibilitats que ofereix el marketing online a l’empresa del segle XXI.

Si bé la llengua vehicular de l'assignatura és el castellà, durant l'assignatura els alumnes visualitzaran vídeos en diverses llengües (majoritàriament anglès), i treballaran en alguns materials en anglès.

Objectius

El curs enfoca l’anàlisi de les oportunitats que ens ofereix internet en la transformació del negoci d’una empresa o en l’acceleració del seu creixement.

 

Donar a l’empresa una visió integradora d’Internet, oferint-li  els coneixements bàsics, idees, eines, i metodologies que proporcionin als assistents les habilitats bàsiques per a poder definir una estratègia guanyadora en les seves primeres passes.

 

Ajudar a ordenar i prioritzar totes les idees prèvies que es disposen en relació amb Internet. Ajudar a l’empresari a fer un plantejament seriós i ben enfocat de les activitats que s’han de desenvolupar i com,  així com del que que s’en pot obtenir de forma que internet esdevingui d’importancia cabdal  per a la implementació de l’avantatge competitiu de l’empresa.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 33 - Tenir capacitat de cerca, interpretació i transmissió d'informació.
  • 34 - Desenvolupar la capacitat de preveure situacions i avançar-se als esdeveniments, i de reconèixer i interpretar la situació econòmica en un context determinat.
  • 35 - Ser capaç d'analitzar sèries temporals.
  • 39 - Adquirir habilitats en la resolució de problemes i en la presa de decisions: emprar la informació rellevant, aplicar els mètodos adequats i situar el problema dins el conjunt d'una organització.
  • 41 - Ser capaç de sintetitzar descriptivament la informació.
  • 50 - Adquirir capacitat de relacionar conceptes i fer exercicis d'anàlisi i de síntesi.
  • 51 - Desenvolupar aptituds en la presa de decisions.
  • 56 - Ser capaç de fer argumentacions que afavoreixin el raonament crític i autocrític.
  • 61 - Desenvolupar habilitats per tal de facilitar l'adaptació a noves situacions.
  • 26 - Ser capaç d'entendre i utilitzar els conceptes bàsics de màrqueting i les principals polítiques de l'àrea, i de comprendre l'entorn comercial en el qual operen les empreses.
  • 31 - Desenvolupar la capacitat per identificar i interpretar dades numèriques.
  • 32 - Adquirir habilitats en la resolució de problemes a partir d'informació quantitativa i qualitativa.

Continguts

1) Internet com a Oportunitat de Negoci

 

Què és, com està actualment i cap a on va Internet? Com podem trobar el nostre espai?

 

a).- Negocis a Internet: conceptes fonamentals.

  • Economía de xarxa: two-sided market, recurrència, economia long-tail i model profunditat-amplitud.
  • Els  grans “actors” de la xarxa: Google, Xarxes socials …
  • Factors crítics: creixement, velocitat i innovació.

 

b).- Experienciès reals recents: casos d’èxit, i de no tant.

 

c).- Cuestions pel debat

  • Es poden integrar tots els negocis a internet?
  • Internet és bàsicament un canal de venda?
  • Internet obliga a canviar el nostre model de negoci?

 

 

2) Abans de començar: com plantejar la nostra web. l’estrategia de producte i els nostres objectius.  

 

  • Quin és el nostre objectiu de la web: Simple presència, posicionament de marca, generació de leads (cupons) o venda directa? 
  • En funció de l’objectiu, quina seria l’estructura ideal? Serà escalable?
  • Ambició: Web regional o pensant amb clau internacional? En funció de l’objectiu, quina seria l’estructura ideal? Serà escalable?
  • Benchmark: Com està actualment la nostra competència? Com fer estudis de mercat a internet. 
  • Els usuaris on son? Què busquen? Com trobar els nostres potencials clients.
  • Serà un web per vendre directament? Com s’integra l’e-commerce i les passarel·les de pagament.
  • Com fem la web? Què és un CMS? Quin és el més indicat pel nostre negoci? Cal utilitzar un CMS? Altres opcions disponibles..
  • Blog corporatiu: la millor eina de comunicació, avantatges i manteniment.
  • Eines d'análitica web – introducció

 

3) Com configurar i utilitzar les eines bàsiques de la web

 

Objectius i Indicadors claus (KPI): Què són, com configurar-los i com fer un quadre de comandaments general.

 

  • WebMaster Tools: per fer un seguiment des del punt de vista SEO, webmaster. (paraules clau, CTR a la nostra web, links que ens apunten, links interns, problemes de rendiment, optimització, orientació de la pàgina, etc.
  • Google Analytics: L’anàlisi web completament gratuït més potent per a empreses, per tal de disposar d’una visió global del tràfic i de la seva eficàcia.
  • Zoho Reports: Crear informes online, dashboards, anàlisis de vendes, compres, stocks, etc.

 

4) Publicitat i promoció: Internet com a canal de comercialització.

 

Amb tenir la web no n’hi ha prou. Si no hi entra ningú no serveix per a res! Toca donar-li visibilitat i promoció.

 

  • Els buscadors: la porta d’entrada a Internet.
    • Què són i la importància dels Buscadors.
    • Optimització dels resultats naturals (SEO): Introducció a la optimització de l’estructura de la web per rebre visitants de manera natural. Facors on-page i off-page, universal search, linkbuilding, etc.
    • Optimització dels resultats patrocinats (SEM): Perquè tenir campanyes de cpc als buscadors, com fer-les i optimitzar-les per treure’n el màxim profit.
    • Introducció a AdWords.
  • E-Mail Marketing: Retenció del visitant. Què és, per a què serveix i

introducció a com crear i gestionar la teva pròpia base de dades de clients.

  • Xarxes socials: Què són, com entrar-hi i com funcionen. Què és i com gestionar la reputació online .
  • Portals verticals i afiliats: Què són i com explotar-ho.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

L’aproximació a oportunitat es fa mitjançant dues perspectives:

a)Estratègica:  analitar les oportunitats de transformació i creixement del negoci vinculades a internet

b)   Pràctica: analitzar en base a experiències reals la transformació d’una empresa mitjançant la integració dels seus processos de negoci a internet.

 

La metodologia de les sessions es basen en la dinàmica de grup per tal d’estimular la reflexió individual del participant en relació a la pròpia situació de negoci. Aquesta reflexió, es conduïda cap a la necessitat de reflexió estratègica i de millora en la gestió.

 

S’haurà de fer un treball individual (o en grup en funció del número d’alumnes) sobre un dels temes de l’assignatura.

 

Cada punt dels programes tindrà una sessió pràctica.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

 

Tipus d’activitat

Sistema d’avaluació

% nota

1.- Assistència i participació a l’aula

Registre de conductes i observacions

Grau de participació

10%

2.- Treball de l’assignatura

Treball + presentació

30%

3.- Participació en les sessions pràctiques

Resum de les sessions

Grau de participació

30%

4.- Examen

Preguntes escrites amb temps determinat.

30%

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00