Assignatura

Emprenedoria

  • codi 10291
  • curs 4
  • període Semestre 1
  • tipus op
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: anglès

Altres llengües d'impartició: castellà,

Professorat

Responsable

Lc. Luis Custodio JOVER - lcjover@uic.es

Horari d'atenció

Es dóna atenció als alumnes en hores convingudes amb els professors.

Objectius

Un cop superada amb èxit aquesta assignatura, els estudiants seran capaços de:

  • Entendre quines característiques ha de tenir un emprenedor.
  • Identificar d’on surten les idees.
  • Entendre les regles del joc per innovar y emprendre així com per consolidar innovacions en organitzacions dinàmiques amb o sense ànim de lucre, productives o de serveis, privades o públiques.
  • Conèixer els principals sectors de la innovació i l’emprenedoria: Internet, les tecnologies mòbils, el sector social i mediambiental, o la sanitat, entre d’altres.
  • Entendre qui són els “actors” implicats en la innovació, quin és l’ecosistema emprenedor i com es relacionen.
  • Saber utilitzar les eines analítiques per esbrinar si una idea és, a banda d’una idea, també una oportunitat; copsar-ne el potencial i protegir-la des del punt de vista de la propietat intel·lectual, i donar suport a la presa de decisions.
  • Aprendre a dissenyar models de negoci.
  • Aprendre a analitzar la viabilitat d’un projecte empresarial.
  • Aprendre a preparar un pla de negocis.
  • Accedir a fonts de finançament i conèixer els principals factors de la negociació per aconseguir capital.
  • Entendre que l’emprenedoria no només es limita a les empreses de nova creació sinó també a les ja establertes com a mitjà de detecció de noves oportunitats de creixement.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 01 - Conèixer, comprendre i aplicar els mètodes, tècniques i instruments propis de la comptabilitat.
  • 02 - Conèixer, interpretar i aplicar la normativa comptable actual.
  • 04 - Comprendre i saber emprar la terminologia financera en el marc empresarial.
  • 05 - Conèixer les funcions pròpies dels departaments de finances en les empreses.
  • 06 - Conèixer i saber aplicar les principals polítiques d'estructura de capital i d'administració de l'actiu.
  • 13 - Conèixer i comprendre la terminologia i els procesos de gestió de l'empresa.
  • 14 - Conèixer i comprendre el marc legal del dret mercantil i ser capaç d'aplicar-lo a casos pràctics del món de l'empresa.
  • 24 - Ser capaç de desenvolupar una anàlisi del medi econòmic, social i històric en el qual se situa l'empresa.
  • 25 - Conèixer la funció comercial dins l'empresa i ser capaç d'entendre'n els objectius.
  • 26 - Ser capaç d'entendre i utilitzar els conceptes bàsics de màrqueting i les principals polítiques de l'àrea, i de comprendre l'entorn comercial en el qual operen les empreses.
  • 27 - Ser capaç de llegir i entendre bibliografia de l'àmbit econòmico-empresarial.
  • 32 - Adquirir habilitats en la resolució de problemes a partir d'informació quantitativa i qualitativa.
  • 33 - Tenir capacitat de cerca, interpretació i transmissió d'informació.
  • 34 - Desenvolupar la capacitat de preveure situacions i avançar-se als esdeveniments, i de reconèixer i interpretar la situació econòmica en un context determinat.
  • 37 - Tenir capacitat per aplicar tècniques, mètodes i eines de gestió.
  • 38 - Tenir capacitat per relacionar les principals variables, formals i informals, que determinen el comportament humà en una organització.
  • 39 - Adquirir habilitats en la resolució de problemes i en la presa de decisions: emprar la informació rellevant, aplicar els mètodos adequats i situar el problema dins el conjunt d'una organització.
  • 41 - Ser capaç de sintetitzar descriptivament la informació.
  • 48 - Ser capaç d'identificar les necessitats d'informació per a la gestió de les principals àrees funcionals dins les organitzacions.
  • 50 - Adquirir capacitat de relacionar conceptes i fer exercicis d'anàlisi i de síntesi.
  • 51 - Desenvolupar aptituds en la presa de decisions.
  • 52 - Ser capaç de desenvolupar aptituds en les relacions interpersonals i de treball en equip.
  • 53 - Adquirir habilitats per a l'aprenentatge autònom.
  • 56 - Ser capaç de fer argumentacions que afavoreixin el raonament crític i autocrític.
  • 59 - Adquirir destresa en l'ús d'eines informàtiques i de les TIC.
  • 63 - Ser capaç d'analitzar comportaments empresarials i decisions en un context empresarial i valorar-los des d'un punt de vista econòmic, social i ètic.
  • 64 - Capacitat de planificació i organització del treball.
  • 65 - Adquirir la capacitat de posar en pràctica els coneixements.
  • 66 - Capacitat de recuperar i tractar informació.

Continguts

1. L’emprenedor 

  • Ets emprenedor? Habilitats i competències 
  • Tipus d’emprenedor 
  • Motivacions de l’emprenedor

2. Viabilitat del negoci

  • Procés de recerca
  • Mercat i competència
  • El client
  • La matriu DAFO
  • L’estratègia

3. Idea i creativitat

  • Som creatius?
  • Tècniques per al desenvolupament creatiu

4. Finançament

  • Valoració de les possibilitats de finançament
  • Finançament propi
  • Finançament extern directe i indirecte

5. El pla de màrqueting 

  • Producte: pla de producció i compres
  • Preu
  • Promoció
  • Distribució

6. El pla de negoci

  • De què es tracta?
  • El model Canvas
  • Anàlisi de l’entorn
  • Recursos humans
  • Finançament
  • Operacions
  • Estratègia
  • Màrqueting i vendes
  • Aspectes jurídics

7. Casos d’èxit i de fracàs

  • Exemples i raons per tenir èxit o fracassar
  • Variables que hi intervenen

8. Com establir-se

  • Sol o en companyia
  • Fórmules per constituir una societat
  • Passos per registrar una SL
  • Registre d’idees, patents i marques

9. Negocis familiars

  • Plans de successió
  • Com aconseguir un èxit sostingut

10. Comunicació

  • Què vull comunicar
  • A qui m’adreço
  • Com vull transmetre el meu missatge

11. L’entorn en línia

  • Models de negoci a Internet
  • Màrqueting digital per a emprenedors
  • Reputació en línia per a emprenedors
  • Marca personal per a emprenedors

12. Creixement: dissenyar i liderar un creixement intel·ligent

  • La veritat sobre el creixement
  • Estàs preparat per créixer?
  • Com fer créixer una empresa
  • Crear un pla de creixement
  • L’emprenedor també ha de créixer
  • Construir un equip directiu gestor


Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

La formació és teoricopràctica. La metodologia de les sessions es basa en conferències, exercicis, discussió de casos d’empresa, visualització de vídeos, treball en equip i programes d’aprenentatge.

Els alumnes dissenyaran un model de negoci a partir d’una idea, faran treball de camp i es posaran en contacte amb clients potencials, competidors i proveïdors per validar el model proposat. Els estudiants hauran de modificar el model fins que funcioni, i defensar-lo davant del grup classe al final de l’assignatura. Aquest exercici els serà molt útil per desenvolupar el pla d’empresa del treball final de grau.

L’assignatura tindrà convidats especials que vindran a compartir les seves experiències. S’espera que l’alumne participi en aquestes sessions.

El curs demana estudi individual, treball en equip, fer exercicis a classe i un examen final.


Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Per poder ser avaluat, és indispensable haver entregat tots els treballs i haver assistit a classe mínim 70% de les classes.

1/3 de la nota correspon a la participació a classe.

1/3 de la nota correspon al treball en equip: model de negoci, anàlisi de viabilitat i presentació final.

  • 1/2 correspon a la preparació d’un pla de negoci en equip
  • 1/2 correspon a la presentació individual d’un cas d’èxit o de fracàs

1/3 de la nota correspon a l’examen:

  • Serà un examen test amb preguntes d’elecció múltiple

Bibliografia i recursos

     Llibre Generació de models de negoci
     Llibre Visionomics
     Llibre Technology Ventures: From idea to enterprise
     Llibre Els 7 hàbits de la gent altament efectiva
     Llibre El mètode Lean Start-up
     Llibre Capitalisme 2.0 El poder del ciutadà per canviar el món
     Llibre Emprendre és possible
     Llibre Emprendre amb èxit
     Llibre El Manual de les start-ups
     Llibre Emails a un jove emprenedor

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00