Direcció Estratègica
No especificada
Responsable
Horari d'atenció
Divendres de 10 a 11h i quan sigui necessari per l'alumne.
Les empreses són, avui en dia, una de les manifestacions més destacades i fructíferes de la creativitat humana. La seva encertada direcció i govern afecta el benestar dels ciutadans i la prosperitat d'un país i és precisament a través dels coneixements que s'adquireixen en aquesta assignatura com els alumnes aprenen a desenvolupar les habilitats necessàries per dirigir-les.
L'objectiu de l'assignatura és oferir una visió global de l'estratègia de l'empresa i el desenvolupament i implementació de les polítiques necessàries per assolir aquests objectius estratègics, desenvolupant al mateix temps un model per optimitzar la gestió de l'empresa. El tret fonamental de l'assignatura és la seva clara orientació pràctica sempre fonamentada sobre un rigorós contingut teòric.
Tema 1 Concepte d'estratègia.
El paper de l'estratègia en l'èxit.
Marc per a l'anàlisi de l'estratègia.
L'estratègia com a recerca del benefici.
Estratègia de Negoci (com competeix l'empresa)
Tema 2 Anàlisi del sector i de la competència.
Entorn sectorial.
L'anàlisi de la competència en un sector.
Identificació dels factors clau d'èxit.
Anàlisi de la segmentació.
Grups estratègics.
Valoració dels competidors.
Tema 3 Anàlisi de l'avantatge competitiu.
Recursos i capacitats:
El paper dels recursos i capacitats en la formulació de l'estratègia
Els recursos de l'empresa
Les capacitats organitzatives
Valoració del potencial de generació de beneficis
Naturalesa i fonts de l'avantatge competitiu:
Creació de l'avantatge competitiu
Manteniment de l'avantatge competitiu
Avantatges competitius eb els diferents tipus de mercats
Avantatge en costos:
Les fonts dels avantatges en costos
L'ús de la cadena de valor per analitzar els costos
La recerca de fonts dinàmiques d'eficiència.
Avantatge en diferenciació:
La naturalesa de la diferenciació i l'avantatge en diferenciació
Anàlisi de la diferenciació: el punt de vista de la demanda
Anàlisi de la diferenciació: el punt de vista de l'oferta
La cadena de valor en l'anàlisi de la diferenciació
Tema 4 Avantatge competitiu i evolució del sector.
El model del cicle de vida:
Estructura, competència i factors d'èxit en el cicle de vida
Sectors intensius en tecnologia i gestió de la innovació:
Característiques
Avantatge competitiu
Decisions estratègiques que afecten la gestió de la tecnologia
Creació de les condicions per a la innovació
Sectors madurs:
Factors clau d'èxit en sectors madurs
Implantació de l'estratègia
Estratègies per als sectors en declivi
Estratègia Corporativa (on competeix l'empresa)
Tema 5 La integració vertical.
Costos i beneficis de la integració vertical.
Disseny de les relacions verticals.
Tema 6 Internacionalització de l'empresa.
Conseqüències de la competència internacional en l'anàlisi del sector.
Anàlisi de l'avantatge competitiu en un context internacional.
Estratègies multinacionals. Globalització davant diferenciació nacional.
Estratègia i organització en la corporació multinacional.
Tema 7 La diversificació.
Raons per a la diversificació.
L'avantatge competitiu de la diversificació.
Diversificació i rendiment.
Estratègia Institucional (per què competeix l'empresa)
Tema 8 Estratègia Institucional: definició i concepte
Diferents concepcions de l'empresa: negoci o institució?
Relació entre l'estratègia competitiva i l'estratègia institucional.
Importància i limitacions de l'estratègia institucional.
Tema 9 Implicacions de l'estratègia institucional en l'anàlisi estratègica
• L'anàlisi interna des d'una perspectiva institucional.
o Cultura empresarial: concepte i principals teories
o Relació entre cultura i benefici.
o Anàlisi i gestió de la cultura empresarial.
• L'anàlisi externa des d'una perspectiva institucional.
• El paper de l'estratègia institucional en la generació d'avantatges competitius.
Tema 10 Implantació estratègia institucional
• Estratègies deliberades i estratègies emergents.
• Definició dels principis institucionals: contribucions, valors i reptes.
• La Direcció per Missions com a sistema d'implantació estratègica.
Llibre de text:
Grant, Robert M.: Dirección estratégica. Conceptos, técnicas y aplicaciones (5ª ed.) . Ed. Civitas, Madrid, (2006)