Assignatura

Direcció Estratègica

  • codi 10297
  • curs 4
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès, castellà

En cas què l'alumne estigui matriculat en la línia anglesa s'impartirà la docència d'aquesta assignatura en aquest idioma.

Professorat

Responsable

Dr. Carlos REY - carlosrey@uic.es
Dra. Marta MAS - mmas@uic.es

Horari d'atenció

Dimarts i dijous de 10 a 12h a la planta 5 del edifici Beta

Prèvia confirmació via e-mail a: mmas@uic.es

Presentació

En aquest curs es presentan els conceptes, models i principals paradigmes de la direcció estratègica. A més, s'ofereix als alumnes els coneixements bàsics tant teòrics com pràctics per utilizar diferents eines pel anàlisis, dissey, implantació i control de la estratègia i així, en un futur poder prendre millors decisions.

Objectius

  • Assolir una comprensió general del concepte d'estratègia i les seves principals teories.
  • Conèixer les principals tècniques i tendències en la disciplina de la direcció estratègica.
  • Treballar indistintament amb materials en anglés i castellà.
  • Ser capaços de presentar les idees en públic, de manera convincent.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 13 - Conèixer i comprendre la terminologia i els procesos de gestió de l'empresa.
  • 36 - Ser capaç d'interpretar dades quantitatives i qualitatives i d'emprar eines matemàtiques i estadístiques aplicables a processos empresarials.
  • 37 - Tenir capacitat per aplicar tècniques, mètodes i eines de gestió.
  • 38 - Tenir capacitat per relacionar les principals variables, formals i informals, que determinen el comportament humà en una organització.
  • 39 - Adquirir habilitats en la resolució de problemes i en la presa de decisions: emprar la informació rellevant, aplicar els mètodos adequats i situar el problema dins el conjunt d'una organització.
  • 50 - Adquirir capacitat de relacionar conceptes i fer exercicis d'anàlisi i de síntesi.
  • 54 - Ser capaç d'expressar idees i arguments de manera ordenada i coherent tant oralment com de forma escrita.
  • 59 - Adquirir destresa en l'ús d'eines informàtiques i de les TIC.
  • 63 - Ser capaç d'analitzar comportaments empresarials i decisions en un context empresarial i valorar-los des d'un punt de vista econòmic, social i ètic.
  • 67 - Adquirir capacitat per expressar-se en altres idiomes.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  • Saber definir el concepte d'estratègia i les seves aplicacions
  • Saber identificar els diferents tipus d'estratègia
  • Saber aplicar les principals eines d'anàlisis estratègic
  • Conèixer el concepte i tipus  d'avantatge competitiu
  • Conèxier com implantar i fer el control de la estratègia

Continguts

1. Introducció

1.1. Concepte d'estratègia

1.2. Reptes i elements clau de la direcció estratègica

1.4. Estratègies deliberada i emergents

1.5. Tipus d'estratègia: dissey, cognitives i institucionals

1.6.  Procés de direcció estratègica

 

2. Anàisis estratègic

2.1. Anàlisis extern (PESTEL, DAFO, model de M. Porter)

2.2. Anàlisis intern (Recursos i capacitats, perspectiva institucional)

 

3. Anàlisis de l'avantatge competitiu

3.1. Fonts de l'avantatge competitiu

3.2. Avantatge en costos

3.3. Avantatge  en diferenciació

3.4. Avantatge competitiu i evolució del sector

 

4. L' elecció de la estratègia

4.1. Estratègia en l'àmbit corporatiu i internacional

4.2. Direccions i métodes de desenvolupament

 

5. L'estratègia  en acció

5.1. Organitzar-se per arribar a l'èxit

5.2. Desenvolupament d'estratègies de diseny, cognitives i institucionals.

5.3. Potenciar l'éxit

5.4. Gestió del canvi estratègic

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

  • Classes magistrals
  • Metodologia del cas
  • Estudi d'articles
  • Conferències

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Nota  Final = 50% Examen + 20% Articles + 30% Casos

Examen: Parcial lliberatori de la primera part + Examen de la segona part

A la segona convocatòria, el pes de l'avaluació continuada és del 40%


Bibliografia i recursos

BIBLIOGRAFIA BÀSICA

Grant, R.M. “Dirección estratégica. Conceptos, Técnicas y Aplicaciones”. Thomson-Civitas, Madrid, 2006 (quinta edición).

 Johnson, G.; Scholes, K., Whittington, R. “Dirección estratégica”. Pearson. Madrid, 2006 (séptima edición)

 

BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA

Bruch, H., Ghoshal. S.(2004) A bias for action. Harvard Business School Press.

Gunther McGrath, R. (2013) The End of Competitive Advantage: How to Keep Your Strategy Moving as Fast as Your Business Harvard Business review press.

Hitt, M.A., Ireland, R.D., Hoskisson, R.E. (2010). Strategic Management: Concepts: Competitiveness and Globalization. South-Western College Pub, 9th ed.

Johnson, G., Langley, A., Melin, L., Whittington R. (2007). Strategy as Practice: Research Directions and Resources. Cambridge University Press.

Moss Kanter, R. (2009). SuperCorp: How Vanguard Companies Create Innovation, Profits, Growth, and Social Good. Crown Business.

 Osterwalder, A. (2010) Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers. Wiley.

Ricart, J.E., Llopis, J. y Pastoriza, E. (2012) Qué hacen los buenos directivos. Deusto, Barcelona.

Rumelt, R. (2011) Good Strategy Bad Strategy: The Difference and Why It Matters. Crown Business.

Teece, D. J. (2009) Dynamic Capabilities and Strategic Management: Organizing for Innovation and Growth. Oxford University Press, USA.

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00