Direcció Estratègica
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: anglès, castellà
En cas què l'alumne estigui matriculat en la línia anglesa s'impartirà la docència d'aquesta assignatura en aquest idioma i en castellà.
Responsable
Dr. Carlos REY - carlosrey@uic.es
Dra. Marta MAS - mmas@uic.es
MsU Ali SAMEI - asamei@uic.es
Horari d'atenció
Dimarts i dijous de 10 h a 12h a la planta 5 de l’edifici Beta.
Amb confirmació prèvia per correu electrònic a: mmas@uic.es
En aquest curs es presenten els conceptes, els models i els paradigmes principals de la direcció estratègica. A més, s’ofereix als alumnes els coneixements bàsics, tant teòrics com pràctics, per utilitzar diferents eines per a l’anàlisi, el disseny, la implantació i el control de l’estratègia per així, en un futur, poder prendre millors decisions.
No hi ha requeriments previs.
1. Introducció
1.1. Concepte d’estratègia.
1.2. Reptes i elements clau de la direcció estratègica.
1.4. Estratègies deliberada i emergents.
1.5. Tipus d’estratègia: disseny, cognitives i institucionals.
1.6. Procés de direcció estratègica.
2. Anàlisi estratègica
2.1. Anàlisi externa (PESTEL, DAFO, model de M. Porter).
2.2. Anàlisi interna (Recursos i capacitats, perspectiva institucional).
3. Anàlisi de l’avantatge competitiu
3.1. Fonts de l’avantatge competitiu.
3.2. Avantatge en costos.
3.3. Avantatge en diferenciació.
3.4. Avantatge competitiu i evolució del sector.
4. L’elecció de l’estratègia
4.1. Estratègia en l’àmbit corporatiu i internacional.
4.2. Direccions i mètodes de desenvolupament.
5. L’estratègia en acció
5.1. Organitzar-se per arribar a l’èxit.
5.2. Desenvolupament d’estratègies de disseny, cognitives i institucionals.
5.3. Potenciar l’èxit.
5.4. Gestió del canvi estratègic.
Nota final = 50 % examen + 20 % articles + 20 % casos + 5 % conferencies + 5 % simulador
Examen: parcial lliberatori de la primera part + examen de la segona part
A la segona convocatòria, el pes de l’avaluació contínua és del 40 %.
BIBLIOGRAFIA BÀSICA
Grant, R.M. “Dirección estratégica. Conceptos, Técnicas y Aplicaciones”. Thomson-Civitas, Madrid, 2006 (quinta edición).
Johnson, G.; Scholes, K., Whittington, R. “Dirección estratégica”. Pearson. Madrid, 2006 (séptima edición)
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA
Bruch, H., Ghoshal. S.(2004) A bias for action. Harvard Business School Press.
Gunther McGrath, R. (2013) The End of Competitive Advantage: How to Keep Your Strategy Moving as Fast as Your Business Harvard Business review press.
Hitt, M.A., Ireland, R.D., Hoskisson, R.E. (2010). Strategic Management: Concepts: Competitiveness and Globalization. South-Western College Pub, 9th ed.
Johnson, G., Langley, A., Melin, L., Whittington R. (2007). Strategy as Practice: Research Directions and Resources. Cambridge University Press.
Moss Kanter, R. (2009). SuperCorp: How Vanguard Companies Create Innovation, Profits, Growth, and Social Good. Crown Business.
Osterwalder, A. (2010) Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers. Wiley.
Ricart, J.E., Llopis, J. y Pastoriza, E. (2012) Qué hacen los buenos directivos. Deusto, Barcelona.
Rumelt, R. (2011) Good Strategy Bad Strategy: The Difference and Why It Matters. Crown Business.
Teece, D. J. (2009) Dynamic Capabilities and Strategic Management: Organizing for Innovation and Growth. Oxford University Press, USA.
E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria: