Assignatura

Comportament Organitzatiu

  • codi 10299
  • curs 4
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 3

No especificada

Professorat

Responsable

Presentació

El món de l'empresa està format per persones. És cert, ... també existeix el producte, la tecnologia, les inversions, el pla comptable ..... però darrere de cadascuna d'aquestes paraules sempre trobem persones. Fins i tot en les empreses més virtuals que pugueu arribar a imaginar.

Les persones són deliciosament interessants, molt riques en el seu intel · ligència i sorprenentment capaços d'aconseguir els avenços tecnològics més importants, però ..... també són difícils d'entendre, tant aïlladament com formant part d'organitzacions, i per això són difícils de dirigir.

Requisits previs

No hi ha requisits previs per a cursar l'assignatura, més enllà d'una curiositat i interès per analitzar i estudiar les relacions humanes en l'àmbit de l'organització empresarial.

Objectius

En aquest curs analitzarem un marc conceptual que permeti comprendre el Comportament Organitzatiu de cada individu i amb això poder emplaçar adequadament la gestió dels Recursos Humans en l'organització. Tot això per poder dirigir millor i fer una mica més feliços a aquells a qui dirigim.

L'àmbit laboral s'ha convertit en una de les activitats principals de la vida de cada persona i interactua permanentment amb altres àrees vitals (Socials, familiars, ...). En l'entorn actual, els directius necessiten conèixer les millors maneres de gestionar aquestes interaccions.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 37 - Tenir capacitat per aplicar tècniques, mètodes i eines de gestió.
  • 38 - Tenir capacitat per relacionar les principals variables, formals i informals, que determinen el comportament humà en una organització.
  • 41 - Ser capaç de sintetitzar descriptivament la informació.
  • 51 - Desenvolupar aptituds en la presa de decisions.
  • 55 - Ser capaç d'establir mecanismes de gestió del temps.
  • 11 - Conèixer els principals conceptes i teories sobre l'home i la societat.
  • 33 - Tenir capacitat de cerca, interpretació i transmissió d'informació.
  • 39 - Adquirir habilitats en la resolució de problemes i en la presa de decisions: emprar la informació rellevant, aplicar els mètodos adequats i situar el problema dins el conjunt d'una organització.
  • 52 - Ser capaç de desenvolupar aptituds en les relacions interpersonals i de treball en equip.
  • 63 - Ser capaç d'analitzar comportaments empresarials i decisions en un context empresarial i valorar-los des d'un punt de vista econòmic, social i ètic.
  • 64 - Capacitat de planificació i organització del treball.
  • 12 - Conèixer els principals conceptes i teories sobre la filosofia de l'economia i l'empresa.
  • 13 - Conèixer i comprendre la terminologia i els procesos de gestió de l'empresa.
  • 61 - Desenvolupar habilitats per tal de facilitar l'adaptació a noves situacions.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Els nostres objectius s'orienten a analitzar el comportament de la persona, tant a nivell individual com formant part d'un col · lectiu pel que fa a les activitats pròpies de la tasca empresarial.

Hem de ser capaços per tant no només d'analitzar, sinó també de comprendre i actuar sobre les pautes de conducta de les persones amb les que treballem, per tal de delimitar accions que ens permetin aconseguir d'ells el màxim desenvolupament personal i professional orientant-les cap a les necessitats que l'empresa desitja satisfer.

En finalitzar aquest curs l'alumne ha d'estar familiaritzat amb el tipus de problemàtiques que comporta la gestió de recursos humans, en especial, les derivades de la pròpia personalitat de cada individu, així com les derivades del treball conjunt en les organitzacions empresarials. (Human Resources Management)

Per això ha d'haver estat capaç de saber ponderar la presa de decisions davant de situacions que afecten persones i les seves conseqüències en la marxa de l'empresa (Organizational Behavior) i estar capacitat per elaborar una trajectòria professional pròpia en el seu desenvolupament personal. (Career Management)

Continguts

  • Per què és important el comportament organitzatiu?

Una visió des de la pràctica: Situacions freqüents
Definint el context: L'individu i l'organització

  • Comportament individual:

Socialització i comportament
Motivació aplicada

  • Comportament del grup

Funcionament dels grups: Rols i Normes
Negociació i conflicte

  • La seva aplicació en l'empresa: Comportament Organitzatiu

El món del treball
Experiències des de la pràctica

  • Destreses organitzatives

Lideratge i efectivitat
Poder organitzatiu
Política en l'àmbit laboral
Estructures organitzatives i les seves conseqüències

  • L'organització

El concepte de lloc de treball
Disseny organitzatiu
Estratègies de Recursos Humans
Cultura organitzativa

  • El món real: La vida i el treball

Carreres a les organitzacions
Errors a evitar, oportunitats a utilitzar
Conclusions

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

La metodologia d'aquest curs descansa en tres instruments coordinats:

  • Introducció de conceptes i models teòrics
  • Discussió dels conceptes teòrics basant-nos en l'experiència pràctica
  • Aplicació dels conceptes en casos pràctics

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'evaluació estarà basada en els següents elements:

 

Parcial 40%

Final 30%

Participació i treball diari 15%

Assistència 15%

Bibliografia i recursos

Organizational Behavior: A Diagnostic Approach

Judith R. Gordon

Prentice Hall, 2002

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00