Assignatura

Comportament Organitzatiu

  • codi 10299
  • curs 4
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 3

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès

En cas què l'alumne estigui matriculat en la línia anglesa s'impartirà la docència d'aquesta assignatura en aquest idioma.

Professorat

Responsable

Dr. Miquel BASTONS - bastons@uic.es
Dra. Rejina Mary SELVAM - rmselvam-alumni@uic.es

Horari d'atenció

A convenir amb el professor personalment o contactant amb bastons@uic.es.

Presentació

En aquest curs es considera l'empresa com organització humana. Està orientat a formar l'estudiant en la resolució de problemes relacionats amb el comportament personal i organitzatiu. Es proporcionen instruments conceptuals i mètodes per analitzar situacions personals i formes de comportament rellevants per a la direcció de l'empresa.

Requisits previs

No en té

Objectius

El curs pretén proporcionar coneixements teòrics, però també té una forta orientació pràctica. Es pretén desenvolupar la capacitat de l'alumnat per analitzar problemes d'empresa relacionats amb el comportament de les persones i millorar els procediments de presa de decisions, estudiant i aprenent a aplicar conceptes i mètodes rigurosos mitjançant el treball amb casos pràctics.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  1. Sabrà identificar els elements constituius de l'empresa com organització formada per persones.
  2. Podrà identificar diferents formes organitzatives de l'empresa.
  3. Coneixerà i sabrà usar els elements que determinen el comportament de les persones a l'empresa.
  4. Sabrà interpretar informació econòmica d'una empresa i sabrà utilitzar-la per tractar problemes empresarials.
  5. Sabrà aplicar mètodes per prendre decisions, a curt i llarg termini, i valorar-les des d'un punt de vista de la persona.
  6. Podrà avaluar les conseqüències de les decisions que es prenen en les diferents àrees funcionals de l'empresa.

Continguts

  1. Introducción. El comportamiento humano como “objeto” del management. Primera aproximación  a los diferentes “modelos” de comportamiento. El problema de “las abstracciones incompletas”. El problema del “realismo”.  
  2. Estructura de la persona. Modelos clásicos. El juego conocimiento- interés. Apunts estructura persona apuntesestr.persona.doc / Cuadre estructura comportament 23.estruc.persona-copia.ppt
  3. La toma de decisiones.  Enfoque racional (1). La información. La incertidumbre. El riesgo. Las preferencias.
  4. Estructuración de decisiones. El mercado como sistema de comportamiento. Límites.
  5. Concepto de problema. Esquema básico de las interacciones humanas. Tipos de consecuencias. Intencionalidad limitada. Criterios de evaluación de una decisión. Concepto de evaluación incompleta. Tipos de motivaciones. 
  6. La persona.  La relación personal. Interés y  confianza.
  7. La  confianza. Dilema del prisionero. Efecto reputación. Calidad motivacional (moral).
  8. Conferencia
  9. El proceso de decisión. Motivación espontánea. La motivación racional. Conflictos motivacionales.
  10. La libertad en las decisiones.
  11. El aprendizaje en el comportamiento. Aprendizaje organizativo.
  12. EXAMEN PARCIAL
  13. La afectividad. El papel de la amistad. El sentimentalismo. Los desengaños.
  14. La organización. La racionalidad limitada. Estructura organización (1). Stakeholders..  El equilibrio organizativo. El tema del beneficio. El comportamiento formal.
  15. El comportamiento informal. Límites de los sistemas formales.
  16. Presentaciones
  17. Repaso
  18. EXAMEN FINAL

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

En el curs s'empraran, sobretot, dos tipus de procediments:

  1. Explicacions per part del professor del tema corresponent del temari.
  2. Anàlisi i discussió a classe d'exemples i casos pràctics de cadascun dels temes.

Per a un correcte aprofitament de l'assignatura és absolutament necessari anar a les classes amb els casos ben treballats.

 

ACTIVITAT FORMATIVACOMPETÈNCIES
   
classe magistral
classe pràctica (resolució problemes/vídeos/comentaris de text/fitxes)
estudi individual
resolució de problemes a l'aula
30
   
   
classe pràctica (resolució problemes/vídeos/comentaris de text/fitxes)
presentació de treballs i debats
resolució de problemes a l'aula
30
   
classe pràctica (resolució problemes/vídeos/comentaris de text/fitxes)
presentació de treballs i debats
resolució de problemes a l'aula
54
seminaris grups reduïts 12
estudi individual
presentació de treballs i debats
55
resolució de problemes a l'aula 50
classe pràctica (resolució problemes/vídeos/comentaris de text/fitxes) 59
presentació de treballs i debats
resolució de problemes a l'aula
seminaris grups reduïts
63
classe pràctica (resolució problemes/vídeos/comentaris de text/fitxes)
resolució de problemes a l'aula
67

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'avaluació es realitzarà a partir dels següents criteris:

  • L'assistència i la participació a les dicusions en grup,
  • els informes sobre casos pràctics,
  • el resultat d'una prova parcial i una prova final.

Bibliografia i recursos

  • BALLARIN, E., et a., Sistemas de planificación y control, Ed. Desclée de Brouwer, Bilbao, 1986.
  • BASTONS, M., Tomar decisiones. La inevitable cuestión ¿éxito o fracaso?, Ed. Ariel, Barcelona, 2004.
  • IBORRA, M., (et. a.) Fundamentos de dirección de empresas. Thomson, Madrid, 2007.
  • LINDLEY, D.V., Principios de la teoría de la decisión, Ed. Vicens Vives, Barcelona, 1977.
  • PEREZ LOPEZ, J.A., Fundamentos de la dirección de empresas, ed. Rialp, Madrid, 1994.

Material didàctic

      Materials
            Apunts estructura persona apuntesestr.persona.doc 
            Cuadre estructura comportament 23.estruc.persona-copia.ppt 
            Treball sobre Readings trabajosobrereadings.docx 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00