Assignatura
Comportament Organitzatiu
- codi 10299
- curs 4
- període Semestre 1
- tipus OB
- credits 3
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: anglès, castellà
En cas què l'alumne estigui matriculat en la línia anglesa s'impartirà la docència d'aquesta assignatura en aquest idioma.
Professorat
Presentació
En aquest curs es considera l'empresa com organització humana. Està orientat a formar l'estudiant en la resolució de problemes relacionats amb el comportament personal i organitzatiu. Es proporcionen instruments conceptuals i mètodes per analitzar situacions personals i formes de comportament rellevants per a la direcció de l'empresa.
Requisits previs
Objectius
El curs pretén proporcionar coneixements teòrics, però també té una forta orientació pràctica. Es pretén desenvolupar la capacitat de l'alumnat per analitzar problemes d'empresa relacionats amb el comportament de les persones i millorar els procediments de presa de decisions, estudiant i aprenent a aplicar conceptes i mètodes rigurosos mitjançant el treball amb casos pràctics.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
- Sabrà identificar els elements constituius de l'empresa com organització formada per persones.
- Podrà identificar diferents formes organitzatives de l'empresa.
- Coneixerà i sabrà usar els elements que determinen el comportament de les persones a l'empresa.
- Sabrà interpretar informació econòmica d'una empresa i sabrà utilitzar-la per tractar problemes empresarials.
- Sabrà aplicar mètodes per prendre decisions, a curt i llarg termini, i valorar-les des d'un punt de vista de la persona.
- Podrà avaluar les conseqüències de les decisions que es prenen en les diferents àrees funcionals de l'empresa.
Continguts
- Introducción. El comportamiento humano como “objeto” del management. Primera aproximación a los diferentes “modelos” de comportamiento. El problema de “las abstracciones incompletas”. El problema del “realismo”.
- Estructura de la persona. Modelos clásicos. El juego conocimiento- interés. Apunts estructura persona apuntesestr.persona.doc / Cuadre estructura comportament 23.estruc.persona-copia.ppt
- La toma de decisiones. Enfoque racional (1). La información. La incertidumbre. El riesgo. Las preferencias.
- Estructuración de decisiones. El mercado como sistema de comportamiento. Límites.
- Concepto de problema. Esquema básico de las interacciones humanas. Tipos de consecuencias. Intencionalidad limitada. Criterios de evaluación de una decisión. Concepto de evaluación incompleta. Tipos de motivaciones.
- La persona. La relación personal. Interés y confianza.
- La confianza. Dilema del prisionero. Efecto reputación. Calidad motivacional (moral).
- Conferencia
- El proceso de decisión. Motivación espontánea. La motivación racional. Conflictos motivacionales.
- La libertad en las decisiones.
- El aprendizaje en el comportamiento. Aprendizaje organizativo.
- EXAMEN PARCIAL
- La afectividad. El papel de la amistad. El sentimentalismo. Los desengaños.
- La organización. La racionalidad limitada. Estructura organización (1). Stakeholders.. El equilibrio organizativo. El tema del beneficio. El comportamiento formal.
- El comportamiento informal. Límites de los sistemas formales.
- Presentaciones
- Repaso
- EXAMEN FINAL
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
En el curs s'empraran, sobretot, dos tipus de procediments:
- Explicacions per part del professor del tema corresponent del temari.
- Anàlisi i discussió a classe d'exemples i casos pràctics de cadascun dels temes.
Per a un correcte aprofitament de l'assignatura és absolutament necessari anar a les classes amb els casos ben treballats.
ACTIVITAT FORMATIVACOMPETÈNCIES
|
|
classe magistral classe pràctica (resolució problemes/vídeos/comentaris de text/fitxes) estudi individual resolució de problemes a l'aula |
30 |
|
|
|
|
classe pràctica (resolució problemes/vídeos/comentaris de text/fitxes) presentació de treballs i debats resolució de problemes a l'aula |
30 |
|
|
classe pràctica (resolució problemes/vídeos/comentaris de text/fitxes) presentació de treballs i debats resolució de problemes a l'aula |
54 |
seminaris grups reduïts |
12 |
estudi individual presentació de treballs i debats |
55 |
resolució de problemes a l'aula |
50 |
classe pràctica (resolució problemes/vídeos/comentaris de text/fitxes) |
59 |
presentació de treballs i debats resolució de problemes a l'aula seminaris grups reduïts |
63 |
classe pràctica (resolució problemes/vídeos/comentaris de text/fitxes) resolució de problemes a l'aula |
67 |
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
L'avaluació es realitzarà a partir dels següents criteris:
- L'assistència i la participació a les dicusions en grup,
- els informes sobre casos pràctics,
- el resultat d'una prova parcial i una prova final.
Bibliografia i recursos
- BALLARIN, E., et a., Sistemas de planificación y control, Ed. Desclée de Brouwer, Bilbao, 1986.
- BASTONS, M., Tomar decisiones. La inevitable cuestión ¿éxito o fracaso?, Ed. Ariel, Barcelona, 2004.
- IBORRA, M., (et. a.) Fundamentos de dirección de empresas. Thomson, Madrid, 2007.
- LINDLEY, D.V., Principios de la teoría de la decisión, Ed. Vicens Vives, Barcelona, 1977.
- PEREZ LOPEZ, J.A., Fundamentos de la dirección de empresas, ed. Rialp, Madrid, 1994.
Material didàctic