Assignatura

Comportament Organitzatiu

  • codi 10299
  • curs 4
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 3

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès, castellà

En cas què l'alumne estigui matriculat en la línia anglesa s'impartirà la docència d'aquesta assignatura en aquest idioma i en castellà.

Professorat

Responsable

Dr. Miquel BASTONS - bastons@uic.es
Dra. Rejina Mary SELVAM - rmselvam-alumni@uic.es

Horari d'atenció

A convenir amb el professor personalment o contactant amb bastons@uic.es.

Presentació

En aquest curs es considera l'empresa com organització humana. Està orientat a formar l'estudiant en la resolució de problemes relacionats amb el comportament personal i organitzatiu. Es proporcionen instruments conceptuals i mètodes per analitzar situacions personals i formes de comportament rellevants per a la direcció de l'empresa.

Requisits previs

No en té

Objectius

El curs pretén proporcionar coneixements teòrics, però també té una forta orientació pràctica. Es pretén desenvolupar la capacitat de l'alumnat per analitzar problemes d'empresa relacionats amb el comportament de les persones i millorar els procediments de presa de decisions, estudiant i aprenent a aplicar conceptes i mètodes rigurosos mitjançant el treball amb casos pràctics.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  1. Sabrà identificar els elements constituius de l'empresa com organització formada per persones.
  2. Podrà identificar diferents formes organitzatives de l'empresa.
  3. Coneixerà i sabrà usar els elements que determinen el comportament de les persones a l'empresa.
  4. Sabrà interpretar informació econòmica d'una empresa i sabrà utilitzar-la per tractar problemes empresarials.
  5. Sabrà aplicar mètodes per prendre decisions, a curt i llarg termini, i valorar-les des d'un punt de vista de la persona.
  6. Podrà avaluar les conseqüències de les decisions que es prenen en les diferents àrees funcionals de l'empresa.

Continguts

  1. Introducción. El comportamiento humano como “objeto” del management. Modelos de comportamiento. 
  2. La organización. Trabajo en equipo. Estructura organización. Stakeholders.  El equilibrio organizativo. El tema del beneficio. Artículo Friedman friedman1970thesocialresponsibilityofbusinessistoincreaseitsprofits.docx
  3. El comportamiento formal y el comportamiento informal. Apuntes: dimensión formal - dimensión informal de la empresa empresaexplicita-implicitav.2.docx
  4. Elementos de la estructura informal. Criterios de comportamiento organizativo
  5. La misión organizativa y la misión personal. Dimensiones de la misión.
  6. El comportamiento formal. Sistemas operativos de la empresa. Reglamentos.
  7. Retribuciones e incentivos. 
  8. Examen Parcial
  9. Procesos de incorporación y Evaluación. Trabajo por objetivos
  10. Organización del tiempo.
  11. Las motivaciones en el trabajo.
  12. Cultura de la empresa. Los símbolos y los valores en la empresa.
  13. Poder, autoridad y liderazgo
  14. Síntesis y conclusiones

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

En el curs s'empraran, sobretot, dos tipus de procediments:

  1. Explicacions per part del professor del tema corresponent del temari.
  2. Anàlisi i discussió a classe d'exemples i casos pràctics de cadascun dels temes.

Per a un correcte aprofitament de l'assignatura és absolutament necessari anar a les classes amb els casos ben treballats.

 

ACTIVITAT FORMATIVACOMPETÈNCIES
   
classe magistral
classe pràctica (resolució problemes/vídeos/comentaris de text/fitxes)
estudi individual
resolució de problemes a l'aula
30
   
   
classe pràctica (resolució problemes/vídeos/comentaris de text/fitxes)
presentació de treballs i debats
resolució de problemes a l'aula
30
   
classe pràctica (resolució problemes/vídeos/comentaris de text/fitxes)
presentació de treballs i debats
resolució de problemes a l'aula
54
seminaris grups reduïts 12
estudi individual
presentació de treballs i debats
55
resolució de problemes a l'aula 50
classe pràctica (resolució problemes/vídeos/comentaris de text/fitxes) 59
presentació de treballs i debats
resolució de problemes a l'aula
seminaris grups reduïts
63
classe pràctica (resolució problemes/vídeos/comentaris de text/fitxes)
resolució de problemes a l'aula
67

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'avaluació es realitzarà a partir dels següents criteris:

  • L'assistència i la participació a les dicusions en grup,
  • els informes sobre casos pràctics,
  • el resultat d'una prova parcial ( 26/ Oct./ 2017) i una prova final.
Trabajo de lectura trabajosobrereadings.docx Guía per a l'elaboració del treball de investigació guiaparaelaborarelresearchpaper.docx

Bibliografia i recursos

  • BALLARIN, E., et a., Sistemas de planificación y control, Ed. Desclée de Brouwer, Bilbao, 1986.
  • BASTONS, M., Tomar decisiones. La inevitable cuestión ¿éxito o fracaso?, Ed. Ariel, Barcelona, 2004.
  • IBORRA, M., (et. a.) Fundamentos de dirección de empresas. Thomson, Madrid, 2007.
  • LINDLEY, D.V., Principios de la teoría de la decisión, Ed. Vicens Vives, Barcelona, 1977.
  • PEREZ LOPEZ, J.A., Fundamentos de la dirección de empresas, ed. Rialp, Madrid, 1994.

Material didàctic

      Materials
            Apuntes: dimensión formal - dimensión informal de la empresa empresaexplicita-implicitav.2.docx 
            Artículo Friedman friedman1970thesocialresponsibilityofbusinessistoincreaseitsprofits.docx 
            Guía per a l'elaboració del treball de investigació guiaparaelaborarelresearchpaper.docx 
            Treball de lectura trabajosobrereadings.docx 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00