Ètica General
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: anglès
En cas què l'alumne estigui matriculat en la línia anglesa s'impartirà la docència d'aquesta assignatura en aquest idioma.
Moltes vegades, al llarg de la nostra vida personal y en el desenvolupament de la notra trajectòria professional ens trobem amb problemes que no són estrictament tècnics, sino humans. Les questions "com ara com actuar bé" o "com mantenir bones relacions amb altres persones tenen una importància decissiva. La assignatura d'Ètica és l'espai idoni per pensar i estudiar sobre aquests temes.
no hi ha requisits previs
1) Dotar als alumnes de les eines necessàries per l'anàlisi del comportament humà
2) Introduir als alumnes a l'ús d'elements bàsics del pensament moral i dels principals conceptes de l'ètica
Els alumnes que cursen aquesta assignatura desenvoluparan la seva capacitat d'identificar valors ètics i realitzar judicis morals. A més, aprenguin a identificar i resoldre problemes pràctics i a prendre decisions correctament.
Temari
Tema 1. Introducció. Què és l’ Ètica
Tema 2. Història del Pensament ètic I. Sòcrates, Plató, Aristòtil
Tema 3. Història del Pensament ètic II. Maquiavelli, Kant, Nietzsche
Tema 4. Història del Pensament ètic III. Habermas, MacIntyre
Tema 5. (l. I) Sentit de la vida (fi últim)
Tema 6. (l. I) Què és la felicitat? Depèn de nosaltres?
Tema 7. (l. II) Per a què serveixen les virtuts? (Audi 2006 y 2012)
Tema 8. (l. III) La llibertat. Accions voluntàries. Escollir
Tema 9. (l. IV) Virtuts cardinals
Tema 10. (l. V) Justícia
Tema 11. (l. VI) Virtuts Intel·lectuals
Tema 12. (l. VII) Autogovern i conductes compulsives
Tema 13. (l. VIII) L’amistat. Condicions i qualitats (I)
Tema 14. (l. IX) L’amistat. Condicions i qualitats (II)
Tema 15 (l. X) La vida millor. Avantatges i inconvenients dels tipus de vida
Tema 2 Història de la Ètica
2. presentacions
Tema 5 felicitat
Materials
article proyecto vital proyectovital.pdf
secret happiness thesecrettohappiness.pdf
En aquesta assignatura s'empren tres tipus diferents de recursos metodològics:
1. Classes interactives, que despertin els coneixements previs de l'alumne
2. Classes teòriques, explicant els conceptes principals
3. Anàlisi de cassos pràctics
50 % treball a classe, casos pràctics, exercicis a casa
25 % examen parcial
25 % examen final
Les tres notes han de ser 5 o superior per fer mitjana
Honestedat acadèmica:
Els treballs que es lliuren han de ser íntegrament elaborats pels estudiants. L’ús d’idees i continguts d’altres han de ser justificats amb les degudes citacions. El plagi no és admissible en cap cas i suposo l’automàtic suspens de l’exercici.
ARENDT, H. , La condición humana, Paidós, Barcelona, 1993.
ARISTÓTELES, Ética a Nicómaco. Ed. bilingüe, Instituto de Estudios Políticos, Madrid, 1970.
BOSCH, M., BUENO Y HERMOSO. Introducción a la ética de Aristóteles. UIC Publicacions. Barcelona 2012
GRISEZ, G., y SHAW, R., Ser persona. Curso de Ética, Rialp, Madrid, 1993.
MACINTYRE, A., Tras la virtud, Crítica, Barcelona, 1987.
MARÍAS, J. La felicidad humana, Alianza, Madrid, 1989.
PIEPER, J. Las virtudes fundamentales, Rialp, Madrid, 1980.
RODRÍGUEZ LUÑO, A. Ética, Eunsa, Pamplona, 1986.
SPAEMANN, R., Ética. Cuestiones fundamentales, Eunsa, Pamplona, 1995.
YEPES, R. Fundamentos de antropología. Un ideal de la existencia humana. Eunsa. Pamplona. 1996.