Ètica General
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: anglès, castellà
En cas què l'alumne estigui matriculat en la línia anglesa s'impartirà la docència d'aquesta assignatura en aquest idioma.
Moltes vegades, al llarg de la nostra vida personal y en el desenvolupament de la notra trajectòria professional ens trobem amb problemes que no són estrictament tècnics, sino humans. Les questions "com ara com actuar bé" o "com mantenir bones relacions amb altres persones tenen una importància decissiva. La assignatura d'Ètica és l'espai idoni per pensar i estudiar sobre aquests temes.
no hi ha requisits previs
1) Dotar als alumnes de les eines necessàries per l'anàlisi del comportament humà
2) Introduir als alumnes a l'ús d'elements bàsics del pensament moral i dels principals conceptes de l'ètica
Els alumnes que cursen aquesta assignatura desenvoluparan la seva capacitat d'identificar valors ètics i realitzar judicis morals. A més, aprenguin a identificar i resoldre problemes pràctics i a prendre decisions correctament.
Temari
Tema 1. Introducció. Què és l’ Ètica
Tema 2. Història del Pensament ètic I. Sòcrates, Plató, Aristòtil
Tema 3. Història del Pensament ètic II. Maquiavelli, Kant, Nietzsche
Tema 4. Història del Pensament ètic III. Habermas, MacIntyre
Tema 5. (l. I) Sentit de la vida (fi últim)
Tema 6. (l. I) Què és la felicitat? Depèn de nosaltres?
Tema 7. (l. II) Per a què serveixen les virtuts? (Audi 2006 y 2012)
Tema 8. (l. III) La llibertat. Accions voluntàries. Escollir
Tema 9. (l. IV) Virtuts cardinals
Tema 10. (l. V) Justícia
Tema 11. (l. VI) Virtuts Intel·lectuals
Tema 12. (l. VII) Autogovern i conductes compulsives
Tema 13. (l. VIII) L’amistat. Condicions i qualitats (I)
Tema 14. (l. IX) L’amistat. Condicions i qualitats (II)
Tema 15 (l. X) La vida millor. Avantatges i inconvenients dels tipus de vida
Tema 2 Història de la Ètica
2. presentacions
Tema 5 felicitat
Materials
article proyecto vital proyectovital.pdf
secret happiness thesecrettohappiness.pdf
En aquesta assignatura s'empren tres tipus diferents de recursos metodològics:
1. Classes interactives, que despertin els coneixements previs de l'alumne
2. Classes teòriques, explicant els conceptes principals
3. Anàlisi de cassos pràctics
50 % treball pràctic, exercicis a casa
25 % examen parcial
25 % examen final
Les tres notes han de ser 5 o superior per fer mitjana
Honestedat acadèmica:
Els treballs que es lliuren han de ser íntegrament elaborats pels estudiants. L’ús d’idees i continguts d’altres han de ser justificats amb les degudes citacions. El plagi no és admissible en cap cas i suposo l’automàtic suspens de l’exercici.
2a convocatòria: els criteris a la 2a convocatòria es manetenen igual que a la primera. El treball pràctic també. Quan els treballs de classe no es puguin repetir es canviaran per d'altres que la'lumne pugui realitzar.
ARENDT, H., La condición humana, Paidós, Barcelona, 1993.
ARISTÓTELES, Ética a Nicómaco. Ed. bilingüe, Instituto de Estudios Políticos, Madrid, 1970.
BASTONS, M.; La inteligencia práctica. Prohom, Barcelona 2003
La toma de decisiones en la organización, Ariel, Barcelona 2000
BOSCH, M.; La ética amable, EUNSA, Pamplona 2015
CICERÓN, De los deberes
De la amistad
De la vejez
GRISEZ, G., y SHAW, R., Ser persona. Curso de Ética, Rialp, Madrid, 1993.
LLANO, A.; La vida lograda, Ariel, Barcelona 2006
MACINTYRE, A., Tras la virtud, Crítica, Barcelona, 1987.
Tres versiones rivales de le ética, Rialp, Madrid 1992
MARÍAS, J. La felicidad humana, Alianza, Madrid, 1989.
MENSCH, J., Ethics and Selfhood. Alterity and the Phenomenology of Obligation, State University of New York Press, NY, 2003.
PIEPER, J. Las virtudes fundamentales, Rialp, Madrid, 1980.
RODRÍGUEZ LUÑO, A. Ética, Eunsa, Pamplona, 1986.
SENECA, Sobre la felicidad, Alianza, Madrid 1997
SPAEMANN, R., Ética. Cuestiones fundamentales, Eunsa, Pamplona, 1995.
TAYLOR, Ch.; La ética de la autenticidad, Paidós, Barcelona 1994
TRIGO, T.; En busca de una ética universal: un nuevo modo de ver la ley natural. Eunsa. Pamplona 2011
YEPES STORK, R. Fundamentos de antropología. Un ideal de la existencia humana. Eunsa. Pamplona. 1996.
http://www.philosophica.info/
http://plato.stanford.edu/