Assignatura

Ètica General

  • codi 10303
  • curs 2
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 3

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès, castellà

En cas què l'alumne estigui matriculat en la línia anglesa s'impartirà la docència d'aquesta assignatura en aquest idioma.

Professorat

Responsable

Dra. Magdalena BOSCH - mbosch@uic.es

Horari d'atenció

acordar entrevistes per e-mail

Presentació

Moltes vegades, al llarg de la nostra vida personal y en el desenvolupament de la notra trajectòria professional ens trobem amb problemes que no són estrictament tècnics, sino humans. Les questions "com ara com actuar bé" o "com mantenir bones relacions amb altres persones tenen una importància decissiva. La assignatura d'Ètica és l'espai idoni per pensar i estudiar sobre aquests temes.

Requisits previs

no hi ha requisits previs

Objectius

 

1) Dotar als alumnes de les eines necessàries per l'anàlisi del comportament humà
2) Introduir als alumnes a l'ús d'elements bàsics del pensament moral i dels principals conceptes de l'ètica

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 51 - Desenvolupar aptituds en la presa de decisions.
  • 52 - Ser capaç de desenvolupar aptituds en les relacions interpersonals i de treball en equip.
  • 54 - Ser capaç d'expressar idees i arguments de manera ordenada i coherent tant oralment com de forma escrita.
  • 56 - Ser capaç de fer argumentacions que afavoreixin el raonament crític i autocrític.
  • 57 - Adquirir aptituds que afavoreixin la comprensió lectora.
  • 60 - Assolir coneixements que afavoreixin el respecte vers altres cultures i costums.
  • 62 - Adquirir mecanismes que facilitin l'adopció de compromisos de caràcter ètic.
  • 63 - Ser capaç d'analitzar comportaments empresarials i decisions en un context empresarial i valorar-los des d'un punt de vista econòmic, social i ètic.
  • 50 - Adquirir capacitat de relacionar conceptes i fer exercicis d'anàlisi i de síntesi.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

 

Els alumnes que cursen aquesta assignatura desenvoluparan la seva capacitat d'identificar valors ètics i realitzar judicis morals. A més, aprenguin a identificar i resoldre problemes pràctics i a prendre decisions correctament.

Continguts

Temari

 

Tema 1. Introducció. Què és l’ Ètica

Tema 2. Història del Pensament ètic I. Sòcrates, Plató, Aristòtil

Tema 3. Història del Pensament ètic II. Maquiavelli, Kant, Nietzsche

Tema 4. Història del Pensament ètic III. Habermas, MacIntyre

Tema 5. (l. I) Sentit de la vida (fi últim)

Tema 6. (l. I) Què és la felicitat? Depèn de nosaltres?

Tema 7. (l. II) Per a què serveixen les virtuts? (Audi 2006 y 2012)

Tema 8. (l. III) La llibertat. Accions voluntàries. Escollir

Tema 9. (l. IV) Virtuts cardinals

Tema 10. (l. V) Justícia

Tema 11. (l. VI) Virtuts Intel·lectuals

Tema 12. (l. VII) Autogovern i conductes compulsives

Tema 13. (l. VIII) L’amistat. Condicions i qualitats (I)

Tema 14. (l. IX) L’amistat. Condicions i qualitats (II)

Tema 15 (l. X) La vida millor. Avantatges i inconvenients dels tipus de vida

 

 

 

 


Tema 2 Història de la Ètica
      2. presentacions

Tema 5 felicitat
      Materials
            article proyecto vital proyectovital.pdf 
            secret happiness thesecrettohappiness.pdf 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

En aquesta assignatura s'empren tres tipus diferents de recursos metodològics:
1. Classes interactives, que despertin els coneixements previs de l'alumne
2. Classes teòriques, explicant els conceptes principals
3. Anàlisi de cassos pràctics

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

50 % treball pràctic, exercicis a casa

25 % examen parcial

25 % examen final

Les tres notes han de ser 5 o superior per fer mitjana

Honestedat acadèmica:

Els treballs que es lliuren han de ser íntegrament elaborats pels estudiants. L’ús d’idees i continguts d’altres han de ser justificats amb les degudes citacions. El plagi no és admissible en cap cas i suposo l’automàtic suspens de l’exercici.

2a convocatòria: els criteris a la 2a convocatòria es manetenen igual que a la primera. El treball pràctic també. Quan els treballs de classe no es puguin repetir es canviaran per d'altres que la'lumne pugui realitzar.

Bibliografia i recursos

ARENDT, H., La condición humana, Paidós, Barcelona, 1993. 
ARISTÓTELES, Ética a Nicómaco. Ed. bilingüe, Instituto de Estudios Políticos, Madrid, 1970.

BASTONS, M.; La inteligencia práctica. Prohom, Barcelona 2003

                         La toma de decisiones en la organización, Ariel, Barcelona 2000

BOSCH, M.; La ética amable, EUNSA, Pamplona 2015

CICERÓN, De los deberes

                  De la amistad

                  De la vejez
GRISEZ, G., y SHAW, R., Ser persona. Curso de Ética, Rialp, Madrid, 1993.

LLANO, A.; La vida lograda, Ariel, Barcelona 2006
MACINTYRE, A., Tras la virtud, Crítica, Barcelona, 1987.

                            Tres versiones rivales de le ética, Rialp, Madrid 1992
MARÍAS, J. La felicidad humana, Alianza, Madrid, 1989.

MENSCH, J., Ethics and Selfhood. Alterity and the Phenomenology of Obligation, State University of New York Press, NY, 2003.

PIEPER, J. Las virtudes fundamentales, Rialp, Madrid, 1980. 
RODRÍGUEZ LUÑO, A. Ética, Eunsa, Pamplona, 1986.

SENECA, Sobre la felicidad, Alianza, Madrid 1997
SPAEMANN, R., Ética. Cuestiones fundamentales, Eunsa, Pamplona, 1995.

TAYLOR, Ch.; La ética de la autenticidad, Paidós, Barcelona 1994

TRIGO, T.; En busca de una ética universal: un nuevo modo de ver la ley natural. Eunsa. Pamplona 2011 
YEPES STORK, R. Fundamentos de antropología. Un ideal de la existencia humana. Eunsa. Pamplona. 1996.    

http://www.philosophica.info/

http://plato.stanford.edu/

 

 

 

Material didàctic

      Materials
            cas practic margin call ejerciciomargincall.docx 
            English group Are good and evil relative chap.1-aregoodandevilrelative.pdf 
            English Group Case study Marcos Callado marcoscallado.pdf 
            English group CHECK YOUR KNOWLEDGE 1 checkyourknowledge1.pdf 
            English group CHECK YOUR KNOWLEDGE 2 checkyourknowledge2.pdf 
            English group Conviction and responsibility chap.5-convictionandresponsability.pdf 
            English group Courage and moderation courageandmoderation.pdf 
            English group Education chap.3-education.pdf 
            English group Equanimity chap.8-equanimity.pdf 
            English group Gratitude gratitude.pdf 
            English group Justice justice.pdf 
            English group Justice chap.4justice.pdf 
            English group Loyalty loyalty.pdf 
            English group Magnanimity magnanimity.pdf 
            English Group Moral relativism arefutationofmoralrelativism.pdf 
            English Group Presentation Contemporaneous Ethics contemporeneousapproaches.pdf 
            English group Presentation Fundamental Human Virtues fundamentalhumanvirtues.pdf 
            English Group Presentation History of ethics I historyofethicsi.pdf 
            English Group Presentation History of ethics II historyofethicsii.pdf 
            English group Presentations by teams presentationsbyteams.pdf 
            English group Presentations Responsability and moral judgements responsibilityandmoraljudgments.pdf 
            English group Prudence prudence.pdf 
            English group Sachs, Aristotle's ethics sachs,aristotle.pdf 
            English group Should we always follow our conscience chap.6-shouldwealwaysfollowourconscience.pdf 
            English group The unconditional chap.7-theunconditional.pdf 
            English group Truthfulness truthfulness.pdf 
            English group Upbringing chap.2upbringing.pdf 
            English Group What is a person whatisaperson.pdf 
            exercici sobre sentit de la vida ejerciciosentidoexistencia.docx 
            Guia para ecribir el ensayo guiaensayo13-14.docx 
            Guide to write de essay guidetowritetheessay.docx 
            PPT 1 generalethics1.ppt 
            PPT 2 generalethics2.ppt 
            PPT 3 generalethics3.ppt 
            PPT Etica General 0 eticageneral0.ppt 
            PPT Etica general 1 eticageneral1.ppt 
            PPT Etica general 2 eticageneral2.ppt 
      Webs d'interès
            English group Guide to Writing a Philosophy Paper  http://home.wlu.edu/~mahonj/WritingPaper.htm 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00