Ètica General
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: anglès, castellà
En cas què l'alumne estigui matriculat en la línia anglesa s'impartirà la docència d'aquesta assignatura en aquest idioma.
Responsable
Dra. Magdalena BOSCH - mbosch@uic.es
Horari d'atenció
Cal acordar les entrevistes per correu electrònic.
Moltes vegades, al llarg de la nostra vida personal i en el desenvolupament de la nostra trajectòria professional ens trobem amb problemes que no són estrictament tècnics, sinó humans. Les qüestions sobre “com es pot actuar bé” o “com es poden mantenir bones relacions amb altres persones” tenen una importància decisiva. L’assignatura d’Ètica és l’espai idoni per pensar sobre aquests temes i estudiar-los.
No hi ha requisits previs.
1) Dotar els alumnes de les eines necessàries per analitzar el comportament humà.
2) Introduir els alumnes a l’ús d’elements bàsics del pensament moral i dels principals conceptes de l’ètica.
Els alumnes que cursen aquesta assignatura desenvoluparan la seva capacitat d’identificar valors ètics i realitzar judicis morals. A més, aprendran a identificar i resoldre problemes pràctics i prendre decisions correctament.
Temari
Tema 1. Introducció. Què és l’ètica
Tema 2. Tipus d’ètica. Referències històriques
Tema 3. Sentit de la vida (fi últim)
Tema 4. Què és la felicitat? Depèn de nosaltres?
Tema 5. Per a què serveixen les virtuts? (Audi 2006 i 2012)
Tema 6. La llibertat. Accions voluntàries. Escollir
Tema 7. Virtuts cardinals
Tema 8. Justícia
Tema 9. Virtuts intel·lectuals
Tema 10. Autogovern i conductes compulsives
Tema 11. L’amistat. Condicions i qualitats (I)
Tema 12. La vida millor. Avantatges i inconvenients dels tipus de vida
Tema 2 Història de la Ètica
2. presentacions
Tema 5 felicitat
Materials
article proyecto vital proyectovital.pdf
secret happiness thesecrettohappiness.pdf
En aquesta assignatura s’empren tres tipus diferents de recursos metodològics:
1. Classes interactives, que despertin els coneixements previs de l’alumne
2. Classes teòriques, en què s’expliquen els conceptes principals
3. Anàlisi de casos pràctics
50 % treball pràctic: intervencions a en debats a classe, exercicis a classe, exercicis a casa
Els treballs pràctics s’han de lliurar per e-mail 24 hores abans de la classe següent. S'ha d'enviar en attach un document de WORD identificat amb el GRUP, TEMA i el NOM de l'alumne. Els que no compleixin aquest requisit no seran vàlids. Per aprovar la part pràctica de l'assignatura cal haver lliurat un 80% del total i la nota mitjana ha de ser un 5 o superior.
50% examen final. S'aprova amb un 5.
Per aprovar l'assignatura les dues notes, pràctica i examen, han de ser 5 o superior. Si no s'acompleix aquesta condició la nota mai superarà el 4.75
Honestedat acadèmica Els treballs que es lliuren els han d’haver elaborat íntegrament els estudiants. L’ús d’idees i continguts d’altres persones s’han de justificar amb les citacions corresponents. El plagi no és admissible en cap cas i suposa el suspens automàtic de l’exercici.
Segona convocatòria: els criteris a la segona convocatòria es mantenen igual que a la primera. Al treball pràctic s'hi afegeix un examen oral sobre els exercicis. Cal lliurar els exercicis impresos, però la nota depen més de l'examen oral. Quan els treballs de classe no es puguin repetir, es canviaran per d’altres que l’alumne pugui realitzar.
ARENDT, H., La condición humana, Paidós, Barcelona, 1993.
ARISTÓTELES, Ética a Nicómaco. Ed. bilingüe, Instituto de Estudios Políticos, Madrid, 1970.
BASTONS, M.; La inteligencia práctica. Prohom, Barcelona 2003
La toma de decisiones en la organización, Ariel, Barcelona 2000
BOSCH, M.; La ética amable, EUNSA, Pamplona 2015
CICERÓN, De los deberes
De la amistad
De la vejez
GRISEZ, G., y SHAW, R., Ser persona. Curso de Ética, Rialp, Madrid, 1993.
LLANO, A.; La vida lograda, Ariel, Barcelona 2006
MACINTYRE, A., Tras la virtud, Crítica, Barcelona, 1987.
Tres versiones rivales de le ética, Rialp, Madrid 1992
MARÍAS, J. La felicidad humana, Alianza, Madrid, 1989.
MENSCH, J., Ethics and Selfhood. Alterity and the Phenomenology of Obligation, State University of New York Press, NY, 2003.
PIEPER, J. Las virtudes fundamentales, Rialp, Madrid, 1980.
RODRÍGUEZ LUÑO, A. Ética, Eunsa, Pamplona, 1986.
SENECA, Sobre la felicidad, Alianza, Madrid 1997
SPAEMANN, R., Ética. Cuestiones fundamentales, Eunsa, Pamplona, 1995.
TAYLOR, Ch.; La ética de la autenticidad, Paidós, Barcelona 1994
TRIGO, T.; En busca de una ética universal: un nuevo modo de ver la ley natural. Eunsa. Pamplona 2011
YEPES STORK, R. Fundamentos de antropología. Un ideal de la existencia humana. Eunsa. Pamplona. 1996.
http://www.philosophica.info/
http://plato.stanford.edu/
E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria: