Macroeconomia 1
Llengua d'impartició principal: castellà
Altres llengües d'impartició: anglès
En cas què l'alumne estigui matriculat en la línia anglesa s'impartirà la docència d'aquesta assignatura en aquest idioma.
Responsable
Dr. Pedro GARCÍA - pgarcia@uic.es
Horari d'atenció
- Pedro García del Barrio (pgarcia@uic.es). Atenció: dimarts de 12.00 h a 13.30 h (qualsevol dia amb cita prèvia per correu electrònic)
- Josep Faja Pijuan (jfaja@uic.es). Atenció: dimecres de 8.30 h a 10.00 h (qualsevol dia amb cita prèvia per correu electrònic).
Qualsevol individu que exerceixi una tasca professional en el món de l’economia o de l’empresa ha de conèixer l’entorn macroeconòmic en què es desenvolupa la seva tasca. Si bé en la presa de decisions no hi ha receptes infal·libles, és de gran importància tenir la millor informació disponible sobre la situació econòmica i les macromagnituds.
No hi ha cap requisit.
El propòsit d’aquest curs és familiaritzar l’alumnat amb l’anàlisi del funcionament d’una economia en el seu conjunt. Utilitzant les eines pròpies de la macroeconomia s’estudien diversos models destacats de teoria econòmica. L’enfocament de l’assignatura està concebut de manera que l’alumnat aprengui a pensar com a economistes a l’hora d’explicar fets i polítiques econòmiques. El programa inclou qüestions de gran interès teòric i polític en l’actualitat: desocupació, inflació, creixement, polítiques monetària i fiscal, etc.
Per competències s’entenen les capacitats personals que contribueixen a aconseguir un acompliment excel·lent dins del lloc ocupat en una organització específica. Les competències es manifesten en el comportament habitual i permeten realitzar amb èxit la tasca encomanada.
Com que no es tracta de coneixements, sinó de capacitats de caràcter personal, les competències són complementàries als coneixements teòrics i professionals. I per això es requereix un esforç actiu de l’alumnat per adquirir-les.
Les competències principals que es pretenen desenvolupar en aquest curs són:
Part I. Introducció
Tema 1. Marc conceptual de la macroeconomia (Mankiw, cap. 2 i 3)
1.1. Metodologia de la ciència econòmica.
1.2. El flux circular i la teoria de la renda.
1.3. Els agregats macroeconòmics i el seu càlcul.
Part II. L’Economia a Llarg Termini
Tema 2. Mercat de treball i desocupació (Mankiw, cap. 6)
2.1. Concepte i càlcul de l’atur.
2.2. Tipus d’atur i les seves causes.
2.3. Indicadors del mercat de treball i nivell de vida.
Tema 3. Els diners i els preus (Mankiw, cap 4 i 18)
3.1. Concepte i funcions dels diners.
3.2. L’oferta monetària, multiplicador i el paper del Banc Central.
3.3. Equació de Fisher i teoria quantitativa.
3.4. Mesura, causes i costos de la inflació.
3.5. Principals mercats financers.
Tema 4. Creixement econòmic (Mankiw, cap. 7 i 8)
4.1. Teoria neoclàssica i regla d’or.
4.2. Progrés tecnològic i model de Solow.
4.3. Teoria del creixement endogen.
4.4. Creixement i progrés econòmic.
Part III. L’Economia a curt termini
Tema 5. Principals corrents macroeconòmiques (Mankiw, cap. 9, 10, 13)
5.1. Els supòsits del model clàssic i la llei de Say.
5.2. Equació quantitativa i demanda agregada.
5.3. Model keynesià bàsic i el principi de la demanda efectiva.
Tema 6. El model IS-LM en una economia tancada (Mankiw, cap. 10 i 11)
6.1. El mercat de béns i la funció IS.
6.2. El mercat de diner i la funció LM.
6.3. Determinació de la funció de demanda agregada.
Tema 7. Debats de política macroeconòmica (Mankiw, cap. 9 i 14)
7.1. Síntesi neokeynesiana-neoclàssica.
7.2. Oferta agregada a curt i llarg termini.
7.3. Política fiscal, multiplicadors i efecte expulsió.
7.4. Instruments i abast de la política econòmica.
Tema 8. Inflació i expectatives (Mankiw, cap. 13)
8.1. Desocupació, inflació i corba de Phillips a curt termini.
8.2. Expectatives i corba de Phillips a llarg termini.
8.3. La taxa natural d’atur i les polítiques d’oferta.
La macroeconomia, com totes les disciplines de teoria econòmica, s’aprèn gradualment; el seu estudi es basa en la comprensió i la capacitat d’anàlisi, més que no pas en la memòria. L’experiència ensenya que l’alumnat que treballa amb constància obté els millors resultats i, per això, el mètode d’avaluació adoptat en aquest curs té en compte l’assistència a classe i fomenta l’estudi continuat.
ACTIVITAT FORMATIVA |
COMPETÈNCIES |
Classe magistral |
10 21 22 23 27 31 32 34 50 62 68 |
Classe pràctica (resolució de problemes / vídeos / comentaris de text / fitxes) |
21 22 23 24 27 31 32 50 52 53 54 58 64 |
Estudi individual |
10 21 22 23 27 32 50 52 53 54 56 58 64 |
Seminaris en grups reduïts |
21 23 27 34 50 52 54 56 64 67 |
Tutories |
21 23 27 34 50 52 54 56 64 67 |
Resolució de problemes a l’aula |
21 22 23 24 27 31 32 50 52 53 54 58 64 |
Presentació de treballs i debats |
10 21 22 23 27 32 34 50 52 53 54 56 58 64 67 |
Redacció de treballs |
10 21 22 23 27 32 50 52 53 54 56 58 64 |
ACTIVITAT FORMATIVA | COMPETÈNCIES |
---|---|
classe magistral | 10 21 22 23 27 31 32 34 50 62 68 |
classe pràctica (resolució problemes/vídeos/comentaris de text/fitxes) | 21 22 23 24 27 31 32 50 52 53 54 58 64 |
estudi individual | 10 21 22 23 27 32 50 52 53 54 56 58 64 |
seminaris grups reduïts | 21 23 27 34 50 52 54 56 64 67 |
tutories | 21 23 27 34 50 52 54 56 64 67 |
resolució de problemes a l'aula | 21 22 23 24 27 31 32 50 52 53 54 58 64 |
presentació de treballs i debats | 10 21 22 23 27 32 34 50 52 53 54 56 58 64 67 |
redaccio de treballs | 10 21 22 23 27 32 50 52 53 54 56 58 64 |
La Macroeconomía, como todas las disciplinas de teoría económica, se aprende paulatinamente. Su estudio se basa en la comprensión y la capacidad de análisis más que en la memoria. La experiencia enseña que los alumnos que trabajan con constancia obtienen los mejores resultados y, por eso, el método de evaluación adoptado en este curso consta de tres elementos:[LP1]
● Evaluación continuada: 20% de la nota global final.
● Examen parcial: (hasta) 20% de la nota global final.
● Examen final: 60% de la nota global final (o hasta un 80%).
El tipo de preguntas de los exámenes y el contenido de la evaluación continuada se explicarán en clase. Un requisito para aprobar el curso es sacar al menos 45/100 en el examen final.
SISTEMA DE EVALUACIÓN |
CRÉDITOS ECTS |
PORCENTAJE |
Asistencia y participación en clase |
10 |
|
Sistemas de evaluación de la gestión del tiempo (cronogramas, diario de trabajo, entrega de ejercicios) |
10 |
|
Exámenes parciales |
20 |
|
Exámenes finales |
60 |
[LP1]Aquest mateix text es repeteix una mica més amunt.
SISTEMA D'AVALUACIÓ | CRÈDITS ECTS | PERCENTATGE |
---|---|---|
assistència i participació a clase | 10 | |
sistemes d'avaluació de la gestió del temps (cronogrames, diaris de treball, entrega de exercicis) avaluació treballs i debats | 10 | |
examens parcials | 20 | |
examens finals | 60 |
Bibliografia bàsica:
Bibliografia complementària:
● Rudiger Dornbusch; Stanley Fisher y Richard Startz (2014), 12th Edition: «Macroeconomics». McGraw-Hill Education. (ISBN-13: 978-1259070969). Hi ha també la versió en castellà d’una edició anterior: 10ª edición (2016): «Macroeconomía». McGraw-Hill Interamericana de España S.L. (ISBN-13: 978-9701069509).
● Olivier Blanchard (2016), 7th Edition: «Macreconomics». Pearson. (ISBN-13: 978-0133780581). Hi ha també la versió en castellà d’una edició anterior: 5ª edición (2012): «Macroeconomía». Pearson. (ISBN-13: 978-8490355350).
● William H. Branson (1997), 3rd Edition: «Macreconomic Theory and Policy». Addison Wesley. Hi ha també la versió en castellà d’una edició anterior: 2ª edición (1990): «Teoría y política macroeconómica», Fondo de Cultura Económica, México.
● José Luis Alvarez Arce (2006), "El idioma de los precios: los pequeños secretos del dinero". CiE Inversiones Editoriales Dossat, Madrid.
● Pedro García del Barrio (2009), "Entender el mercado de trabajo. ¿Tan difícil es combatir el paro?", CiE Inversiones Editoriales Dossat. Madrid.