Direcció d'Operacions
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: anglès
En cas què l'alumne estigui matriculat en la línia anglesa s'impartirà la docència d'aquesta assignatura en aquest idioma.
Responsable
La gestió d'operacions tracte sobre la forma en que les organitzacions produeixen productes de béns i serveis (transformació de uns inputs – material, maquinaria i ma d’obra – en productes acabats). Tot el que vostè fa servir, per menjar, per seure, per vestir, per llegir,.... arriba a vostè per cortesia dels gerents d'operacions que van organitzar la seva producció. Cada llibre que vostè demana prestat de la biblioteca, cada tractament que vostè rep a l'hospital, tots els serveis que vostè espera a les botigues i tots els que assisteixen a classe a la universitat - tots els productes o serveis s'han produït.
“Direcció de Producció” és un curs eminentment pràctic, que t’introduirà en els conceptes necessaris per entendre bé la funció de producció en la empresa.
Estudiaràs les principals eines que s’utilitzen per a la gestió de la producció, però també veuràs com treballen els diferents sistemes de producció que avui s’utilitzen arreu.
Al final del curs et trobaràs que podràs parlar amb comoditat sobre qualsevol aspecte de l’àrea de producció. No es pretén que acabis essent un especialista, però si que et moguis amb comoditat en aquesta àrea funcional de l’empresa.
Elaborar informes executius de pressa de decisió en entorns de processos de producció de bens i serveis.
Treball en col·laboració.
Tema 1. Dirección de operaciones.
Procesos de producción según tipo de cliente/mercado.
Producción de bienes y servicios.
El entorno macro y micro de las operaciones.
Evolución del concepto de Operaciones.
El ciclo absurdo.
Prioridades competitivas.
Toma de decisiones en operaciones.
Decisiones clave Hard.
Decisiones clave Soft.
Tipos de procesos productivos.
Enfoque de operaciones.
Enfoque Paneuropeo y Globalización.
Los siete elementos clave en logística.
Tema 2. Supply Chain Management. Estrategia Logística. Cadena de Suministros.
El origen de la logística.
Logística y ventajas competitivas.
Logística y cadena de valor.
Flujos de información y de materiales.
Nivel de integración de la cadena logística.
El lead-time gap.
El punto de penetración de pedido.
Decisiones clave en la cadena de suministro.
Mass Customización.
Tema 3. Estrategia y gestión de compras.
Función de compras y aprovisionamiento.
Definición estrategia de compras.
Coste total del proceso de aprovisionamiento.
Evolución de la función de compras.
Negociación en compras.
La pirámide de proveedores.
Homologación y valoración de proveedores.
Outsourcing y externalización de procesos.
Deslocalización.
Proveedor único.
Técnicas de planificación agregada
Tema 4. Operaciones en empresas de servicios.
Producción de servicios versus producción de productos.
Gestión de la expectativa y de la percepción del cliente.
Atributos de un servicio.
Intangibilidad del servicio.
Tiempo y espacio en los servicios.
Contacto con clientes.
Gestión de la capacidad.
Percepción de calidad en función de la gestión de la capacidad.
Sectores de servicios.
Hi ha bibliografia genèrica abundant, ja clàssica, sobre l’assignatura. Juntament amb aquesta bibliografia, es presentarà material propi i específic d’aquesta assignatura. És un material dissenyat especialment per aquest curs, “fet a mida.”
Aquest material es eminentment pràctic. Hi ha molts casos pràctics, reals. Els anirem resolent a classe.
A la carpeta de "Materials" trobareu la documentació a les conferències de les sessions conceptuals.
Aquesta assignatura representa 6 crèdits.
L'avaluació de l'assignatura es realitzarà formalment considerant els tres elements principals: