Organització d'institucions Educatives i Entorn
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Responsable
Horari d'atenció
Demanar cita a mtintore@uic.es
Objectiu: conèixer els aspectes fonamentals d’una organització educativa
Temes:
1. Context educatiu global, nacional i local
2. Les escoles com a organitzacions
No es precisen
1. Analitzar el context en que es desenvolupen les organitzacions educatives. Principals problemes i reptes.
2. Les escoles com a organitzacions d'aprenentatge i per l'aprenentatge
1. Coneix el context en que es desenvolupen les escoles
2. (9) Coneix les formes d'organització i gestió de les escoles d'educació infantil i primària orientades a la qualitat
3. (13) Pot cooperar amb l'equip de centre, les famílies i els diferents agents socials en la visió estratègica dels objectius educatius de l'escola
4. (6) Es capaç de planificar un curs escolar
5. (3, 4,5) Està familiaritzat amb les teories de desenvolupament i d'educació dels nens i nenes de totes les edats, amb l'ambient dels grups i amb les teories de desenvolupament emocional dels nens
6. (17,18) Comunica i s'expressa correctament en català, castellà i anglès
7. (16) Es capaç d'integrar les tecnologies de la informació i la comunicació en les activitats d'E-A, en la gestió de l'ensenyament i en el desenvolupament professional
8. (14) Actúa de forma ètica i responsable quan exerceix les seves funcions
· Context educatiu global, nacional i local
· L’OIE disciplina científica: evolució històrica de la OIE, models i paradigmes
· Concepte d’escola
· L’escola com a organització
· Organització i planificació escolar
o Organització dels recursos humans, funcionals i materials
o Planificació escolar a través dels documents institucionals
· Models emergents d’organització escolar: escola a casa (Home Schooling), escola emprenedora, comunitats d’aprenentatge
· Implicacions de les famílies a l’educació dels seus fills
· Relacions centre- comunitat
· Casos d’organització escolar
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|---|---|
CEM-03 CEM-09 CEM-12 CEM-22 CET-4 CET-5 CET-6 CG-01 CG-02 CG-03 CG-10 | Aprenentatge cooperatiu Estudi de casos Mètode expositiu / lliçó magistral | Classes pràctiques Classes teòriques Estudi i treball individual / autònom Estudi i treball en grup Tutories |
La presència i participació és necessària i obligatòria (20%) .
L'avaluació de l'assignatura tindrà en compte l'assoliment de les competències a través de l'anàlisi de les aportacions dels alumn@s: treballs individuals o col·lectius, proves, entrevistes, presentacions, etc.(50%) El/la professor/a, avaluarà de forma continuada els diferents aspectes parcials durant el semestre. Hi haurà una prova global del contingut (30%).
Els criteris d'avaluació seguiran les normes establertes per la Facultat d'Educació (en temes com presentació formal, ortografia, matrícules d'honor, etc).
Per obtenir Matrícula d’Honor
La Matrícula d’Honor suposa que l’alumne en qüestió no només ha assolit tot el previst en alt grau, sinó que ha assolit ‘quelcom més’: en originalitat, en treballs extra, en aprofundiment, participació, etc.
Cal el compliment de les següents condicions:
1. S’ha d’obtenir una nota final de 9 o superior a cada part de l’assignatura.
2. Complir amb els requisits que marca la universitat, entre els quals hi ha una limitació en el número de MH que es poden atorgar.
3. Realitzar un examen final de l’assignatura. La nota farà promig amb la nota del curs. Aquesta nota ha de ser Excel·lent.
González, M.T (coord.) (2011). Innovaciones en el gobierno y la gestión de los centros escolares. Madrid: Síntesis. (cap. 12)
Lorenzo Delgado, M. (2011). Organización de centros educatives. Modelos emergentes. Madrid: La Muralla. (cap. 1, 3, 4-13)
Madrid, D. & Mayorga, M.J. (2010) Organización del centro de educación infantil. Nuevos requerimientos en la formación docente de acuerdo al EEES. Málaga: Aljibe. (cap. 1, 2,4, 5,6)
Santamaría, R.M. & Navarro, A. (2012). Organización y planificación escolar . Madrid: Síntesis. (cap 1,2,5,7)
Llibre de text: Tintoré, Arasanz, Adam (2010). Manual de Organización de instituciones educativas. Un modelo humanista. Barcelona: Publicacions UIC.