Assignatura

Organització d'institucions Educatives i Entorn

  • codi 10513
  • curs 99
  • període
  • tipus op
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Horari d'atenció

Demanar cita a mtintore@uic.es

Presentació

Objectiu: conèixer els aspectes fonamentals d’una organització educativa

Temes:

1.       Context educatiu global, nacional i local

2.       Les escoles com a organitzacions

Requisits previs

No es precisen

Objectius

1. Analitzar el context en que es desenvolupen les organitzacions educatives. Principals problemes i reptes.

2. Les escoles com a organitzacions d'aprenentatge i per l'aprenentatge

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CET-4 - Responsabilitat organitzativa: tenir un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per crear un clima de treball agradable a les seves classes i a la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes, amb ell mateix i amb els companys, i per damunt de tot, és clar, amb l'alumnat. i aconseguir tot això d'una manera professional i sistemàtica.
  • CET-5 - Col·laboració amb els companys de professió: tenir els coneixements i les habilitats necessaris per fer una aportació professional al clima pedagògic de l'escola, així com en les relacions professionals, i per aconseguir una bona organització escolar.
  • CET-6 - Col·laboració amb l'entorn professional de l'escola: tenir els coneixements i les habilitats suficients per establir una bona col·laboració amb les persones i les institucions dedicades al benestar infantil o que pertanyen a l'entorn professional de l'escola.
  • CG-01 - Integrar les tecnologies de la informació i la comunicació a les activitats d'ensenyament i aprenentatge, a la gestió de l'ensenyament i al desenvolupament professional.
  • CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-03 - Saber expressar-se en llengua anglesa segons el nivell b1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-10 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'esperit emprenedor, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

1. Coneix el context en que es desenvolupen les escoles

2. (9) Coneix les formes d'organització i gestió de les escoles d'educació infantil i primària orientades a la qualitat

3. (13) Pot cooperar amb l'equip de centre, les famílies i els diferents agents socials en la visió estratègica dels objectius educatius de l'escola

4. (6) Es capaç de planificar un curs escolar

5. (3, 4,5) Està familiaritzat amb les teories de desenvolupament i d'educació dels nens i nenes de totes les edats, amb l'ambient dels grups i amb les teories de desenvolupament emocional dels nens

6. (17,18) Comunica i s'expressa correctament en català, castellà i anglès

7. (16) Es capaç d'integrar les tecnologies de la informació i la comunicació en les activitats d'E-A, en la gestió de l'ensenyament i en el desenvolupament professional

8. (14) Actúa de forma ètica i responsable quan exerceix les seves funcions

Continguts

·         Context educatiu global, nacional i local

·         L’OIE disciplina científica: evolució històrica de la OIE, models i paradigmes

·         Concepte d’escola

·         L’escola com a organització

·         Organització i planificació escolar

o   Organització dels recursos humans, funcionals i materials

o   Planificació escolar a través dels documents institucionals

·         Models emergents d’organització escolar: escola a casa (Home Schooling), escola emprenedora, comunitats d’aprenentatge

·         Implicacions de les famílies a l’educació dels seus fills

·         Relacions centre- comunitat

·         Casos d’organització escolar

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

COMPETÈNCIESMETODOLOGIAACTIVITAT FORMATIVA
CEM-03 CEM-09 CEM-12 CEM-22 CET-4 CET-5 CET-6 CG-01 CG-02 CG-03 CG-10 Aprenentatge cooperatiu
Estudi de casos
Mètode expositiu / lliçó magistral
Classes pràctiques
Classes teòriques
Estudi i treball individual / autònom
Estudi i treball en grup
Tutories

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

La presència i participació és necessària i obligatòria (20%) .

L'avaluació de l'assignatura tindrà en compte l'assoliment de les competències a través de l'anàlisi de les aportacions dels alumn@s: treballs individuals o col·lectius, proves, entrevistes, presentacions, etc.(50%) El/la professor/a, avaluarà de forma continuada els diferents aspectes parcials durant el semestre. Hi haurà una prova global del contingut (30%).

Els criteris d'avaluació seguiran les normes establertes per la Facultat d'Educació (en temes com presentació formal, ortografia, matrícules d'honor, etc).

 

Per obtenir Matrícula d’Honor

La Matrícula d’Honor suposa que l’alumne en qüestió no només ha assolit tot el previst en alt grau, sinó que ha assolit ‘quelcom més’: en originalitat, en treballs extra, en aprofundiment, participació, etc.

Cal el compliment de les següents condicions:

1. S’ha d’obtenir una nota final de 9 o superior  a cada part de  l’assignatura.

2. Complir amb els requisits que marca la universitat, entre els quals hi ha una limitació en el número de MH que es poden atorgar.

3. Realitzar un examen final de l’assignatura. La nota farà promig amb la nota del curs. Aquesta nota ha de ser Excel·lent.

Bibliografia i recursos

 

 

González,  M.T (coord.) (2011). Innovaciones en el gobierno y la gestión de los centros escolares. Madrid: Síntesis. (cap. 12)

Lorenzo Delgado, M. (2011). Organización de centros educatives. Modelos emergentes. Madrid: La Muralla. (cap. 1, 3, 4-13)

Madrid, D. & Mayorga, M.J. (2010) Organización del centro de educación infantil. Nuevos requerimientos en la formación docente de acuerdo al EEES. Málaga: Aljibe. (cap. 1, 2,4, 5,6)

Santamaría, R.M.  & Navarro, A. (2012). Organización y planificación escolar . Madrid: Síntesis. (cap 1,2,5,7)

Llibre de text: Tintoré, Arasanz, Adam (2010). Manual de Organización de instituciones educativas. Un modelo humanista. Barcelona: Publicacions UIC.

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00