Assignatura

Lideratge Educatiu

  • codi 10516
  • curs 99
  • període
  • tipus op
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Horari d'atenció

mtintore@uic.es

Presentació

Aquesta matèria presenta la història i darrers avenços científics en la recerca sobre el lideratge educatiu

Requisits previs

No necessaris

Objectius

 

 

Conèixer els aspectes fonamentals del lideratge educatiu i la direcció de centres.

Formar líders educatius capaços de transformar les institucions.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CEM-13 - Conèixer i aplicar metodologies i tècniques bàsiques de recerca educativa i ser capaç de dissenyar projectes d'innovació i d'identificar indicadors d'avaluació.
  • CEM-62 - Adquirir un coneixement pràctic de l'aula i de la seva gestió.
  • CEM-63 - Conèixer i aplicar els processos d'interacció i comunicació a l'aula, i dominar les destreses i habilitats socials necessàries per fomentar un clima a d'aula que faciliti l'aprenentatge i la convivència.
  • CEM-65 - Relacionar teoria i pràctica amb la realitat de l'aula i del centre.
  • CEM-67 - Participar en les propostes de millora en els diferents àmbits d'actuació que es puguin establir en un centre.
  • CET-1 - Responsabilitat interpersonal: ser conscient de l'actuació professional i de la influència en l'alumnat. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos de grup i la comunicació per tal d'aconseguir una bona col·laboració amb i entre l'alumnat.
  • CET-2 - Responsabilitat pedagògica: tenir els coneixements i les habilitats pedagògiques per crear un entorn d'aprenentatge segur, per a tota una classe o per a un grup, però també per a alumnes individuals, amb la possibilitat que els infants es puguin convertir en adults responsables i autònoms.
  • CET-4 - Responsabilitat organitzativa: tenir un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per crear un clima de treball agradable a les seves classes i a la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes, amb ell mateix i amb els companys, i per damunt de tot, és clar, amb l'alumnat. i aconseguir tot això d'una manera professional i sistemàtica.
  • CET-5 - Col·laboració amb els companys de professió: tenir els coneixements i les habilitats necessaris per fer una aportació professional al clima pedagògic de l'escola, així com en les relacions professionals, i per aconseguir una bona organització escolar.
  • CET-6 - Col·laboració amb l'entorn professional de l'escola: tenir els coneixements i les habilitats suficients per establir una bona col·laboració amb les persones i les institucions dedicades al benestar infantil o que pertanyen a l'entorn professional de l'escola.
  • CET-7 - Foment de la responsabilitat pel que fa al desenvolupament professional: analitzar, reflexionar i desenvolupar els punts de vista sobre la professió i la competència com a mestre, saber-los explicitar i saber com posar-se al dia.
  • CG-01 - Integrar les tecnologies de la informació i la comunicació a les activitats d'ensenyament i aprenentatge, a la gestió de l'ensenyament i al desenvolupament professional.
  • CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-03 - Saber expressar-se en llengua anglesa segons el nivell b1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-08 - Conèixer els elements que conformen el pensament reflexiu, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-09 - Conèixer els elements que conformen la competència de la creativitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-10 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'esperit emprenedor, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-11 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'orientació a la qualitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

1. (1) Coneix la història del lideratge i els diferents estils i teories actuals de lideratge

2. (7) Coneix aspectes de la gestió de l'aula, centre i entorn.

3. (8) Realitza aportacions constructives a les reunions, gestió i direcció de centre

4. (10) Està familiaritzat amb els models de direcció, lideratge i sistemes de qualitat als centres, relacionats amb la innovació a l'escola

5. (13) Es conscient de la importància de cooperar amb l'equip del centre, les families i els diferents agents socials per la visió estratègica i els objectius educatius de l'escola

6. (14) Actúa de forma ètica i responsable

7. (16) Integra les tecnologies de la informació i la comunicació en les activitats d'E-A, en la gestió i en el desenvolupament professional

8. (17,18) Comunica i s'expressa correctament en català, castellà i anglès

 

Continguts

1. Lideratge, gestió i direcció de centres educatius

1.1. Història del lideratge. Can we learn from history?

1.2. Estat de la recerca sobre lideratge, els seus models i estils

1.3. Lideratge educatiu. Concepte. Avanços científics

2. Perfil i competències personals i professionals del directiu. Desenvolupament d'habilitat de lideratge

2.1. La persona líder

2.2. El professor-a líder

3. El directiu-va líder

3. La millora del Lideratge educatiu

3.1. Com millorar el lideratge educatiu

3.2. Com liderar el canvi educatiu. Quina mena d'institucions estàn realitzant el canvi educatiu i quina mena de lideratge es necessita per gestionar aquestes institucions

4. La Direcció escolar a Espanya i Catalunya: De la gestió al lideratge

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

COMPETÈNCIESMETODOLOGIAACTIVITAT FORMATIVA
CEM-13 CEM-62 CEM-63 CEM-65 CEM-67 CET-1 CET-2 CET-4 CET-5 CET-6 CET-7 CG-01 CG-02 CG-03 CG-08 CG-09 CG-10 CG-11 Aprenentatge cooperatiu
Estudi de casos
Mètode expositiu / lliçó magistral
Classes pràctiques
Classes teòriques
Estudi i treball individual / autònom
Estudi i treball en grup
Tutories

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

La presència i participació és necessària i obligatòria (20%) .

L'avaluació de l'assignatura tindrà en compte l'assoliment de les competències a través de l'anàlisi de les aportacions dels alumn@s: lectures científiques, treball de casos, treballs individuals o col·lectius, proves, entrevistes, presentacions, etc.(50%) El/la professor/a, avaluarà de forma continuada els diferents aspectes parcials durant el semestre. Al final s'haurà de presentar un treball escrit que s'avaluarà per peer review(30%).

Els criteris d'avaluació seguiran les normes establertes per la Facultat d'Educació (en temes com presentació formal, ortografia, matrícules d'honor, etc).

 

Per obtenir Matrícula d’Honor

La Matrícula d’Honor suposa que l’alumne en qüestió no només ha assolit tot el previst en alt grau, sinó que ha assolit ‘quelcom més’: en originalitat, en treballs extra, en aprofundiment, participació, etc.

Cal el compliment de les següents condicions:

1. S’ha d’obtenir una nota final de 9 o superior  a cada part de  l’assignatura.

2. Complir amb els requisits que marca la universitat, entre els quals hi ha una limitació en el número de MH que es poden atorgar.

3. Realitzar un examen final de l’assignatura. La nota farà promig amb la nota del curs. Aquesta nota ha de ser Excel·lent.

Bibliografia i recursos

 

Aponte, E. (2009). Liderazgo educativo. Barqusimeto: Universidad Fermín Toro.

Arias, A.R. & Cantón, I. (2006). El liderazgo y la dirección de centros educatives. Barcelona: Da Vinci (cap. 1,2,3)

Bolívar, A. (2013). Liderazgo educativo. Aula, 221.Mayo 2013. 12-17

Bolíver, A. (2013). La Dirección escolar en España. De la gestión al liderazgo. Conferencia en el VI Congreso Internacional sobre Dirección de Centros. Bilbao. Deusto.

Bolívar, A. (2012). Políticas actuales de mejora y liderazgo educativo. Málaga: Aljibe (Cap. 7 a 11)

Bolman & Deal. (2010, 2nd Edition). Reframing the path to school leadership. A guide for teachers and principals. Thousand Oakes: Corwin.

González,  M.T (coord.) (2011). Innovaciones en el gobierno y la gestión de los centros escolares. Madrid: Síntesis. (cap. 7-8)

Harris (2012). Liderazgo y desarrollo de capacidades en la escuela. Santiago de Chile: Fundación Chile, Centro de investigación educativa.

Harris et al. (2009). Ten strong claims about successful school leadership. National College for Leadership of Schools and Children's Services.

Lussier, R. & Christopher, A. (2002). Liderazgo. Teoría, Aplicación, Desarrollo de habilidades. México: Thomson Learning.

Marzano, R.J. Classroom management that works: researched-based strategies for every teacher.

Montero, A. (2012). Selección y evaluación de directores de centros educatives. Madrid: Wolters Kluwer. (cap 1, 2)

OECD Improving School Leadership (existe informe en castellano)

Pérez López, J.A. et al (2001). Paradigmas de liderazgo. Madrid: Mc Graw Hill.

Santamaría, R.M.  & Navarro, A. (2012). Organización y planificación escolar . Madrid: Síntesis. (cap 6)

Vázquez Recio, R. (2011). Investigar con estudio de caso la dirección escolar. Relato de una experiència. Málaga: Aljibe.

Pàgines web:

  http://gettingsmart.com

http://encuentro.educared.org/group/liderando-el-cambio-educativo/page/material-recomendado-antonio-bolivar
http://www.edicionesaljibe.com/libreria-online/Catalog/show/polticas-actuales-de-mejora-y-liderazgo-educativo-633

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00