Lideratge Educatiu
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Responsable
Horari d'atenció
mtintore@uic.es
Aquesta matèria presenta la història i darrers avenços científics en la recerca sobre el lideratge educatiu
No necessaris
Conèixer els aspectes fonamentals del lideratge educatiu i la direcció de centres.
Formar líders educatius capaços de transformar les institucions.
1. (1) Coneix la història del lideratge i els diferents estils i teories actuals de lideratge
2. (7) Coneix aspectes de la gestió de l'aula, centre i entorn.
3. (8) Realitza aportacions constructives a les reunions, gestió i direcció de centre
4. (10) Està familiaritzat amb els models de direcció, lideratge i sistemes de qualitat als centres, relacionats amb la innovació a l'escola
5. (13) Es conscient de la importància de cooperar amb l'equip del centre, les families i els diferents agents socials per la visió estratègica i els objectius educatius de l'escola
6. (14) Actúa de forma ètica i responsable
7. (16) Integra les tecnologies de la informació i la comunicació en les activitats d'E-A, en la gestió i en el desenvolupament professional
8. (17,18) Comunica i s'expressa correctament en català, castellà i anglès
1. Lideratge, gestió i direcció de centres educatius
1.1. Història del lideratge. Can we learn from history?
1.2. Estat de la recerca sobre lideratge, els seus models i estils
1.3. Lideratge educatiu. Concepte. Avanços científics
2. Perfil i competències personals i professionals del directiu. Desenvolupament d'habilitat de lideratge
2.1. La persona líder
2.2. El professor-a líder
3. El directiu-va líder
3. La millora del Lideratge educatiu
3.1. Com millorar el lideratge educatiu
3.2. Com liderar el canvi educatiu. Quina mena d'institucions estàn realitzant el canvi educatiu i quina mena de lideratge es necessita per gestionar aquestes institucions
4. La Direcció escolar a Espanya i Catalunya: De la gestió al lideratge
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|---|---|
CEM-13 CEM-62 CEM-63 CEM-65 CEM-67 CET-1 CET-2 CET-4 CET-5 CET-6 CET-7 CG-01 CG-02 CG-03 CG-08 CG-09 CG-10 CG-11 | Aprenentatge cooperatiu Estudi de casos Mètode expositiu / lliçó magistral | Classes pràctiques Classes teòriques Estudi i treball individual / autònom Estudi i treball en grup Tutories |
La presència i participació és necessària i obligatòria (20%) .
L'avaluació de l'assignatura tindrà en compte l'assoliment de les competències a través de l'anàlisi de les aportacions dels alumn@s: lectures científiques, treball de casos, treballs individuals o col·lectius, proves, entrevistes, presentacions, etc.(50%) El/la professor/a, avaluarà de forma continuada els diferents aspectes parcials durant el semestre. Al final s'haurà de presentar un treball escrit que s'avaluarà per peer review(30%).
Els criteris d'avaluació seguiran les normes establertes per la Facultat d'Educació (en temes com presentació formal, ortografia, matrícules d'honor, etc).
Per obtenir Matrícula d’Honor
La Matrícula d’Honor suposa que l’alumne en qüestió no només ha assolit tot el previst en alt grau, sinó que ha assolit ‘quelcom més’: en originalitat, en treballs extra, en aprofundiment, participació, etc.
Cal el compliment de les següents condicions:
1. S’ha d’obtenir una nota final de 9 o superior a cada part de l’assignatura.
2. Complir amb els requisits que marca la universitat, entre els quals hi ha una limitació en el número de MH que es poden atorgar.
3. Realitzar un examen final de l’assignatura. La nota farà promig amb la nota del curs. Aquesta nota ha de ser Excel·lent.
Aponte, E. (2009). Liderazgo educativo. Barqusimeto: Universidad Fermín Toro.
Arias, A.R. & Cantón, I. (2006). El liderazgo y la dirección de centros educatives. Barcelona: Da Vinci (cap. 1,2,3)
Bolívar, A. (2013). Liderazgo educativo. Aula, 221.Mayo 2013. 12-17
Bolíver, A. (2013). La Dirección escolar en España. De la gestión al liderazgo. Conferencia en el VI Congreso Internacional sobre Dirección de Centros. Bilbao. Deusto.
Bolívar, A. (2012). Políticas actuales de mejora y liderazgo educativo. Málaga: Aljibe (Cap. 7 a 11)
Bolman & Deal. (2010, 2nd Edition). Reframing the path to school leadership. A guide for teachers and principals. Thousand Oakes: Corwin.
González, M.T (coord.) (2011). Innovaciones en el gobierno y la gestión de los centros escolares. Madrid: Síntesis. (cap. 7-8)
Harris (2012). Liderazgo y desarrollo de capacidades en la escuela. Santiago de Chile: Fundación Chile, Centro de investigación educativa.
Harris et al. (2009). Ten strong claims about successful school leadership. National College for Leadership of Schools and Children's Services.
Lussier, R. & Christopher, A. (2002). Liderazgo. Teoría, Aplicación, Desarrollo de habilidades. México: Thomson Learning.
Marzano, R.J. Classroom management that works: researched-based strategies for every teacher.
Montero, A. (2012). Selección y evaluación de directores de centros educatives. Madrid: Wolters Kluwer. (cap 1, 2)
OECD Improving School Leadership (existe informe en castellano)
Pérez López, J.A. et al (2001). Paradigmas de liderazgo. Madrid: Mc Graw Hill.
Santamaría, R.M. & Navarro, A. (2012). Organización y planificación escolar . Madrid: Síntesis. (cap 6)
Vázquez Recio, R. (2011). Investigar con estudio de caso la dirección escolar. Relato de una experiència. Málaga: Aljibe.
Pàgines web:
http://encuentro.educared.org/group/liderando-el-cambio-educativo/page/material-recomendado-antonio-bolivar
http://www.edicionesaljibe.com/libreria-online/Catalog/show/polticas-actuales-de-mejora-y-liderazgo-educativo-633