Professionalització del Professorat i Treball en Equip
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Responsable
Horari d'atenció
Dimarts i dijous:
Amb cita prèvia (via correu electrònic): de 10.00 a 12.00h.
Sense cita prèvia: de 13.30 a 14.00h.
¿Com s'ha de plantejar la seva relació amb els altres qui ha acceptat un càrrec de responsabilitat a l'escola?
El grau en Educació proporciona les eines per gestionar grups d'alumnat. Aquesta assignatura, pertanyent a la menció de Direcció d'Institucions Educatives, tractarà de suggerir eines i recursos per dirigir grups humans de professionals de l'educació. Orientarà per a l'observació i interpretació de les dinàmiques que s'estableixen en els centres, i plantejarà estratègies que contribueixin a establir un clima de treball participatiu, de complicitat i de consecució d'un objectiu comú.
ELS PROPIS DE LA MENCIÓ:
L'objectiu de l'assignatura és reflexionar sobre el sistema relacional i la cultura de centre educatiu. Treballarem per conèixer com són els processos d'incorporació i desenvolupament del professorat en els centres i institucions educatives des d'una perspectiva de col·laboració i participació.
8. Realitza una aportació constructiva en les diferents reunions i altres formes de gestió i direcció a l'escola.
9. Coneix les formes d'organització i de gestió de les escoles d'educació infantil i primària orientades a la qualitat.
10. Està familiaritzat amb els models de direcció i de garantia de qualitat amb el mètodes de millora educativa i de desenvolupament innovador escolar.
11. Comparteix informació relacionada amb perfils professionals, amb el seu progrés laboral i del seus companys de professió, i fa ús de la informació que obté dels seus companys.
14. Actua de forma ètica i responsable en l'exercici de les seves funcions.
15. Es compromet en un projecte individual i col·lectiu de desenvolupament interprofessional.
25. Coneix i utilitza mecanismes de mediació i resolució de conflictes.
L’escola com a ecosistema social i humà
La gestió del coneixement a les escoles i l’aprenentatge de les organitzacions educatives
La cultura organitzativa en els centres escolars
El assessorament en centres educatius
Condicions de treball i desenvolupament professional dels docents
Participació
Tema 1 Sistema relacional i cultura. Comunicació. Participació
Tema 2 Creació d'equips a les escoles
Tema 3 Tècniques i dinàmiques de grup
Tema 4 Creació de comunitat a l'escola
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|---|---|
CET-1 CET-2 CET-7 CG-02 CG-04 CG-11 | mètode expositiu / lliçó magistral | classes teòriques |
CET-2 CET-4 CET-5 CG-01 CG-02 CG-03 CG-09 | estudi de casos resolució d'exercicis i problemes | seminaris tallers |
CET-1 CET-4 CET-6 CG-02 CG-03 CG-04 CG-09 | aprenentatge basat en problemes resolució d'exercicis i problemes | classes pràctiques |
CET-1 CET-2 CET-6 CG-02 CG-04 CG-10 | aprenentatge basat en problemes aprenentatge orientat a projectes | pràctiques externes |
CET-1 CET-4 CET-7 CG-02 CG-04 CG-10 | contracte d'aprenentatge | tutories |
CET-2 CET-4 CET-5 CG-01 CG-02 CG-09 CG-10 CG-11 | aprenentatge basat en problemes aprenentatge cooperatiu | estudi i treball en grup |
CET-1 CET-2 CET-4 CET-7 CG-01 CG-02 CG-09 CG-10 | aprenentatge orientat a projectes contracte d'aprenentatge | estudi i treball individual / autònom |
Les faltes d'assistència tindran un repercussió directa en la qualificació final, ja que l'assignatura està pensada per ser avaluada de forma contínua, al llarg de les sessions.
Al llarg del semestre s'avaluarà qualitativament la participació, les aportacions i el rigor en el treball.
Hi haurà un exercici final, amb el material treballat durant el semestre a la mà, la finalitat del qual és acreditar els objectius assolits (competència, resultats d'aprenentatge, continguts, aportacions, etc.)
RESULTATS D'APRENENTATGE | SISTEMA D'AVALUACIÓ |
---|---|
8. Realitza una aportació constructiva en les diferents reunions i altres formes de gestió i direcció a l'escola. | grau de participació |
9. Coneix les formes d'organització i de gestió de les escoles d'educació infantil i primària orientades a la qualitat. | memòria |
10. Està familiaritzat amb els models de direcció i de garantia de qualitat amb el mètodes de millora educativa i de desenvolupament innovador escolar. | memòria |
11. Comparteix informació relacionada amb perfils professionals, amb el seu progrés laboral i del seus companys de professió, i fa ús de la informació que obté dels seus companys. | grau de participació |
14. Actua de forma ètica i responsable en l'exercici de les seves funcions. | entrevista estructurada |
15. Es compromet en un projecte individual i col·lectiu de desenvolupament interprofessional. | grau de participació |
25. Coneix i utilitza mecanismes de mediació i resolució de conflictes. | grau de participació presentació d'un treball |
Bolívar, A. (2012). Políticas actuales de mejora y liderazgo educativo. Málaga: Aljibe (caps. 8-10)
González, M.T (coord.) (2011). Innovaciones en el gobierno y la gestión de los centros escolares. Madrid: Síntesis. (caps. 5-6)
Lorenzo Delgado, M. (2011). Organización de centros educatives. Modelos emergentes. Madrid: La Muralla. (caps. 2-3)
Madrid, D. & Mayorga, M.J. (2010) Organización del centro de educación infantil. Nuevos requerimientos en la formación docente de acuerdo al EEES. Málaga: Aljibe. (cap. 9)
Montero, A. (2012). Selección y evaluación de directores de centros educatives. Madrid: Wolters Kluwer. (cap 3)
Santamaría, R.M. & Navarro, A. (2012). Organización y planificación escolar . Madrid: Síntesis. (cap. 2)
Tintoré, M., Arasanz, A., & Adam, J. L. (2010). Manual de Organización de Instituciones Educativas. Un modelo humanista. Barcelona: UIC Publicaciones. (caps. 4-6)