Assignatura

Professionalització del Professorat i Treball en Equip

  • codi 10520
  • curs 99
  • període
  • tipus op
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Horari d'atenció

Dimarts i dijous:

Amb cita prèvia (via correu electrònic): de 10.00 a 12.00h.

Sense cita prèvia: de 13.30 a 14.00h.

Presentació

¿Com s'ha de plantejar la seva relació amb els altres qui ha acceptat un càrrec de responsabilitat a l'escola?

El grau en Educació proporciona les eines per gestionar grups d'alumnat. Aquesta assignatura, pertanyent a la menció de Direcció d'Institucions Educatives, tractarà de suggerir eines i recursos per dirigir grups humans de professionals de l'educació. Orientarà per a l'observació i interpretació de les dinàmiques que s'estableixen en els centres, i plantejarà estratègies que contribueixin a establir un clima de treball participatiu, de complicitat i de consecució d'un objectiu comú.

Requisits previs

ELS PROPIS DE LA MENCIÓ:

  • Bons hàbits: saber, saber fer, saber ser, saber estar
  • Treball adequat a un entorn acadèmic
  • Bona predisposició per aprendre i gaudir-ne
  • Nivell adequat de les tres llengües 

Objectius

L'objectiu de l'assignatura és reflexionar sobre el sistema relacional i la cultura de centre educatiu. Treballarem per conèixer com són els processos d'incorporació i desenvolupament del professorat en els centres i institucions educatives des d'una perspectiva de col·laboració i participació.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CG-01 - Integrar les tecnologies de la informació i la comunicació a les activitats d'ensenyament i aprenentatge, a la gestió de l'ensenyament i al desenvolupament professional.
  • CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-03 - Saber expressar-se en llengua anglesa segons el nivell b1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-04 - Promoure i facilitar en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en relació amb l'entorn, l'atenció a les necessitats educatives singulars dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
  • CG-09 - Conèixer els elements que conformen la competència de la creativitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-10 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'esperit emprenedor, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-11 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'orientació a la qualitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CEM-03 - Analitzar la pràctica docent i les condicions institucionals que l'emmarquen.
  • CEM-04 - Conèixer els processos d'interacció i comunicació dins l'aula.
  • CEM-12 - Participar en la definició del projecte educatiu i en l'activitat general del centre atenent criteris de gestió de qualitat.
  • CEM-22 - Relacionar l'educació amb el medi, i cooperar amb les famílies i la comunitat.
  • CEM-62 - Adquirir un coneixement pràctic de l'aula i de la seva gestió.
  • CEM-66 - Participar en l'activitat docent i aprendre a saber fer, actuant i reflexionant des de la pràctica.
  • CEM-67 - Participar en les propostes de millora en els diferents àmbits d'actuació que es puguin establir en un centre.
  • CEM-69 - Conèixer formes de col·laboració amb els diferents sectors de la comunitat educativa i de l'entorn social.
  • CEM-70 - Aquestes competències, juntament amb les de les altres matèries, han de quedar reflectides en el treball de final de grau com a compendi de la formació adquirida al llarg de tots els ensenyaments descrits.
  • CET-1 - Responsabilitat interpersonal: ser conscient de l'actuació professional i de la influència en l'alumnat. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos de grup i la comunicació per tal d'aconseguir una bona col·laboració amb i entre l'alumnat.
  • CET-2 - Responsabilitat pedagògica: tenir els coneixements i les habilitats pedagògiques per crear un entorn d'aprenentatge segur, per a tota una classe o per a un grup, però també per a alumnes individuals, amb la possibilitat que els infants es puguin convertir en adults responsables i autònoms.
  • CET-4 - Responsabilitat organitzativa: tenir un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per crear un clima de treball agradable a les seves classes i a la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes, amb ell mateix i amb els companys, i per damunt de tot, és clar, amb l'alumnat. i aconseguir tot això d'una manera professional i sistemàtica.
  • CET-5 - Col·laboració amb els companys de professió: tenir els coneixements i les habilitats necessaris per fer una aportació professional al clima pedagògic de l'escola, així com en les relacions professionals, i per aconseguir una bona organització escolar.
  • CET-6 - Col·laboració amb l'entorn professional de l'escola: tenir els coneixements i les habilitats suficients per establir una bona col·laboració amb les persones i les institucions dedicades al benestar infantil o que pertanyen a l'entorn professional de l'escola.
  • CET-7 - Foment de la responsabilitat pel que fa al desenvolupament professional: analitzar, reflexionar i desenvolupar els punts de vista sobre la professió i la competència com a mestre, saber-los explicitar i saber com posar-se al dia.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

8. Realitza una aportació constructiva en les diferents reunions i altres formes de gestió i direcció a l'escola.

9. Coneix les formes d'organització i de gestió de les escoles d'educació infantil i primària orientades a la qualitat.

10. Està familiaritzat amb els models de direcció i de garantia de qualitat amb el mètodes de millora educativa i de desenvolupament innovador escolar.

11. Comparteix informació relacionada amb perfils professionals, amb el seu progrés laboral i del seus companys de professió, i fa ús de la informació que obté dels seus companys.

14. Actua de forma ètica i responsable en l'exercici de les seves funcions.

15. Es compromet en un projecte individual i col·lectiu de desenvolupament interprofessional.

25. Coneix i utilitza mecanismes de mediació i resolució de conflictes.

Continguts

L’escola com a ecosistema social i humà

La gestió del coneixement a les escoles  i l’aprenentatge de les organitzacions educatives 

La cultura organitzativa en els centres escolars

El assessorament en centres educatius

Condicions de treball i desenvolupament professional dels docents

Participació


Tema 1 Sistema relacional i cultura. Comunicació. Participació

Tema 2 Creació d'equips a les escoles

Tema 3 Tècniques i dinàmiques de grup

Tema 4 Creació de comunitat a l'escola

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

COMPETÈNCIESMETODOLOGIAACTIVITAT FORMATIVA
CET-1 CET-2 CET-7 CG-02 CG-04 CG-11 mètode expositiu / lliçó magistral
classes teòriques
CET-2 CET-4 CET-5 CG-01 CG-02 CG-03 CG-09 estudi de casos
resolució d'exercicis i problemes
seminaris tallers
CET-1 CET-4 CET-6 CG-02 CG-03 CG-04 CG-09 aprenentatge basat en problemes
resolució d'exercicis i problemes
classes pràctiques
CET-1 CET-2 CET-6 CG-02 CG-04 CG-10 aprenentatge basat en problemes
aprenentatge orientat a projectes
pràctiques externes
CET-1 CET-4 CET-7 CG-02 CG-04 CG-10 contracte d'aprenentatge
tutories
CET-2 CET-4 CET-5 CG-01 CG-02 CG-09 CG-10 CG-11 aprenentatge basat en problemes
aprenentatge cooperatiu
estudi i treball en grup
CET-1 CET-2 CET-4 CET-7 CG-01 CG-02 CG-09 CG-10 aprenentatge orientat a projectes
contracte d'aprenentatge
estudi i treball individual / autònom

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Les faltes d'assistència tindran un repercussió directa en la qualificació final, ja que l'assignatura està pensada per ser avaluada de forma contínua, al llarg de les sessions.

Al llarg del semestre s'avaluarà qualitativament la participació, les aportacions i el rigor en el treball.

Hi haurà un exercici final, amb el material treballat durant el semestre a la mà, la finalitat del qual és acreditar els objectius assolits (competència, resultats d'aprenentatge, continguts, aportacions, etc.)

RESULTATS D'APRENENTATGESISTEMA D'AVALUACIÓ
8. Realitza una aportació constructiva en les diferents reunions i altres formes de gestió i direcció a l'escola.grau de participació
9. Coneix les formes d'organització i de gestió de les escoles d'educació infantil i primària orientades a la qualitat.memòria
10. Està familiaritzat amb els models de direcció i de garantia de qualitat amb el mètodes de millora educativa i de desenvolupament innovador escolar.memòria
11. Comparteix informació relacionada amb perfils professionals, amb el seu progrés laboral i del seus companys de professió, i fa ús de la informació que obté dels seus companys.grau de participació
14. Actua de forma ètica i responsable en l'exercici de les seves funcions.entrevista estructurada
15. Es compromet en un projecte individual i col·lectiu de desenvolupament interprofessional.grau de participació
25. Coneix i utilitza mecanismes de mediació i resolució de conflictes.grau de participació
presentació d'un treball

Bibliografia i recursos

Bolívar, A. (2012). Políticas actuales de mejora y liderazgo educativo. Málaga: Aljibe (caps. 8-10)

González,  M.T (coord.) (2011). Innovaciones en el gobierno y la gestión de los centros escolares. Madrid: Síntesis. (caps. 5-6)

Lorenzo Delgado, M. (2011). Organización de centros educatives. Modelos emergentes. Madrid: La Muralla. (caps. 2-3)

Madrid, D. & Mayorga, M.J. (2010) Organización del centro de educación infantil. Nuevos requerimientos en la formación docente de acuerdo al EEES. Málaga: Aljibe. (cap. 9)

Montero, A. (2012). Selección y evaluación de directores de centros educatives. Madrid: Wolters Kluwer. (cap 3)

Santamaría, R.M.  & Navarro, A. (2012). Organización y planificación escolar . Madrid: Síntesis. (cap. 2)

Tintoré, M., Arasanz, A., & Adam, J. L. (2010). Manual de Organización de Instituciones Educativas. Un modelo humanista. Barcelona: UIC Publicaciones. (caps. 4-6)

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00