Aspectes Legals i Econòmics de la Gestió i Direcció de Centres Educatius
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Responsable
Pretenem donar una visió global i de qualitat que permeti gestionar una escola, a través del coneixement dels aspectes legals i econòmics de la gestió de centres. Aquesta assignatura tractarà de suggerir eines i recursos per dirigir grups humans de professionals de l’educació.
2. Conoce a nivel práctico las teorías de la comunicación, la dinámica de grupos, la comunicación intercultural, la resolución de conflictos y de manera especial las repercusiones de estas teorías en sus actuaciones.
3. Está familiarizado con las teorías del desarrollo y de la educación de los niños de todas las edades, conoce las diferentes prácticas educativas y es consciente de que están determinadas por la cultura; es consciente de sus consecuencias para la práctica educativa y para el comportamiento de sus alumnos, y sabe cómo actuar como profesor.
4. Se hace una idea acerca del ambiente social del grupo, del bienestar individual de sus alumnos, y de su progreso en lo que concierne a la independencia y la responsabilidad.
13. Coopera con el equipo del centro, las familias y los diferentes agentes sociales en la visión estratégica de los objetivos educativos de la escuela.
14. Actúa de forma ética y responsable en el ejercicio de sus funciones.
21. Conoce los elementos que conforman la competencia del espíritu emprendedor, los distintos niveles de dominio y trata de desarrollarla al máximo.
23. Conoce los aspectos legales relacionados con la dirección y gestión de centros
24. Conoce los aspectos económicos relacionados con la dirección y gestión de centros
25. Conoce y utiliza mecanismos de mediación y resolución de conflictos
Dirigir per a la inclusió, l'equitat i la diversitat.
Economia de l'Educació
Aspectes legals de la educación.d. Mediació i resolució de conflictes Mediació i resolució de conflictes
Principals lleis i normes educatives
Drets i responsabilitats del professorat
Mediació i resolució de conflictes
Relació amb l'Administració
continguts:
Gestió de l'economia escolar: Pressupost, finances, comunicació institucional i màrqueting
Marc Normatiu de l'educació a Espanya i Catalunya
La direcció de centres a la legislació i la selecció de director de centres a la LOE
Pla de convivència i conflictes
Diversitat de l'Alumnat i Respostes dels centres
CET-1 CET-2 CET-4 CET-5 CET-6 CET-7 CG-01 CG-02 CG-10 | Aprenentatge basat en problemes Estudi de casos Mètode expositiu / lliçó magistral Resolució d'exercicis i problemes |
Classes pràctiques Classes teòriques Estudi i treball individual / autònom Estudi i treball en grup Seminaris tallers Tutories |
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|---|---|
CET-1 CET-2 CET-4 CET-5 CET-6 CET-7 CG-01 CG-02 CG-10 | Aprenentatge basat en problemes Estudi de casos Mètode expositiu / lliçó magistral Resolució d'exercicis i problemes | Classes pràctiques Classes teòriques Estudi i treball individual / autònom Estudi i treball en grup Seminaris tallers Tutories |
La presència i participació és necessària i obligatòria (20%) .
L'avaluació de l'assignatura tindrà en compte l'assoliment de les competències a través de l'anàlisi de les aportacions dels alumn@s: lectures científiques, treball de casos, treballs individuals o col·lectius, proves, entrevistes, presentacions, etc.(50%) El/la professor/a, avaluarà de forma continuada els diferents aspectes parcials durant el semestre. Al final s'haurà de presentar un treball escrit que s'avaluarà per peer review(30%).
Els criteris d'avaluació seguiran les normes establertes per la Facultat d'Educació (en temes com presentació formal, ortografia, matrícules d'honor, etc).
Hi ha un llistat de treballs que s'hauran d'entregar en el moment que s'indiqui.
Per obtenir Matrícula d’Honor
La Matrícula d’Honor suposa que l’alumne en qüestió no només ha assolit tot el previst en alt grau, sinó que ha assolit ‘quelcom més’: en originalitat, en treballs extra, en aprofundiment, participació, etc.
Cal el compliment de les següents condicions:
1. S’ha d’obtenir una nota final de 9 o superior a cada part de l’assignatura.
2. Complir amb els requisits que marca la universitat, entre els quals hi ha una limitació en el número de MH que es poden atorgar.
3. Realitzar un examen final de l’assignatura. La nota farà promig amb la nota del curs. Aquesta nota ha de ser Excel·lent.
ALFONSO SÁNCHEZ, José Manuel (1999),Iglesia y Estado. La actuación de la Iglesia católica en la
legislación educativa española: Leyes deEnseñanza Media de 1938 y 1953. Salamanca: Fundación
Universitaria Española.
ARASANZ, A & ALFÉREZ, A (2013). Educar en drets humans. Barcelona: Edicions 62 (cap.2)
CAPITÁN DÍAZ, Alfonso (1994).Historia de la educación en España II. Pedagogía Contemporánea. Madrid: Dykinson.
DELORS, Jaques y OTROS (1996).La educación encierra un tesoro. Informe a la Unesco de la
Comisión Internacional sobre la Educación para el siglo XXI, Madrid: Santillana-UNESCO.
FERNÁNDEZ SORIA, Juan Manuel(2002). Estado y educación en la España Contemporánea.
Madrid: Síntesis.
FLECHA HERNÁNDEZ, Consuelo (199&).Las primeras universitarias en España (1870-1910). Madrid: Narcea
GONZÁLEZ BERTOLÍN, Aurelio y OTROS (2011). El aprendizaje por competencias en la educación
obligatoria. Valencia: Brief
GONZÁLEZ GALLEGO, Ignacio y OTROS. (2010).El nuevo profesor de educación secundaria. La
formación del docente en el marco del Espacio Europeo de Educación Superior. Barcelona: Graó.
GONZÁLEZ, M.T (coord.) (2011). Innovaciones en el gobierno y la gestión de los centros
escolares. Madrid: Síntesis. (cap. 4)
HERNÁNDEZ BELTRÁN, Juan Carlos. (2009). Política, parlamento y educación en la transición
española a la democracia. Valencia: Tirant lo Blanch
LORENZO DELGADO, M. (2011). Organización de centros educatives. Modelosemergentes.
Madrid: La Muralla. (cap. 7)
MARCHESI, Álvaro. (2002). Controversias en la educación española. Madrid: Alianza Editorial.
MADRID, D. & MAYORGA, M.J. (2010) Organización del centro de educación infantil. Nuevos requerimientos en la formacióndocente de acuerdo al EEES. Málaga: Aljibe. (cap 10)
MINISTERIO DE EDUCACIÓN Y CIENCIA (1969). La educación en España. Bases para una política educativa.Madrid:MEC
MONTERO, A. (2012). Selección y evaluación de directores de centros educatives. Madrid: WoltersKluwer. (cap 1)
PAYNE, Stanley G. (2001).El catolicismo español. Barcelona: Planeta
PUELLES BENÍTEZ, Manuel (1999).Educación e ideología en la España contemporánea. Madrid: Tecnos
SANTOLARIA, Félix (1997).Marginación y educación. Historia de la educación social en la España moderna y contemporánea. Barcelona: Ariel Educación.
SANTAMARÍA, R.M. & NAVARRO, A. (2012). Organización y planificación escolar . Madrid: Síntesis. (cap 4)
VALLE, Ángela del (2000).La pedagogía de inspiración católica. Madrid: Editorial Síntesis.
VIÑAO FRAGO, Antonio (2004).Escuela para todos. Educación y modernidad en la España del siglo XX. Madrid: Marcial Pos Historia.