Assignatura

Aspectes Legals i Econòmics de la Gestió i Direcció de Centres Educatius

  • codi 10522
  • curs 4
  • període Semestre 1
  • tipus op
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Presentació

 

Pretenem donar una visió global i de qualitat que permeti gestionar una escola, a través del coneixement dels aspectes legals i econòmics de la gestió de centres. Aquesta assignatura tractarà de suggerir eines i recursos per dirigir grups humans de professionals de l’educació.

Requisits previs

Ser conscient de la tasca i grau de responsabilitat d'un professional de l'educació

Objectius

Conèixer els aspectes legals i econòmics de la gestió de centres en tots els ordres que pertoquen a un director

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CEM-03 - Analitzar la pràctica docent i les condicions institucionals que l'emmarquen.
  • CEM-05 - Conèixer l'evolució històrica del sistema educatiu al nostre país i els condicionants polítics i legislatius de l'activitat educativa.
  • CEM-06 - Abordar i resoldre problemes de disciplina.
  • CEM-08 - Promoure accions d'educació en valors orientades a la preparació d'una ciutadania activa i democràtica.
  • CEM-09 - Conèixer i abordar situacions escolars en contextos multiculturals.
  • CEM-12 - Participar en la definició del projecte educatiu i en l'activitat general del centre atenent criteris de gestió de qualitat.
  • CEM-19 - Identificar i planificar la resolució de situacions educatives que afecten estudiants amb diferents capacitats i diferents ritmes d'aprenentatge.
  • CEM-20 - Mostrar habilitats socials per entendre les famílies i fer-se entendre per aquestes.
  • CEM-22 - Relacionar l'educació amb el medi, i cooperar amb les famílies i la comunitat.
  • CEM-33 - Integrar l’estudi històric i geogràfic des d'una perspectiva instructiva i cultural.
  • CEM-35 - Valorar la importància de les institucions públiques i privades per a la convivència pacífica entre els pobles.
  • CEM-62 - Adquirir un coneixement pràctic de l'aula i de la seva gestió.
  • CEM-63 - Conèixer i aplicar els processos d'interacció i comunicació a l'aula, i dominar les destreses i habilitats socials necessàries per fomentar un clima a d'aula que faciliti l'aprenentatge i la convivència.
  • CEM-69 - Conèixer formes de col·laboració amb els diferents sectors de la comunitat educativa i de l'entorn social.
  • CEM-70 - Aquestes competències, juntament amb les de les altres matèries, han de quedar reflectides en el treball de final de grau com a compendi de la formació adquirida al llarg de tots els ensenyaments descrits.
  • CET-1 - Responsabilitat interpersonal: ser conscient de l'actuació professional i de la influència en l'alumnat. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos de grup i la comunicació per tal d'aconseguir una bona col·laboració amb i entre l'alumnat.
  • CET-2 - Responsabilitat pedagògica: tenir els coneixements i les habilitats pedagògiques per crear un entorn d'aprenentatge segur, per a tota una classe o per a un grup, però també per a alumnes individuals, amb la possibilitat que els infants es puguin convertir en adults responsables i autònoms.
  • CET-4 - Responsabilitat organitzativa: tenir un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per crear un clima de treball agradable a les seves classes i a la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes, amb ell mateix i amb els companys, i per damunt de tot, és clar, amb l'alumnat. i aconseguir tot això d'una manera professional i sistemàtica.
  • CET-5 - Col·laboració amb els companys de professió: tenir els coneixements i les habilitats necessaris per fer una aportació professional al clima pedagògic de l'escola, així com en les relacions professionals, i per aconseguir una bona organització escolar.
  • CET-6 - Col·laboració amb l'entorn professional de l'escola: tenir els coneixements i les habilitats suficients per establir una bona col·laboració amb les persones i les institucions dedicades al benestar infantil o que pertanyen a l'entorn professional de l'escola.
  • CET-7 - Foment de la responsabilitat pel que fa al desenvolupament professional: analitzar, reflexionar i desenvolupar els punts de vista sobre la professió i la competència com a mestre, saber-los explicitar i saber com posar-se al dia.
  • CG-01 - Integrar les tecnologies de la informació i la comunicació a les activitats d'ensenyament i aprenentatge, a la gestió de l'ensenyament i al desenvolupament professional.
  • CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-10 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'esperit emprenedor, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

2. Conoce a nivel práctico las teorías de la comunicación, la dinámica de grupos, la comunicación intercultural, la resolución de conflictos y de manera especial las repercusiones de estas teorías en sus actuaciones.

3. Está familiarizado con las teorías del desarrollo y de la educación de los niños de todas las edades, conoce las diferentes prácticas educativas y es consciente de que están determinadas por la cultura; es consciente de sus consecuencias para la práctica educativa y para el comportamiento de sus alumnos, y sabe cómo actuar como profesor.

4. Se hace una idea acerca del ambiente social del grupo, del bienestar individual de sus alumnos, y de su progreso en lo que concierne a la independencia y la responsabilidad.

13. Coopera con el equipo del centro, las familias y los diferentes agentes sociales en la visión estratégica de los objetivos educativos de la escuela.

14. Actúa de forma ética y responsable en el ejercicio de sus funciones.

21. Conoce los elementos que conforman la competencia del espíritu emprendedor, los distintos niveles de dominio y trata de desarrollarla al máximo.

23. Conoce los aspectos legales relacionados con la dirección y gestión de centros

24. Conoce los aspectos económicos relacionados con la dirección y gestión de centros

25. Conoce y utiliza mecanismos de mediación y resolución de conflictos

Continguts

Dirigir per a la inclusió, l'equitat i la diversitat.
Economia de l'Educació
Aspectes legals de la educación.d. Mediació i resolució de conflictes Mediació i resolució de conflictes
Principals lleis i normes educatives
Drets i responsabilitats del professorat
Mediació i resolució de conflictes
Relació amb l'Administració
 

continguts:

Gestió de l'economia escolar: Pressupost, finances, comunicació institucional i màrqueting
Marc Normatiu de l'educació a Espanya i Catalunya
La direcció de centres a la legislació i la selecció de director de centres a la LOE
Pla de convivència i conflictes
Diversitat de l'Alumnat i Respostes dels centres

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Metodologia i activitats formatives COMPETÈNCIESMETODOLOGIAACTIVITAT FORMATIVA
CET-1 CET-2 CET-4 CET-5 CET-6 CET-7 CG-01 CG-02 CG-10 Aprenentatge basat en problemes
Estudi de casos
Mètode expositiu / lliçó magistral
Resolució d'exercicis i problemes
Classes pràctiques
Classes teòriques
Estudi i treball individual / autònom
Estudi i treball en grup
Seminaris tallers
Tutories
COMPETÈNCIESMETODOLOGIAACTIVITAT FORMATIVA
CET-1 CET-2 CET-4 CET-5 CET-6 CET-7 CG-01 CG-02 CG-10 Aprenentatge basat en problemes
Estudi de casos
Mètode expositiu / lliçó magistral
Resolució d'exercicis i problemes
Classes pràctiques
Classes teòriques
Estudi i treball individual / autònom
Estudi i treball en grup
Seminaris tallers
Tutories

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

La presència i participació és necessària i obligatòria (20%) .

L'avaluació de l'assignatura tindrà en compte l'assoliment de les competències a través de l'anàlisi de les aportacions dels alumn@s: lectures científiques, treball de casos, treballs individuals o col·lectius, proves, entrevistes, presentacions, etc.(50%) El/la professor/a, avaluarà de forma continuada els diferents aspectes parcials durant el semestre. Al final s'haurà de presentar un treball escrit que s'avaluarà per peer review(30%).

Els criteris d'avaluació seguiran les normes establertes per la Facultat d'Educació (en temes com presentació formal, ortografia, matrícules d'honor, etc).

 Hi ha un llistat de treballs que s'hauran d'entregar en el moment que s'indiqui.

Per obtenir Matrícula d’Honor

La Matrícula d’Honor suposa que l’alumne en qüestió no només ha assolit tot el previst en alt grau, sinó que ha assolit ‘quelcom més’: en originalitat, en treballs extra, en aprofundiment, participació, etc.

Cal el compliment de les següents condicions:

1. S’ha d’obtenir una nota final de 9 o superior  a cada part de  l’assignatura.

2. Complir amb els requisits que marca la universitat, entre els quals hi ha una limitació en el número de MH que es poden atorgar.

3. Realitzar un examen final de l’assignatura. La nota farà promig amb la nota del curs. Aquesta nota ha de ser Excel·lent.

Bibliografia i recursos

ALFONSO SÁNCHEZ, José Manuel (1999),Iglesia y Estado. La actuación de la Iglesia católica en la

legislación educativa española: Leyes deEnseñanza Media de 1938 y 1953. Salamanca: Fundación

Universitaria Española.

ARASANZ, A & ALFÉREZ, A (2013). Educar en drets humans. Barcelona: Edicions 62 (cap.2)

CAPITÁN DÍAZ, Alfonso (1994).Historia de la educación en España II. Pedagogía Contemporánea. Madrid: Dykinson.

DELORS, Jaques y OTROS (1996).La educación encierra un tesoro. Informe a la Unesco de la

Comisión Internacional sobre la Educación para el siglo XXI, Madrid: Santillana-UNESCO.

FERNÁNDEZ SORIA, Juan Manuel(2002). Estado y educación en la España Contemporánea.

Madrid: Síntesis.

FLECHA HERNÁNDEZ, Consuelo (199&).Las primeras universitarias en España (1870-1910). Madrid: Narcea

GONZÁLEZ BERTOLÍN, Aurelio y OTROS (2011). El aprendizaje por competencias en la educación

obligatoria. Valencia: Brief

GONZÁLEZ GALLEGO, Ignacio y OTROS. (2010).El nuevo profesor de educación secundaria. La

formación del docente en el marco del Espacio Europeo de Educación Superior. Barcelona: Graó.

GONZÁLEZ,  M.T (coord.) (2011). Innovaciones en el gobierno y la gestión de los centros

escolares. Madrid: Síntesis. (cap. 4)

HERNÁNDEZ BELTRÁN, Juan Carlos. (2009). Política, parlamento y educación en la transición

española a la democracia. Valencia: Tirant lo Blanch

LORENZO DELGADO, M. (2011). Organización de centros educatives. Modelosemergentes.

Madrid: La Muralla. (cap. 7)

MARCHESI, Álvaro. (2002). Controversias en la educación española. Madrid: Alianza Editorial.

MADRID, D. & MAYORGA, M.J. (2010) Organización del centro de educación infantil. Nuevos requerimientos en la formacióndocente de acuerdo al EEES. Málaga: Aljibe. (cap 10)

MINISTERIO DE EDUCACIÓN Y CIENCIA (1969). La educación en España. Bases para una política educativa.Madrid:MEC

MONTERO, A. (2012). Selección y evaluación de directores de centros educatives. Madrid: WoltersKluwer. (cap 1)

PAYNE, Stanley G. (2001).El catolicismo español.  Barcelona: Planeta

PUELLES BENÍTEZ, Manuel (1999).Educación e ideología en la España contemporánea. Madrid: Tecnos

SANTOLARIA, Félix (1997).Marginación y educación. Historia de la educación social en la España moderna y contemporánea. Barcelona: Ariel Educación.

SANTAMARÍA, R.M.  & NAVARRO, A. (2012). Organización y planificación escolar . Madrid: Síntesis. (cap 4)

VALLE, Ángela del (2000).La pedagogía de inspiración católica. Madrid: Editorial Síntesis.

VIÑAO FRAGO, Antonio (2004).Escuela para todos. Educación y modernidad en la España del siglo XX.  Madrid: Marcial Pos Historia.

 

 

Material didàctic

      Materials
             cartadretsideuresmatersg.ppt 
             tema5.doc 
             0.dretshumanspresentacio1master.pdf 
             0.bisdretaleducaciomaster.pdf 
             1.laspoliticaseducativasenlaespanadelsigloxix.pdf 
             2laspoliticaseducativasenlaespanadelsigloxix..pdf 
             3laspoliticaseducativasenlaespanadelsigloxx.pdf 
             4.laspoliticaseducativasenlaespanadelsigloxx.pdf 
             6_el_sistema_educatiu.marc_legal_2_.pdf 
             compedilaevoluciondelsistemaeducativoespanol.pdf 
             bibliografiasobrepoliticaseducativasqueconvieneaundirectivoescolar.docx 
             calendarimencio.doc 
             treballsalumnes.doc 
             inici_curs_2013_14_definitiva_v3.pdf 
             dossierplaplurilinguismepremsa.pdf 
             16072013notaplaplurilinguismegovern.doc 
             presentacionuao.ppt 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00