En el cas que les autoritats sanitàries decretin un nou període de confinament davant l'evolució de la
crisi sanitària provocada per la COVID-19, el professorat comunicarà oportunament les afectacions
possibles en les metodologies i activitats formatives, i també en els sistemes d'avaluació.
La investigació és un procés que ha d’estar integrat en la nostra pràctica clínica habitual de manera que l’objectiu principal sigui augmentar el coneixement científic de la societat en general i dels professionals sanitaris en particular. Per fer una difusió correcta de les troballes d’una investigació és imprescindible elaborar una recollida correcta de les dades i analitzar-les minuciosament.
Requisits previs
Calen els coneixements de l’assignatura de Bioestadística Bàsica.
Objectius
Oferir la formació i les eines perquè l’alumnat sigui capaç de realitzar l’anàlisi estadística d’una investigació i en pugui interpretar i transmetre, d’una manera crítica, els resultats.
Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació
CB10 - Adquirir habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant de manera autodirigida i autònoma.
CB6 - Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i / o aplicació d'idees en un context d'investigació.
CB7 - Aplicar els coneixements adquirits, i desenvolupar la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relatius al seu camp d'estudi.
CB8 - Integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis basats en l'evidència científica, a partir d'una informació que, tot i que pot ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
CE1 - Capacitat per aplicar el mètode científic, el disseny experimental i la bioestadística per resoldre una pregunta o contrastar una hipòtesi.
CE3 - Saber aplicar les eines bioinformàtiques més utilitzades en la investigació bàsica.
CG1 - Habilitat per integrar els nous coneixements adquirits mitjançant la investigació i l'estudi, i fer front a la complexitat.
CG2 - Capacitat crítica d'anàlisi i discussió dels resultats experimentals, així com d'emetre'n les conclusions corresponents.
CT1 - Capacitat d'integració en un equip de treball establert, multidisciplinar i multicultural.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
Saber comprendre i interpretar els conceptes fonamentals i específics de la bioestadística relacionats amb la recerca en odontologia.
Saber utilitzar adequadament les eines estadístiques per dur a terme l’anàlisi de dades de la seva recerca.
Saber utilitzar les eines informàtiques específiques de recerca bibliogràfica.
Continguts
Tema 1Introducció a PSPP
Tema 2Estadística descriptiva
Tema 3Inferència i comparació de poblacions
Tema 4Relació entre variables
Metodologia i activitats formatives
Sistemes i criteris d'avaluació
Bibliografia i recursos
Cobo E, Muñoz P, González JA, Bogorra J. Bioestadística para no estadísticos: principios para interpretar un estudio científico. Barcelona: Elsevier Masson;2007.
Daniel W. Bioestadística: base para el anàlisis de las ciencias de la salud. Mèxic, D.F[etc.]: Limusa;1995.
Gonick L, Smith W. La estadística en cómic. Zendrera Zariquiey: Barcelona;2002.
Martin A, Luna J. Bioestadística para ciencias de la salut. Madrid: Norma;1994.
Paedell H, Cobo E, Canela J. Manual de bioestadística. Barcelona: Hill;1986
Sentís J, Pardell H, Alentà H, Cobo Valeri E, Canela i Soler J. Manual de bioestadística. 3 ª ed. Barcelona: Masson;2003.
Solanas A. Estadística descriptiva en ciencias del comportamiento. Madrid: Thomson; cop. 2005.
Wonnacott TH, Wonnacott RJ. Introducción a la estadística. 2a ed. Mèxic: Limusa; 2006.