Assignatura

Educació I: Didàctica i Currículum

  • codi 10595
  • curs 1
  • període Semestre 1
  • tipus FB
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Lc. José Luis ADAM - jladam@uic.es

Horari d'atenció

Cada dia de 8:00h a 8:15h (Avisar abans per -mail

Presentació

 Introducció a les metodologies i estils didàctics, i a la programació de l'ensenyament-aprenentatge en el marc normatiu vigent, i en l'enton social i cultural actual.

Objectius

 Assolir les competències especificades

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CEM-02 - Conèixer els fonaments de l'educació primària.
  • CEM-03 - Analitzar la pràctica docent i les condicions institucionals que l'emmarquen.
  • CEM-04 - Conèixer els processos d'interacció i comunicació dins l'aula.
  • CEM-05 - Conèixer l'evolució històrica del sistema educatiu al nostre país i els condicionants polítics i legislatius de l'activitat educativa.
  • CEM-01 - Analitzar i comprendre els processos educatius dins i fora de l'aula relatius al període de 6 a 12 anys.
  • CEM-06 - Abordar i resoldre problemes de disciplina.
  • CEM-07 - Promoure el treball cooperatiu i el treball i l'esforç individuals.
  • CEM-10 - Dissenyar, planificar i avaluar l'activitat docent i l'aprenentatge dins l'aula.
  • CET-2 - Responsabilitat pedagògica: tenir els coneixements i les habilitats pedagògiques per crear un entorn d'aprenentatge segur, per a tota una classe o per a un grup, però també per a alumnes individuals, amb la possibilitat que els infants es puguin convertir en adults responsables i autònoms.
  • CET-4 - Responsabilitat organitzativa: tenir un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per crear un clima de treball agradable a les seves classes i a la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes, amb ell mateix i amb els companys, i per damunt de tot, és clar, amb l'alumnat. i aconseguir tot això d'una manera professional i sistemàtica.
  • CET-5 - Col·laboració amb els companys de professió: tenir els coneixements i les habilitats necessaris per fer una aportació professional al clima pedagògic de l'escola, així com en les relacions professionals, i per aconseguir una bona organització escolar.
  • CET-6 - Col·laboració amb l'entorn professional de l'escola: tenir els coneixements i les habilitats suficients per establir una bona col·laboració amb les persones i les institucions dedicades al benestar infantil o que pertanyen a l'entorn professional de l'escola.
  • CET-7 - Foment de la responsabilitat pel que fa al desenvolupament professional: analitzar, reflexionar i desenvolupar els punts de vista sobre la professió i la competència com a mestre, saber-los explicitar i saber com posar-se al dia.
  • CG-01 - Integrar les tecnologies de la informació i la comunicació a les activitats d'ensenyament i aprenentatge, a la gestió de l'ensenyament i al desenvolupament professional.
  • CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-04 - Promoure i facilitar en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en relació amb l'entorn, l'atenció a les necessitats educatives singulars dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
  • CG-05 - Conèixer els elements que conformen el pensament analític, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CET-1 - Responsabilitat interpersonal: ser conscient de l'actuació professional i de la influència en l'alumnat. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos de grup i la comunicació per tal d'aconseguir una bona col·laboració amb i entre l'alumnat.
  • CEM-08 - Promoure accions d'educació en valors orientades a la preparació d'una ciutadania activa i democràtica.
  • CEM-09 - Conèixer i abordar situacions escolars en contextos multiculturals.
  • CEM-11 - Conèixer i aplicar experiències innovadores en l'educació primària.
  • CEM-12 - Participar en la definició del projecte educatiu i en l'activitat general del centre atenent criteris de gestió de qualitat.
  • CEM-13 - Conèixer i aplicar metodologies i tècniques bàsiques de recerca educativa i ser capaç de dissenyar projectes d'innovació i d'identificar indicadors d'avaluació.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  • Identifica la Didàctica com a ciència de l’educació i analitza els components de l’acte didàctic.
  • Identifica, analitza i comprèn els processos d’ensenyament i aprenentatge a l’aula i fora relatius en el període de 6 a12 anys.
  • Comprèn i facilita l’atenció a la diversitat. 
  • Coneix el currículum oficial de l’etapa de primària i la seva aplicació i és capaç d’analitzar-lo i relacionar-lo amb la programació d’aula. 
  • Comprèn i argumenta la necessitat de la programació de l’aula com a pla d’acció per abordar múltiples situacions escolars amb més eficàcia.
  • Programa unitats didàctiques pel que fa al disseny i l’aplicació i la seva avaluació en aules de primària.
  • Pren consciència de la complexitat del procés d'ensenyament i aprenentatge en l'Educació Primària i afronta la seva anàlisis.
  • Comprèn els fonamens de l'Educació Primària.
  • Dissenya, planifica i avalúa l'activitat docent i l'aprenentatge a l'aula.

Continguts

  • La Didàctica i els processos d'ensenyament-aprenentatge.
  • La Didàctica i els components de l'acte didàctic.
  • El docent: paper, funcions i estils.
  • Models d'acció didàctica.
  • Currículum: concepte i fonaments.
  • El currículum escolar en l'etapa d'Educació Primària.
  • La programació de l'aula per competències i metodologies actives.

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

COMPETÈNCIESMETODOLOGIAACTIVITAT FORMATIVA
CEM-01 CEM-02 CEM-03 CEM-04 CEM-05 CEM-06 CEM-07 CEM-08 CEM-09 CEM-10 CEM-11 CEM-12 CEM-13 CET-1 CET-2 CET-4 CET-5 CET-6 CET-7 CG-01 CG-02 CG-04 CG-05 Aprenentatge basat en problemes
Aprenentatge cooperatiu
Mètode expositiu / lliçó magistral
Resolució d'exercicis i problemes
Classes pràctiques
Classes teòriques
Estudi i treball individual / autònom
Estudi i treball en grup
Tutories

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

RESULTATS D'APRENENTATGESISTEMA D'AVALUACIÓ
1,,8,9,7,15,3,4,6,11,16,17,14,21,23,25,2,12,19,,24,26,27,5,10,18,20,13,22Preguntes orals
Dossier d'aprenentatge
Presentacions orals
Grau de participació
Proves objectives
Presentació d'un treball en grup
Autoavaluació

Bibliografia i recursos

Lectures de consulta:

  • MENA, B. (1998): Didáctica y currículum escolar. II Edición ampliada. Salamanca: Anthema Ediciones.
  • BERNARDO J. (2004) Una didáctica para hoy. Madrid. Ed. Rialp
  • SEVILLANO, M. (2004) Didáctica en el siglo XXI. Madrid: Ed. Mc Graw Hill
  • BLANCH, X. (1999): Cinc cèntims sobre la reforma educativa. Barcelona: Proa. (pp.61 a91: “Concepció del procés ensenyament-aprenentatge” i “ El constructivisme”)
  • COLL, C. (1990): Aprendizaje escolar y construcción del conocimiento. Barcelona: Paidós
  • MARCHESI, A. (2000): Controversias en la educación española. Madrid: Alianza
  • BENEDITO, V. (1987): Introducción a la Didáctica. Barcelona: Barcanova

Bibliografia bàsica

  • ARÀNEGA, Susana (2008) La programació en el nou currículum. Les competències bàsiques a l'Educació Primària. És de Rosa Sensat.
  • COLL, C.; DARDER, P. I PÉLACH, J. (eds) (1991): El grup-classe.un potencial educatiu fonamental. Projecte educatiu i concreció del currículum en el marc de la reforma. Vic: Eumo.
  • DD.AA. (1986): “Hacia un nuevo modelo curricular”. Cuadernos de Pedagogía(núm. 139).
  • DD.AA. (1989): “Reforma y currículum”. Cuadernos de Pedagogía(núm. 168).
  • DD.AA. (1994): “Proyectos curriculares”. Cuadernos de Pedagogía(núm. 223)
  • MENA, B. (1998): Didáctica y currículum escolar. II Edición ampliada. Salamanca: Anthema Ediciones. (Tems 10 i 11, pp.229 a276).

Bibliografia d'ampliació

  • ANTÚNEZ, S. i alt. (1995): Del projecte educatiu a la programació d’aula. Barcelona: Graó.
  • BOLEA, E.; MIRAS, M. (1994): “Intenciones educativas'. Cuadernos de Pedagogía (núm. 223, pág. 32-38).
  • COLL, C. (1991): 'Concepción constructivista y planteamiento curricular”. Cuadernos de Pedagogía (núm. 188, pág.8-11).
  • DEL CARMEN, L. (1991): “Secuenciación de los contenidos educativos”.Cuadernos de Pedagogía (núm. 188, pág. 20-23).
  • DEL CARMEN, L. (1992): “Una propuesta práctica para analizar y reelaborar las secuencias de contenidos”. AULA de innovación educativa (10, pág. 5-8).
  • DEL CARMEN, L. (1993): La planificació de cicle i de curs. Barcelona: ICE - GRAÓ.
  • DEL CARMEN, L.; MAURI, T.; SOLE, I.; ZABALA, A. (1990): El currículum en el centro educativo. Barcelona: Horsori - ICE.
  • Departament d'Ensenyament. Generalitat de Catalanya (1994): Educació infantil: Unitats de programació. Servei de Difusiói Edicions.
  • Departament d'Ensenyament. Generalitat de Catalunya (1994, 1995): Educació primària: Unitats de programació. Servei de Difusió i Edicions.
  • ESCAMILLA, A. (2008): Las competencias básicas. Claves y propuestas para su desarrollo en los centros. Graó.
  • GONZÁLEZ, F. (1994): Temas transversales y áreas curriculares. Madrid: Alauda/Anaya.
  • KETELE, J.M. DE (1984): Observar para educar. Observación y evaluación en la práctica educativa. Madrid: Visor.
  • MAURI, T.; ONRUBIA, J. (1994): “Decisiones sobre metodología didáctica”. Cuadernos de Pedagogía (núm. 223, pág.39-44).
  • MEC (1992): Cajas rojas de materiales para la reforma. Madrid:MEC.
  • MEC (1993): Cajas rojas: Temas transversales. Madrid: MEC.
  • MONEREO, C. (comp) (1991): Enseñar a pensar a través del currículum escolar. Barcelona: Casals.
  • PALOS, J. (coord.) (2000): Estrategias para el desarrollo de los temas transversales del currículum. Barcelona: ICE-Horsori.
  • TABA, H. (1974): Elaboración del currículum. Buenos Aires:Troquel.
  • TANN, C.S. (1990): Diseño y desarrollo de unidades didácticasen la escuela infantil. Madrid: MORATA-MEC.
  • ZABALA, A. (1992): “Elaboración de los Proyectos Curriculares de centro: ¿empezar por lo que se hace o a partir de las grandes decisiones?”. AULA de innovación educativa (23, pág.40-48).
  • ZABALA, A. (1994): “Les seqüències de contingut, instruments per a l'análisi de la práctica”. Guix (201-202, pág.23-29).
  • ZABALA, A. (1995): La pràctica educativa. Com ensenyar. Barcelona:Graó.

La investigació i la innovació a partir de la pràctica

Bibliografia bàsica

  • MENA, B. (1998): Didáctica y currículum escolar. II Edición ampliada. Salamanca: Anthema Ediciones. (Tema 14, pp.297 a310).

Bibliografia d'ampliació

  • BLÁNDEZ, J. (1996): Investigación-acción: un reto para el profesorado. Barcelona: Inde.
  • CARRASCO, J. I CALDERERO, JF. (2000): Aprendo a investigar en educación.Madrid: Rialp.
  • EISNER, E.W. (1998): El ojo ilustrado. Indagación cualitativa y mejora de la práctica educativa. Málaga: Aljibe.
  • ELLIOT, J. (1990): La investigación-acción en educación. Madrid: Morata.
  • HOPKINS, D. (1989): Investigación en el aula. Guía del profesor. Barcelona: PPU.
  • KEMMIS, S. I MC TAGGART, R. (1988): Cómo planificar la investigación -acción. Barcelona: Laertes.
  • STENHOUSE, L. (1987): La investigación como base de la enseñanza. Madrid: Morata.
  • WOODS, D. (1987): La escuela por dentro. La etnografía en la investigación educativa. Madrid: Paidós-MEC.

Escola i societat

Bibliografia bàsica

  • MENA, B. (1998): Didáctica y currículum escolar. II Edición ampliada. Salamanca: Anthema Ediciones. (Tema 13, pp.283 a296 i tema15, pp.311 a324).

Bibliografia d'ampliació

  • ALONSO TAPIA, J. (1991): Motivación y aprendizaje en el aula.Madrid: Santillana, Aula XXI.
  • BLANCO, R. (1993): “La respuesta a la diversidad y las intenciones educativas”. Aula de Innovación Educativa, nº 10. pp.43-46.
  • BUENO, J.J. (1997): “Controversias en torno a la educación multicultural”.RELIEVE. http://www2.uca.es/RELIEVE.
  • CARBONELL, F. (1995): Inmigración: Diversidad Cultural, Desigualdad Social y Educación. Madrid: MEC.
  • DD.AA. (1993a): “Educar en la diversidad”. Cuadernos de Pedagogía(núm. 212).
  • DD.AA. (1993b): El constructivismo en el aula. Barcelona: Graó.
  • DD.AA. (2000a): “Estrategias para atender la diversidad”. Aula, nº.90.
  • DÍAZ-AGUADO, M.J. (1995): “Educación intercultural yd esarrollo de la tolerancia”. Revista de Educación, 307. pp. 163-183.
  • GARCÍA-GARRIDO, J.L. (1995): “Interculturalismo: el reto dela educación Europea”. Vela Mayor, 5. pp. 6-12.
  • MARCHESI, A. I HERNÁNDEZ-GIL, C. (2000): El fracaso escolar. Madrid: Fundación por la modernización de España.
  • PUIGDELIVOL, I. (1993): Programación de aula y adecuación curricular. El tratamiento de la diversidad. Barcelona: Graó.
  • TOURAINE, A. (1995): “¿Que és una sociedad multicultural?Falsos y verdaderos problemas”. Claves de Razón Práctica,56. pp. 14-25.
  • ZAPATA-BARRERO, R. (2000): “Ocho preguntas bàsicas para una cultura de la integración”. La Vanguardia Digital, novembre. www.lavanguardia.es

Material didàctic

      Materials
            Decret 142/2007 decret1422007eiprimaria.pdf 
            LOE loe.pdf 
            LOMCE - Esborrany lomcehttp.docx 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00