Llengua per a l'ensenyament: Expressió Escrita
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà,
Educació Primària, 2n curs, curs 2016-2017
Responsable: Dra. Asunción Verdera i Albiñana (averdera@uic.es), despatx G203
Es pressuposa el coneixement de la llengua catalana i castellana a un nivell equivalent al nivell C1 (suficiència). És un requisit indispensable per aprovar l’assignatura.
Podeu trobar més informació sobre el nivell C1 aquí:
Marc europeu comú de referència per a les llengües (capítol 3: nivells comuns de referència)
Curs de llengua catalana. Nivell C, Generalitat de Catalunya. Departament de Justícia, 2008
1) Augmentar la competència comunicativa en l'àmbit de la llengua escrita i, concretament, en la redacció de diferents tipus de textos (expositius, argumentatius, descriptius, gèneres escolars, narracions...) i en la lectura.
2) Conèixer la teoria bàsica sobre l'aprenentage de l'escriptura perquè l'alumne sigui capaç d'analitzar les pròpies actituds davant la composició d'un text.
3) Consolidar el coneixement i l'ús normatiu de les llengües catalana i castellana.
4) Integrar les tecnologies de la informació i la comunicació en les activitats d'ensenyament-aprenentatge, en el desenvolupament de l'ensenyament i en la pròpia maduresa personal.
8. Utilitza estratègies metodològiques de foment d’escriptura i de lectura.
22. Planifica els textos que produeix i utilitza les tècniques bàsiques de recerca, selecció i organització de la informació en les llengües oficials de Catalunya.
23. Adequa la informació al tipus de text i a la situació comunicativa.
24. Desenvolupa progressivament el significat global del text.
25. Elabora frases comunicativament eficaces, d’estil clar, entenedor i creatiu.
26. Utilitza adequadament els signes de puntuació, els connectors, els pronoms, etc., per relacionar semànticament les frases.
27. Distingeix la informació principal de la secundària.
28. Detecta la repetició injustificada d’idees, llacunes d’informació i informació contradictòria o no pertinent.
29. Utilitza correctament eines de correcció gramatical com a element d’orientació a la qualitat.
30. Integra les tecnologies de la informació i la comunicació a tots els àmbits de l'àrea de les llengües.
1. El procés de composició d'un text. La planificació.
2. La cerca, selecció i organització de la información. L'agrupament de les idees en paràgrafs.
3. Tipologia i gèneres textuals i de les seqüències textuals.
4. La coherència de la informació i la progressió temàtica.
5. La construcció de la frase.
6. La puntuació.
7. La connexión.
8. La referència. Mecanismes gramaticals. La cohesió lèxica i el valor del repertori lèxic.
9. Estratègies de lectura.
10. Estratègies de revisió conceptual de textos.
11. Instrumentos per a la revisió gramatical dels textos.
Les metodologies i activitats formatives principals de l'assignatura consisteixen en el mètode expositiu, l’aprenentatge cooperatiu, la resolució d’exercicis i problemes, el comentari de text, l’estudi i treball en grup, classes teòriques i pràctiques, l’estudi i treball individual i autònom, i l’atenció personalitzada als alumnes.
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|---|---|
CEM-44 CEM-47 CEM-49 CG-10 | Aprenentatge basat en problemes Aprenentatge cooperatiu Aprenentatge orientat a projectes Estudi de casos Mètode expositiu / lliçó magistral Resolució d'exercicis i problemes | Classes pràctiques Classes teòriques Estudi i treball en grup Seminaris tallers |
CG-01 CG-02 CG-09 CG-10 CG-11 | Aprenentatge basat en problemes Aprenentatge cooperatiu Aprenentatge orientat a projectes Estudi de casos Mètode expositiu / lliçó magistral Resolució d'exercicis i problemes | Classes pràctiques Classes teòriques Estudi i treball en grup Seminaris tallers |
CET-1 CET-2 CET-3 CET-4 CET-5 CET-6 CET-7 | Aprenentatge basat en problemes Aprenentatge cooperatiu Aprenentatge orientat a projectes Estudi de casos Mètode expositiu / lliçó magistral Resolució d'exercicis i problemes | Classes pràctiques Classes teòriques Estudi i treball en grup Seminaris tallers |
L'avaluació d'aquesta assignatura és continuada i presencial. Caldrà mostrar que s'han adquirit uns resultats d'aprenentatge, per mitjà del lliurament i execució de les activitats integrades en els següents resultats:
1. Guia d'escriptura acadèmica (individual i gruoal) + prova objectiva (45%).
2. Revista d'educació o de comunicació + prova objectiva (45%)
Es tindrà en compte el comportament de l'estudiant: autonomia, responsabilitat, capacitat de treballar cooperativament. (10%)
Quadres de competències i de barems de cada competència.
CEM-44. Comprendre els principis bàsics de la llengua i la comunicació | |
Indicador 1: El tema del text o l’exposició oral és clar i concret | A: Tracta el tema a fons, aprofundint. |
B: Tracta tots els aspectes del tema seguint les indicacions donades. | |
C: Allarga el tema amb repeticions innecessàries, divaga. | |
D: Barreja diferents temes sense aclarir quin és el principal. | |
Indicador 2: Sap usar la tipologia textual apropiada. | A: Usa la tipologia adequada i el text segueix l’estructura apropiada. |
B: Segueix la tipologia però comet alguna incorrecció. | |
C: Segueix la tipologia però no s’hi acaba d’aprofundir. | |
D: El tipus de text no s’adequa al tema. | |
Indicador 3: Utilitza els recursos lingüístics, discursius i també el registre adequats. | A: Demostra un domini alt de tots els recursos. |
B: Demostra un ús suficient i adequat. | |
C: Demostra un ús pobre dels recursos | |
D: No usa ni els recursos ni el registre adequats. |
CEM-47: Parla. Llegeix i escriu correctament i adequadament en les llengües oficials | |
Indicador 1: Exposa ordenadament les idees de forma oral i escrita. | A: Demostra una exposició clara, ordenada, coherent. |
B: Demostra una exposició ordenada, però massa sintètica o analítica en algun punt. | |
C: Demostra una exposició ordenada però hi ha alguns errors d’enllaç d’idees. | |
D: Demostra un text caòtic. | |
Indicador 2: Té competència gramatical en català i castellà. | A: No comet errades. |
B: Escriu amb errades puntuals. | |
C: Cal millorar algun aspecte concret. | |
D: No té assolida la competència, comet errades greus. | |
Indicador 3: Comprèn i és capaç de resumir textos de formalitat mitjana-alta. | A: Comprèn els textos sense dificultat. |
B: Comprèn els textos, però té complicacions per reformular-los | |
C: Té dificultats de comprensió de textos de formalitat alta. | |
D: No entén el que llegeix. |
CEM-49: Fomentar la lectura i el comentari crític de textos i encoratjar a escriure. | |
Indicador 1: Sap buscar i fer servir materials escrits que l’ajudin en el seu desenvolupament acadèmic. | A: Sap triar els materials adequats i els usa convenientment. |
B: Busca els materials però de vegades els usa amb dificultats. | |
C: Els busca però no els usa adequadament. | |
D: No utilitza aquests recursos. | |
Indicador 2: Té sentit crític respecte del que llegeix. | A: Sap relacionar i emetre opinions pròpies sobre les lectures. |
B: Hi reflexiona però li costa aprofundir-hi. | |
C: Reflexiona seguint l’ajuda d’unes pautes donades. | |
D: No té sentit crític. | |
Indicador 3: Manifesta interès per enriquir la seva expressió (lèxic, recursos estilístics). | A: Té l’hàbit de la lectura i procura enriquir la seva expressió. |
B: Llegeix però no sempre aprofita totes les seves lectures. | |
C: Llegeix de manera superficial i només el que li ve pautat acadèmicament. | |
D: No té l’hàbit de la lectura ni valora la seva importància. |
RESULTATS D'APRENENTATGE | SISTEMA D'AVALUACIÓ |
---|---|
8. Utilitza estratègies metodològiques de foment descriptura i de lectura. | Disseny d'activitats |
22. Planifica els textos que produeix i utilitza les tècniques bàsiques de recerca, selecció i organització de la informació en les llengües oficials de Catalunya. | Treballs i projectes Presentació d'un treball Disseny d'activitats |
23. Adequa la informació al tipus de text i a la situació comunicativa. | Preguntes orals Presentacions orals Presentació d'un treball |
24. Desenvolupa progressivament el significat global del text. | Preguntes orals Presentacions orals |
25. Elabora frases comunicativament eficaces, destil clar, entenedor i creatiu. | Preguntes orals Presentacions orals |
26. Utilitza adequadament els signes de puntuació, els connectors, els pronoms, etc., per relacionar semànticament les frases. | Treballs i projectes Autoavaluació |
27. Distingeix la informació principal de la secundària. | Preguntes orals Proves objectives Prova d'execució Presentació d'un treball |
28. Detecta la repetició injustificada didees, llacunes dinformació i informació contradictòria o no pertinent. | Presentació d'un treball Autoavaluació |
29. Utilitza correctament eines de correcció gramatical com a element dorientació a la qualitat. | Treballs i projectes Prova d'execució Autoavaluació |
30. Integra les tecnologies de la informació i la comunicació a tots els àmbits de làrea de les llengües. | Treballs i projectes Prova d'execució Presentació d'un treball Disseny d'activitats |
Llengua catalana
Curs de llengua catalana, Nivell C, Generalitat de Catalunya. Departament de Justícia, 2008
www20.gencat.cat/docs/Adjucat/Documents/ARXIUS/nivell_C_solucionari.pdf
Gramàtica de la llengua catalana de l’Institut d’Estudis Catalans
http://www.iecat.net/institucio/seccions/Filologica/gramatica
Diccionari de la llengua catalana de l'Institut d'Estudis Catalans
http://dlc.iec.cat
Publicacions d’assessorament lingüístic del Consorci per a la Normalització Lingüística de Sabadell
www.cpnl.cat/xarxa/cnlsabadell/publicacions.html
Servei Lingüístic de la Universitat Oberta de Catalunya
www.uoc.edu/serveilinguistic
Recursos per aprendre català, en paper i en línia
www14.gencat.cat/llc/AppJava/index.jsp/__ac0x3llc0x3AppJava0x2Autoservei!A/__pm0x3llc0x3AppJava0x2Autoservei!A_view?parameterFilter=005+Sufici%E8ncia&tipusFont=Bibliografia&idFont=1872&tipusCerca=cerca.bibliografies¶meterFieldLlista=DOCUMENT%2FNIVELL_APRENENTATGE&input_cercar=*&suport=&method=cerca_generica&database=P_BIBLIOGRAFIA&numeroResultat=1¶meterField=DOCUMENT%2FNIVELL_APRENENTATGE&numPagina=1&idHit=426621¶meterFilterLlista=005+Sufici%E8ncia&action=CercaPortals
Santiago Pey, Diccionari de sinònims i antònims, Barcelona: Teide, 2002.
...............................................................................................................................................
Llengua castellana
DICCIONARIO PANHISPÁNICO DE DUDAS; RAE
Ed. Espasa Calpe; Madrid 2005
NUEVA GRAMÁTICA DE LA LENGUA ESPAÑOLA; RAE
Ed. Espasa Calpe; Madrid 2010
DICCIONARIO DE LA RAE; RAE Y DRAE
Ed Espasa Calpe (20 Edición)
DICCIONARIO DE USO DEL ESPAÑOL; María Moliner
Ed Gredos, 3ª Edición, Madrid, 2007
ANÁLISIS MORFOLÓGICO, ”TEORÍA Y PRÁCTICA”; Leonardo Gómez Torrego. Ed. SM, Madrid, 2007
Contiene un repaso completo de la morfología de la lengua castellana y puede servir para cotejar el correcto uso de cada palabra.
TEXTOS EXPOSITIVOS-EXPLICATIVOS Y ARGUMENTATIVOS; Teodoro Álvarez Angulo. Ed Octaedro, Madrid 2001
LA COCINA DE LA ESCRITURA; Daniel Cassany
Ed. Anagrama, Colección Argumentos. Barcelona 1995
Es un manual básico sobre la teoría y la práctica de la correcta escritura.
EL TALLER DE LA NOVELA; Francisco Rincón y Juan Sánchez Enciso
Ed. Teide, Barcelona, 1986
REPASAR LA ESCRITURA; Daniel Cassany
Ed Graó. Barcelona, 1993
Buenas normas didácticas para aprender a corregir lo escrito.
TÉCNICAS DE ESCRITURA; E. Coromina y C. Rubio
Ed Teide, Barcelona, 1989
Buen manual para consolidar y repasar el correcto dominio de las frases, la puntuación, la construcción de un texto con coherencia y cohesión.
EL TALLER DE FILOSOFÍA: INTRODUCCIÓN A LA ESCRITURA FILOSÓFICA; Jaime Nubiola. Ed EUNSA, Colec. Astrolabio, Pamplona 2006.
Resulta particularmente interesante para la materia leer el capítulo II
HUMANISMO: LOS BIENES INVISIBLES; Juan Luís Lorda
Ed Rialp, Madrid, 2009
Se recomienda la lectura del capítulo V (“El amor a la palabra”)
ORTOGRAFÍA CASTELLANA; David Fernández
Ed. castellnou