Assignatura

LLengua per a l'ensenyament: Expressió Oral

  • codi 10604
  • curs 2
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 3

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Lc. Sergi FONT - sfont@uic.es

Horari d'atenció

L’horari d’atenció serà el dimarts de les 11 a les 12 del matí.

Serà al despatx D-γ102. (Edifici Gamma, despatx 102).

Cal concertar una visita enviant un correu a sfont@uic.cat

Presentació

Dins de l’aula, una de les eines que més utilitzen els docents és la seva pròpia veu. En aquesta assignatura es reconeixerà la pròpia veu, els elements del cos que són imprescindibles per utilitzar-la i s’adquiriran recursos per conservar i millorar la projecció de la veu.

Es donarà molta importància a la part pràctica de l’assignatura, ja que és necessària per a poder interioritzar els conceptes teòrics.

Una assignatura que no et canviarà la vida, però t’evitarà unes quantes afonies.

Requisits previs

No hi ha requisits previs.

Objectius

Els objectius de l’assignatura són:

– Treballar en equip, respectant als altres i enfortint les situacions que mantinguin i potencïin la cooperació per aconseguir els objectius marcats.

– Adquirir les habilitats, capacitats i actituds necessàries per a la pràctica professional de la docència.

– Desenvolupar idees i conceptes així com comunicar-los i presentar-los en els diferents contextos de forma adequada.

– Diferenciar i aplicar els recursos per al manteniment de la veu en la docència.

– Comunicar a través de les tècniques d’expressió verbal i corporal

– Adquirir una correcta higiene corporal i vocal per l’ús professional de la veu  el cos

– Adequar la projecció de la veu en els diferents contextos escolars i extraescolar.

– Manipular l’aula a través de la comunicació no verbal i els recursos que ens ofereix.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CEM-12 - Participar en la definició del projecte educatiu i en l'activitat general del centre atenent criteris de gestió de qualitat.
  • CEM-44 - Comprendre els principis bàsics de les ciències del llenguatge i de la comunicació.
  • CEM-47 - Parlar, llegir i escriure correctament i adequadament en les llengües oficials de la comunitat autònoma corresponent; en el nostre cas, català i castellà.
  • CET-1 - Responsabilitat interpersonal: ser conscient de l'actuació professional i de la influència en l'alumnat. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos de grup i la comunicació per tal d'aconseguir una bona col·laboració amb i entre l'alumnat.
  • CET-2 - Responsabilitat pedagògica: tenir els coneixements i les habilitats pedagògiques per crear un entorn d'aprenentatge segur, per a tota una classe o per a un grup, però també per a alumnes individuals, amb la possibilitat que els infants es puguin convertir en adults responsables i autònoms.
  • CET-4 - Responsabilitat organitzativa: tenir un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per crear un clima de treball agradable a les seves classes i a la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes, amb ell mateix i amb els companys, i per damunt de tot, és clar, amb l'alumnat. i aconseguir tot això d'una manera professional i sistemàtica.
  • CG-01 - Integrar les tecnologies de la informació i la comunicació a les activitats d'ensenyament i aprenentatge, a la gestió de l'ensenyament i al desenvolupament professional.
  • CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-04 - Promoure i facilitar en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en relació amb l'entorn, l'atenció a les necessitats educatives singulars dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
  • CG-05 - Conèixer els elements que conformen el pensament analític, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-06 - Conèixer els elements que conformen el pensament sistèmic, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

34. Treballa la tonicitat muscular.

35. Distingeix les diferents parts de l’aparell fonador.

36. Utilitza els hàbits per a conservar les millores corporals apreses.

37. Coneix els fonaments de la veu.

38. Distingeix les diferents tècniques de respiració

39. Aplica la respiració total basada en el diafragma.

40. Té interioritzats els exercicis de vocalització, articulació i dicció.

41. Canalitza les emocions a través de la veu i el cos.

42. Allibera la veu natural.

43. Identifica les diferents patologies de la veu i les seves causes.

44. Adquireix recursos per a la prevenció i posibles solucions de patologies.

45. Utilitza les tècniques de prevenció adequades.

46. Realitza correctament una comunicació en públic, essent conscient de la respiració, vocalització, llenguatge corporal i llenguatge emocional.

47. Té un coneixement sobre l’empatia, assertivitat i succintivitat com elements clau de la comunicació.

48. Practica la postura neutra.

49. Elabora propostes didàctiques que fonamenten les habilitats comunicatives i fomenten l’esperit emprenedor.

50. Es capaç de gestionar les diferents circumstàncies del professorat: entrevistes, classes, reunions...

51. Fa ús de les diferents pràxies bucofonatòries.

52. Té consciència dels exercicis de descompressió discal i de desbloqueig diafragmàtic.

53. Comunica les seves idees argumentades als altres i les expressa correctament de forma oral.

54. Planteja i resol situacions conflictives vinculades amb la comunicació.

Continguts

ASPECTES GENERALS

1 – introducció a la veu. Què és la veu?

2 – La pròpia veu. Veu i salut. La unitat corporal. Classes de veu.

 

ANATOMIA I MECÀNICA DE LA VEU

3 – Anatomia (aparell muscular, aparell respiratori, aparell digestiu)

4 – La producció de la veu. La laringe. L’aparell fonador. Característiques del so. Els ressonadors i la nostra veu.

 

CONSCIÈNCIA CORPORAL I ENERGIA

5 – La col·locació del cos. Tècnica Alexander. Elasticitat. Les positures.

6 – La relaxació i la respiració conscient. Diferenciar entre relaxació activa i pasiva.

7 – Tècniques de respiració. Les diferents respiracions. El diafragma com a protagonista. Desbloqueig de la respiració. Desbloqueig de la cintura escapular i de la pelvis. Respiració i moviment involuntari. Agilitat i tonicitat de la cintura diafragmàtica.

8 – Estiraments musculars. Tren inferior i tren superior. Hipertonia, hipotonia, tonia.

9 – Exercicis de descompressió discal i desbloqueig diafragmàtic.

10 – Les emocions, intel·ligència emocional.

11 – Tècnica Gerda Alexander i l’automassatge.

12 – La veu i l’espai. El moviment i la veu.


LA FONACIÓ

13 – Les diferents parts de l’aparell fonador.

14 – Pràctiques de logopèdia.

15 – Foniatria i ortofonia.

16 – Alliberament de la veu natural.

17 – Exercicis de vocalització, articulació i dicció.

18 – Canalització de les emocions a través de la veu.

 

HIGIENE

19 – Les diferents patologies de la veu. Possibles solucions.

20 – Les problemàtiques de la veu en el professorat.

21 – La prevenció

 

COMUNICACIÓ

22 – Habilitats comunicatives

23 – Comunicació en diferents àmbits: la docència, reunions grupals i entrevistes personals.

24 – Treball emocional. Comunicació i emoció.

 

COMUNICACIÓ NO VERBAL

25 – Actituds a través de la comunicació no verbal del professorat.

26 – Aprofundiment i normes de la comunicació no verbal.

27 – Autodomini i coneixement de la informació que es transmet.

28 – Anàlisi no verbal dels alumnes.

29 – Anàlisi no verbal en altres situacions: entrevistes, reunions...


L’ENTORN

30 – L’olor

31 – El color

32 – La música i la musicoteràpia.

33 – L’espai: distribució, materials i textures.

34 – Domini de la classe.

 

APLICACIONS I PRÀCTIQUES INDIVIDUALS

35 – Connexió i adequació de la veu en els alumnes. La veu i l’espai.

36 – Autoconeixement de la veu.

37 – Coevaluació de la comunicació global.

38 – Lectura i interpretació de textos.

39 – Lectura per endavant.

40 – Empatia, assertivitat i succintivitat personal.

41 – La improvisació. Procesos en la producció del llenguatge.

 

TREBALLS PRÀCTICS GRUPALS

42 – Treballs de gravació individual per fer evaluació grupal.

43 – Presentació final en grup. 

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Es tracta d’uns continguts els quals és imprescindible dur-los a la pràctica per tal d’assumir-los. És per això que es demanarà una pràctica constant, també a casa.

S’ha de demostrar haver assolit les competències a la pràctica per tal de superar l’assignatura.

Les activitats pràctiques seran:

-       Aplicació de diferents exercicis i estiraments de forma regular

-       Gravació individual

-       Gravació grupal

-       Lectura de llibre recomanat

-       Anàlisi de discursos

Aquestes activitats es complementaran amb un examen teòric final, on es contrastarà haver assumit els continguts teòrics que s’han treballat l’assignatura.

COMPETÈNCIESMETODOLOGIAACTIVITAT FORMATIVA
CG-01 Resolució d'exercicis i problemes
Estudi i treball en grup
CG-02 Resolució d'exercicis i problemes
Classes pràctiques
CG-10 Contracte d'aprenentatge
Estudi i treball individual / autònom
CG-11 Mètode expositiu / lliçó magistral
Classes teòriques
CET-1 Resolució d'exercicis i problemes
Classes pràctiques
CET-3 Aprenentatge basat en problemes
Classes pràctiques
CEM-44 Mètode expositiu / lliçó magistral
Classes teòriques
CEM-47 Aprenentatge basat en problemes
Estudi de casos
Estudi i treball en grup
Seminaris tallers
CEM-52 Aprenentatge basat en problemes
Aprenentatge orientat a projectes
Classes pràctiques
CEM-53 Aprenentatge basat en problemes
Resolució d'exercicis i problemes
Classes pràctiques

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L’assignatura comprova l’obtenció de les competències per part dels alumnes a través d’ímputs pràctics i teòrics.

És necessari assistir a un 80% de les classes per ser avaluat.

Es tindrà en compte la participació i actitud a l’aula.

Hi haurà avaluacions individuals i grupals.

Grupals: es dividirà la classe per grups de 4-5 persones. Es gravarà una breu comunicació de dos minuts per persona i es farà un anàlisi grupal de la comunicació. S’hauran de presentar les conclusions a l’aula en una presentació de 20 minuts.

Individuals: Es demanarà que es pengi una intervenció individual d’1 minut on cada persona haurà de demostrar l’aplicació de les diferents tècniques i recursos treballats a l’aula. A banda d’això hi haurà feines concretes que s’encarregaran al llarg de les classes, com anàlisis de discursos o lectures de llibres.

Es farà un examen teòric.

El pes de cada una de les parts és el següent:

El pes de cada una de les parts és el següent:

  • Les avaluacions individuals: 30%
  • Les grupals: 20%
  • L’examen: 35%
  • La participació i actitud a l’aula: 15% 
RESULTATS D'APRENENTATGESISTEMA D'AVALUACIÓ
34Preguntes orals
Presentacions orals
35Prova d'execució
36Proves objectives
37Prova d'execució
38Proves objectives
39Prova d'execució
40Prova d'execució
41Presentacions orals
42Presentacions orals
43Presentacions orals
44Proves objectives
45Proves objectives
46Presentació d'un treball
47Presentacions orals
48Treballs i projectes
49Prova d'execució
50Disseny d'activitats
51Proves objectives
52Prova d'execució

Bibliografia i recursos

Anderson, B.(1980) Estirándose. Barcelona: Editorial Integral.

Bustos, I. (1996). Reeducación de los problemas de la voz. Madrid: CEPE

Bustos, I. (Coor.) (2001). La percepción auditiva. Un enfoque transversal. Madrid: ICCE. (2 vols.)

Blasco, Victoria. (2002) Manual de técnica vocal. Ejercicios prácticos. Ciudad Real: Editorial Ñaque.

Castellà, J.M., Vila, M. (2014) 10 idees clau. Ensenyar la competència oral a classe. Aprendre a parlar en públic. Barcelona: Graó

Gassull, C., Godall, P., Montserrat, M. (2004) La veu. Orientacions pràctiques. Barcelona: L’Abadia de Montserrat

Huché, F., Allali, A. (2004) La voz I, II, III, IV. Masson

Lodes, H. (1977) Aprende a respirar. Barcelona: Editorial Integral.

Martínez Lluna, C. (1983). Tratado de técnica vocal. Valencia: Piles Editorial de Música SA

Neil, S., Caswell, C. (2005) La expresión no verbal en el profesorado. Barcelona: Octaedro.

Pease, A. (2006) El lenguaje del cuerpo. Barcelona: Editorial Amat.

Segura, M. (2007) ¡A escena! Lo que el teatro aporta a la comunicación empresarial. Barcelona: Editorial Empresa Activa.

Silván, H. (2013) Estiramientos para 100 músculos. Madrid: Centro de Recuperación Funcional.

Tulón, C. (2000) La voz. Técnica vocal para la rehabilitación de la voz en

disfonías funcionales. Viena Columna.

Turchet, Philippe. (2005) El llenguatge del cos. Com comprendre l’altre a través dels seus gestos. Lleida: Pagès editors.

Wilfart, S. (1999) Encuentra tu propia voz. Editorial Urano.

Material didàctic

      Materials
            Pulmons pulmons.png 
      Webs d'interès
            Google Body Browser http://www.visiblebody.com/index.html  
            Prezi - El cos http://prezi.com/mefl_upzkq66/?utm_campaign=share&utm_medium=copy&rc=ex0share 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00