Assignatura

Didàctica de les Llengües i Literatura 1

  • codi 10606
  • curs 2
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 3

Llengua d'impartició principal: català

Professorat

Presentació

Professora: Eva Tresserras Casals, despatx Gamma 201, etresserras@uic.cat

L'assignatura de Didàctica de les Llengües i la Literatura 1 pretén fer conèixer la literatura infantil perquè els futurs mestres disposin dels coneixements i recursos per proposar una educació literària.

Objectius

Conèixer les funcions de la literatura infantil en l'educació primària.

Saber aplicar criteris d'anàlisi i selecció de la literatura infantil i juvenil.

Adquirir nocions fonamentals sobre els gèneres literaris infantils i els seus referents.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CEM-45 - Adquirir formació literària i conèixer la literatura infantil.
  • CEM-49 - Fomentar la lectura i el comentari crític de textos i animar a escriure.
  • CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-04 - Promoure i facilitar en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en relació amb l'entorn, l'atenció a les necessitats educatives singulars dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
  • CG-09 - Conèixer els elements que conformen la competència de la creativitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-11 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'orientació a la qualitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CET-2 - Responsabilitat pedagògica: tenir els coneixements i les habilitats pedagògiques per crear un entorn d'aprenentatge segur, per a tota una classe o per a un grup, però també per a alumnes individuals, amb la possibilitat que els infants es puguin convertir en adults responsables i autònoms.
  • CET-3 - Expert en la matèria que s'imparteix i en els mètodes d'ensenyament: tenir els coneixements necessaris sobre la matèria que s'ensenya i saber quins mètodes didàctics s'han d'aplicar per crear un bon entorn d'aprenentatge que permeti a l'alumnat adquirir el bagatge cultural que necessita per viure en societat, i aconseguir-ho d’una manera contemporània, professional i sistemàtica.
  • CET-7 - Foment de la responsabilitat pel que fa al desenvolupament professional: analitzar, reflexionar i desenvolupar els punts de vista sobre la professió i la competència com a mestre, saber-los explicitar i saber com posar-se al dia.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

1. Identifica els conceptes fonamentals de la matèria i la situa en el context propi dels estudis.
8. Utilitza estratègies metodològiques de foment d’escriptura i de lectura.
11. Comprèn la importància de la literatura i la situa en el context propi dels estudis.
12. Coneix i comprèn què és la competència literària i el paper que té en el currículum de primària.
13. Utilitza estratègies metodològiques de foment de l’estratègia literària i ho fa amb esperit emprenedor.
14. Coneix les diferents opcions literàries adequades als diferents cicles.
15. Domina els diferents gèneres literaris que es poden treballar en l’etapa de primària.
31. Col·labora amb els professionals i les institucions relacionats amb la literatura infantil.
32. Desenvolupa una actitud de posada al dia constant pel que fa al multilingüisme i a la literatura.
33. Detecta el llenguatge sexista en la literatura i sap corregir-lo.


Continguts

23.  Introducció a la literatura. La literatura infantil.
24.  La competència literària a l'etapa d'Educació primària.
25.  Estratègies metodològiques per al foment de la competència literària.
26.  La literatura infantil i juvenil a l'etapa d'Educació primària.
27.  Els gèneres literaris a la literatura infantil i juvenil.
28.  Per què llegir? El paper del lector.
29.  Mite i realitat de la infància a la literatura.
30.  La consciència i el descobriment del jo a la literatura.
31.  L'amor i l'amistat a la literatura.
32.  La llibertat i el misteri del mal en la literatura.
33.  El dolor i la mort a la literatura.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Les metodologies i activitats formatives consisteixen en classes teòriques, aprenentatge cooperatiu, estudi i treball autònom / en grup, i atenció personalitzada als alumnes.

COMPETÈNCIESMETODOLOGIAACTIVITAT FORMATIVA
CEM-45 CEM-49 Aprenentatge basat en problemes
Aprenentatge cooperatiu
Aprenentatge orientat a projectes
Contracte d'aprenentatge
Estudi de casos
Mètode expositiu / lliçó magistral
Resolució d'exercicis i problemes
Classes pràctiques
Classes teòriques
Estudi i treball individual / autònom
Estudi i treball en grup
Seminaris tallers
CET-3 Aprenentatge basat en problemes
Aprenentatge cooperatiu
Aprenentatge orientat a projectes
Estudi de casos
Resolució d'exercicis i problemes
Classes pràctiques
Estudi i treball individual / autònom
Seminaris tallers
CG-02 CG-04 CG-09 CG-11 Aprenentatge basat en problemes
Aprenentatge cooperatiu
Aprenentatge orientat a projectes
Contracte d'aprenentatge
Estudi de casos
Mètode expositiu / lliçó magistral
Resolució d'exercicis i problemes
Classes pràctiques
Classes teòriques
Estudi i treball individual / autònom
Estudi i treball en grup
Seminaris tallers

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'avaluació d'aquesta assignatura és continuada i presencial; està formada per diverses tasques:

1. Introducció a la literatura infantil i juvenil: Prova a classe (30%)

2. Criteris d'anàlisi: Treball escrit individual d'anàlisi d'un llibre (35%)

3. La literatura infantil a l’escola: Presentació en grup d'una activitat d’animació a la lectura (25%)

4. Assistència i entrega de totes les tasques (10%)

Les tasques avaluades s'hauran de presentar en català. No s’acceptaran treballs lliurats fora de termini ni enviats per correu electrònic. Tampoc no es podrà lliurar una feina dues vegades. Les tasques avaluades amb errors greus de llengua es consideraran No Corregides; es podran tornar a presentar però la nota màxima serà un aprovat.

Els errors de llengua descomptaran punts. En les feines fetes a casa, 1 punt per falta greu i 0'25 per falta lleu. En les feines fetes a classe, 0'5 per falta greu i 0'2 per falta lleu.

Si no s’assisteix a més d'un 80% de les sessions, es perd el dret a acollir-se a l'avaluació continuada i s'ha de realitzar una prova al final del semestre. Si no es presenta més del 60% de les activitats i proves de l’avaluació continuada, l’alumne es considera No Presentat i cal que s’avaluï en la prova de final del semestre.

 

Quadres de competències i de barems de cada competència.

 

CEM-45 - Adquirir formació literària i conèixer la literatura infantil.

 

Indicador 1: Defineix el concepte de literatura infantil

A: Tracta el tema a fons, amb detalls de la seva complexitat.

 

B: Tracta tots els aspectes del tema seguint les indicacions donades.

 

C: Allarga el tema amb repeticions innecessàries, divaga.

 

D: Barreja diferents temes sense aclarir quin és el principal.

Indicador 2: Coneix autors i obres referents de la literatura infantil i els sap contextualitzar

A: Situa autors i obres canòniques en el seu context cultural i en justifica la rellevància.

 

B: Coneix referents canònics de la literatura infantil.

 

C: Coneix el cànon superficialment.

 

D: No identifica autors i obres.

Indicador 3: Diferencia els gèneres literaris i en sap dir les característiques pròpies

A: Domina les característiques  i els exemples de cada gènere.

 

B: Coneix suficientment els gèneres.

 

C: Coneix els gèneres sense diferenciar-los completament.

 

D: Barreja les característiques de cada gènere.

 

CEM-49 - Fomentar la lectura i el comentari crític de textos i animar a escriure.

 

Indicador 1: Fa ús d’eines i procediments d’anàlisi i valoració

A: Compta amb un ventall gran de recursos i procediments eficients i rellevants.

 

B: Coneix gran part de recursos i procediments.

 

C: Fa un ús reduït d’eines i procediments.

 

D: Ignora la varietat d’eines i procediments.

Indicador 2: Coneix les fonts d’informació i cerca els materials

A: Té desimboltura per consultar les fonts d’informació i els materials.

 

B: Aprofita les fonts d’informació i els materials seguint les indicacions donades.

 

C: Coneix algunes fonts d’informació i materials.

 

D: Desconeix les fonts d’informació i els materials i ignora la importància de conèixer-los.

Indicador 3: Selecciona obres per a la formació literària

A: Té un criteri sòlid de selecció.

 

B: Té un criteri suficient de selecció.

 

C: Té un criteri poc sòlid de selecció.

 

D: Té un criteri poc fonamentat de selecció.

RESULTATS D'APRENENTATGESISTEMA D'AVALUACIÓ
1. Identifica els conceptes fonamentals de la matèria i la situa en el context propi dels estudis.Proves objectives
8. Utilitza estratègies metodològiques de foment d’escriptura i de lectura.Disseny d'activitats
11. Comprèn la importància de la literatura i la situa en el context propi dels estudis.Proves objectives
12. Coneix i comprèn què és la competència literària i el paper que té en el currículum de primària.Proves objectives
13. Utilitza estratègies metodològiques de foment de l’estratègia literària i ho fa amb esperit emprenedor.Proves objectives
15. Domina els diferents gèneres literaris que es poden treballar en l’etapa de primària.Autoavaluació
31. Col·labora amb els professionals i les institucions relacionats amb la literatura infantil.Treballs i projectes
Prova d'execució
Disseny d'activitats
32. Desenvolupa una actitud de posada al dia constant pel que fa al multilingüisme i a la literatura.Autoavaluació
33. Detecta el llenguatge sexista en la literatura i sap corregir-lo.Treballs i projectes
Prova d'execució
Disseny d'activitats
Autoavaluació

Bibliografia i recursos

A.A.D.D (1999). La nova biblioteca escolar. Barcelona: Edicions 62.

A.A.D.D (2002). La literatura infantil i juvenil catalana: un segle de canvis. Barcelona: ICE de la Universitat Autònoma de Barcelona.

Aloy, Josep M. (2010). Et diran que llegeixis, Bernat. Berga: Albí.

Bassa i Martín, Ramon (1995). Literatura infantil, missatge educatiu i intervenció sòcio-educativa. Palma: Edicions de la Universitat de les Illes Balears.

Bryant, Sara C (2008). Com explicar contes. Barcelona: Biblària.

Centelles, Jaume (2005). La biblioteca, el cor de l’escola. Barcelona: Rosa Sensat.

Colomer, Teresa (1998). La formació del lector literari. Barcelona: Edicions Barcanova.

Colomer, Teresa (1999). Introducción a la literatura infantil y juvenil. Madrid: Editorial Síntesis.

Colomer, Teresa (dir.) (2005). Siete llaves para valorar las historias infantiles. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez. [PDF]

Duran, Teresa; Luna, Marta (2002). Un i un i un... fan cent. Barcelona: La Galera.

Garralón, Ana (2001). Historia portátil de la literatura infantil. Madrid: Anaya.

Gasol, Anna; Arànega, Mercè (2000). Descubrir el placer de la lectura: lectura y motivación lectora. Barcelona: Edebé

Hürlimann, Bettina (1968). Tres siglos de literatura infantil europea. Barcelona: Juventud. (1959, Europäische Kinderbücher in drei Jahrhunderten)

Lluch, Gemma (1998). El lector model en la narrativa per a infants i joves. Barcelona: Servei de Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona.

Lluch, Gemma (2003). Análisis de narrativas infantiles y juveniles. Conca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.

Molist, Pep (2008). Dins del mirall. La literatura infantil explicada als adults. Barcelona: Graó.

Nuño, Fran (2010). Manual de técnicas de animación a la lectura. Córdoba: Berenice.

Rodari, Gianni (2004). Gramàtica de la fantasia. Introducció a l’art d’inventar històries. Barcelona: Columna. (1973, Grammatica della fantasia)

Valriu, Caterina (2010). Història de la literatura infantil i juvenil catalana. Barcelona: La Galera.

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00