Didàctica de les Llengües i Literatura 1
Llengua d'impartició principal: català
Responsable
Professora: Eva Tresserras Casals, despatx Gamma 201, etresserras@uic.cat
L'assignatura de Didàctica de les Llengües i la Literatura 1 pretén fer conèixer la literatura infantil perquè els futurs mestres disposin dels coneixements i recursos per proposar una educació literària.
Conèixer les funcions de la literatura infantil en l'educació primària.
Saber aplicar criteris d'anàlisi i selecció de la literatura infantil i juvenil.
Adquirir nocions fonamentals sobre els gèneres literaris infantils i els seus referents.
1. Identifica els conceptes fonamentals de la matèria i la situa en el context propi dels estudis.
8. Utilitza estratègies metodològiques de foment d’escriptura i de lectura.
11. Comprèn la importància de la literatura i la situa en el context propi dels estudis.
12. Coneix i comprèn què és la competència literària i el paper que té en el currículum de primària.
13. Utilitza estratègies metodològiques de foment de l’estratègia literària i ho fa amb esperit emprenedor.
14. Coneix les diferents opcions literàries adequades als diferents cicles.
15. Domina els diferents gèneres literaris que es poden treballar en l’etapa de primària.
31. Col·labora amb els professionals i les institucions relacionats amb la literatura infantil.
32. Desenvolupa una actitud de posada al dia constant pel que fa al multilingüisme i a la literatura.
33. Detecta el llenguatge sexista en la literatura i sap corregir-lo.
23. Introducció a la literatura. La literatura infantil.
24. La competència literària a l'etapa d'Educació primària.
25. Estratègies metodològiques per al foment de la competència literària.
26. La literatura infantil i juvenil a l'etapa d'Educació primària.
27. Els gèneres literaris a la literatura infantil i juvenil.
28. Per què llegir? El paper del lector.
29. Mite i realitat de la infància a la literatura.
30. La consciència i el descobriment del jo a la literatura.
31. L'amor i l'amistat a la literatura.
32. La llibertat i el misteri del mal en la literatura.
33. El dolor i la mort a la literatura.
Les metodologies i activitats formatives consisteixen en classes teòriques, aprenentatge cooperatiu, estudi i treball autònom / en grup, i atenció personalitzada als alumnes.
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|---|---|
CEM-45 CEM-49 | Aprenentatge basat en problemes Aprenentatge cooperatiu Aprenentatge orientat a projectes Contracte d'aprenentatge Estudi de casos Mètode expositiu / lliçó magistral Resolució d'exercicis i problemes | Classes pràctiques Classes teòriques Estudi i treball individual / autònom Estudi i treball en grup Seminaris tallers |
CET-3 | Aprenentatge basat en problemes Aprenentatge cooperatiu Aprenentatge orientat a projectes Estudi de casos Resolució d'exercicis i problemes | Classes pràctiques Estudi i treball individual / autònom Seminaris tallers |
CG-02 CG-04 CG-09 CG-11 | Aprenentatge basat en problemes Aprenentatge cooperatiu Aprenentatge orientat a projectes Contracte d'aprenentatge Estudi de casos Mètode expositiu / lliçó magistral Resolució d'exercicis i problemes | Classes pràctiques Classes teòriques Estudi i treball individual / autònom Estudi i treball en grup Seminaris tallers |
L'avaluació d'aquesta assignatura és continuada i presencial; està formada per diverses tasques:
1. Introducció a la literatura infantil i juvenil: Prova a classe (30%)
2. Criteris d'anàlisi: Treball escrit individual d'anàlisi d'un llibre (35%)
3. La literatura infantil a l’escola: Presentació en grup d'una activitat d’animació a la lectura (25%)
4. Assistència i entrega de totes les tasques (10%)
Les tasques avaluades s'hauran de presentar en català. No s’acceptaran treballs lliurats fora de termini ni enviats per correu electrònic. Tampoc no es podrà lliurar una feina dues vegades. Les tasques avaluades amb errors greus de llengua es consideraran No Corregides; es podran tornar a presentar però la nota màxima serà un aprovat.
Els errors de llengua descomptaran punts. En les feines fetes a casa, 1 punt per falta greu i 0'25 per falta lleu. En les feines fetes a classe, 0'5 per falta greu i 0'2 per falta lleu.
Si no s’assisteix a més d'un 80% de les sessions, es perd el dret a acollir-se a l'avaluació continuada i s'ha de realitzar una prova al final del semestre. Si no es presenta més del 60% de les activitats i proves de l’avaluació continuada, l’alumne es considera No Presentat i cal que s’avaluï en la prova de final del semestre.
Quadres de competències i de barems de cada competència.
CEM-45 - Adquirir formació literària i conèixer la literatura infantil. |
|
Indicador 1: Defineix el concepte de literatura infantil |
A: Tracta el tema a fons, amb detalls de la seva complexitat. |
B: Tracta tots els aspectes del tema seguint les indicacions donades. |
|
C: Allarga el tema amb repeticions innecessàries, divaga. |
|
D: Barreja diferents temes sense aclarir quin és el principal. |
|
Indicador 2: Coneix autors i obres referents de la literatura infantil i els sap contextualitzar |
A: Situa autors i obres canòniques en el seu context cultural i en justifica la rellevància. |
B: Coneix referents canònics de la literatura infantil. |
|
C: Coneix el cànon superficialment. |
|
D: No identifica autors i obres. |
|
Indicador 3: Diferencia els gèneres literaris i en sap dir les característiques pròpies |
A: Domina les característiques i els exemples de cada gènere. |
B: Coneix suficientment els gèneres. |
|
C: Coneix els gèneres sense diferenciar-los completament. |
|
D: Barreja les característiques de cada gènere. |
CEM-49 - Fomentar la lectura i el comentari crític de textos i animar a escriure. |
|
Indicador 1: Fa ús d’eines i procediments d’anàlisi i valoració |
A: Compta amb un ventall gran de recursos i procediments eficients i rellevants. |
B: Coneix gran part de recursos i procediments. |
|
C: Fa un ús reduït d’eines i procediments. |
|
D: Ignora la varietat d’eines i procediments. |
|
Indicador 2: Coneix les fonts d’informació i cerca els materials |
A: Té desimboltura per consultar les fonts d’informació i els materials. |
B: Aprofita les fonts d’informació i els materials seguint les indicacions donades. |
|
C: Coneix algunes fonts d’informació i materials. |
|
D: Desconeix les fonts d’informació i els materials i ignora la importància de conèixer-los. |
|
Indicador 3: Selecciona obres per a la formació literària |
A: Té un criteri sòlid de selecció. |
B: Té un criteri suficient de selecció. |
|
C: Té un criteri poc sòlid de selecció. |
|
D: Té un criteri poc fonamentat de selecció. |
RESULTATS D'APRENENTATGE | SISTEMA D'AVALUACIÓ |
---|---|
1. Identifica els conceptes fonamentals de la matèria i la situa en el context propi dels estudis. | Proves objectives |
8. Utilitza estratègies metodològiques de foment descriptura i de lectura. | Disseny d'activitats |
11. Comprèn la importància de la literatura i la situa en el context propi dels estudis. | Proves objectives |
12. Coneix i comprèn què és la competència literària i el paper que té en el currículum de primària. | Proves objectives |
13. Utilitza estratègies metodològiques de foment de lestratègia literària i ho fa amb esperit emprenedor. | Proves objectives |
15. Domina els diferents gèneres literaris que es poden treballar en letapa de primària. | Autoavaluació |
31. Col·labora amb els professionals i les institucions relacionats amb la literatura infantil. | Treballs i projectes Prova d'execució Disseny d'activitats |
32. Desenvolupa una actitud de posada al dia constant pel que fa al multilingüisme i a la literatura. | Autoavaluació |
33. Detecta el llenguatge sexista en la literatura i sap corregir-lo. | Treballs i projectes Prova d'execució Disseny d'activitats Autoavaluació |
A.A.D.D (1999). La nova biblioteca escolar. Barcelona: Edicions 62.
Aloy, Josep M. (2010). Et diran que llegeixis, Bernat. Berga: Albí.
Bassa i Martín, Ramon (1995). Literatura infantil, missatge educatiu i intervenció sòcio-educativa. Palma: Edicions de la Universitat de les Illes Balears.
Bryant, Sara C (2008). Com explicar contes. Barcelona: Biblària.
Centelles, Jaume (2005). La biblioteca, el cor de l’escola. Barcelona: Rosa Sensat.
Colomer, Teresa (1998). La formació del lector literari. Barcelona: Edicions Barcanova.
Colomer, Teresa (1999). Introducción a la literatura infantil y juvenil. Madrid: Editorial Síntesis.
Colomer, Teresa (dir.) (2005). Siete llaves para valorar las historias infantiles. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez. [PDF]
Duran, Teresa; Luna, Marta (2002). Un i un i un... fan cent. Barcelona: La Galera.
Garralón, Ana (2001). Historia portátil de la literatura infantil. Madrid: Anaya.
Hürlimann, Bettina (1968). Tres siglos de literatura infantil europea. Barcelona: Juventud. (1959, Europäische Kinderbücher in drei Jahrhunderten)
Lluch, Gemma (1998). El lector model en la narrativa per a infants i joves. Barcelona: Servei de Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona.
Molist, Pep (2008). Dins del mirall. La literatura infantil explicada als adults. Barcelona: Graó.
Nuño, Fran (2010). Manual de técnicas de animación a la lectura. Córdoba: Berenice.