Pràctiques Escolars 1
Mòdul: Pràcticum
Matèria: Pràctiques escolars
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Responsable
Dra. Maria Teresa FUERTES - tfuertes@uic.es
Horari d'atenció
A banda dels seminaris que tenen caràcter obligatori, l'atenció individual la farà directament cada tutor/a a l'hora establerta amb els alumnes.
Les consultes es dirigiran directament al tutor que les derivarà, si s'escau, a la coordinació de pràctiques (comissió o secretaria de pràctiques).
Per consultes generals sobre les pràctiques podeu contactar a practiques.edu@uic.es
Les pràctiques, com a element fonamental i eix bàsic dins de la formació inicial dels mestres de la nostra universitat, pretenen oferir un ampli ventall d'experiències als nostres alumnes per enriquir el màxim possible el seu coneixement i la seva formació sobre l'àmbit escolar. Per aquest motiu, els estudiants tindran l'oportunitat, al llarg dels seus estudis, d'entar en contacte amb diferents institucions que enriquiran el seu bagatge personal i professional.
L'assignatura Pràctiques Escolars I de Grau en Educació Primària s'ubica en el primer semestre de 2n (3r semestre dels estudis de Grau d'Educació) i pretén una intervenció basada en l'observació. A banda d'establir el primer contacte amb l'aula, aquestes pràctiques tenen per finalitat l'anàlisi de les pràctiques educatives escolars centrades en la literatura infantil (a la puat d'observació s'integra el el contingut de l'assignatura de Didàctica de les Llengües i la Literatura 1 que els estudiants estan cursant durant el mateix semestre)
Les pràctiques del curs 2014-2015 es realitzaran des del 10 fins al 28 de novembre de 2014 en horari lectiu del centre (matí i tarda) tal i com es va presentar en el pla d'acollida (teníu la presentació del pla d'acollida penjada en aquesta guia docent) . Per la peculiaritat de les pràctiques, l'assignació dels centres es fa per tutors/es i trobareu la llista d'assignació de centres i de tutors a l'apartat de Material didàctic d'aquesta guia.
Objectiu general:
Recollir informació de l’entorn fent ús de l’observació com a tècnica i com a mètode d’investigació a l’aula (no es tracta de jutjar comportaments sinó de recollir i analitzar informació extreta en un context natural)
Objectius específics:
1.Observació participant de l’estudiant de pràctiques i anàlisi de la pràctica educativa en relació al TRACTAMENT DE LA LITERATURA INFANTIL I JUVENIL A L'ESCOLA
2.Recollir informació sobre la pràctica educativa del docent fent ús de la pauta d'observació sobre el TRACTAMENT DE LA LITERATURA INFANTIL I JUVENIL A L'ESCOLA.
3. Anàlis nde la informació quant a la motivació de la lectura, ensenyament i aprenentatge de la lectura i la literatura, , els gèneres literaris, la biblioteca d'aula i del centre i la recepció de la literatura.
4. Comunicació final
D'acord amb el pla d'estudis de Grau en Educació:
Es realitzarà un ST (Seminari- Taller) d'Observació i uns altres Seminaris de Pràctiques (SEPRAC) amb els tutors corresponents de caràcter obligatori per als alumnes. Aquests seminaris es faran abans, durant i després de les pràctiques externes per explicar i planificar el guió de treball.
la resta d'activitats estan recollides en el guió de treball de les pràctiques que està penjat a Material didàctic d'aquesta guia docent.
(Consulteu document Calendaris seminaris i pràctiques a la pestanya de Materials d'aquesta guia docent).
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|---|---|
CEM-62 CEM-65 CEM-66 CEM-67 CET-1 CET-3 CET-6 CET-7 CG-02 CG-05 CG-06 CG-08 | Aprenentatge cooperatiu Aprenentatge orientat a projectes Contracte d'aprenentatge Estudi de casos | Estudi i treball individual / autònom Estudi i treball en grup Pràctiques externes Seminaris tallers Tutories |
Distribució de l’avaluació
Elements |
Percentatges |
Seminaris amb el tutor/a (obligatoris) Assistència, participació, aportacions, treball en equip |
25% |
Full d’avaluació del centre Valoracions del tutor/a del centre |
25% |
Treball presentat (d’acord amb el guió de treball i les indicacions recollides a la guia docent de l’assignatura de Pràctiques Escolars I) |
50% |
Les notes d'activitats tindran una valoració basada en la següent escala:
La nota global serà numèrica
RESULTATS D'APRENENTATGE | SISTEMA D'AVALUACIÓ |
---|---|
1 | Registre de conductes i observacions |
2,3,4,5,6 | Registre de conductes i observacions Observacions Informe Presentació d'un treball |
7,8,9,10,11,12,13 | Preguntes orals Registre de conductes i observacions Grau de participació Presentació d'un treball |
Es podrà fer ús de la bibliografia que es detalla a continuació i dels apunts de les assignatures que es considerin oportunes:
Coll,C. (coord.) (1999). Observació i anàlisi de les pràctiques en educació escolar. Barceona: UOC
Cuadros, D. (2009). Investigación cualitativa en contexto natural: la observación participante. Barcelona: UIC
Schön, D.A. (1992). La formación de los profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Barcelona: Paidós/MEC
Stenhouse, L. (1987): Investigación y desarrollo del currículum. Madrid: Morata (capítols X, XI i XIII)
Wittrock , M.C.(1989). La investigación de la enseñanza II. Métodos cualitativos y de observación. Barcelona:Paidós /MEC
Woods, P. (1989): La escuela por dentro. Barcelona: Paidós-MEC