Pràctiques Escolars 1
Mòdul: Pràcticum
Matèria: Pràctiques escolars
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Responsable
Dra. Maria Teresa FUERTES - tfuertes@uic.es
Horari d'atenció
A banda dels seminaris, que tenen caràcter obligatori, l'atenció individual la farà directament cada tutor/a a l'hora establerta amb els alumnes.
Les consultes es dirigiran directament al tutor que les derivarà, si s'escau, a la coordinació de pràctiques (comissió o secretaria de pràctiques).
Per consultes generals sobre les pràctiques podeu contactar a practiques.edu@uic.es
Les pràctiques, com a element fonamental i eix bàsic dins de la formació inicial dels mestres de la nostra universitat, pretenen oferir un ampli ventall d'experiències als nostres alumnes per enriquir el màxim possible el seu coneixement i la seva formació sobre l'àmbit escolar. Per aquest motiu, els estudiants tindran l'oportunitat, al llarg dels seus estudis, d'entar en contacte amb diferents institucions que enriquiran el seu bagatge personal i professional.
L'assignatura Pràctiques Escolars I de Grau en Educació Infantil s'ubica en el primer semestre de 2n (3r semestre dels estudis de Grau d'Educació) i té una càrrega lectiva de 6 crèdits ECTS ( 5 ECTS de pràctiques i 1 ECTS Seminari-Taller). Té com a objectiu una intervenció basada en l'observació participant. A banda d'establir el primer contacte amb l'aula, aquestes pràctiques tenen per finalitat l'anàlisi de les pràctiques educatives escolars centrades en l'anàlisi de la literatura infantil (a la pauta d'observació s'integra el contingut de l'assignatura cursada en el primer semestre). És una observació i un treball individual tot i que a l'aula hi haurà dos alumnes que s'agruparan des de la Comissió de Pràctiques.
Les pràctiques del curs 2016-2017 es realitzaran des del 7 al 25 de novembre de 2016 en horari lectiu del centre (matí i tarda) (excepte el dia 23 de novembre que és d'assistència obligatòria al Taller Transversal de la UIC i al seminari de pràctiques). Les escoles s'assignen als estudiants i es pengen a l'apartat de Material didactic d'aquesta guia docent
L'estudiant ha d'estar matriculat a l'assignatura de Didàctica de les llengües i la literatura 1
Objectiu general:
Recollir informació de l’entorn fent ús de l’observació com a tècnica i com a mètode d’investigació a l’aula (no es tracta de jutjar comportaments sinó de recollir i analitzar informació extreta en un context natural)
Objectius específics:
1. Observació participant de l’estudiant de pràctiques i anàlisi de la pràctica educativa en relació al TRACTAMENT DE LA LITERATURA INFANTIL I JUVENIL A L'ESCOLA
2. Recollir informació sobre la pràctica educativa del docent fent ús de la pauta d'observació sobre el TRACTAMENT DE LA LITERATURA INFANTIL I JUVENIL A L'ESCOLA.
3. Anàlisi de la informació quant a la motivació de la lectura, ensenyament i aprenentatge de la lectura i la literatura, els gèneres literaris, la biblioteca d'aula i del centre i la recepció de la literatura.
4. Comunicació final
D'acord amb el pla d'estudis de Grau en Educació:
Es realitzarà un ST (Seminari- Taller) d'Observació i uns altres Seminaris de Pràctiques (SEPRAC) amb els tutors corresponents de caràcter obligatori per als alumnes. Aquests seminaris es faran abans, durant i després de les pràctiques externes per explicar i planificar el guió de treball.
la resta d'activitats estan recollides en el guió de treball de les pràctiques que està penjat a Material didàctic d'aquesta guia docent.
(Consulteu document Calendaris seminaris i pràctiques a la pestanya de Materials d'aquesta guia docent).
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|---|---|
CEM-62 CEM-65 CEM-66 CEM-67 CET-1 CET-3 CET-6 CET-7 CG-02 CG-05 CG-06 CG-08 | Aprenentatge cooperatiu Aprenentatge orientat a projectes Contracte d'aprenentatge Estudi de casos | Estudi i treball individual / autònom Estudi i treball en grup Pràctiques externes Seminaris tallers Tutories |
Distribució de l’avaluació
Elements |
Percentatges |
Seminaris amb el tutor/a (obligatoris) Assistència, participació, aportacions, treball en equip |
25% |
Full d’avaluació del centre Valoracions del tutor/a del centre |
35% |
Treball presentat (d’acord amb el guió de treball i les indicacions recollides a la guia docent de l’assignatura de Pràctiques Escolars I) |
40% |
Les notes d'activitats tindran una valoració basada en la següent escala:
NOTA: La nota global serà numèrica i l'alumne ha d'aprovar els diferents elements que s'integren a l'avaluació per poder aprovar l'assignatura.
Cal aprovar les tres parts de les pràctiques (seminaris-tallers, estada de pràctiques i treball presentat) per aprovar l’assignatura. Només es podrà considerar la segona convocatòria de les pràctiques quan hi hagi defectes de forma (NC) o NP. En el cas que hi hagi defectes de contingut en el treball escrit de pràctiques o mancances competencials en l'estada, no es podrà accedir a la segona convocatòria per considerar que deriva d’una estada de pràctiques que és impossible repetir. Considerar una segona convocatòria per temes de contingut suposaria falsejar les dades obtingudes en l’experiència de pràctiques viscuda.
Les MH (a partir de 9,7 segons la Normativa del Pràcticum) no es poden assignar directament a l'aplicatiu. Caldrà presentar-les prèviament i de manera justificada a la Comissió de Pràctiques perquè el número d'assignacions és limitat.
RESULTATS D'APRENENTATGE | SISTEMA D'AVALUACIÓ |
---|---|
1 | Registre de conductes i observacions |
2,3,4,5,6 | Registre de conductes i observacions Observacions Informe Presentació d'un treball |
7,8,9,10,11,12,13 | Preguntes orals Registre de conductes i observacions Grau de participació Presentació d'un treball |
Es podrà fer ús de la bibliografia que es detalla a continuació i dels apunts de les assignatures que es considerin oportunes:
Coll,C. (coord.) (1999). Observació i anàlisi de les pràctiques en educació escolar. Barceona: UOC
Cuadros, D. (2009). Investigación cualitativa en contexto natural: la observación participante. Barcelona: UIC
Fuertes, M.T. (2011). La observación de las prácticas educativas como elemento de evaluación y de mejora de la calidad en la formación inicial y continua del profesorado. Revista de Docenci Universitaria vol9, nº 3. A: http://red-u.net/redu/files/journals/1/articles/248/public/248-647-1-PB.pdf
Schön, D.A. (1992). La formación de los profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Barcelona: Paidós/MEC
Stenhouse, L. (1987): Investigación y desarrollo del currículum. Madrid: Morata (capítols X, XI i XIII)
Wittrock , M.C.(1989). La investigación de la enseñanza II. Métodos cualitativos y de observación. Barcelona:Paidós /MEC
Woods, P. (1989): La escuela por dentro. Barcelona: Paidós-MEC