Pràctiques Escolars 1
Mòdul: Pràcticum
Matèria: Pràctiques escolars
Llengua d'impartició principal: català
Responsable
Dra. Maria Teresa FUERTES - tfuertes@uic.es
Horari d'atenció
A banda dels seminaris, que tenen caràcter obligatori, l'atenció individual la farà directament cada tutor/a a l'hora establerta amb els alumnes.
Les consultes es dirigiran directament al tutor que les derivarà, si s'escau, a la coordinació de pràctiques (comissió o secretaria de pràctiques).
Per consultes generals sobre les pràctiques podeu contactar a practiques.edu@uic.es
EL MATERIAL DIDÀCTIC DE L'ASSIGNATURA ESTÁ DISPONIBLE EN EL MOODLE
Les pràctiques, com a element fonamental i eix bàsic dins de la formació inicial dels mestres de la nostra universitat, pretenen oferir un ampli ventall d'experiències als nostres alumnes per enriquir el màxim possible el seu coneixement i la seva formació sobre l'àmbit escolar. Per aquest motiu, els estudiants tindran l'oportunitat, al llarg dels seus estudis, d'entar en contacte amb diferents institucions que enriquiran el seu bagatge personal i professional.
L'assignatura Pràctiques Escolars I de Grau en Educació Infantil s'ubica en el primer semestre de 2n (3r semestre dels estudis de Grau d'Educació) i té una càrrega lectiva de 6 crèdits ECTS ( 5 ECTS de pràctiques i 1 ECTS Seminari-Taller d'Observació sistemàtica- pensament reflexiu-pensament crític- actitud davant les pràctiques). Té com a objectiu una intervenció basada en l'observació participant. A banda d'establir el primer contacte amb l'aula, aquestes pràctiques tenen per finalitat l'anàlisi i la reflexió individual i col·lectiva de les pràctiques educatives escolars tenint en compte el contingut de les assignatures impartides a la universitat durant aquest mateix semestre.
Les pràctiques d'alternança del curs 2017-2018 s'incorporen com a novetat per afavorir el pensament crític-reflexiu fonamental en la professió docent i es desenvoluparan en els períodes següents combinant la teoria ala universitat i la pràctica al centre formadors:
La presencialitat és obligatòria en horari lectiu del centre (matí i tarda). Les escoles s'assignen als estudiants i es pengen a l'apartat de Material didactic d'aquesta guia docent
L'estudiant ha d'estar matriculat a les assignatures del primer semestre de 2n curs de grau en educació primària
Objectius específics
1. Observar de manera participant de l’estudiant de pràctiques i anàlisi reflexiva i crítica (argumentada) de la pràctica educativa a l'aula
2. Recollir informació sobre la pràctica educativa del docent fent ús de l'observació sistemàtica com a tècnica
3. Analitzar de manera reflexiva la informació recollida a les diferents unitats de registre dels diferents peridodes
4. Comunicar
Objectiu general
Recollir informació de l’entorn fent ús de l’observació com a tècnica i com a mètode d’investigació a l’aula (no es tracta de jutjar comportaments sinó de recollir i analitzar informació extreta en un context natural)
D'acord amb el pla d'estudis de Grau en Educació:
Es realitzaran els seminaris següents:
Aquests seminaris es faran abans, durant i després de les pràctiques externes per explicar i planificar el guió de treball i per aconseguir el desenvolupament competencial dels estudiants de pràctiques que aprofundiran els continguts també des de les assignatures del semestre.
Les dates del seminari són les següents:
De 8 a 10h. Classe normal
De 10 a 10:45h. Seminari Codi ètic
De 11:15-12h. S -T Observació sistemàtica
De 12-12:45h. S -T Pensament reflexiu/crític
De 12:45-13:30h. Seminari tutor/a de pràctiques
*Els tutors poden escollir entre els tres dies proposats
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|---|---|
CEM-62 CEM-65 CEM-66 CEM-67 CET-1 CET-3 CET-6 CET-7 CG-02 CG-05 CG-06 CG-07 CG-08 | Aprenentatge cooperatiu Aprenentatge orientat a projectes Contracte d'aprenentatge Estudi de casos | Estudi i treball en grup Estudi i treball individual / autònom Pràctiques externes Seminaris tallers Tutories |
Aspectes formals per a l’elaboració del dossier d'aprenentatge
Distribució de l’avaluació
Elements |
Percentatges |
Seminaris amb el tutor/a (obligatoris) Assistència, participació, aportacions, treball en equip |
25% |
Full d’avaluació del centre Valoracions del tutor/a del centre |
35% |
Treball presentat (d’acord amb el guió de treball i les indicacions recollides a la guia docent de l’assignatura de Pràctiques Escolars I) |
40% |
Les notes d'activitats tindran una valoració basada en la següent escala:
NOTA: La nota global serà numèrica i l'alumne ha d'aprovar els diferents elements que s'integren a l'avaluació per poder aprovar l'assignatura.
Cal aprovar les tres parts de les pràctiques (seminaris-tallers, estada de pràctiques i treball presentat) per aprovar l’assignatura. Només es podrà considerar la segona convocatòria de les pràctiques quan hi hagi defectes de forma (NC) o NP o mancances en el "saber ser" "saber estar" recollides en el document de les mancances competencials En el cas que hi hagi defectes de contingut en el treball escrit de pràctiques o mancances competencials en la totalitat de l'estada, no es podrà accedir a la segona convocatòria per considerar que deriva d’una estada de pràctiques que és impossible repetir. Considerar una segona convocatòria per temes de contingut suposaria falsejar les dades obtingudes en l’experiència de pràctiques viscuda.
Les MH (a partir de 9,7 segons la Normativa del Pràcticum) no es poden assignar directament a l'aplicatiu. Caldrà presentar-les prèviament i de manera justificada a la Comissió de Pràctiques perquè el número d'assignacions és limitat.
RESULTATS D'APRENENTATGE | SISTEMA D'AVALUACIÓ |
---|---|
1 | Registre de conductes i observacions |
2,3,4,5,6 | Registre de conductes i observacions Observacions Informe Presentació d'un treball |
7,8,9,10,11,12,13 | Preguntes orals Registre de conductes i observacions Grau de participació Presentació d'un treball |
Es podrà fer ús de la bibliografia que es detalla a continuació i dels apunts de les assignatures que es considerin oportunes:
Coll,C. (coord.) (1999). Observació i anàlisi de les pràctiques en educació escolar. Barceona: UOC
Cuadros, D. (2009). Investigación cualitativa en contexto natural: la observación participante. Barcelona: UIC
Fuertes, M.T. (2011). La observación de las prácticas educativas como elemento de evaluación y de mejora de la calidad en la formación inicial y continua del profesorado. Revista de Docenci Universitaria vol9, nº 3. A: http://red-u.net/redu/files/journals/1/articles/248/public/248-647-1-PB.pdf
Schön, D.A. (1992). La formación de los profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Barcelona: Paidós/MEC
Stenhouse, L. (1987): Investigación y desarrollo del currículum. Madrid: Morata (capítols X, XI i XIII)
Wittrock , M.C.(1989). La investigación de la enseñanza II. Métodos cualitativos y de observación. Barcelona:Paidós /MEC
Woods, P. (1989): La escuela por dentro. Barcelona: Paidós-MEC