Assignatura

Ensenyament i Aprenentatge de Ciències Experimentals 2

  • codi 10609
  • curs 2
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català, anglès

Professorat

Presentació

Aquesta assignatura adreçada als futurs mestres de primària intenta fer una aproximació i un aprofundiment, tant dels coneixements científics que es treballen a la primària, com dels recursos didàctics per aconseguir les competències bàsiques de les ciències naturals.

En l'Ensenyament i Aprenentatge de les Ciències Experimentals II es treballaran els continguts de: la biosfera i les persones i la salut.

A través de les activitats de l'assignatura es treballaran les competències específiques de l'Ensenyament i l'Aprenentatge de les Ciències Experimentals: Plantejar i resoldre problemes científics; Dissenyar experiments, organitzar les tasques i interpretar els resultats; Observar i identificar evidències. Enregistrament de dades i tractament de les mateixes; Dissenyar activitats per desenvolupar la capacitat de l’observació al detall; Treballar la metodologia deductiva i inductiva; Analitzar amb criteri les informacions i les dades;  Adquirir amplitud i profunditat en el coneixement científic; Fer un ús correcte i rigorós del llenguatge científic; Veure el coneixement científic com un procés dinàmic i amb les mancances metodològiques pròpies de l’especificitat;  Ús amb destresa dels instruments i materials de laboratori; Ús amb destresa dels instruments i guies de les sortides de camp; Conèixer els diferents recursos de la didàctica de les ciències naturals: pàgines web, museus i institucions científiques i l’oferta educativa editorial de les ciències naturals de primària.

Requisits previs

És convenient repassar els coneixements científics que s’han estudiat a l’ensenyament secundari. Es recomana fer-se un projecte individual de formació científica a partir de les mancances que cadascú tingui i també dels seus interessos i qualitats personals. Els professors de l’assignatura ens oferim per fer un assessorament acadèmic personalitzat en aquesta tasca de formació.

Objectius

3.1. Conèixer "què" han d'aprendre des d'aquesta àrea els nens i les nenes de Primària, segons el marc curricular (LOE, 2006; DOGC, 2007; LOMCE 2013).

3.2. Conèixer "com" ho han d'aprendre:

- Reflexionar sobre la pròpia manera d'entendre aquesta didàctica. 
- Conèixer diferents maneres d'entendre la ciència al llarg dels anys i les conseqüències didàctiques   d'aquest fet.
- Familiaritzar-se amb les tendències actuals. 
- Ser crític i reflexiu sobre l'actual manera de dur a terme una classe de ciències, i saber fer propostes de millora, si escau.
- Treballar les competències específiques de les ciències experimentals. 

3.3. Assolir les competències i els resultats d'aprenentatge que s'especifiquen a continuació.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CEM-25 - Comprendre els principis bàsics i les lleis fonamentals de les ciències experimentals (física, química, biologia i geologia).
  • CEM-27 - Plantejar i resoldre problemes associats amb les ciències en la vida quotidiana.
  • CEM-28 - Valorar les ciències com un fet cultural.
  • CEM-29 - Reconèixer la influència mútua entre ciència, societat i desenvolupament tecnològic, així com les conductes ciutadanes pertinents per tal de procurar un futur sostenible.
  • CEM-30 - Desenvolupar i avaluar continguts del currículum mitjançant recursos didàctics apropiats, i promoure l’adquisició de competències bàsiques en els estudiants.
  • CG-01 - Integrar les tecnologies de la informació i la comunicació a les activitats d'ensenyament i aprenentatge, a la gestió de l'ensenyament i al desenvolupament professional.
  • CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CET-1 - Responsabilitat interpersonal: ser conscient de l'actuació professional i de la influència en l'alumnat. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos de grup i la comunicació per tal d'aconseguir una bona col·laboració amb i entre l'alumnat.
  • CET-2 - Responsabilitat pedagògica: tenir els coneixements i les habilitats pedagògiques per crear un entorn d'aprenentatge segur, per a tota una classe o per a un grup, però també per a alumnes individuals, amb la possibilitat que els infants es puguin convertir en adults responsables i autònoms.
  • CET-3 - Expert en la matèria que s'imparteix i en els mètodes d'ensenyament: tenir els coneixements necessaris sobre la matèria que s'ensenya i saber quins mètodes didàctics s'han d'aplicar per crear un bon entorn d'aprenentatge que permeti a l'alumnat adquirir el bagatge cultural que necessita per viure en societat, i aconseguir-ho d’una manera contemporània, professional i sistemàtica.
  • CET-4 - Responsabilitat organitzativa: tenir un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per crear un clima de treball agradable a les seves classes i a la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes, amb ell mateix i amb els companys, i per damunt de tot, és clar, amb l'alumnat. i aconseguir tot això d'una manera professional i sistemàtica.
  • CET-7 - Foment de la responsabilitat pel que fa al desenvolupament professional: analitzar, reflexionar i desenvolupar els punts de vista sobre la professió i la competència com a mestre, saber-los explicitar i saber com posar-se al dia.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

1. Comprèn els principis bàsics i les lleis fonamentals de les ciències experimentals (física, química, biologia i ciències de la terra).

2. Planteja i resol problemes associats amb les ciències a la vida quotidiana.

3. Valora les ciències com un fet cultural i en contínua revisió.

4. Desenvolupa i avalua els continguts del currículum mitjançant recursos didàctics apropiats i promou l'adquisició de competències bàsiques en els estudiants. 

5. Reconeix la influència entre ciència i societat i desenvolupament tecnològic, així com les conductes ciutadanes pertinents, per procurar un futur sostenible.

6 Realitza treballs d'investigació. Busca fonts, cita autors, elabora conclusions amb rigor. 

7. Coneix els diferents criteris d'avaluació i sap aplicar-los a la seva matèria. 

8. Analitza diferents models didàctics de les ciències experimentals al llarg de la història i sap aplicar-los en contextos concrets. 

9. Aprèn ciències experimentals a partir de situacions quotidianes. 

10. Dissenya diferents estratègies didàctiques per a comprendre qüestions complexes.

 

 

Continguts

0- Introducció: El Currículum de Primària 

I- Biosfera. El mon dels éssers vius:

  • Metabolisme cel·lular: catabolisme i anabolisme
  • Funcions de nutrició, relació i reproducció de les plantes.
  • Funcions de nutrició, relació i reproducció dels animals.

IILes persones i la salut:

  • Nutrició. Tipus d’aliments. Alimentació sana.
  • Sistemes que intervenen en la funció de nutrició: digestiu, respiratori, circulatori i excretor.
  • La coordinació i la relació: locomotor, hormonal i nerviós.
  • Reproducció i afectivitat humana.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

L’assignatura està dissenyada per combinar els aspectes teòrics amb els pràctics i procedimentals. Les activitats d’aprenentatge estan orientades perquè l’estudiant adquireixi els coneixements i recursos didàctics per a la seva vida professional com a mestre.

Al llarg del curs, complementarem el treball individual amb el col·lectiu, la lectura, la reflexió i l’estudi, amb la pràctica tant a l’aula com a fora de l’aula. Es tracta de treballar el Currículum de Coneixement del Medi de Primària, fixant-nos especialment amb les competències científiques (Coneixement del Medi Natural).

Per tal que el coneixement no sigui únicament teòric, a l’aula es treballaran diferents metodologies i cada alumne serà també mestre dels altres. Així tots podem aprendre coneixements, recursos, idees i reflexions a partir de la pràctica sobre la tasca docent d’ensenyar ciències.

Continguts científics

Continguts didàctics

 

Biosfera. El mon dels éssers vius (LM):

  1. Funcions de nutrició, relació i reproducció de les plantes.
  2. Funcions de nutrició, relació i reproducció dels animals.

Les persones i la salut (LM):

  1. Nutrició. Tipus d’aliments. Alimentació sana i sostenible..
  2. Sistemes que intervenen en la funció de nutrició: digestiu, respiratori, circulatori i excretor.
  3. La coordinació i la relació: locomotor, hormonal i nerviós.
  4. Reproducció i afectivitat humana.

Pràctiques de laboratori i treball cooperatiu:

  1. Estudi de la fotosíntesi i la germinació
  2. Observació de microorganismes al microscopi òptic.
  3. Estudi i observació de diferents tipus de fongs (macroscòpics i microscòpics).
  4. Estudi de les característiques de les plantes amb llavors.
  5. Aparell circulatori i respiratori.
  6. Sistema nerviós i locomotor.

L'hort com a recurs didàctic 

 

 

 

 

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Activitat 

% nota

 

1.    Assistència i participació a l’aula

10 %

Treball individual i col·lectiu

2.    Practiques 

20 %

Treball col·lectiu al laboratori 

3.    Disseny de recursos, projectes i unitats

10 % 

Treball col·lectiu a l'aula

4.    Proves escrites

60 %

Treball Individual

La ponderació de les diferents parts serà la que es mostra a la taula 2. Es necessita un 4,5 com a mínim en cada part per fer la mitjana ponderada.


Bibliografia i recursos

Bibliografia bàsica

ALBADALEJO, C., i altres (1993). La ciència a l’aula. Activitats

CAÑAL P. (Coord); de Pro, Pedrinaci;  Pujol; Márquez, del Carmen; Martínez,  Aleixandre i  Sanmartí. (2011). Didáctica de la Biología y la Geología. Ministerio de Educación. Graó. Vol II. Primera edició.

CAÑAL P. (Coord); Rivero, Wamba; Giordan; Sendra,  Gil; Vilches; Membiela,  Pedrinaci;  Gil; Fernández,  Hueto; Alfaro; Barberá i  Brusi. (2011). Ministerio de Educación. Graó. Vol I. Primera edició.

CAÑAL P. (Coord);Mellado;  Gutiérrez; Jaén;  Luna;  Hernández;  Perales;  Ojeda;  De Pro; Cano. (2011). Biología y Geología. Investigación, innovación y buenas prácticas. Ministerio de Educación. Graó. Vol III. Primera edició.

CURTIS, H.Barnes, Scnek, Massarini. (2008). Biologia. Editorial Médica Panamericana (7ª edición en español). Buenos Aires.

DE REGGIO EMILIA (2002). La inteligencia se construye usándola. Madrid. Morata-MEC.

GENERALITAT DE CATALUNYA. Departament d’Ensenyament (2007): Curriculum Educació Primària.

GIL, D. et al. (1991). La enseñanza de las ciencias en la educación secundaria. Barcelona. Horsori; ICE U.B.

GIORDAN, A. i DE VECCHI, G. (2002). Guía práctica para la enseñanza científica. Diada Editores.

NIEVES, JM. (2006). Hablemos de ciencia. EDAF.

OSBORNE, P.; FREYBERG, R. (1991). El aprendizaje de las ciencias. Implicaciones de la ciencia de los alumnos. Madrid. Narcea.

Perales FJ. (coord.), Cañal P. (coord.) (2000). Didáctica de las ciencias experimentales: teoría y práctica de la enseñanza de las ciencias. Marfil.

PORLAN, R.; GARCIA, J.E.; CAÑAL, P. (1988) Constructivismo y enseñanza de las Ciencias. Sevilla. Diada Editoras.

POZO, J.I. (1987) Aprendizaje de la ciencia y pensamiento causal. Madrid. Visor.

Bibliografia d’ampliació

AYLLÓN, J.R. i RICO, O (2012). La pel·lícula de la vida. Casals. Barcelona,

CODINA, E. (2008). Fem contes de ciència. Barcelona. Fundació la Caixa

CORNELLA, A (2009) Fòssils urbans de Barcelona (Guia). Col•legi de Geòlegs de Catalunya.

FRANQUESA, T i altres (1998). Hàbitat. Barcelona. Institut d’Educació. Ajuntament de Barcelona.

FISHER, L. (2004). Cómo mejorar una galleta. La ciencia en la vida cotidiana. Mondadori.

FOLCH, R., FRANQUESA, T. & CAMARASA, J.M. (1984). Vegetació. Història Natural dels Països Catalans. vol 7. Ed. Enciclopèdia Catalana. Barcelona.

HARLEM, W. (1989) Enseñanza de las ciencias. Madrid. Morata-Mec.

HERNANDEZ, F.; SANCHO, J.M. (1989) Para enseñar no basta con saber la asignatura. Barcelona. Laia.

MARCO, B. (1992) Historia de la ciencia. Los científicos y sus descubrimientos. Madrid. Narcea-MEC.

MARGULIS, Lynn; SAGAN, D. (1996). ¿Qué es la vida? Tusquets Editores

Revistes de didàctica de les ciències experimentals

  • Journal of Science Teacher Education
  • American Biology Teacher
  • Electronic Journal of Science Education
  • Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education
  • International Journal of Science and Mathematics Education
  • International Journal of Science Education
  • Journal of Biological Education
  • Journal of Research in Science Teaching
  • Journal of Science Education
  • Journal of Science Education and Technology
  • The Science Teacher
  • Enseñanza de las Ciencias (Institut de Ciències de l’Educació (UAB)
  •  Aula de Innovación Educativa (Editorial Graó)
  •  Alambique (Didàctica de les Ciències Experimentals, Editorial Graó)
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00