Assignatura

Ensenyament i Aprenentatge de Ciències Experimentals 3

  • codi 10611
  • curs 3
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Dra. Sílvia ALBAREDA - salbareda@uic.es
Lc. José Pedro GONZÁLEZ - jpgonzalez@uic.es

Horari d'atenció

Dimarts i dijous de 11:30 a 12:00 amb cita prèvia.

Presentació

Aquesta assignatura adreçada als futurs mestres de primària, intenta fer un aprofundiment, tant dels coneixements científics que treballen a la primària, com dels recursos didàctics adients, per assolir les competències bàsiques de les ciències experimentals.

Requisits previs

No hi ha cap requisit previ donat que el curs anterior haurien de haver fer Ensenyament i Aprenentatge de Ciències Experimentals I i II.

Objectius

1. Conèixer "què" han d'aprendre d'aquesta àrea els nens i les nenes de primària, segons el marc curricular (LOMCE, 2013, Currículum primària. Decret 119/2015).

2. Conèixer "com" ho han d'aprendre:

  • Reflexionar sobre la pròpia manera d'entendre aquesta didàctica. 
  • Conèixer diferents maneres d'entendre la ciència al llarg dels anys i les conseqüències didàctiques   d'aquest fet.
  • Familiaritzar-se amb les tendències actuals. 
  • Ser crític i reflexiu sobre l'actual manera de dur a terme una classe de ciències, i saber fer propostes de millora, si escau. 
  • Treballar les competències específiques de les ciències experimentals. 

3. Assolir les competències i els resultats d'aprenentatge que s'especifiquen a continuació.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CEM-25 - Comprendre els principis bàsics i les lleis fonamentals de les ciències experimentals (física, química, biologia i geologia).
  • CEM-26 - Conèixer el currículum escolar d'aquestes ciències.
  • CEM-27 - Plantejar i resoldre problemes associats amb les ciències en la vida quotidiana.
  • CEM-28 - Valorar les ciències com un fet cultural.
  • CEM-29 - Reconèixer la influència mútua entre ciència, societat i desenvolupament tecnològic, així com les conductes ciutadanes pertinents per tal de procurar un futur sostenible.
  • CEM-30 - Desenvolupar i avaluar continguts del currículum mitjançant recursos didàctics apropiats, i promoure l’adquisició de competències bàsiques en els estudiants.
  • CET-1 - Responsabilitat interpersonal: ser conscient de l'actuació professional i de la influència en l'alumnat. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos de grup i la comunicació per tal d'aconseguir una bona col·laboració amb i entre l'alumnat.
  • CET-2 - Responsabilitat pedagògica: tenir els coneixements i les habilitats pedagògiques per crear un entorn d'aprenentatge segur, per a tota una classe o per a un grup, però també per a alumnes individuals, amb la possibilitat que els infants es puguin convertir en adults responsables i autònoms.
  • CET-3 - Expert en la matèria que s'imparteix i en els mètodes d'ensenyament: tenir els coneixements necessaris sobre la matèria que s'ensenya i saber quins mètodes didàctics s'han d'aplicar per crear un bon entorn d'aprenentatge que permeti a l'alumnat adquirir el bagatge cultural que necessita per viure en societat, i aconseguir-ho d’una manera contemporània, professional i sistemàtica.
  • CET-4 - Responsabilitat organitzativa: tenir un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per crear un clima de treball agradable a les seves classes i a la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes, amb ell mateix i amb els companys, i per damunt de tot, és clar, amb l'alumnat. i aconseguir tot això d'una manera professional i sistemàtica.
  • CET-5 - Col·laboració amb els companys de professió: tenir els coneixements i les habilitats necessaris per fer una aportació professional al clima pedagògic de l'escola, així com en les relacions professionals, i per aconseguir una bona organització escolar.
  • CET-6 - Col·laboració amb l'entorn professional de l'escola: tenir els coneixements i les habilitats suficients per establir una bona col·laboració amb les persones i les institucions dedicades al benestar infantil o que pertanyen a l'entorn professional de l'escola.
  • CET-7 - Foment de la responsabilitat pel que fa al desenvolupament professional: analitzar, reflexionar i desenvolupar els punts de vista sobre la professió i la competència com a mestre, saber-los explicitar i saber com posar-se al dia.
  • CG-04 - Promoure i facilitar en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en relació amb l'entorn, l'atenció a les necessitats educatives singulars dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
  • CG-05 - Conèixer els elements que conformen el pensament analític, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-06 - Conèixer els elements que conformen el pensament sistèmic, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-07 - Conèixer els elements que conformen el pensament crític, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-08 - Conèixer els elements que conformen el pensament reflexiu, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-09 - Conèixer els elements que conformen la competència de la creativitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-10 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'esperit emprenedor, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  • Coneix el currículum escolar d'aquestes ciències. 
  • Comprèn els principis bàsics i les lleis fonamentals de les ciències experimentals (física, química, biologia i ciències de la terra). 
  • Planteja i resol problemes associats amb les ciències a la vida quotidiana. 
  • Desenvolupa i avalua els continguts del currículum mitjançant recursos didàctics apropiats i promou l'adquisició de competències bàsiques en els estudiants. 
  • Realitza treballs d'investigació. Busca fonts, cita autors, elabora conclusions amb rigor. 
  • Coneix els diferents criteris d'avaluació i sap aplicar-los a la seva matèria. 
  • Aprèn ciències experimentals a partir de situacions quotidianes. 
  • Dissenya estratègies atractives per explicar temes complexos. 
  • Coneix aspectes de gestió de l'aula que tinguin relació amb les seves activitats educatives. 
  • Actua de manera ètica i responsable en l'exercici de les seves funcions. 
  • Integra les tecnologies de la informació i la comunicació en les activitats d'ensenyament-aprenentatge, en la gestió de l'ensenyament i en el desenvolupament professional. 
  • Comunica i expressa de forma correcta en la llengua d'ensenyament de forma oral i escrita. 
  • Promou i facilita en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en la relació amb l'entorn, l'atenció a les singulars necessitats educatives dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte dels drets humans.
  • Reconeix la influència entre ciència i societat i desenvolupament tecnològic, així com les conductes ciutadanes pertinents, per procurar un futur sostenible. 

Continguts

I. Educació per al Desenvolupament Sostenible i Dinàmica de la Terra   

1-  Educació per al Desenvolupament Sostenible: Principals problemes ambientals. Principals problemes ambientals. Solucions ètiques a la crisi ambiental: Cimeres Internacionals de Desenvolupament Sostenible. Història del pensament Ambiental. Concepte de Desenvolupament Sostenible. La petjada ecològica, indicador del grau de sostenibilitat. Programes d’Educació per al Desenvolupament Sostenible. Història de l’Educació Ambiental.

2- La Terra a l'Univers: L'Univers. El Sistema Solar. La Terra i la Lluna. Moviments de translació i rotació. 

3- L’Atmosfera: Capes de l'atmosfera. El temps atmosfèric i el clima. Els factors climàtics. Meteorologia. Principals problemes mediambientals atmosfèrics i la seva vinculació amb aspectes socials i econòmics  (canvi climàtic i contaminació atmosfèrica); possibles solucions per mitigar-los. Fonts d'energies convencionals i no convencionals, renovables i no renovables.

4- Hidrosfera: Distribució de l'aigua a la terra. Cicle de l'aigua. Corrents i onades. Rius i aqüífers. Principals problemes mediambientals relacionats amb l'aigua (contaminació del mar, rius, aqüífers i sequera) i la seva vinculació amb aspectes socials i economics. Conseqüències i possibles solucions per mitigar-los. 

5- Geosfera: Capes de la geosfera. Plaques litosfèriques. Dinàmica interna i externa del planeta. Explicació i desenvolupament de recursos didàctics per a l'ensenyament a l'escola d'aquests continguts de forma cooperativa entre professora-alumnes i entre alumnes. 

II. Física i química de la matèria 

1-  La Matèria. Nivells d’organització i conceptes bàsics. Conceptes bàsics de física: massa, volum, densitat, etc. Els estats de la matèria. Mescles i solucions. - Materials. Reaccions químiques en el nostre entorn. 

2- Ciència, societat i desenvolupament tecnològic. Robòtica. Màquines simples i compostes. L'electricitat, el magnetisme, la llum, el so i el color.  

 


Tema  Física i química de la matèria
      . Pràctica experimental: Classificació de substàncies i separació de mescles
            Materials
                  Pràctica experimental: Classificació de substàncies i separació de mescles practicadeclassificaciodesubstanciessimplesimescles.tecniquesdeseparaciodemescles.docx 
                  Taller de la matèria tallerdelamateria.doc 

Tema  Taller de paisatge

Tema  2-La Terra en l'Univers
      Materials
            Tema 2. La Terra en l'Univers 1.laterraenlunivers.pdf 

Tema  5- Geosfera
      Materials
            5- Geosfera geosfera.pdf 

Tema  6- La matèria
      Materials
            6- La matèria 6.lamateria.fisicaiquimicadelamateria.pdf 

Tema  3-Hidrosfera
      Materials
            Hidrosfera hidrosfera.pdf 

Tema  1-Educació per al desenvolupament sostenible
      Materials
            1. Educació per al Desenvolupament Sostenible eds2016.pdf 
            Bases concurs de projectes sobre la pau i el DS 8ettbasesprojectes-assignaturaexperimentals3rep.docx 
            Documental HOME documentalhome.docx 
            Documental HOME català documentalhomequestions.docx 

Tema  4- L'Atmosfera. El clima i el temps meteorològic
      Webs d'interès
            Documental de National Geographic sobre el canvi climàtic http://http://natgeotv.nationalgeographic.es/es/before-the-flood/videos/before-the-flood-documental-completo 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Aquesta assignatura està dissenyada per combinar els aspectes teòrics amb els pràctics i procedimentals. Les activitats d'aprenentatge estan orientades perquè l'estudiant adquireixi els coneixements i recursos didàctics per a la seva vida professional com a mestre.

Al llarg del curs es treballarà a l’hora el treball individual amb el col·lectiu, la lectura, la reflexió i l'estudi amb la pràctica tant a l'aula com fora de l'aula. Es tracta de treballar el Currículum de Coneixement del Medi de Primària, fixant-nos especialment amb les competències científiques (Coneixement del Medi Natural).

Perquè el coneixement no sigui únicament teòric, a l'aula es faran diferents escenaris pedagògics i cada alumne serà també mestre dels altres. Així tots podem aprendre coneixements, recursos, idees i reflexionar a partir de la pràctica sobre la tasca docent d'ensenyar ciències. 

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

La nota final de l'assignatura serà el resultat de la mitjana ponderada entre els diferents apartats i activitats (taula 1). Si falta alguna d'aquestes notes, o la nota d'alguna de les parts ponderables és inferior a 4.5, no es farà mitja.

 

% nota

Tipus d'activitat

Data

1. Assistència i participació a l'aula

10%

Treball individual i col·lectiu a l'aula. Puntualitat i atenció.

Aportacions i grau d'implicació.

Lectura i comentari d'articles científics i exposicions.

Diàriament

2.Pràctiques experimentals

10%

Treball cooperatiu i experimental en grups heterogenis.

Periòdiques

3. Taller Transversal de Sostenibilitat

20%

Treball de recerca col·lectiu.

23 de novembre

4. Prova escrita

40%

Individual

26 novembre:Dinàmica de la Terra i EDS

17 gener: Final

5. Robòtica

20%

Treball tecnològic col·lectiu

 

Taula 1. Sistemes i criteris d'avaluació

Bibliografia i recursos

1. Bibliografia bàsica

ALBADALEJO, C., i altres (1993). La ciència a l’aula. Activitats.

ALBAREDA TIANA, S (2015). Reconciliarse con el planeta. La sostenibilidad como nuevo paradigma. Eunsa. Pamplona.

CAÑAL P. (Coord); de Pro, Pedrinaci;  Pujol; Márquez, del Carmen; Martínez,  Aleixandre i  Sanmartí. (2011). Didáctica de la Biología y la Geología. Ministerio de Educación. Graó. Vol II. Primera edició.

CAÑAL P. (Coord); Rivero, Wamba; Giordan; Sendra,  Gil; Vilches; Membiela,  Pedrinaci;  Gil; Fernández,  Hueto; Alfaro; Barberá i  Brusi. (2011). Ministerio de Educación. Graó. Vol I. Primera edició.

CAÑAL P. (Coord);Mellado;  Gutiérrez; Jaén;  Luna;  Hernández;  Perales;  Ojeda;  De Pro; Cano. (2011). Biología y Geología. Investigación, innovación y buenas prácticas. Ministerio de Educación. Graó. Vol III. Primera edició.

CURTIS, H.Barnes, Scnek, Massarini. (2008). Biologia. Editorial Médica Panamericana (7ª edición en español). Buenos Aires.

DE REGGIO EMILIA (2002). La inteligencia se construye usándola. Madrid. Morata-MEC.

FRANCISCO PAPA (2015). Laudato si. Sobre el cuidado de la casa común. Carta Encíclica. 24/05/2015. http://w2.vatican.va/content/dam/francesco/pdf/encyclicals/documents/papa-francesco_20150524_enciclica-laudato-si_sp.pdf

GENERALITAT DE CATALUNYA. Departament d’Ensenyament (2015): Curriculum Educació Primària. http://www.xtec.cat/web/curriculum/primaria/curriculum

GIL, D. et al. (1991). La enseñanza de las ciencias en la educación secundaria. Barcelona. Horsori; ICE U.B.

GIORDAN, A. i DE VECCHI, G. (2002). Guía práctica para la enseñanza científica. Diada Editores.

NIEVES, JM. (2006). Hablemos de ciencia. EDAF.

OSBORNE, P.; FREYBERG, R. (1991). El aprendizaje de las ciencias. Implicaciones de la ciencia de los alumnos. Madrid. Narcea.

PERALES FJ. Y CAÑAL P. (coord.) (2000). Didáctica de las ciencias experimentales: teoría y práctica de la enseñanza de las ciencias. Marfil.

PORLAN, R.; GARCIA, J.E.; CAÑAL, P. (1988) Constructivismo y enseñanza de las Ciencias. Sevilla. Diada Editoras.

POZO, J.I. (1987) Aprendizaje de la ciencia y pensamiento causal. Madrid. Visor.

2. Bibliografia d’ampliació

AYLLÓN, J.R. i RICO, O (2012). La pel·lícula de la vida. Casals. Barcelona,

CODINA, E. (2008). Fem contes de ciència. Barcelona. Fundació la Caixa

CORNELLA, A (2009) Fòssils urbans de Barcelona (Guia). Col·legi de Geòlegs de Catalunya.

FRANQUESA, T i altres (1998). Hàbitat. Barcelona. Institut d’Educació. Ajuntament de Barcelona.

FISHER, L. (2004). Cómo mejorar una galleta. La ciencia en la vida cotidiana. Mondadori.

FOLCH, R., FRANQUESA, T. & CAMARASA, J.M. (1984). Vegetació. Història Natural dels Països Catalans. vol 7. Ed. Enciclopèdia Catalana. Barcelona.

HARLEM, W. (1989) Enseñanza de las ciencias. Madrid. Morata-Mec.

HERNANDEZ, F.; SANCHO, J.M. (1989) Para enseñar no basta con saber la asignatura. Barcelona. Laia.

MARCO, B. (1992) Historia de la ciencia. Los científicos y sus descubrimientos. Madrid. Narcea-MEC.

MARGULIS, Lynn; SAGAN, D. (1996). ¿Qué es la vida? Tusquets Editores

3. Revistes científiques de didàctica de les ciències experimentals

Journal of Science Teacher Education

American Biology Teacher

Electronic Journal of Science Education

Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education

International Journal of Science and Mathematics Education

International Journal of Science Education

Journal of Biological Education

Journal of Research in Science Teaching

Journal of Science Education

Journal of Science Education and Technology

The Science Teacher

Enseñanza de las Ciencias (Institut de Ciències de l’Educació (UAB)

Aula de Innovación Educativa (Editorial Graó)

Alambique (Didàctica de les Ciències Experimentals, Editorial Graó)

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00