Didàctica de les Llengües i Literatura 3
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Responsable
Dra. María del Pilar BALLESTEROS - mpballesteros@uic.es
Dra. Elisabet CONTRERAS - econtreras@uic.es
Horari d'atenció
En el document de programació de cada professor es concretarà el temari i les activitats d'avaluació.
Didàctica de la Llengua 3 contribueix a la formació dels educadors professionals en un camp tan bàsic com són la comprensió i l'expressió literàries. L'educador ha de ser capaç de gaudir de les obres de la literatura infantil i juvenil; adquirir criteris per valorar i seleccionar lectures per construir plans de lectures en la futura tasca docent.
- Donar a conèixer obres rellevants de la literatura infantil i juvenil, de diferents gèneres i corrents literàries.
- Realitzar lectures interpretatives de textos literaris i proporcionar-ne les estratègies necessàries.
- Augmentar la capacitat d'usar el llenguatge de manera creativa i bella.
- Fomentar l'esperit crític i estètic de l'alumnat.
- Aprendre a valorar la funció de la literatura infantil a l’escola en infants de sis a dotze anys.
- Assolir criteris d’anàlisi i valoració dels mitjans de difusió de la literatura infantil i juvenil.
- Utilitzar eines i recursos per promoure la literatura infantil i a l'animació a la lectura.
3. Comprèn la importància de la llengua en la societat i el seu tractament a l'escola.
11. Comprèn la importància de la literatura i la situa en el context propi dels estudis.
12. Coneix i comprèn què és la competència literària i el seu paper en el currículum de primària.
13. Utilitza Estratègies metodològiques de foment de la estratègia literària, i ho fa amb esperit emprenedor.
14. Coneix les diferents opcions literàries adequades als diferents cicles.
15. Domina els diferents gèneres literaris que es poden treballar en l'etapa de primària.
31. Col·labora amb els professionals i institucions relacionades amb la literatura infantil.
32. Desenvolupa una actitud de posada al dia constant en allò referent a la literatura.
23. Introducció a la literatura. La literatura infantil.
24. La competència literària en l'etapa d'educació primària.
25. Estratègies metodològiques per al foment de la competència literària.
26. La literatura infantil i juvenil en l'etapa d'educació primària.
27. Els gèneres literaris en la literatura infantil i juvenil.
La biblioteca escolar i d'aula
Recursos i estratègies per promoure la literatura infantil i l'animació a la lectura.
- Practicar tècniques creatives i aplicar-les a la literatura.
- Llegir textos de la literatura universal, antics i moderns, i posar-los en comú.
- Escriure, comentar i millorar textos literaris en petit grup i en gran grup.
- Practicar tècniques literàries compartides.
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|---|---|
CEM-45 CET-3 CG-04 CG-07 CG-08 CG-09 CG-10 CG-11 | Mètode expositiu / lliçó magistral | Classes teòriques Estudi i treball individual / autònom |
CEM-49 CET-1 CET-3 CG-02 CG-03 CG-04 CG-07 | Aprenentatge cooperatiu Estudi de casos | Seminaris tallers |
CEM-49 CEM-53 CET-1 CET-3 CG-02 CG-03 CG-04 CG-07 CG-08 CG-09 CG-10 | Aprenentatge basat en problemes Aprenentatge cooperatiu Aprenentatge orientat a projectes Estudi de casos Resolució d'exercicis i problemes | Classes pràctiques Estudi i treball en grup |
Sistemes i criteris d'avaluació
Per superar l'assignatura cal aprovar totes les tasques que conformen l'avaluació continuada:
- Prova a l'aula 55%.
- Treball en grup 30%.
- Treball individual 15%.
Si un alumne no aprova alguna de les tasques avaluables, suspendrà l'assignatura en primera convocatòria i s'haurà d'examinar només de les parts suspeses a la segona convocatòria (per tant, se li conserva la nota de les tasques aprovades). Si un alumne no assisteix al 80% de les sessions, no pot seguir l'avaluació continuada i s'avaluarà en un únic examen al final del semestre, encara que hagi presentat alguna de les tasques.
ERRORS ORTOGRÀFICS I GRAMATICALS
Les errades de llengua (ortografia, gramàtica, coherència, puntuació...) descompten punts en les activitats preparades a casa: 1 punt per falta greu i 0’5 per falta lleu.
A la feina feta a classe, es descompta 0'5 per error greu i 0'2 per error lleu.
(Veure annex al Moodle)
RESULTATS D'APRENENTATGE | SISTEMA D'AVALUACIÓ |
---|---|
3. Comprèn la importància de la llengua en la societat i el seu tractament a l'escola. | Proves objectives |
11. Comprèn la importància de la literatura i la situa en el context propi dels estudis. | Proves objectives |
12. Coneix i comprèn què és la competència literària i el seu paper en el currículum de primària. | Proves objectives |
13. Utilitza Estratègies metodològiques de foment de la estratègia literària, i ho fa amb esperit emprenedor. | Disseny d'activitats |
14. Coneix les diferents opcions literàries adequades als diferents cicles. | Proves objectives |
15. Domina els diferents gèneres literaris que es poden treballar en l'etapa de primària. | Autoavaluació |
31. Collabora amb els professionals i institucions relacionades amb la literatura infantil. | Treballs i projectes Prova d'execució Disseny d'activitats |
32. Desenvolupa una actitud de posada al dia constant en allò referent al multilingüisme i la literatura. | Autoavaluació |
Cabré, J. (1999). El sentit de la ficció. Barcelona: Proa.
Cassany, D. (1993). La cuina de l’escriptura. Barcelona: Empúries.
Colomer, T. (2002). Siete llaves para valorar las historias infantiles. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez. (Disponible a http://www.gretel.cat/docs/Colomer_2002_Siete_llaves_para_valorar_las_historias_infantiles.pdf)
Company, M. (2001). Personatges.Manual de creació i caracterització. Barcelona: Pòrtic.
García Márquez, G. (1996). Cómo se cuenta un cuento. Barcelona: DeBolsillo
Grau, I. (2005). La maleta de l'escriptor. Un itinerari de creació literària. Barcelona: Rosa dels Vents.
Lluch, G. (2003). Análisis de narrativas infantiles y juveniles. Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.
Lodge, D. (1998). L'art de la ficció. Barcelona: Empúries.
Marina, J. A. & De la Vágoma, M. (2007). La màgia d'escriure. Barcelona: Rosa dels Vents.
Páez, E. (2001). Escribir. Manual de técnicas narrativas. Madrid: S.M.
Rodari, G. (2008). Gramática de la fantasía. Barcelona: Ed. Planeta.
Randal, R. (2003): Escribir ficción. Barcelona: Paidós Ibérica.
Serra, M. (2000): Verbàlia. Jocs de paraules i esforços de l'enginy literari. Barcelona: Empúries.
Timbal-Duclaux, L. (1993): Técnicas para liberar la inspiración y métodos de redacción. Madrid: Edaf