Assignatura

Didàctica de les Llengües i Literatura 3

  • codi 10612
  • curs 3
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Dra. María del Pilar BALLESTEROS - mpballesteros@uic.es
Dra. Elisabet CONTRERAS - econtreras@uic.es

Horari d'atenció

En el document de programació de cada professor es concretarà el temari i les activitats d'avaluació.

 

Presentació

Didàctica de la Llengua 3 contribueix a la formació dels educadors professionals en un camp tan bàsic com són la comprensió i l'expressió literàries. L'educador ha de ser capaç de gaudir de les obres de la literatura infantil i juvenil; adquirir criteris per valorar i seleccionar lectures per construir plans de lectures en la futura tasca docent.

Objectius

- Donar a conèixer obres rellevants de la literatura infantil i juvenil, de diferents gèneres i corrents literàries.

- Realitzar lectures interpretatives de textos literaris i proporcionar-ne les estratègies necessàries.

- Augmentar la capacitat d'usar el llenguatge de manera creativa i bella.

- Fomentar l'esperit crític i estètic de l'alumnat.

- Aprendre a valorar la funció de la literatura infantil a l’escola en infants de sis a dotze anys.
- Assolir criteris d’anàlisi i valoració dels mitjans de difusió de la literatura infantil i juvenil.

- Utilitzar eines i recursos per promoure la literatura infantil i a l'animació a la lectura.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CEM-45 - Adquirir formació literària i conèixer la literatura infantil.
  • CEM-49 - Fomentar la lectura i el comentari crític de textos i animar a escriure.
  • CEM-53 - Desenvolupar i avaluar continguts del currículum mitjançant recursos didàctics apropiats i promoure les competències corresponents en els estudiants.
  • CET-1 - Responsabilitat interpersonal: ser conscient de l'actuació professional i de la influència en l'alumnat. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos de grup i la comunicació per tal d'aconseguir una bona col·laboració amb i entre l'alumnat.
  • CET-3 - Expert en la matèria que s'imparteix i en els mètodes d'ensenyament: tenir els coneixements necessaris sobre la matèria que s'ensenya i saber quins mètodes didàctics s'han d'aplicar per crear un bon entorn d'aprenentatge que permeti a l'alumnat adquirir el bagatge cultural que necessita per viure en societat, i aconseguir-ho d’una manera contemporània, professional i sistemàtica.
  • CET-5 - Col·laboració amb els companys de professió: tenir els coneixements i les habilitats necessaris per fer una aportació professional al clima pedagògic de l'escola, així com en les relacions professionals, i per aconseguir una bona organització escolar.
  • CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-04 - Promoure i facilitar en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en relació amb l'entorn, l'atenció a les necessitats educatives singulars dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
  • CG-09 - Conèixer els elements que conformen la competència de la creativitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-10 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'esperit emprenedor, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-11 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'orientació a la qualitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

3. Comprèn la importància de la llengua en la societat i el seu tractament a l'escola.

11. Comprèn la importància de la literatura i la situa en el context propi dels estudis.

12. Coneix i comprèn què és la competència literària i el seu paper en el currículum de primària.

13. Utilitza Estratègies metodològiques de foment de la estratègia literària, i ho fa amb esperit emprenedor.

14. Coneix les diferents opcions literàries adequades als diferents cicles.

15. Domina els diferents gèneres literaris que es poden treballar en l'etapa de primària.

31. Col·labora amb els professionals i institucions relacionades amb la literatura infantil.

32. Desenvolupa una actitud de posada al dia constant en allò referent a la literatura.

Continguts

23. Introducció a la literatura. La literatura infantil.

24. La competència literària en l'etapa d'educació primària.

25. Estratègies metodològiques per al foment de la competència literària.

26. La literatura infantil i juvenil en l'etapa d'educació primària.

27. Els gèneres literaris en la literatura infantil i juvenil.

La biblioteca escolar i d'aula

Recursos i estratègies per promoure la literatura infantil i l'animació a la lectura.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

- Practicar tècniques creatives i aplicar-les a la literatura.

- Llegir textos de la literatura universal, antics i moderns, i posar-los en comú.

- Escriure, comentar i millorar textos literaris en petit grup i en gran grup.

- Practicar tècniques literàries compartides.

COMPETÈNCIESMETODOLOGIAACTIVITAT FORMATIVA
CEM-45 CET-3 CG-04 CG-07 CG-08 CG-09 CG-10 CG-11 Mètode expositiu / lliçó magistral
Classes teòriques
Estudi i treball individual / autònom
CEM-49 CET-1 CET-3 CG-02 CG-03 CG-04 CG-07 Aprenentatge cooperatiu
Estudi de casos
Seminaris tallers
CEM-49 CEM-53 CET-1 CET-3 CG-02 CG-03 CG-04 CG-07 CG-08 CG-09 CG-10 Aprenentatge basat en problemes
Aprenentatge cooperatiu
Aprenentatge orientat a projectes
Estudi de casos
Resolució d'exercicis i problemes
Classes pràctiques
Estudi i treball en grup

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Sistemes i criteris d'avaluació

 

Per superar l'assignatura cal aprovar totes les tasques que conformen l'avaluació continuada:

- Prova a l'aula 55%.

- Treball en grup 30%.

- Treball individual 15%.

 

 

 

Si un alumne no aprova alguna de les tasques avaluables, suspendrà l'assignatura en primera convocatòria i s'haurà d'examinar només de les parts suspeses a la segona convocatòria (per tant, se li conserva la nota de les tasques aprovades).  Si un alumne no assisteix al 80% de les sessions, no pot seguir l'avaluació continuada i s'avaluarà en un únic examen al final del semestre, encara que hagi presentat alguna de les tasques.



ERRORS ORTOGRÀFICS I GRAMATICALS

 

Les errades de llengua (ortografia, gramàtica, coherència, puntuació...) descompten punts en les activitats preparades a casa: 1 punt per falta greu i 0’5 per falta lleu.

A la feina feta a classe, es descompta 0'5 per error greu i 0'2 per error lleu.

(Veure annex al Moodle)

RESULTATS D'APRENENTATGESISTEMA D'AVALUACIÓ
3. Comprèn la importància de la llengua en la societat i el seu tractament a l'escola.Proves objectives
11. Comprèn la importància de la literatura i la situa en el context propi dels estudis.Proves objectives
12. Coneix i comprèn què és la competència literària i el seu paper en el currículum de primària.Proves objectives
13. Utilitza Estratègies metodològiques de foment de la estratègia literària, i ho fa amb esperit emprenedor.Disseny d'activitats
14. Coneix les diferents opcions literàries adequades als diferents cicles.Proves objectives
15. Domina els diferents gèneres literaris que es poden treballar en l'etapa de primària.Autoavaluació
31. Col•labora amb els professionals i institucions relacionades amb la literatura infantil.Treballs i projectes
Prova d'execució
Disseny d'activitats
32. Desenvolupa una actitud de posada al dia constant en allò referent al multilingüisme i la literatura.Autoavaluació

Bibliografia i recursos

Cabré, J. (1999). El sentit de la ficció. Barcelona: Proa.

Cassany, D. (1993). La cuina de l’escriptura. Barcelona: Empúries.

Colomer, T. (2002). Siete llaves para valorar las historias infantiles. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez. (Disponible a http://www.gretel.cat/docs/Colomer_2002_Siete_llaves_para_valorar_las_historias_infantiles.pdf)

Company, M. (2001). Personatges.Manual de creació i caracterització. Barcelona: Pòrtic.

García Márquez, G. (1996). Cómo se cuenta un cuento. Barcelona: DeBolsillo

Grau, I. (2005). La maleta de l'escriptor. Un itinerari de creació literària. Barcelona: Rosa dels Vents.

Lluch, G. (2003). Análisis de narrativas infantiles y juveniles. Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.

Lodge, D. (1998). L'art de la ficció. Barcelona: Empúries.

Marina, J. A. & De la Vágoma, M. (2007). La màgia d'escriure. Barcelona: Rosa dels Vents.

Páez, E. (2001). Escribir. Manual de técnicas narrativas. Madrid: S.M.

Rodari, G. (2008). Gramática de la fantasía. Barcelona: Ed. Planeta.

Randal, R. (2003): Escribir ficción. Barcelona: Paidós Ibérica.

Serra, M. (2000): Verbàlia. Jocs de paraules i esforços de l'enginy literari. Barcelona: Empúries.

Timbal-Duclaux, L. (1993): Técnicas para liberar la inspiración y métodos de redacción. Madrid: Edaf

http://consejosdeescritores.blogspot.com/

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00