Didàctica de les Llengües i Literatura 3
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Responsable
Dra. Asunción VERDERA - averdera@uic.es
Dra. Eva TRESSERRAS - etresserras-alumni@uic.es
Gda. Yolanda Isabel SCOTT - yscott@uic.es
Horari d'atenció
averdera@uic.es. Despatx G203
etresserras@uic.cat
Despatx: G104
yscott@uic.es
Aquesta assignatura promou la presa de consciènca de la literatura infantil i juvenil a l'escola, i ofereix estratègies docents per acostar els alumnes a la correcta selecció de textos.
- Ser conscient de la importància de la llengua en la societat i el seu tractament a l'escola.
- Saber establir plans concrets per treballar en entorns multilingües, amb esperit emprenedor.
- Donar a conèixer obres rellevants de la literatura infantil i juvenil, de diferents gèneres i corrents literàries.
- Realitzar lectures interpretatives de textos literaris i proporcionar-ne les estratègies necessàries.
- Fomentar l'esperit crític i estètic de l'alumnat.
- Aprendre a valorar la funció de la literatura infantil a l’escola en infants de sis a dotze anys.
- Assolir criteris d’anàlisi i valoració dels mitjans de difusió de la literatura infantil i juvenil.
- Utilitzar eines i recursos per promoure la literatura infantil i a l'animació a la lectura.
3. Comprèn la importància de la llengua en la societat i el seu tractament a l'escola.
6. Programa l'àrea de llengua i literatura en base a les competències marcades en el currículum de Primària i s'orienta a la qualitat.
10. Estableix plans concrets per treballar en entorns multilingües, amb esperit emprenedor.
11. Comprèn la importància de la literatura i la situa en el context propi dels estudis.
12. Coneix i comprèn què és la competència literària i el paper que té en el currículum de primària.
13. Utilitza estratègies metodològiques de foment de l’estratègia literària i ho fa amb esperit emprenedor.
14. Coneix les distintes opcions literàries adequades als diferents cicles.
15. Domina els diferents gèneres literaris que poder treballar-se a l'etapa de Primària.
32. Desenvolupa una actitud de posada al dia constant pel que fa al multilingüisme i a la literatura.
33. Detecta el llenguatge sexista en la literatura i sap corregir-lo.
13. Marc epistemològic de la Didàctica de la Llengua i la Literatura: bases psicològiques, sociològiques i pedagògiques.
14. Llengua i escola.
22. Situacions d'aprenentatge de les llengües en contextos multilingües: plans, recursos i estratègies.
24. La competència literària en l'etapa d'educació primària.25. Estratègies metodològiques per al foment de la competència literària.
26. La literatura infantil i juvenil en l'etapa d'educació primària.
27. Els gèneres literaris en la literatura infantil i juvenil.
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|---|---|
CEM-45 CET-3 CG-04 CG-07 CG-08 CG-09 CG-10 CG-11 | Mètode expositiu / lliçó magistral | Classes teòriques Estudi i treball individual / autònom |
CEM-49 CET-1 CET-3 CG-02 CG-03 CG-04 CG-07 | Aprenentatge cooperatiu Estudi de casos | Seminaris tallers |
CEM-49 CEM-53 CET-1 CET-3 CG-03 CG-04 CG-07 CG-08 CG-09 CG-10 | Aprenentatge basat en problemes Aprenentatge cooperatiu Aprenentatge orientat a projectes Estudi de casos Resolució d'exercicis i problemes | Classes pràctiques Estudi i treball en grup |
L'avaluació d'aquesta assignatura és continuada i presencial. Cal assistir a un mínim del 80% de les classes. L'avaluació està formada per diverses tasques:
GRUP DE MATÍ (ANGLÈS)
Tema 1. Prova 15%
Temes 2 i 3. Projecte 35%
Temes 4 i 5. Projecte de grup 25%
Exàmen 20%
Assistència i participació 5%
GRUP DE TARDE
Examen (30%)
Suma de diferents activitats (30%)
Projecte (40%)
No s’acceptaran treballs lliurats fora de termini.Els errors de llengua descomptaran punts. En les feines fetes a casa, 1 punt per falta greu i 0'25 per falta lleu. En les feines fetes a classe, 0'5 per falta greu i 0'2 per falta lleu.
RESULTATS D'APRENENTATGE | SISTEMA D'AVALUACIÓ |
---|---|
3. Comprèn la importància de la llengua en la societat i el seu tractament a l'escola. | Proves objectives |
11. Comprèn la importància de la literatura i la situa en el context propi dels estudis. | Proves objectives |
12. Coneix i comprèn què és la competència literària i el seu paper en el currículum de primària. | Proves objectives |
13. Utilitza Estratègies metodològiques de foment de la estratègia literària, i ho fa amb esperit emprenedor. | Disseny d'activitats |
14. Coneix les diferents opcions literàries adequades als diferents cicles. | Proves objectives |
15. Domina els diferents gèneres literaris que es poden treballar en l'etapa de primària. | Autoavaluació |
31. Collabora amb els professionals i institucions relacionades amb la literatura infantil. | Treballs i projectes Prova d'execució Disseny d'activitats |
32. Desenvolupa una actitud de posada al dia constant en allò referent al multilingüisme i la literatura. | Autoavaluació |
Colomer, T. (2002). Siete llaves para valorar las historias infantiles. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez. (Disponible a http://www.gretel.cat/es/lecturas/pdf-per-descarregar-siete-llaves-para-valorar-historias-infantiles/)
Lluch, G. (2003). Análisis de narrativas infantiles y juveniles. Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.
Portell, Joan. Llegim? Com fer lectors entusiastes. PAM edicions. Col·lecció créixer.
Teixidor, Emili. La lectura i la vida. Columna Edicions.
Tria la teva pròpia aventura (escull una de les opcions de lectura següent):
a) Nenes extraordinàries: Pippi Calzaslargas d’Astrid Lindgren; Matilda de Roald Dahl; Alícia al país de les meravelles de Lewis Carroll.
b) A la recerca del món ideal: Peter Pan de J.M Barrie; Alícia al país de les meravelles de Lewis Carroll; La història interminable de Michael Ende.
c) Viatges: En Jim Botó i en Lluc el Maquinista de Michael Ende; El petit príncep d’Antoine de Saint-Exúpery; El mag d’Oz de L. Frank Baum.
d) Aventures: Ronja la filla del bandoler d’Astrid Lindgren; El vent en els salzes de Kenneth Grahame; El pare Mumin i el mar de Tove Jansson.
Rodari, G. (1996). The Grammar of Fantasy. New York, NY: Philmark
Lithographics.
Short, K. G., Lynch-Brown, C. M. & Tomlinson, C. M. (2014). Essentials of
Children’s Literature. Carmel, Indiana: Pearson