Assignatura

Didàctica de les Llengües i Literatura 3

  • codi 10612
  • curs 3
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Dra. Asunción VERDERA - averdera@uic.es
Dra. Eva TRESSERRAS - etresserras-alumni@uic.es
Gda. Yolanda Isabel SCOTT - yscott@uic.es

Horari d'atenció

averdera@uic.es. Despatx G203

etresserras@uic.cat

Despatx: G104

yscott@uic.es

 

Presentació

Aquesta assignatura promou la presa de consciènca de la literatura infantil i juvenil a l'escola, i ofereix estratègies docents per acostar els alumnes a la correcta selecció de textos. 

Objectius

- Ser conscient de la importància de la llengua en la societat i el seu tractament a l'escola.

- Saber establir plans concrets per treballar en entorns multilingües, amb esperit emprenedor.

- Donar a conèixer obres rellevants de la literatura infantil i juvenil, de diferents gèneres i corrents literàries.

- Realitzar lectures interpretatives de textos literaris i proporcionar-ne les estratègies necessàries.

- Fomentar l'esperit crític i estètic de l'alumnat.

- Aprendre a valorar la funció de la literatura infantil a l’escola en infants de sis a dotze anys.

- Assolir criteris d’anàlisi i valoració dels mitjans de difusió de la literatura infantil i juvenil.

- Utilitzar eines i recursos per promoure la literatura infantil i a l'animació a la lectura.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CEM-45 - Adquirir formació literària i conèixer la literatura infantil.
  • CEM-49 - Fomentar la lectura i el comentari crític de textos i animar a escriure.
  • CEM-53 - Desenvolupar i avaluar continguts del currículum mitjançant recursos didàctics apropiats i promoure les competències corresponents en els estudiants.
  • CET-1 - Responsabilitat interpersonal: ser conscient de l'actuació professional i de la influència en l'alumnat. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos de grup i la comunicació per tal d'aconseguir una bona col·laboració amb i entre l'alumnat.
  • CET-3 - Expert en la matèria que s'imparteix i en els mètodes d'ensenyament: tenir els coneixements necessaris sobre la matèria que s'ensenya i saber quins mètodes didàctics s'han d'aplicar per crear un bon entorn d'aprenentatge que permeti a l'alumnat adquirir el bagatge cultural que necessita per viure en societat, i aconseguir-ho d’una manera contemporània, professional i sistemàtica.
  • CET-5 - Col·laboració amb els companys de professió: tenir els coneixements i les habilitats necessaris per fer una aportació professional al clima pedagògic de l'escola, així com en les relacions professionals, i per aconseguir una bona organització escolar.
  • CG-04 - Promoure i facilitar en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en relació amb l'entorn, l'atenció a les necessitats educatives singulars dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
  • CG-09 - Conèixer els elements que conformen la competència de la creativitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-10 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'esperit emprenedor, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-11 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'orientació a la qualitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-03 - Saber expressar-se en llengua anglesa segons el nivell b1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

3. Comprèn la importància de la llengua en la societat i el seu tractament a l'escola.

6. Programa l'àrea de llengua i literatura en base a les competències marcades en el currículum de Primària i s'orienta a la qualitat.

10. Estableix plans concrets per treballar en entorns multilingües, amb esperit emprenedor.

11. Comprèn la importància de la literatura i la situa en el context propi dels estudis.

12. Coneix i comprèn què és la competència literària i el paper que té en el currículum de primària.

13. Utilitza estratègies metodològiques de foment de l’estratègia literària i ho fa amb esperit emprenedor.

14. Coneix les distintes opcions literàries adequades als diferents cicles.

15. Domina els diferents gèneres literaris que poder treballar-se a l'etapa de Primària.

32. Desenvolupa una actitud de posada al dia constant pel que fa al multilingüisme i a la literatura.

33. Detecta el llenguatge sexista en la literatura i sap corregir-lo.

Continguts

13.  Marc epistemològic de la Didàctica de la Llengua i la Literatura: bases psicològiques, sociològiques i pedagògiques.

14.  Llengua i escola.

22.  Situacions d'aprenentatge de les llengües en contextos multilingües: plans, recursos i estratègies.

24. La competència literària en l'etapa d'educació primària.

25. Estratègies metodològiques per al foment de la competència literària.

26. La literatura infantil i juvenil en l'etapa d'educació primària.

27. Els gèneres literaris en la literatura infantil i juvenil.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

COMPETÈNCIESMETODOLOGIAACTIVITAT FORMATIVA
CEM-45 CET-3 CG-04 CG-07 CG-08 CG-09 CG-10 CG-11 Mètode expositiu / lliçó magistral
Classes teòriques
Estudi i treball individual / autònom
CEM-49 CET-1 CET-3 CG-02 CG-03 CG-04 CG-07 Aprenentatge cooperatiu
Estudi de casos
Seminaris tallers
CEM-49 CEM-53 CET-1 CET-3 CG-03 CG-04 CG-07 CG-08 CG-09 CG-10 Aprenentatge basat en problemes
Aprenentatge cooperatiu
Aprenentatge orientat a projectes
Estudi de casos
Resolució d'exercicis i problemes
Classes pràctiques
Estudi i treball en grup

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'avaluació d'aquesta assignatura és continuada i presencial. Cal assistir a un mínim del 80% de les classes. L'avaluació està formada per diverses tasques:

GRUP DE MATÍ (ANGLÈS)

Tema 1. Prova 15%

Temes 2 i 3. Projecte 35%

Temes 4 i 5. Projecte de grup 25%

Exàmen 20%

Assistència i participació 5%


GRUP DE TARDE

Examen (30%)

Suma de diferents activitats (30%)

Projecte (40%)

No s’acceptaran treballs lliurats fora de termini.

Els errors de llengua descomptaran punts. En les feines fetes a casa, 1 punt per falta greu i 0'25 per falta lleu. En les feines fetes a classe, 0'5 per falta greu i 0'2 per falta lleu.

 

RESULTATS D'APRENENTATGESISTEMA D'AVALUACIÓ
3. Comprèn la importància de la llengua en la societat i el seu tractament a l'escola.Proves objectives
11. Comprèn la importància de la literatura i la situa en el context propi dels estudis.Proves objectives
12. Coneix i comprèn què és la competència literària i el seu paper en el currículum de primària.Proves objectives
13. Utilitza Estratègies metodològiques de foment de la estratègia literària, i ho fa amb esperit emprenedor.Disseny d'activitats
14. Coneix les diferents opcions literàries adequades als diferents cicles.Proves objectives
15. Domina els diferents gèneres literaris que es poden treballar en l'etapa de primària.Autoavaluació
31. Col•labora amb els professionals i institucions relacionades amb la literatura infantil.Treballs i projectes
Prova d'execució
Disseny d'activitats
32. Desenvolupa una actitud de posada al dia constant en allò referent al multilingüisme i la literatura.Autoavaluació

Bibliografia i recursos

Colomer, T. (2002). Siete llaves para valorar las historias infantiles. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez. (Disponible a http://www.gretel.cat/es/lecturas/pdf-per-descarregar-siete-llaves-para-valorar-historias-infantiles/)

Lluch, G. (2003). Análisis de narrativas infantiles y juveniles. Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.

 

Portell, Joan. Llegim? Com fer lectors entusiastes. PAM edicions. Col·lecció créixer.

Teixidor, Emili. La lectura i la vida. Columna Edicions.

Tria la teva pròpia aventura (escull una de les opcions de lectura següent):

a)      Nenes extraordinàries: Pippi Calzaslargas d’Astrid Lindgren; Matilda de Roald Dahl; Alícia al país de les meravelles de Lewis Carroll.

b)      A la recerca del món ideal: Peter Pan de J.M Barrie; Alícia al país de les meravelles de Lewis Carroll; La història interminable de Michael Ende.

c)       Viatges: En Jim Botó i en Lluc el Maquinista de Michael Ende; El petit príncep d’Antoine de Saint-Exúpery; El mag d’Oz de L. Frank Baum.

d)      Aventures: Ronja la filla del bandoler d’Astrid Lindgren; El vent en els salzes de Kenneth Grahame; El pare Mumin i el mar de Tove Jansson.

 

Rodari, G. (1996). The Grammar of Fantasy. New York, NY: Philmark
Lithographics.

Short, K. G., Lynch-Brown, C. M. & Tomlinson, C. M. (2014). Essentials of
Children’s Literature. Carmel, Indiana: Pearson

 

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00