Assignatura
Ensenyament i Aprenentatge d'educació Musical, Plàstica i Visual 2
- codi 10613
- curs 3
- període Semestre 1
- tipus OB
- credits 6
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Professorat
Responsable
Lc. Salvador DE CASTRO - scastro@uic.es
Horari d'atenció
Segons l'horari establert, abans o després de les hores de classe es disposarà d'entre 15 o 30 minuts per realitzar tutories, les quals es realitzaran a petició tant del professorat com de l'alumnat. És millor escriure un mail per concretar dia i hora.
Presentació
L’assignatura dóna a conèixer les principals característiques del llenguatge visual i plàstic, a partir de coneixements teòrics i pràctics, amb la intenció d'afavorir i potenciar el gust estètic i les ganes de submergir-se en activitats plàstiques de tota mena. Es farà especial atenció en com mantenir despert el gust per l’art que porten els nens que arriben a la primària i que, per una inadequada formació, acostumen a perdre.
Requisits previs
Objectius
- Assolir un coneixement inicial dels procediments d’expressió plàstica.
- Assolir recursos per aplicar cadascuna de les tècniques més apropiades per a cada nivell i edat dels alumnes d’educació Primària.
- Assolir una informació especialitzada de cadascun dels materials, estris i recursos necessaris per cada procediment.
- Conèixer diversos mètodes d’organització didàctica segons els mitjans disponibles.
- Desenvolupar la capacitat creativa, aportant noves i variades solucions tan conceptuals com materials.
Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació
- CEM-54 - Comprendre els principis que contribueixen a la formació cultural, personal i social des de les arts.
- CEM-55 - Conèixer el currículum escolar d'educació artística, en els aspectes plàstic, audiovisual i musical.
- CEM-56 - Adquirir recursos per fomentar la participació al llarg de la vida en activitats musicals i plàstiques dins i fora de l'escola.
- CEM-57 - Desenvolupar i avaluar continguts del currículum mitjançant recursos didàctics apropiats i promoure les competències corresponents en els estudiants.
- CET-1 - Responsabilitat interpersonal: ser conscient de l'actuació professional i de la influència en l'alumnat. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos de grup i la comunicació per tal d'aconseguir una bona col·laboració amb i entre l'alumnat.
- CET-2 - Responsabilitat pedagògica: tenir els coneixements i les habilitats pedagògiques per crear un entorn d'aprenentatge segur, per a tota una classe o per a un grup, però també per a alumnes individuals, amb la possibilitat que els infants es puguin convertir en adults responsables i autònoms.
- CET-3 - Expert en la matèria que s'imparteix i en els mètodes d'ensenyament: tenir els coneixements necessaris sobre la matèria que s'ensenya i saber quins mètodes didàctics s'han d'aplicar per crear un bon entorn d'aprenentatge que permeti a l'alumnat adquirir el bagatge cultural que necessita per viure en societat, i aconseguir-ho duna manera contemporània, professional i sistemàtica.
- CET-4 - Responsabilitat organitzativa: tenir un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per crear un clima de treball agradable a les seves classes i a la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes, amb ell mateix i amb els companys, i per damunt de tot, és clar, amb l'alumnat. i aconseguir tot això d'una manera professional i sistemàtica.
- CET-5 - Col·laboració amb els companys de professió: tenir els coneixements i les habilitats necessaris per fer una aportació professional al clima pedagògic de l'escola, així com en les relacions professionals, i per aconseguir una bona organització escolar.
- CET-7 - Foment de la responsabilitat pel que fa al desenvolupament professional: analitzar, reflexionar i desenvolupar els punts de vista sobre la professió i la competència com a mestre, saber-los explicitar i saber com posar-se al dia.
- CG-01 - Integrar les tecnologies de la informació i la comunicació a les activitats d'ensenyament i aprenentatge, a la gestió de l'ensenyament i al desenvolupament professional.
- CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
- CG-04 - Promoure i facilitar en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en relació amb l'entorn, l'atenció a les necessitats educatives singulars dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
- CG-09 - Conèixer els elements que conformen la competència de la creativitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
- CG-10 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'esperit emprenedor, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
- CG-11 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'orientació a la qualitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
- Comprèn els principis que ajuden en la formació cultural, personal i social de les arts.
- Desenvolupa i avalua continguts del currículum mitjançant recursos didàctics adequats i promou les competències corresponents als estudiants.
- Elabora propostes didàctiques que fomenten la creativitat.
- Coneix i accepta la influència positiva de la formació artística en la societat.
- Coneix el currículum escolar de l’educació artística.
- Té recursos per fomentar la participació al llarg de la vida en activitats plàstiques dins i fora de l’escola.
- Té una informació detallada de cada un dels materials i eines necessaris per a cada procediment de l’educació visual i plàstica.
- Comunica i s’expressa de manera correcta en la llengua de l’ensenyament de forma oral i escrita.
- Sap interpretar i integrar coneixements de documents en llengua anglesa d’aquesta matèria.
- Integra les noves tecnologies en la tasca educativa.
- Coneix les competències de la creativitat, l’esperit emprenedor i l’orientació a la qualitat i les aplica sempre en l’actuació amb l’alumnat.
Continguts
- El dibuix: collage i gravat
- El volum: modelat
- El color: pintura i materials
- El gravat: linòleum, estampació i textures
- Manipulació del paper: paper, collage i retallables
- Estructures: maquetes i encunyats
- Decoració: Murals, interiorisme, decoració temporal.
- Noves tecnologies, audiovisuals i plàstiques.
- La història de l'art: lectura i interpretació.
- El currículum d'expressió plàstica.
- Metodologies per a l'expressió plàstica i visual. Interdisciplinarietat.
- La programació d'aula en l'expressió plàstica i visual: dels seus components a l'acció.
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|
CEM-54 CEM-55 CEM-56 CEM-57 CET-2 CET-3 CET-4 CET-5 CET-6 CG-01 CG-02 CG-03 CG-04 CG-09 CG-10 CG-11 | estudi de casos mètode expositiu / lliçó magistral resolució d'exercicis i problemes
| classes pràctiques classes teòriques estudi i treball en grup estudi i treball individual / autònom seminaris tallers tutories
|
CEM-57 | aprenentatge basat en problemes mètode expositiu / lliçó magistral resolució d'exercicis i problemes
| classes pràctiques classes teòriques seminaris tallers tutories
|
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
La presència i participació és necessària i obligatòria en tots els blocs. Per a superar l’assignatura, cal aprovar tots els blocs.
L'avaluació de l'assignatura tindrà en compte l'assoliment de les competències a través de l'anàlisi de les aportacions dels alumnes: treballs individuals o col·lectius, proves, entrevistes, presentacions, participació a classe, etc. El professor, per avaluar de forma continuada els diferents aspectes parcials, durant el semestre farà servir les qualificacions orientatives Excel·lent, Notable, Aprovat, Insuficient i Deficient com és norma a la Facultat d'Educació. La nota final serà numèrica i globalitzarà tots els blocs.
La avaluació és el resultat del dia a dia en el taller, amb un personal seguiment de les activitats fetes per cada alumne i la revisió del dossier on estaran tots els principis teòrics i un exhaustiu recull de totes les possibilitats tècniques i conceptuals de cada contingut, amb les necessàries imatges explicatives.
Bibliografia i recursos
GOMBRICH, E. Historia del Arte, Alianza Editorial.
URBINA, P.A. Filocalia o amor a la bellesa, Ed. Rialp.
REINHARDT, G. Cómo hacer muñecos de guiñol, Ed. CEAC.
HETZEL, G. Máscaras, construcción y decoración, Ed. CEAC.
PARRAMÓN. Pintando paisajes a la acuarela, Ed. Parramón.
REINDL, R. Cómo hacer linóleo, Ed CEAC.
DELCLAUX, F. El silencio creador, Ed. Rialp.
WIDLÖCHER,D. Los dibujos de los niños, Bases para una interpretación psicológica, Ed.Herder.
GOLEMAN, D. Inteligencia emocional. Ed, Kairós.
RODRIGUEZ, J.L. Las funciones de la imagen en la enseñanza. Ed. Gustavo Gili.
EQUIPO DE EXPERTOS 2100. Curso básico de cerámica al alcance de todos. Ed. Vecchi.