Pràctiques Escolars 1
Mòdul: Pràcticum
Matèria: Pràctiques escolars
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Responsable
Dra. Maria Teresa FUERTES - tfuertes@uic.es
Horari d'atenció
A banda dels seminaris que tenen caràcter obligatori i dates establertes, l'atenció individual la farà directament cada tutor/a a l'hora establerta amb els alumnes.
Les consultes es dirigiran directament al tutor que les derivarà, si s'escau, a la coordinació de pràctiques (comissió o secretaria de pràctiques).
Per consultes generals sobre les pràctiques podeu contactar a practiques.edu@uic.es
EL MATERIAL DIDÀCTIC DE L'ASSIGNATURA ESTÁ DISPONIBLE EN EL MOODLE
Les pràctiques, com a element fonamental i eix bàsic dins de la formació inicial dels mestres de la nostra universitat, pretenen oferir un ampli ventall d'experiències als nostres alumnes per enriquir el màxim possible el seu coneixement i la seva formació sobre l'àmbit escolar. Per aquest motiu, els estudiants tindran l'oportunitat, al llarg dels seus estudis, d'entar en contacte amb diferents institucions que enriquiran el seu bagatge personal i professional.
L'assignatura Pràctiques Escolars I de Grau en Educació Infantil s'ubica en el primer semestre de 2n (3r semestre dels estudis de Grau d'Educació) i té una càrrega lectiva de 6crèdits ECTS. Té com a objectiu una intervenció basada en l'observació participant. A banda d'establir el primer contacte amb l'aula, aquestes pràctiques tenen per finalitat l'anàlisi i la reflexió individual i col·lectiva de les pràctiques educatives escolars tenint en compte el contingut de les assignatures impartides a la universitat durant aquest mateix semestre.
Les pràctiques d'alternança del curs 2017-2018 s'incorporen com a novetat per afavorir el pensament crític-reflexiu fonamental en la professió docent i es desenvoluparan en els períodes següents combinant la teoria a la universitat i la pràctica al centre formadors:
La presencialitat és obligatòria en horari lectiu del centre (matí i tarda). Les escoles s'assignen als estudiants i es pengen a l'apartat de Material didactic d'aquesta guia docent
L'estudiant ha d'haver cursat l'assignatura d'Observació sisitemàtica i anàlisi de contextos i estar matriculat a les assignatures del 2n semestre del 2n curs del grau en educació infantil
Objectiu general:
Recollir informació de l’entorn fent ús de l’observació com a tècnica i com a mètode d’investigació a l’aula (no es tracta de jutjar comportaments sinó de recollir i analitzar informació extreta en un context natural)
Objectius específics:
1. Observar de manera participant i reflexionar al voltant de la pràctica educativa i el desenvolupament professional
2. Recollir informació sobre la pràctica educativa del docent fent ús de tècniques d'observació sistemàtica
3. Analitzar la relació teoria-pràctica en relació a la informació recollida
4. Comunicar els resultats
|
D'acord amb el pla d'estudis de Grau en Educació:
Es realitzaran els seminaris obligatoris següents:
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|---|---|
CEM-59 CEM-61 CEM-62 CEM-64 CEM-65 CET-1 CET-6 CET-7 CG-02 CG-05 CG-06 CG-08 | Aprenentatge cooperatiu Contracte d'aprenentatge Estudi de casos | Classes pràctiques Estudi i treball individual / autònom Estudi i treball en grup Pràctiques externes Seminaris tallers Tutories |
Distribució de l’avaluació
Elements |
Percentatges |
Seminaris amb el tutor/a (obligatoris) Assistència, participació, aportacions, treball en equip |
25% |
Full d’avaluació del centre Valoracions del tutor/a del centre |
35% |
Treball presentat (d’acord amb el guió de treball i les indicacions recollides a la guia docent de l’assignatura de Pràctiques Escolars I) Cal que els alumnes enviïn el treball al tutor també en format pdf. |
40% |
Les notes d'activitats tindran una valoració basada en la següent escala:
La nota global serà numèrica i l'alumne ha d'aprovar els diferents elements que s'integren a l'avaluació per poder aprovar l'assignatura (seminaris-tallers, estada de pràctiques i treball presentat). Només es podrà considerar la segona convocatòria de les pràctiques quan hi hagi defectes de forma (NC) o NP. En el cas que hi hagi defectes de contingut en el treball escrit de pràctiques o mancances competencials en l'estada, no es podrà accedir a la segona convocatòria per considerar que deriva d’una estada de pràctiques que és impossible repetir. Considerar una segona convocatòria per temes de contingut suposaria falsejar les dades obtingudes en l’experiència de pràctiques viscuda.
Les MH (a partir de 9,7 segons la Normativa del Pràcticum) no es poden assignar directament a l'aplicatiu. Caldrà presentar-les prèviament i de manera justificada a la Comissió de Pràctiques perquè el número d'assignacions és limitat.
Els treballs de pràctiques lliurats posteriorment a la data de lliurament establerta en el calendari, passen directament a la convocatòria del mes de juliol i s'obtindrà una NP a la convocatòria del segon semestre.
RESULTATS D'APRENENTATGE | SISTEMA D'AVALUACIÓ |
---|---|
1, | Registre de conductes i observacions |
2,3,4,5,6 | Observacions Informe Registre de conductes i observacions Presentació d'un treball |
7,8,9,10,11,12,13 | Grau de participació Registre de conductes i observacions Presentació d'un treball Preguntes orals |
Es podrà fer ús de la bibliografia que es detalla a continuació i dels apunts de les assignatures que es considerin oportunes:
Coll,C. (coord.) (1999). Observació i anàlisi de les pràctiques en educació escolar. Barceona: UOC
Cuadros, D. (2009). Investigación cualitativa en contexto natural: la observación participante. Barcelona: UIC
Fuertes, M.T. (2011). La observación de las prácticas educativas como elemento de evaluación y de mejora de la calidad en la formación inicial y continua del profesorado. Revista de Docenci Universitaria vol9, nº 3. A: http://red-u.net/redu/files/journals/1/articles/248/public/248-647-1-PB.pdf
Schön, D.A. (1992). La formación de los profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Barcelona: Paidós/MEC
Stenhouse, L. (1987): Investigación y desarrollo del currículum. Madrid: Morata (capítols X, XI i XIII)
Wittrock , M.C.(1989). La investigación de la enseñanza II. Métodos cualitativos y de observación. Barcelona:Paidós /MEC
Woods, P. (1989): La escuela por dentro. Barcelona: Paidós-MEC