Didáctica de la Lengua Extranjera: Inglés
Lengua de impartición principal: inglés
Responsable
Dra. Janine Gwendolyn KNIGHT - janine@uic.es
Horario de atención
Janine Knight - janine@uic.es
Con cita previa
En un món cada cop més globalitzat, la importància de l’anglès per a les noves generacions ha esdevingut cabdal per viatjar, estudiar i accedir a la informació.
L’aprenentatge primerenc de l’anglès és una realitat comuna a les llars d’infants i escoles catalanes. Aquest 2013, la Generalitat de Catalunya ha establert requisits lingüístics més ambiciosos per als futurs mestres (nivell B2) per tal d’intensificar els programes d’immersió en anglès (AICLE/CLIL/EMILE) en els propers 5 anys.
L’aprenentatge d’una o més llengües en l’educació infantil és molt beneficiós a nivell cognitiu i no crea sobrecàrrega cognitiva, a diferència de les creences comunes entre alguns pares i educadors. El multilingüisme escolar afavoreix la creativitat i el desenvolupament de la consciència metalingüística.
En aquesta asignatura explorarem l’aprenentatge primerenc de la llengua anglesa en el context escolar de Catalunya, presentant els reptes sociolingüístics i pedagògics que aquesta proposta educativa comporta.
Haber superado la asignatura Habilidades comunicativas I: comunicación escrita
19. Potencia la expresión mediante gesticulación y dramatización para favorecer la comprensión d ela lengua inglesa en educación infantil
20. Identifica y analiza los procesos de interacción y comunicaión en el aula de inglés.
21. Describe y relaciona los componentes del acto didáctico que interviene en el proceso y aprendizaje d ela lengua inglesa.
22. Diseña, planifica y evalúa de forma creativa, la actividad docente y el aprendizaje en el aulade inglés.
23. Analiza críticamente su actuacioón profesional para tomar conciencia de su influencia en los alumno y así mejor su competencia como maetro de lenguas.
24. Hace uso de la tecnologías de la información y la comunicación para mantenerse al día de las innovaciones en las prácticas educativas en el aprendizaje de lenguas.
COMPETENCIAS | METODOLOGÍA | ACTIVIDAD FORMATIVA |
---|---|---|
Aprendizaje cooperativo Método expositivo / lección magistral | Estudio y trabajo en grupo Estudio y trabajo individual / autónomo Seminarios-talleres |
**Durant el curs, s'aniran afegint nous recursos per a cada tema a l'espai Moodle.
Readings:
Baetens Beardsmore, Hugo (2009). Language Promotion in European Supra-national Institutions. In García, Ofelia (2009). Bilingual Education in the 21st Century: A Global Perspective. Oxford: Wiley-Blackwell.
Barragán, Catalina (2002). Llengua oral en aules multiculturals i plurilingües en educació infantil. Guix d’Infantil, 10, p.17-21.
García, Ofelia, Theorising Translanguaging for Educators. In Celic, Christina and Seltzer, Kate (Eds). Translanguaging: A CUNY-NYSIEB Guide for Educators, p.1-6. URL:http://www.nysieb.ws.gc.cuny.edu/files/2012/06/FINAL-Translanguaging-Guide-With-Cover-1.pdf
Noguerol, Artur (2008). El tratamiento integrado de las lenguas en el marco europeo. Textos de didáctica de la lengua y de la literatura, 47, p. 10-19.
Pujolar, Joan; González, Isaac; i Martínez, Roger (2010). Les mudes lingüístiques dels joves catalans. Llengua i Ús, 48, p.65-75. URL: http://www6.gencat.net/llengcat/liu/48_42.pdf
Documents:
Currículum del segon cicle d’educació infantil
http://www20.gencat.cat/docs/Educacio/Documents/ARXIUS/curriculum_segon_cicle_infantil.pdf
Marc europeu comú de referència per a les llengües: aprendre, ensenyar, avaluar (MECR)
The Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment (CEFR)
http://www.coe.int/t/dg4/education/elp/elp-reg/cefr_EN.asp
My Language Biography/La meva biografia lingüística
Clark, Eve (2003). First Language Acquisition. Cambridge: Cambidge University Press.
Cenoz, Jasone. El aprendizaje del inglés desde educación infantil: efectos cognitivos, lingüísticos y afectivos. URL: http://www.ub.edu/ice/portaling/eduling/esp/n_1/cenoz-art.htm
Muñoz, Carme; Pérez, Carmen; Celaya, Mª Luz; Navés, Teresa; Torras, Mª Rosa; Tragant, Elsa and Victori, Mia. En torno los efectos de la edad en el aprendizaje escolar de una lengua extranjera.
Bibliografia:
García, Ofelia (2009). Bilingual Education in the 21st Century: A Global Perspective. Oxford: Wiley-Blackwell.
Muñoz, Carme (2000). Bilingualism and Trilingualism in Catalonia. In Cenoz, Jasone & Jessner, Ulrike (Eds.). English in Europe: The acquisition of a third language. Clevedon: Multilingual Matters, p. 157-178.
Pérez Esteve Pilar & Roig Estruch, Vicent (2004). Enseñar y aprender inglés en educación infantil y primaria. Barcelona: ICE Universitat de Barcelona.
Piquer , Immaculada (2005). Aprendre anglès a l’escola des dels tres anys. Phonica, vol 1.
Recursos online:
Página web CIREL, Generalitat de Catalunya
http://phobos.xtec.cat/cirel/cirel/index.php?option=com_content&view=article&id=119&Itemid=125