Assignatura

Pràctiques Escolars 2

  • codi 10635
  • curs 3
  • període Semestre 2
  • tipus PR
  • credits 15

Mòdul: Pràcticum

Matèria: Pràctiques escolars

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès, castellà

Professorat

Responsable

Dra. Maria Teresa FUERTES - tfuertes@uic.es

Horari d'atenció

Els seminaris i tallers obligatoris estan establerts. Els tutors concretaran l'hora i l'aula. Es poden fer consultes concretes via mail i tutories a petició dels estudiants o del tutor.

Presentació

Les pràctiques, com a element fonamental i eix bàsic dins de la formació inicial dels mestres de la nostra universitat, pretenen oferir un ampli ventall d'experiències als nostres alumnes per enriquir el màxim possible el seu coneixement i la seva formació sobre l'àmbit escolar. Per aquest motiu, els estudiants tindran l'oportunitat, al llarg dels seus estudis, d'entar en contacte amb diferents institucions que enriquiran el seu bagatge personal i professional.

Les Pràctiques Escolars II s'ubiquen en el segon semestre del tercer curs dels estudis de Grau. La càrrega lectiva de l'assignatura és de 15 crèdits ECTS que inclou l'estada a les pràctiques externes, l'assistència als seminaris amb el/la tutor/a de la universitat que tenen caràcter obligatori i l'elaboració individual del treball.

La modalitat de pràctiques és la d'intervenció acompanyada i durant la seva estada els alumnes tindran l'oportunitat de relacionar la teoria apresa durant el curs amb la pràctica i l'experiència viscuda a l'aula. A banda de realitzar observacions a les àrees de matemàtiques, llengua i ciències, hauran d'elaborar una unitat didàctica ajustada a la normativa curricular i a les necessitats del centre i posteriorment, l'hauran d'implementar a l'aula reflexionant i valorant després la seva intervanció i les aportacions de l'experiència viscuda.

El període de pràctiques per al curs 2017-2018 (1) és del 16 d'abril fins al 25 de maig de 2018 en horari escolar del centre. Una excepció de l'horari la tenen els estudiants  als quals se'ls va concedir, en el termini establert, un pla d'adaptació d'horari de les pràctiques -opció 1 o opció 2. Aquests estudiants, un cop rebuda l'acceptació de la comissió de pràctiques, han d'haver elaborat un calendari amb el vist-i-plau del/a tutor/a de la universitat, d'acord amb la normativa recollida en el Manual del Pràcticum de la Facultat d'Educació de la UIC.

 (1) Hi ha un període especial de PE II del 2 d'octubre fins al 17 de novembre de 2017 per aquells estudiants que sol·licitin avaçar les pràctiques per motius justificats.

Requisits previs

Cal haver realitzat l'assignatura de Pràctiques Escolars I i les assignatures del 3r curs vinculades a les tres àrees d'observació (llengua, matemàtiques i ciències).

Objectius

Les Pràctiques escolars II de modalitat d'intervenció acompanyada tenen per finalitat dur a terme observacions i intervencions puntuals a l'aula amb el suport i la supervisió del tutor del centre i el seguiment i reflexió del tutor de la universitat en relació al disseny de la unitat de programació, que aplicarà a l’aula.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CEM-59 - Adquirir un coneixement pràctic de l'aula i de la seva gestió.
  • CEM-60 - Conèixer i aplicar els processos d'interacció i comunicació a l'aula, així com dominar les destreses i habilitats socials necessàries per fomentar un clima que faciliti l'aprenentatge i la convivència.
  • CEM-61 - Controlar i fer el seguiment del procés educatiu i, en particular, del d'ensenyament-aprenentatge, mitjançant el domini de les tècniques i estratègies necessàries.
  • CEM-62 - Relacionar teoria i pràctica amb la realitat de l'aula i del centre.
  • CEM-63 - Participar en l'activitat docent i aprendre a saber fer, actuar i reflexionar des de la pràctica.
  • CET-2 - Responsabilitat pedagògica: tenir els coneixements i les habilitats pedagògiques per crear un entorn d'aprenentatge segur, per a tota una classe o per a un grup, però també per a alumnes individuals, amb la possibilitat que els infants es puguin convertir en adults responsables i autònoms.
  • CET-3 - Expert en la matèria que s'imparteix i en els mètodes d'ensenyament: tenir els coneixements necessaris sobre la matèria que s'ensenya i saber quins mètodes didàctics s'han d'aplicar per crear un bon entorn d'aprenentatge que permeti a l'alumnat adquirir el bagatge cultural que necessita per viure en societat, i aconseguir-ho d’una manera contemporània, professional i sistemàtica.
  • CET-4 - Responsabilitat organitzativa: tenir un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per crear un clima de treball agradable a les seves classes i a la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes, amb ell mateix i amb els companys, i per damunt de tot, és clar, amb l'alumnat. i aconseguir tot això d'una manera professional i sistemàtica.
  • CG-01 - Integrar les tecnologies de la informació i la comunicació a les activitats d'ensenyament i aprenentatge, a la gestió de l'ensenyament i al desenvolupament professional.
  • CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-03 - Saber expressar-se en llengua anglesa segons el nivell b1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-09 - Conèixer els elements que conformen la competència de la creativitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  • Gestiona un grup classe amb eficàcia tenint en compte la diversitat de l’alumnat.
  • Planifica el procés d’ensenyament i aprenentatge de manera transversal, disciplinària i interdisciplinària.
  • Planifica i adapta les tècniques i estratègies d’acord amb les necessitats contextuals generades a l’aula i les necessitats educatives dels estudiants.
  • Identifica dificultats d’aprenentatge i dissenya activitats i ajuts adequats per resoldre-les, adaptant les intervencions a les necessitats de l’alumnat i al context.
  • Genera alternatives innovadores i originals en la manera d’enfocar les situacions.
  • Fa ús/Reconeix de formes d’organització, suports didàctics i materials educatius d’acord amb els objectius i les activitats d’aprenentatge.
  • Té un coneixement suficient de la psicologia del comportament per analitzar i entendre el seu propi comportament i el dels altres.
  • Treballa per al desenvolupament de la seva competència d’una forma sistemàtica sobre la base d’una bona anàlisi de les competències.
  • Integra les tecnologies de la informació i la comunicació en les activitats d’ensenyament-aprenentatge, en la gestió de l’ensenyament i en el desenvolupament professional.
  • Es comunica i s’expressa de forma correcta en la llengua d’ensenyament de forma oral i escrita.
  • És capaç d’expressar la informació mitjançant taules i gràfics clars en què destaca la informació rellevant.
  • Integra amb coherència les diverses perspectives, fonts, dimensions teòriques per analitzar la realitat.
  • Generalitza amb precaució i sentit crític a partir de les observacions.
  • Reconeix la responsabilitat d’actors múltiples en els problemes, valorant les implicacions de considerar-ne un o un altre com a referència per analitzar rols i problemes.
  • Es fa preguntes indagant en la realitat, formula els seus propis judicis i valoracions a partir de la reflexió sistemàtica, mostrant així un procés de creixement personal.
  • Fa valoracions en funció de criteris interns (consistència, coherència, congruència, fiabilitat, etc.) i els fa servir com a fonament de les argumentacions.
  • Mostra un procés d’identificació i superació de les seves pròpies concepcions prèvies a partir de la reflexió, que li permet afrontar situacions pròpies de bloqueig mental.
  • Representa el seu raonament d’una manera completa i amb una organització que reflecteix l’estructura del seu pensament.
  • Es planteja que existeixen diverses maneres de resoldre els problemes i proposa solucions innovadores.
  • Transmet a d’altres les noves idees generades i les fa entenedores.
  • Manté una progressió en l’aprofundiment i el desenvolupament de la seva tasca, que es reflecteix en una implicació i profunditat personals.
  • Revisa sistemàticament l’ús de recursos, en funció dels objectius, en quin punt es troba, i pren decisions ajustant el seu pla d’acció per millorar-ne l’eficàcia.

Continguts

  • Planificació de programacions, projectes i processos educatius innovadors i compartits
  • Gestió de la incertesa i presa de decisions: integració de coneixement per a la resolució de problemes
  • Gestió de l'aula a partir de l'aplicació de propostes didàctiques
  • Estratègies aplicades a l'escola i la seva relació amb el marc teòric
  • Estratègies d'intervenció en les dificultats i els trastorns d'aprenentatge
  • La pròpia pràctica i la dels altres: intervencions puntuals a l'aula
  • Les teories implícites i el canvi de pensament a partir de l'anàlisi i la reflexió de la pràctica
  • Funcionalitat del coneixement: aplicació a situacions diverses de manera eficaç
  • Treball en situacions reals: planificació i participació a l'aula
  • Models de pràctica educativa i de gestió de l'aula i valoració en funció del context
  • Recursos didàctics aplicats a la formació
  • Coneixement i descripció global del centre i la seva relació amb l'entorn
  • L'observació com a instrument de registre
  • La responsabilitat com a element clau en la pròpia formació i en el desenvolupament de la professió docent
  • Les habilitats necessàries per realitzar una aportació professional al clima pedagògic de la seva escola
  • Les TIC com a instrument per a la millora del procés d'ensenyança i aprenentatge

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Els coneixements rebuts a les assignatures de didàctica general, llengua, matemàtiques i ciències serviran als alumnes per realitzar i interpretar les observacions fetes a l'aula.

Cal fer ús dels materials de les assignatures per elaborar el treball de pràctiques.

La metodologia de les pràctiques inclou:

S: Seminaris a la universitat

PE: Pràctiques Externes al centre

ETI: Estudi i treball individual

T: Tutories individuals

Abans de les pràctiques:

Abans del seminari previ, des de secretaria de pràctiques es lliuraran els documents que els estudiants hauran d'entregar al centre abans d'iniciar la seva estada de pràctiques. Per aquest motiu, una vegada l'estudiant tingui la documentació correcta en mà, haurà de trucar al centre (mirar dades a l'excel adjuntat des de secretaria), per demanar dia i hora d'entrevista prèvia. En aquesta entrevista, que ha de ser abans de l'inici de l'estada, l'estudiant lliurarà la documentació al centre i es quedarà només amb dues de les còpies dels annexos signades (una per a l'estudiant i l'altre per lliurar al tutor de la universitat el dia del seminari previ).

Aquest sobre amb la documentació inclou:

  • 3 còpies dels annexos del conveni de pràctiques amb el nom del centre de pràctiques, les dades del tutor/a de la universitat, les dades de l'estudiant i el període de pràctiques.
  • 1 carta de presentació per al/la director/a del centre, cap d'estudis, coordinador/a o la persona designada pel centre.
  • 1 full amb el guió base.

Durant les pràctiques:

Els estudiants hauran de:

  • Complir amb el seu període i horari de pràctiques que està recollit en els annexos de la documentació.
  • Avisar al centre i al tutor de la universitat en cas de malaltia o absència que hauran de justificar.
  • Respectar la normativa vigent en el centre.
  • Assegurar-se que la documentació lliurada el dia de l'entrevista (GUIÓ i Dades del tutor/a UIC) hagi arribat al/la tutor/a del centre.
  • Posar-se d'acord amb el tutor del centre per parlar del tipus d'unitat de programació que podran implementar (mínim una setmana).
  • Recollir les següents dades del tutor del centre i enviar-les per mail al seu tutor/a de la universitat: NOM COMPLET I CURS , MAIL, TELÈFON DE CONTACTE I DISPONIBILITAT PER PODER LOCALITZAR-LO/LA. Enviar aquestes dades el primer dia de pràctiques al tutor/a de la universitat via mail.
  • Contactar amb el tutor/a de la universitat via mail per comunicar-li dubtes o possibles problemes.

Cronograma orientatiu distribució tasques durant el període de pràctiques

1a i 2a SETMANA:

  1. Observació feta a l'aula en base a les indicacions del guió i identificar els trets distintius de l'aula i dels alumnes que us ha de permetre recollir pistes per planificar la UP.
  2. Planificació de la UP de comú acord amb els tutors i d’acord amb el guió de pràctiques.
  3. Participació en les activitats d'aula.
  4. Contacte amb el tutor/a de la UIC per possibles dubtes o comentaris respecte les pràctiques

3a i 4a SETMANA:

  1. Intervenció a l'aula i valoració de la intervenció.
  2. Participació en les activitats d'aula.
  3. Contacte amb el tutor/a de la UIC per possibles dubtes o comentaris respecte les pràctiques
  • 5a I 6a SETMANA:
  1. Complimentació dels apartats del guió que no han estat encara elaborats.
  2. Participació en les activitats d'aula.
  3. Contacte amb el tutor/a de la UIC per possibles dubtes o comentaris respecte les pràctiques

Després de les pràctiques:

  • Assistència i participació activa en el seminari posterior de traspàs de la informació amb el tutor/a de la universitat.
  • Lliurament del treball de pràctiques en la data establerta. 
  • Assistència a la tutoria individual una vegada corregit el treball (data proposada pel tutor/a de la universitat).

 

 

COMPETÈNCIESMETODOLOGIAACTIVITAT FORMATIVA
CEM-59 CEM-60 CEM-61 CEM-62 CEM-63 CET-2 CET-3 CET-4 CG-01 CG-02 CG-03 CG-09 aprenentatge orientat a projectes
contracte d'aprenentatge
estudi de casos
classes pràctiques
classes teòriques
estudi i treball individual / autònom
pràctiques externes
seminaris tallers
tutories

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'avaluació de les pràctiques anirà dirigida a constatar en quina mesura han estat assolides les competències seleccionades. La funció d'avaluar és pròpia del/a professor/a-tutor/a de la Universitat i del/a mestre/a-tutor/a de l'escola.

L'avaluació formativa (qualitativa) permet establir un perfil d'actuació del futur mestre i ens mostra quina és la seva evolució. L'avaluació sumativa serà el resultat final i serveix per valor globalment l'activitat de les pràctiques i determinar la qualificació que constarà a les actes.

L'avaluació de l'assignatura consta de tres parts. Cal aprovar totes les parts per aprovar l'assignatura. La interrupció de les pràctiques per mancances competencials dels estudiants (veure document a l'apartat de material didàctic) , suposarà el suspès a l'assignatura. 

Les pràctiques s’avaluaran a partir de: 

  • L’informe del tutor de la institució educativa i l'entrevista personal entre tutors, (basat en les actituds i aptituds de l’alumne). 35%. El full d'avaluació del tutor de les aules hospitalàries on es realitzen projectes d'aprenentatge-servei és diferent del full d'avaluació general
  • La participació activa en els diferents seminaris i tallers de competències. 15%
  • La qualitat de la memòria presentada. 50%


CARACTERÍSTIQUES DEL TREBALL ESCRIT:

Extensió de la memòria: entre 30 i 35 pàgines. Els annexos a banda

Llengua: Català 

 

DATES IMPORTANTS: 

Seminari previ a les pràctiques: 12 d'abril de 2018 

Seminari posterior a les pràctiques: 30 - 31 de maig de 2018

Lliurament de la memòria als tutors:  4 de juny de 2018

Correcció de la memòria i introducció de notes  11 de juny de 2018

Tancament d’actes:  14 de juny de 2018

 

PRÀCTIQUES (període avançat)

Pràctiques

Període

Seminari previ

Seminari posterior

Lliurament memòria

Devolució

Tancament actes

PE II

2 octubre al 17 de nov.

27 setembre

21 novembre

27 novembre

19 desembre

15 juny

S'avaluarà els alumnes d'acord amb els criteris establerts a la resta de les assignatures.

Recordeu:

Les notes d'activitats tindran una valoració basada en la següent escala:

  • Excel·lent (9-10)
  • Notable (7-8,9)
  • Aprovat (5-6.9)
  • Insuficient (3-4.9)
  • Deficient (0-2.9)
  • NC - No corregit. Cal repetir-ho per defectes greus de forma. Els alumnes tenen una setmana per fer la correcció del treball i només podran obtenir APROVAT (5) en la segona correcció

Els treballs que presentin defectes greus de forma es consideraran suspesos i la nota global de la 1ª convocatòria de PE II serà un 4. Cal entregar el treball corregit en segona convocatòria el dia 26 de juny de 2018 i només podran obtenir APROVAT (5).

La nota global serà numèrica i l'alumne ha d'aprovar els diferents elements que s'integren a l'avaluació per poder aprovar l'assignatura (seminaris-tallers, estada de pràctiques i treball presentat). 

Només es podrà considerar la segona convocatòria de les pràctiques quan hi hagi defectes de forma (NC) o NP. En el cas que hi hagi defectes de contingut en el treball escrit de pràctiques o mancances competencials en l'estada, no es podrà accedir a la segona convocatòria per considerar que deriva d’una estada de pràctiques que és impossible repetir. Considerar una segona convocatòria per temes de contingut suposaria falsejar les dades obtingudes en l’experiència de pràctiques viscuda.

Les assignacions de MH (Matrícules d'honor) suposen una menció especial que implica l'excel·lència a nivell de forma i de contingut de l'avaluacio de pràctiques en el seu conjunt (seminaris-tallers, treball presentat, full d'avaluació del/a tutor/a de centre). Les proposa el/la tutor/a de la universitat en base a aquests criteris i mai a petició dels estudiants.

Les MH (a partir de 9,7 segons la Normativa del Pràcticum) no es poden assignar directament a l'aplicatiu. Caldrà presentar-les prèviament i de manera justificada a la Comissió de Pràctiques  perquè el número d'assignacions és limitat.

 

RESULTATS D'APRENENTATGESISTEMA D'AVALUACIÓ
1-22Observacions
Memòria
Grau de participació
Presentacions orals
Disseny d'activitats
Treballs i projectes
Autoavaluació
Presentació d'un treball
Preguntes orals

Bibliografia i recursos

 

CELA, J. i PALOU, J.(2008). Va de mestres. Carta als mestres que comencen. Col·lecció testimonis. Barcelona: Associació de mestres Rosa Sensat.

CELA, J.(2001) Calaix de mestre. Barcelona: Associació de mestres Rosa Sensat. ISBN:84-891 149-95-X.

FUERTES, M.T. (2011). La observación de las prácticas educativas como elemento de evaluación y de mejora de la calidad en la formación inicial y continua del profesorado. Revista de Docenci Universitaria vol9, nº 3. A: http://red-u.net/redu/files/journals/1/articles/248/public/248-647-1-PB.pdf

FUSTER, C. (2005). La volta a l'escola en vuitanta mons. Col·lecció testimonis. Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat.

PUIG. JM. (1999). Feina d'educar. Barcelona: Edicions 62. Rosa Sensat. 

 


  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00