Ensenyament i Aprenentatge de Ciències Socials 1
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Responsable
Dr. Jaime CAMPS - jaumecamps@uic.es
Horari d'atenció
En acabar cada classe, i fins les 12.00 h., es considerarà temps de tutories acadèmiques. És preferible, però, concertar prèviament la reunió per email, ja que si ningú ha demanat tutoria pot ser que el professor s'hagi compromès amb alguna altra tasca.
jaumecamps@uic.cat
L’àmbit de coneixement del medi a l’educació primària té com a finalitat proporcionar a l’alumnat de primària els coneixements i les eines per ubicar-se en l’entorn on viu, per aprendre a habitar-lo, a respectar-lo i a millorarlo. El concepte de medi que dóna nom a l’àmbit de l’àrea fa referència al conjunt de situacions, fenòmens, objectes, elements o problemes que integren l’espai natural i humanitzat —l’escenari on conviuen les persones i on interactuen amb la naturalesa— com una manera d’aproximar-se a l’estudi de la realitat social. El coneixement del medi centra la seva intervenció didàctica a facilitar a l’alumnat de primària el pas de la cultura viscuda a la seva reconstrucció intel·lectual. L’àmbit pretén capacitar l’alumnat de primària per entendre, opinar i prendre decisions sobre els aspectes de l’entorn amb què interacciona. L’aprenentatge ha d’ésser contextualitzat i encaminat a interpretar les experiències, tant directes com indirectes, properes en el temps i en l’espai, i significatives a fi de poder establir relacions cognitives i afectives. El coneixement del medi ha de permetre a l’alumnat incidir en la millora del seu entorn i fer-ne un ús sostenible. Els diferents aspectes i dimensions que constitueixen l’entorn s’interrelacionen i interactuen. Convé tenir present que els fenòmens socials, objecte d’estudi de l’àmbit no es presenten en la realitat sota un prisma disciplinar, sinó en forma de problemes, interessos, conflictes o expectatives que es comprenen millor quan s’estudien i s’analitzen relacionant els coneixements propis de les disciplines que integren l’àmbit. Els objectius de l’àmbit s’han de referir, doncs, als conceptes propis del medi social i cultural, als aspectes metodològics i procedimentals, i als hàbits i valors per a la convivència. Per assolir aquests objectius cal preparar l’alumnat de primària perquè reflexioni sobre el seu propi procés d’aprenentatge. Tots els infants construeixen representacions del món i aprenen a elaborar explicacions personals sobre allò que els envolta. L’aula és el lloc on s’han d’explicitar aquestes idees prèvies i les diverses concepcions del món que estan a la base dels processos personals d’aprenentatge. Només quan l’alumnat pren consciència del que sap, o pensa que sap, i ho comunica està en disposició de compartir-ho amb els altres i de modificar-ho si escau. Aquest és un procés reflexiu a partir del qual l’alumnat construeix el seu propi aprenentatge i es dota d’eines per trobar respostes vàlides i coherents a les qüestions que es formula. La inclusió de la tecnologia digital en els centres educatius apropa el món actual a l’aula i garanteix l’assoliment de les competències de l’alumnat.
No hi ha requisits previs.
1. Comprende los principios básicos de las ciencias sociales.
2. Conoce el currículo escolar de las ciencias sociales.
3. Realiza el estudio histórico y geográfico desde una orientación instructiva y cultural
7. Desarrolla y evalúa contenidos del currículo mediante recursos didácticos apropiados y promueve las competencias correspondientes en los estudiantes.
9. Analiza, relaciona y sintetiza las fuentes bibliográficas.
11. Debate convenientemente planteamientos expuestos.
12. Respeta las opiniones de los demás.
13. Busca y gestiona informaciones útiles y actuales para las ciencias sociales.
14. Desarrolla actitudes asertivas.
15. Expresa opiniones y críticas de forma oral y escrita de forma clara y comprensible.
16. Sabe interpretar e integrar conocimientos de documentos en lengua inglesa de esta materia .
17. Integra las TIC en todo el proceso de enseñanza-aprendizaje.
(Els números que falten corresponen a resultats d'aprenentatge de l'assignatura Didàctica de les CCSS-2 del segon semestre)
1. El pensamiento histórico en la didáctica de las Ciencias Sociales.
2. Bases teóricas de la enseñanza de las Ciencias Sociales
3. Bases generales para una didáctica de las Ciencias Sociales.
4. Las finalidades de la enseñanza- aprendizaje de las Ciencias Sociales.
5. Las fases de enseñanza aprendizaje .El modelo constructivista.
6. Documentos y materiales curriculares de las Ciencias Sociales en primaria.
7. La interpretación y la representación del espacio.
9. El estudio del medio en la enseñanza aprendizaje de las Ciencias Sociales.
12. Las Unidades Didácticas en las Ciencias Sociales.
14. Construcción de material TIC para las ciencias sociales de Primaria.
(Els números que falten corresponen a continguts de l'assignatura Didàctica de les CCSS-2 del segon semestre)
---
La Matrícula d’Honor suposa que l’alumne en qüestió no només ha assolit tot el previst en alt grau, sinó que ha assolit ‘quelcom més’: en originalitat, en treballs extra, en aprofundiment, etc.
Per obtenir MH, com a mínim s’ha de tenir la nota d’Excel·lent a l’assignatura i complir amb els criteris recollits a la guia docent.
---
Les actituds (saber ser i saber estar, participació a classe, etc.) es donen per suposades; en cas que un alumne manifesti actituds negatives (parlar a classe, falta de coherència entre el que es diu i es fa, copiar a les proves, incomplir els compromisos, etc.), aquestes poden fer que el professor tregui fins a 5 punts de la nota final, en funció de la gravetat.
Qualsevol plagi, còpia d’un company, frau en una activitat avaluadora o falsificació d’un document serà considerat un acte greu contra la dignitat de la persona i la de la professió docent. Si no hi ha eximents, com podria ser una clara involuntarietat, el plagi és motiu suficient per considerar l’assignatura com a no aprovada.
---
La mala ortografia i la mala redacció poden fer treure fins a 3 punts de la nota de les proves o treballs. Aquesta punts es comptaran proporcionalment en funció de la gravetat i quantitat d'errades.
La mala ortografia i la mala redacció poden fer que una activitat o treball sigui qualificat amb un NC (no corregit); això implicarà tornar-lo a presentar en el plaç d'una semana (sempre que el calendari acadèmic ho permeti), i llavors tornarà a ser corregit, podent-se valorar com a màxim amb un 5.