Assignatura

Ensenyament i Aprenentatge de Ciències Socials 1

  • codi 10677
  • curs 3
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Dra. Mireia TINTORÉ - mtintore@uic.es

Horari d'atenció

En acabar cada classe, i fins les 12.00 h., es considerarà temps de tutories acadèmiques. És preferible, però, concertar prèviament la reunió per email, ja que si ningú ha demanat tutoria pot ser que el professor s'hagi compromès amb alguna altra tasca.

mtintore@uic.es

Presentació

L’àmbit de coneixement del medi a l’educació primària té com a finalitat proporcionar a l’alumnat de primària els coneixements i les eines per ubicar-se en l’entorn on viu, per aprendre a habitar-lo, a respectar-lo i a millorarlo. El concepte de medi que dóna nom a l’àmbit de l’àrea fa referència al conjunt de situacions, fenòmens, objectes, elements o problemes que integren l’espai natural i humanitzat —l’escenari on conviuen les persones i on interactuen amb la naturalesa— com una manera d’aproximar-se a l’estudi de la realitat social. El coneixement del medi centra la seva intervenció didàctica a facilitar a l’alumnat de primària el pas de la cultura viscuda a la seva reconstrucció intel·lectual. L’àmbit pretén capacitar l’alumnat de primària per entendre, opinar i prendre decisions sobre els aspectes de l’entorn amb què interacciona. L’aprenentatge ha d’ésser contextualitzat i encaminat a interpretar les experiències, tant directes com indirectes, properes en el temps i en l’espai, i significatives a fi de poder establir relacions cognitives i afectives.

Requisits previs

No hi ha requisits previs.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CEM-37 - Desenvolupar i avaluar continguts del currículum mitjançant recursos didàctics apropiats i promoure les competències corresponents en els estudiants.
  • CET-1 - Responsabilitat interpersonal: ser conscient de l'actuació professional i de la influència en l'alumnat. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos de grup i la comunicació per tal d'aconseguir una bona col·laboració amb i entre l'alumnat.
  • CET-2 - Responsabilitat pedagògica: tenir els coneixements i les habilitats pedagògiques per crear un entorn d'aprenentatge segur, per a tota una classe o per a un grup, però també per a alumnes individuals, amb la possibilitat que els infants es puguin convertir en adults responsables i autònoms.
  • CET-3 - Expert en la matèria que s'imparteix i en els mètodes d'ensenyament: tenir els coneixements necessaris sobre la matèria que s'ensenya i saber quins mètodes didàctics s'han d'aplicar per crear un bon entorn d'aprenentatge que permeti a l'alumnat adquirir el bagatge cultural que necessita per viure en societat, i aconseguir-ho d’una manera contemporània, professional i sistemàtica.
  • CET-4 - Responsabilitat organitzativa: tenir un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per crear un clima de treball agradable a les seves classes i a la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes, amb ell mateix i amb els companys, i per damunt de tot, és clar, amb l'alumnat. i aconseguir tot això d'una manera professional i sistemàtica.
  • CET-5 - Col·laboració amb els companys de professió: tenir els coneixements i les habilitats necessaris per fer una aportació professional al clima pedagògic de l'escola, així com en les relacions professionals, i per aconseguir una bona organització escolar.
  • CET-6 - Col·laboració amb l'entorn professional de l'escola: tenir els coneixements i les habilitats suficients per establir una bona col·laboració amb les persones i les institucions dedicades al benestar infantil o que pertanyen a l'entorn professional de l'escola.
  • CET-7 - Foment de la responsabilitat pel que fa al desenvolupament professional: analitzar, reflexionar i desenvolupar els punts de vista sobre la professió i la competència com a mestre, saber-los explicitar i saber com posar-se al dia.
  • CG-01 - Integrar les tecnologies de la informació i la comunicació a les activitats d'ensenyament i aprenentatge, a la gestió de l'ensenyament i al desenvolupament professional.
  • CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-03 - Saber expressar-se en llengua anglesa segons el nivell b1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-04 - Promoure i facilitar en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en relació amb l'entorn, l'atenció a les necessitats educatives singulars dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
  • CG-09 - Conèixer els elements que conformen la competència de la creativitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-10 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'esperit emprenedor, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-11 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'orientació a la qualitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CEM-32 - Conèixer el currículum escolar de les ciències socials.
  • CEM-33 - Integrar l’estudi històric i geogràfic des d'una perspectiva instructiva i cultural.
  • CEM-31 - Comprendre els principis bàsics de les ciències socials.
  • CEM-34 - Fomentar l'educació democràtica de la ciutadania i la pràctica del pensament social crític.
  • CEM-35 - Valorar la importància de les institucions públiques i privades per a la convivència pacífica entre els pobles.
  • CEM-36 - Conèixer el fet religiós al llarg de la història i la seva relació amb la cultura.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  1. Comprèn els principis bàsics de les ciències socials.
  2. Coneix el currículum escolar de les ciències socials.
  3. Realitza l’estudi històric i geogràfic des d’una orientació instructiva i cultural.
  4. Desenvolupa i avalua els continguts del currículum mitjançant recursos didàctics apropiats i promou les competències corresponents als estudiants.
  5. Analitza, relaciona i sintetitza les fonts bibliogràfiques.
  6. Organitza i gestiona diferents entorns d’aprenentatge social dins i fora de l’aula.
  7. Debat convenientment plantejaments exposats.
  8. Respecta les opinions dels altres.
  9. Busca i gestiona informacions útils i actuals per a les ciències socials.
  10. Desenvolupa actituds assertives.
  11. Expressa opinions i crítiques orals i escrites de forma clara i comprensible.
  12. Sap interpretar i integrar coneixements de documents en llengua anglesa d’aquesta matèria.
  13. Integra les TIC a tot el procés d’ensenyament-aprenentatge

Continguts

 

2. Bases teòriques de l'ensenyament de les CCSS

3. Bases generals per a  una didàctica de las Ciencias Sociales.

4. Les finalitats de l'E-A de les CCSS

5. Les fases d'E-A. El model constructivista

6. Documents i materials curriculars de les CCSS a Primària

7. La interpretació i la representació de l'espai

9. L'estudi del medi en l'E-A de les CCSS

12. Les Unitats Didàctiques a les CCSS

14. Construcció de material TIC per a les CCSS de Primària

(Els números que falten corresponen a continguts de l'assignatura Didàctica de les CCSS-2 del segon semestre)

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

COMPETÈNCIESMETODOLOGIAACTIVITAT FORMATIVA
CEM-31 CEM-32 CEM-33 CEM-34 CEM-35 CEM-36 CEM-37 CET-1 CET-2 CET-3 CET-4 CET-5 CET-6 CET-7 CG-01 CG-02 CG-03 CG-04 CG-09 CG-10 CG-11 Aprenentatge cooperatiu
Aprenentatge orientat a projectes
Mètode expositiu / lliçó magistral
Classes pràctiques
Classes teòriques
Estudi i treball en grup
Estudi i treball individual / autònom
Tutories

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

La presència i participació és necessària i obligatòria.

L'avaluació de l'assignatura tindrà en compte l'assoliment de les competències a través de l'anàlisi de les aportacions dels alumn@s: treballs individuals i col·lectius, proves, entrevistes, presentacions, participació a classe, etc. Hi haurà una sortida cultural al Cosmocaixa durant el semestre.

El professorado, avaluarà de forma continuada els diferents aspectes parcials durant el semestre.Cal superar el total de les activitats individuals per poder comptabilitzar la nota final. Es tindrà en compte el pilar de Delors que defineix com a part de les competències el saber ser i estar.

Assistència i participació.........................20%

Treballs a classe (inclouen autoavaluació i coavaluació).........................30%

Treball final d'assignatura..........30%

Examen......20%

 

La Matrícula d’Honor suposa que l’alumne en qüestió no només ha assolit tot el previst en alt grau, sinó que ha assolit ‘quelcom més’: en originalitat, en treballs extra, en aprofundiment, etc.

Per obtenir MH, com a mínim s’ha de tenir la nota 9,5 a l’assignatura i complir amb els criteris recollits a la guia docent.

 

Bibliografia i recursos

DECRET 119/2015, de 23 de juny, d'ordenació dels ensenyaments de l'educació primària. Pàgines 84 a 103

 

Aranda, A y Alba A.D. (2012). Representación del entorno mediante mapas por alumnos de infantil y primaria. Íber, 71, 100-108.

Bailey, P. (1981). Didáctica de la geografia. Cincel Kapelusz. Madrid

Bale, J. (1994). Didáctica de la geografía en la escuela. Madrid, Morata.

Benejam, P.&  Pagès, J. (coord.), (1998). Enseñar y aprender ciencias sociales, geografía e historia en la Educación Secundaria. Horsori.

De Miguel, R., de Lázaro, M.L., & Marrón Gaite, MJ. (2012). La educación geográfica digital. España: Asociación de Geógrafos Españoles y Universidad de Zaragoza.

–De la Calle Carrecedo, M. LA ENSEÑANZA DE LA GEOGRAFÍA ANTE LOS NUEVOS DESAFÍOS AMBIENTALES, SOCIALES Y TERRITORIALES. Pp. 123-138 –Comes, P. GEOGRAFÍA ESCOLAR Y SOCIEDAD RED. ¿DEL SOCIOCONSTRUCTIVISMO AL CONECTIVISMO EN EL AULA DE GEOGRAFÍA? Pp. 395- Lectura obligatòria.


Domínguez, M.C. (coord.),(2004) Didáctica de las Ciencias Sociales, Pearson.

Hannoun, H. (1977). El niño conquista el medio. Buenos Aires: Kapelusz.

Hernández Cardona, F.X. (2010): Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia. Barcelona, Grao.

Lázaro Ruiz, V. (2000). La Representación mental del espacio a lo largo de la vida. Logroño: Servicio de publicaciones de la Universidad de la Rioja y Egido Editorial.

Liceras, A. (2013). Didáctica del paisaje: lo que es, lo que se representa, cómo se vive. Iber, 74, 85-93.

Marrón Gaite, Mª J.(1998): “El medio rural como recurso didáctico para la enseñanza de la geografía”, págs. 65-112, en Vera Ferre, J.R.; Marrón Gaite, Mª J y Tonda Monllor, E.M. Educación y Geografía Universidad de Alicante y Grupo de Didáctica de la Geografía de la AGE.

Marrón Gaite, Mª J. (2007): “Enseñar geografía en la era de la globalización. Un reto desde la metodología activa”, Conferencia inaugural del curso académico 2007-2008, Facultad de Educación, Centro de Formación del Profesorado, Madrid.

Ramón Martínez Medina; Roberto García-Morís; Carmen Rosa García Ruiz. (2017). Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales. Retos, preguntas y líneas de investigación”. Madrid: Asociación Universitaria de Profesores de didáctica de las ciencias socialesISBN electrónico: AE-2017-17004516

Olcina  Cantos,  J.;  Baños  Castiñeira,  C.J.  (2004): “Los  fines  de  la  geografía”,  en Investigaciones  geográficas,  Instituto  Universitario  de  Geografía.  Universidad de Alicante. número 33; págs. 39-62.

  Pagés,J., & Santisteban, A. (eds.). (2013). Una mirada al pasado y un proyecto de futuro. Investigación e innovación en didáctica de las ciencias sociales. Vol I y II. España: Servei de publicacions Universitat Autònoma de Barcelona, Asociación Universitaria de Profesorado de Didáctica de las Ciencias Sociales.

–Martínez Fernández, LC. (2013). Diseño de un programa de investigación inicial en geografía escolar: una propuesta de trabajos fin de grado en educación primaria. Pp. 481-489 –Peinado Rodríguez, M. (2013). Nuevas aportaciones en torno a la percepción del espacio en Educación Primaria. En: J. Pagés & A. Santisteban (eds.).  Vol II.  pp. 121-130. Lectura obligatòria   Piaget, J. e Inhelder, B. (1947). La representation de l´espace chez l énfant. Paris: PUF.

Prats,  J.(2000):  La  didáctica  de  las  ciencias  sociales  en  la  formación  inicial  del profesorado”, Iber, 24; págs. 33-44. Graó.

Regalado Liu, A y Tejado Rodríguez, L. (2010).Unidad didáctica: como trabajar la escala desde una metodología activa en Educación Primaria en Geografía, educación y formación del Profesorado en el Marco del Espacio Europeo de Educación Superior. Madrid: Universidad Complutense.

Rivero García, P. (2011) (coord.): Pensar y expresar el espacio en el aula de infantil en Didáctica de las Ciencias Sociales para Educación Infantil. Zaragoza: Mira Editores.

Souto, X. (2011). La metodología didáctica y el aprendizaje del espacio geográfico en Didáctica de la Geografía y la Historia. Barcelona: Grao.

Souto  González,  X.M.  (1999):  “Metodología  y  procedimientos  para  enseñar”,  en Didáctica  de  la  geografía.  Problemas  sociales  y  conocimiento  del  medio,  págs.  147-167. Ediciones del Serbal. Barcelona.

Tonda Monllor, E.M. (2010). De la geografía del siglo XX a la geografía del siglo XXI ¿Qué contenidos enseñar? Departamento de Geografía Humana. Universidad de Alicante

 

Bibliografia sobre paisatges

Bajo Bajo, Mª.J. (2001). El paisaje en el currículum de Educación Primaria, dentro del área de conocimiento del medio natural, social y cultural. Aula, 13, 51-61.

Baraja Rodríguez, E., Guerra Velasco, J.C. y Cascos Maraña, C.S. (2010). Aproximación a la tipificación y caracterización de los paisajes agrarios de Castilla y León. En F. Leco

Berrocal (Coord.), Territorio, paisaje y patrimonio rural (pp. 24-35). Cáceres: Universidad de Extremadura.

Cordero Bencomo, R. (2005). María Montessori y el medio ambiente como método activo. En Vv.Aa., Veinte experiencias educativas exitosas en el mundo (pp. 89-100). Nuevo León: Centro de Altos Estudios e Investigación Pedagógica.

Liceras, A. (2013). Didáctica del paisaje. Lo que es, lo que representa, cómo se vive. Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, geografía e Historia, 74, 85-93.

Martínez Fernández, LC. (2013). Diseño de un programa de investigación inicial en geografía escolar: una propuesta de trabajos fin de grado en educación primaria. En Pagés y Santisteban (2013). Pp. 481-489

Ortega Valcárcel, J. (2000). El paisaje como construcción. El patrimonio territorial. DAU. Debats d’ arquitectura i urbanisme, 12, 36-46.

Ortega y Gasset, J. (1906). La pedagogía del paisaje. El Imparcial, 17 de septiembre de 1906.

Recursos web

Blog “La brújula del tiempo” del profesor Victor Marín Navarro

Banco de imágenes y sonidos del INTEF recursostic.educacion.es/bancoimagenes/web/CCSS

World Bank: https://datos.bancomundial.org/indicador (mapas)

World population clock http://www.worldometers.info/world-population/#top20


blog.tiching.com/15 recursos de geografia para descubrir el mundo

–Toporopa Europa
–Mapas interactivos con estadísticas
–Mapas del mundo
–Mi geografía

Google Earth free (existeix versió plus i pro)

Google Maps

Visor Iberpix 4 aplicació web per localitzar espais de l'estat espanyol

Atlas Nacional de España (ANE) http://www.ign.es/ane/ane1986-2008/

http://www.nationalgeographic.com/earthpulse/globalization.html

Cartografía para la enseñanza en la web IGN-CNIG: recursos educativos del Instituto Geográfico nacional  http://www.ign.es/web/ign/portal/recursos-educativos


–Mi amiga la Tierra
–Atlas Didáctico
–Atlas Digital de Caminería Hispánica
–Cervantes y el Madrid del siglo XVII
–Portales educativos: España a través de los mapas, la población en España
–Juegos
–Mapas físicos y políticos. Otros recursos

 

http://ensenyament-geografia.espais.iec.cat/  Eines i recursos per a l’ensenyament de la geografia desenvolupats per la SGC (Societat Catalana de Geografia)

    ►Ciutat i territori

    ►Espai polític

    ►La sostenibilitat al món

    ►Natura tecnologia i societat

    ►Planeta Terra

    ►Població i sistemes culturals

    ►Un món en canvi

    Bases de dades

    Mapes

    Jocs – Aplicacions

    Imatges i so

        Entrevistes

        Documentals

        Pel·lícules

        Videoclips

    Webs generals



 

Material didàctic

      Materials
            BASES projecte ecologia integral - taller de sostenibilitat basesprojectesecologiaintegral-assignaturessocialsinaturals3rep.docx 
            Competències bàsiques a Coneixement del Medi - 2015 competencies_medi_primaria2015.pdf 
            Decret 119 2015 Ordenació ensenyaments educació primària decret119-2015.pdf 
            Document d'ajuda (interpretació pintura) interpretacionpintura.pdf 
            Normes APA - Guia breu normesapaguiabreu.pdf 
            Normes APA - Guia esquemàtica amb exemples citation_apa_6th_quickguide.pdf 
            Presentació Tema-1 presentacioccss-1tema-12015-16.pptx 
            Presentació Tema-2 presentacioccss-1tema-22015-16.pptx 
            Presentació Tema-2 (ANNEX) presentacioccss-1annextema-22015-16.pptx 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00