Teaching and Learning the Social Sciences 1
Main language of instruction: Catalan
Other languages of instruction: Spanish,
Head instructor
Dra. Mireia TINTORÉ - mtintore@uic.es
Office hours
At the end of the class, , there will be academic tutorials .However, it is preferable to e-mail and arrange an interview with the teacher
mtintore@uic.es
Social Sciences education aims to provide students with elementary knowledge and tools to locate in the environment where they live, to learn to live in it, and to respect and improve it. The concept that gives name to the area refers to the set of situations, events, objects, elements and issues that make up the natural and humanized landscape where people live and interact with nature as a way of approaching the study of social reality. The area focuses on providing primary students with the tools to pass from the culture experienced toward its intellectual reconstruction. The subject aims to enable primary students to understand and make decisions on aspects of the environment with which it interacts. Learning must be contextualized and oriented to interpret experiences, direct and indirect, coming in time and space, and significant in order to establish cognitive and affective relationships.
No requisits are needed
2. Theoretical basis of the SSCC teaching
3. General basis for a better didactic of SSCC
4. Objectives of teaching and learning SSCC
5. Phases of the teaching and learning of SSCC .Constructivist model.
6. Documents and curricula materials for SSCC in Primary education
7. Interpretation and representation of space
9. Studying the environment in the teaching and learning of SSCC E
12. The Didactic Units in SSCC
14. ICT materials for the teaching of SSCC
(Numbers that doesn't appear belong to the subject Didàctica de les CCSS-2, second term)
COMPETENCES | METHODOLOGY | TRAINING ACTIVITY |
---|---|---|
CEM-31 CEM-32 CEM-33 CEM-34 CEM-35 CEM-36 CEM-37 CET-1 CET-2 CET-3 CET-4 CET-5 CET-6 CET-7 CG-01 CG-02 CG-03 CG-04 CG-09 CG-10 CG-11 | Cooperative learning Project-based learning Presentation methods / lecture | Practical classes Theory classes Group study and work Individual / independent study and work Tutorials |
The presence and participation is necessary and mandatory. The evaluation of the course will consider the achievement of competencies through the analysis of the contributions of students such as individual and collective work, tests, interviews, presentations, class participation, etc. The teacher, continuously assess different aspects during the partial semestre.There will be a visit to Cosmocaixa during the semester. Must pass all of the individual activities to account for the final score. It will consider the pillar of Delors defined as part of the skills and knowledge to be living.
DECRET 119/2015, de 23 de juny, d'ordenació dels ensenyaments de l'educació primària. Pàgines 84 a 103
General references (in bold, materials for bilingual degree-SSCC)
Aranda, A y Alba A.D. (2012). Representación del entorno mediante mapas por alumnos de infantil y primaria. Íber, 71, 100-108.Benejam, P.& Pagès, J. (coord.), (1998). Enseñar y aprender ciencias sociales, geografía e historia en la Educación Secundaria. Horsori.
Cooper, H. (2002). Didáctica de la historia en educación infantil y primaria. Madrid, Morata
Cooper, H. (2017). Teaching History Creatively, 2nd edition. London: Routledge
De Miguel, R., de Lázaro, M.L., & Marrón Gaite, MJ. (2012). La educación geográfica digital. España: Asociación de Geógrafos Españoles y Universidad de Zaragoza.Horrie, C. (2019, in press). 100 ideas for primary teachers history. London: Bloomsbury
Howorth, M. (2015). Teaching Primary History: Everything a Non-Specialist Needs to Teach Primary History. London: BloomsburyMarrón Gaite, Mª J.(1998): “El medio rural como recurso didáctico para la enseñanza de la geografía”, págs. 65-112, en Vera Ferre, J.R.; Marrón Gaite, Mª J y Tonda Monllor, E.M. Educación y Geografía Universidad de Alicante y Grupo de Didáctica de la Geografía de la AGE.
Marrón Gaite, Mª J. (2007): “Enseñar geografía en la era de la globalización. Un reto desde la metodología activa”, Conferencia inaugural del curso académico 2007-2008, Facultad de Educación, Centro de Formación del Profesorado, Madrid.
Ramón Martínez Medina; Roberto García-Morís; Carmen Rosa García Ruiz. (2017). Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales. Retos, preguntas y líneas de investigación”. Madrid: Asociación Universitaria de Profesores de didáctica de las ciencias socialesISBN electrónico: AE-2017-17004516Pike, S. (2015). Learning Primary Geography: Ideas and inspiration from classrooms
Prats, J.(2000): La didáctica de las ciencias sociales en la formación inicial del profesorado”, Iber, 24; págs. 33-44. Graó.Scoffham, S., & Owens, P. (2017).Teaching Primary Geography (Inglés). London: Bloomsbury
Scoffham, S. (2016). Teaching geography creatively 2nd edition. London: Routledge
Smith, C. (2016). History through stories: Teaching primary history with storytelling. London: Hawthorn Press; New edition edition (November 15, 2016
Souto, X. (2011). La metodología didáctica y el aprendizaje del espacio geográfico en Didáctica de la Geografía y la Historia. Barcelona: Grao.Souto González, X.M. (1999): “Metodología y procedimientos para enseñar”, en Didáctica de la geografía. Problemas sociales y conocimiento del medio, págs. 147-167. Ediciones del Serbal. Barcelona.
Tonda Monllor, E.M. (2010). De la geografía del siglo XX a la geografía del siglo XXI ¿Qué contenidos enseñar? Departamento de Geografía Humana. Universidad de Alicante
Landscapes/References
Bajo Bajo, Mª.J. (2001). El paisaje en el currículum de Educación Primaria, dentro del área de conocimiento del medio natural, social y cultural. Aula, 13, 51-61.
Baraja Rodríguez, E., Guerra Velasco, J.C. y Cascos Maraña, C.S. (2010). Aproximación a la tipificación y caracterización de los paisajes agrarios de Castilla y León. En F. Leco
Berrocal (Coord.), Territorio, paisaje y patrimonio rural (pp. 24-35). Cáceres: Universidad de Extremadura.
Cordero Bencomo, R. (2005). María Montessori y el medio ambiente como método activo. En Vv.Aa., Veinte experiencias educativas exitosas en el mundo (pp. 89-100). Nuevo León: Centro de Altos Estudios e Investigación Pedagógica.
Liceras, A. (2013). Didáctica del paisaje. Lo que es, lo que representa, cómo se vive. Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, geografía e Historia, 74, 85-93.
Martínez Fernández, LC. (2013). Diseño de un programa de investigación inicial en geografía escolar: una propuesta de trabajos fin de grado en educación primaria. En Pagés y Santisteban (2013). Pp. 481-489
Ortega Valcárcel, J. (2000). El paisaje como construcción. El patrimonio territorial. DAU. Debats d’ arquitectura i urbanisme, 12, 36-46.
Ortega y Gasset, J. (1906). La pedagogía del paisaje. El Imparcial, 17 de septiembre de 1906.
Websites
National Geographic for kids: https://www.natgeokids.com/uk/teacher-category/geography/
Primary Resources TTS: https://www.tts-international.com/primary/geography/
Primary Resources TTS: https://www.tts-international.com/primary/history/
Hachette England; https://www.risingstars-uk.com/series/voyagers
http://www.bbc.co.uk/history/british/timeline/
http://www.bbc.co.uk/history/forkids/
http://www.bbc.co.uk/schools/websites/4_11/topic/geography.shtml
https://www.bbc.com/bitesize/subjects/zcw76sg
blog “La brújula del tiempo” del profesor Victor Marín Navarro
Banco de imágenes y sonidos del INTEF recursostic.educacion.es/bancoimagenes/web/CCSS
World Bank: https://datos.bancomundial.org/indicador (mapas)
World population clock http://www.worldometers.info/world-population/#top20
blog.tiching.com/15 recursos de geografia para descubrir el mundo
–Toporopa Europa
–Mapas interactivos con estadísticas
–Mapas del mundo
–Mi geografía
Google Earth free (existeix versió plus i pro)
Google Maps
Visor Iberpix 4 aplicació web per localitzar espais de l'estat espanyol
Atlas Nacional de España (ANE) http://www.ign.es/ane/ane1986-2008/
http://www.nationalgeographic.com/earthpulse/globalization.html
Cartografía para la enseñanza en la web IGN-CNIG: recursos educativos del Instituto Geográfico nacional http://www.ign.es/web/ign/portal/recursos-educativos
–Mi amiga la Tierra
–Atlas Didáctico
–Atlas Digital de Caminería Hispánica
–Cervantes y el Madrid del siglo XVII
–Portales educativos: España a través de los mapas, la población en España
–Juegos
–Mapas físicos y políticos. Otros recursos
http://ensenyament-geografia.espais.iec.cat/ Eines i recursos per a l’ensenyament de la geografia desenvolupats per la SGC (Societat Catalana de Geografia)
►Ciutat i territori
►Espai polític
►La sostenibilitat al món
►Natura tecnologia i societat
►Planeta Terra
►Població i sistemes culturals
►Un món en canvi
Databases
Maps
Games- Apps
Imatges i so
Entrevistes
Documentals
Pel·lícules
Videoclips
General Webs