Fotoperiodisme
Llengua d'impartició principal: català
Responsable
L’assignatura de fotoperiodisme proposa una aproximació a la fotografia periodística com a fenomen mediàtic i com element de compressió. Pretén dotar als alumnes de les eines necessaries necessaries per saber explicar una història en imatges i de les competències específiques per la realització, valoració i utilització d’imatges periodístiques.
- Conèixer i interpretar la fotografia periodística com element de comprensió i interpretació de la realitat.
- Explicar una història amb imatges.
- Aprenentatge de la tècnica fotogràfica bàsica.
- Saber quins han sigut els moments determinants en la història de la fotografia en la vessant del documentalisme i el fotoperiodisme.
- Anàlisi de la fotografia aplicada a la premsa i quins són els procediments professionals de planificació, producció i edició.
- Tenir criteri per valorar i utilitzar les imatges fotoperiodístiques.
- Aplicar els processos tècnics i la narrativa pròpia del fotoperiodisme.
- Desenvolupar esperit crític i autocrític.
- Gestionar el temps adequadament.
- Respectar la diversitat i la pluralitat d’idees, persones i situacions.
- Buscar, seleccionar, i jerarquitzar fonts i documents útils per l’elaboració de productes fotoperiodístics.
- Utilitzar criteris de responsabilitat social en els diversos processos de producció formativa.
- Tècnica fotogràfica bàsica
- Història del documentalisme i el fotoperiodisme
- Trobar i explicar històries.
- Composició i anàlisi de les imatges
- Funcions de la fotografia en premsa
- Nous formats de difusió
- Exercicis pràctics
Tema Tècnica fotogràfica
Materials
introduccio.pdf
objectius.pdf
diafragma-obturador-sensibilitat.pdf
L’assignatura s’estructura tant des de la vessant teòrica com pràctica.
L'assignatura tindrà un objectiu principal: aprendre a explicar una història amb imatges. Per aconseguir-ho es dotarà a l'alumne de les eines teòriques necessaries.
Per tant, es combinaran classes magistrals amb sessions en les que s’analitzaran els treballs realitzats pels alumnes (individuals i en grup). Serà molt important en la dinàmica de la classe, la implicació i participació dels alumnes.
*Els treballs pràctics a realitzar s'encarregaran en base a la disponibilitat de càmeres.
-ANG, Tom Manual de fotografía digital Omega Barcelona 2012
-BAEZA, Pepe Por una función crítica de la fotografía de prensa Gustavo Gili, Barcelona 2001
-BERGER, John, Modos de Ver Gustavo Gili, Barcelona 2001
-ESCOBAR DE LA SERNA, L. / ESTEVE RAMIREZ, F. Fotoperiodismo y Edición (Historia y límites jurídicos) Universitas, Madrid 2008
-ERAUSQUIN, M.A. Fotoperiodismo. Formas y códigos Síntesis Madrid 2003
-FARRELL, Ian Guía completa de fotografía digital Omega Barcelona 2012
-FREUND,G La Fotografía como documento social Gustavo Gili Barcelona 2001
-KOBRE, K. Fotoperiodismo. El manual del reportero gráfico Omega Barcelona 2010
-LANGFORD, M. J. Fotografía básica Omega Barcelona 2011
-NEWHALL, Beaumont, Historia de la fotografía: desde sus orígenes hasta nuestros días Gustavo Gili, Barcelona, 2003
-NEWTON., J. H. The Burden of Visual Truth: The Role of Photojournalism in Mediating Reality Lea´s Communication. Lawrence Erlbaum Associates Inc 2000
-NICHOLLS, Bill, La representación de la realidad: cuestiones y conceptos sobre el documental Paidos, Barcelona 1997
-SONTAG, Susan Ante el dolor de los demás Alfaguara Madrid 2003
-SOUSA, J. P. Historia crítica del fotoperiodismo occidental Comunicación Social Ediciones y Publicaciones Madrid 2011
-VV.AA. La confusión de géneros en fotografía Gustavo Gili, Barcelona 2004