Assignatura

Ensenyament i Aprenentatge d'educació Musical, Plàstica i Visual 1

  • codi 10716
  • curs 2
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Dra. Carmen CARRILLO - ccarrillo@uic.es

Horari d'atenció

Hora a concertar previ avís per correu electrònic (ccarrillo@uic.cat)

Presentació

Aquesta assignatura persegueix dues finalitats principals: a) promoure la participació dels futurs mestres en situacions d'escolta, interpretació i creació musical per tal que desenvolupin actituds i vivències positives envers la pràctica musical i b) proporcionar-los coneixements bàsics de didàctica de la música que els permetin reflexionar sobre els principis fonamentals que orienten l'educació musical a l'etapa primària.

Requisits previs

No hi ha requisits previs.

Objectius

  • Conèixer el currículum d'educació primària pel que respecta a l'àrea d'educació artística i comprendre la funció que exerceix l’educació musical a l’etapa primària.
  • Familiaritzar-se amb el llenguatge musical i fomentar el gust per la música a fi de poder gaudir, i també de fer gaudir a l'alumnat, de l'experiència de 'fer música'.
  • Adquirir tècniques i recursos didàctics per al treball de cançó, creació, dansa i audició musical a l'etapa primària
  • Dissenyar propostes didàctiques on el 'fer música' sigui l'eix fonamental i on es potenciïn les capacitats perceptives, interpretatives i creatives de l'alumnat.
  • Conscienciar de la necessitat de cooperació entre el mestre generalista i el mestre especialista de música en els processos d’ensenyament-aprenentatge.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CEM-54 - Comprendre els principis que contribueixen a la formació cultural, personal i social des de les arts.
  • CEM-55 - Conèixer el currículum escolar d'educació artística, en els aspectes plàstic, audiovisual i musical.
  • CEM-56 - Adquirir recursos per fomentar la participació al llarg de la vida en activitats musicals i plàstiques dins i fora de l'escola.
  • CET-3 - Expert en la matèria que s'imparteix i en els mètodes d'ensenyament: tenir els coneixements necessaris sobre la matèria que s'ensenya i saber quins mètodes didàctics s'han d'aplicar per crear un bon entorn d'aprenentatge que permeti a l'alumnat adquirir el bagatge cultural que necessita per viure en societat, i aconseguir-ho d’una manera contemporània, professional i sistemàtica.
  • CET-2 - Responsabilitat pedagògica: tenir els coneixements i les habilitats pedagògiques per crear un entorn d'aprenentatge segur, per a tota una classe o per a un grup, però també per a alumnes individuals, amb la possibilitat que els infants es puguin convertir en adults responsables i autònoms.
  • CEM-57 - Desenvolupar i avaluar continguts del currículum mitjançant recursos didàctics apropiats i promoure les competències corresponents en els estudiants.
  • CET-1 - Responsabilitat interpersonal: ser conscient de l'actuació professional i de la influència en l'alumnat. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos de grup i la comunicació per tal d'aconseguir una bona col·laboració amb i entre l'alumnat.
  • CET-4 - Responsabilitat organitzativa: tenir un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per crear un clima de treball agradable a les seves classes i a la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes, amb ell mateix i amb els companys, i per damunt de tot, és clar, amb l'alumnat. i aconseguir tot això d'una manera professional i sistemàtica.
  • CET-5 - Col·laboració amb els companys de professió: tenir els coneixements i les habilitats necessaris per fer una aportació professional al clima pedagògic de l'escola, així com en les relacions professionals, i per aconseguir una bona organització escolar.
  • CET-7 - Foment de la responsabilitat pel que fa al desenvolupament professional: analitzar, reflexionar i desenvolupar els punts de vista sobre la professió i la competència com a mestre, saber-los explicitar i saber com posar-se al dia.
  • CG-01 - Integrar les tecnologies de la informació i la comunicació a les activitats d'ensenyament i aprenentatge, a la gestió de l'ensenyament i al desenvolupament professional.
  • CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-04 - Promoure i facilitar en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en relació amb l'entorn, l'atenció a les necessitats educatives singulars dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
  • CG-09 - Conèixer els elements que conformen la competència de la creativitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-10 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'esperit emprenedor, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-11 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'orientació a la qualitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  1. Aprèn cançons i adquireix recursos per fer-les cantar i promou l’educació auditiva, rítmica i vocal dels infants.
  2. Potencia la sensibilitat musical i la forma de transmetre-la (promou la sensibilitat relativa a la creació artística)
  3. Comprèn els principis que ajuden a la formació cultural, personal i social de les arts.
  4. Desenvolupa i avalua continguts del currículum mitjançant recursos didàctics adequats i promou les competències corresponents en els estudiants.
  5. Elabora propostes didàctiques que fomenten la percepció i l’expressió musical, i la creativitat.
  6. Coneix i accepta la influència positiva de la formació artística en la societat.
  7. Coneix el currículum escolar d’educació artística i, de forma específica, al que fa referència a l’educació musical.
  8. Té recursos per fomentar la participació al llarg de la vida en activitats musicals dins i fora l’escola.
  9. Comunica i s’expressa de forma correcta en la llengua d’ensenyament de forma oral i escrita.
  10. Coneix les competències de la creativitat, l’esperit emprenedor i l’orientació cap a la qualitat i les aplica sempre en la seva actuació amb l’alumnat.
  11. Integra les noves tecnologies en la seva tasca docent.

Continguts

  1. Elements musicals.
  2. Educació de l'oïda.
  3. Ritme i moviment.
  4. La veu.
  5. La cançó.
  6. Audició i interpretació.
  7. Instruments musicals.
  8. Metodologies per a l'educació musical.
  9. El currículum de les àrees d'expressió musical, plàstica i visual.
  10. Metodologies per a l'expressió musical, plàstica i visual. Interdisciplinarietat. 
  11. La programació d'aula en l'expressió musical, plàstica i visual: dels seus components a l'acció.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

COMPETÈNCIESMETODOLOGIAACTIVITAT FORMATIVA
CEM-54 CEM-55 CEM-57 CET-2 CET-3 CET-4 CET-5 CG-01 CG-02 CG-04 Mètode expositiu / lliçó magistral
Classes teòriques
CEM-54 CEM-55 CEM-56 CEM-57 CET-1 CET-2 CET-5 CG-01 CG-02 CG-04 CG-09 CG-10 CG-11 Resolució d'exercicis i problemes
Classes pràctiques
CEM-54 CEM-57 CET-1 CET-2 CET-4 CET-5 CET-7 CG-01 CG-02 CG-04 CG-09 CG-10 CG-11 Aprenentatge basat en problemes
Tutories

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'avaluació de l'assignatura tindrà en compte l'assoliment de les competències a través de l'anàlisi de les aportacions de l'alumnat: treballs individuals i/o col·lectius, proves, entrevistes, presentacions, participació a classe, etc. 

Per avaluar de forma continuada els diferents aspectes parcials durant el semestre, es farà servir les qualificacions orientatives següents: Excel·lent, Notable, Aprovat, Insuficient, Deficient i No Corregit. La nota final serà numèrica i tindrà en compte totes les activitats que s'hagin realitzat al llarg del semestre.

Els criteris d'avaluació específics seran detallats durant la primera sessió del curs.

Bibliografia i recursos

Alsina, P. (1997). El àrea de educación musical. Propuestas para aplicar en el aula. Barcelona: Graó.

Alsina, P. i Sesé, F. (1994). La música y su evolución. Historia de la música con propuestas didácticas y 49 audiciones. Barcelona: Graó.

Blacking, J. (1994). Fins a quin punt l’home és music. Vic: Eumo

Bonal, E.; Casas, M. i Casas, N. (2005). Diversita't. Cançons, danses... activitats i recursos per a la convivència en la diversitat. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Fundació Bofill.

Bonal, M.D. Esquitx 1/ 2/ 3/ 4. Barcelona: Dinsic.

Cornellà, C. (2006). La música: treball interdisciplinari i d’educació en valors. Perspectiva escolar, 304, 6-9.

DDAA (2004). La música educa. Eufonía, 30. Barcleona: Graó.

DDAA (2004). Músiques i interdisciplinarietat. (Educació infantil, primària i secundària). Barcelona: ICE.

DDAA. Tocatimbal. Barcelona: Eufònic (5 volums) 

Frega, A. L. (1996). Música para maestros. Barcelona: Graó.

Gassul, C.; Godall, P. i Martorell, M. (2010). La veu: orientacions pràctiques. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat.

Hargreaves, D. J. (1998). Música y desarrollo psicológico. Barcelona. Graó.

Hemsy de Gainza, V. (1999). La iniciación musical del niño. Buenos Aires: Ricordi.

Hemsy de Gainza, V. (1982). Ocho estudios de psicopedagogía musical. Buenos Aires: Paidós.

Hennessy, S. (1995). Music 7-11. Developing primary teaching skills. Londres: Routledge.

Holden, H. i Button, S. (2006). The Teaching of music in the primary school by the non-music specialist. British Journal of Music Education, 23.

Maideu, J. (1996). Assaig. Cançons i exercicis. Barcelona: Eumo editorial.

Malagarriga, T. i Martínez, M. [eds] (2010). Tot ho podem expressar amb música. Els nens i nenes de 4 a 7 anys pensen la música, parlen de música, fan música. Barcelona: Dinsic Publicacions musicals.

Malagarriga, T. i Valls, A. (2003). La audición musical en la Educación Infantil. Barcelona: CEAC.

Swanwick, K. (1991): Música, pensamiento y educación. Madrid: Morata y MEC.

Tafuri, J. (2006).¿Se nace musical? Cómo promover las aptitudes musicales de los niños. Barcelona: Graó.

Willems, E. (1994). El valor humano de la educación musical. Barcelona: Paidós.

Recursos didàctics

XTEC.Escola oberta: http//www.xtec.cat/recursos/musica/index.htm
El raconet de musica: http://phobos.xtec.net/clopez13/
El calaix de músic: http://grups.blanquerna.url.edu/musical/
Cançoner: http://www.prodiemus.com/
Crestomatia (Cançoner: Joaquim Maideu):
http://www.xtec.cat/recursos/musica/crestoma/crestoma.htm
Cançons populars i tradicionals a l’escola:
http:// www20.gencat.cat/docs/Educacio/Documents/ARXIUS/doc_20517154_1.pdf

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00