Ensenyament i Aprenentatge d'educació Musical, Plàstica i Visual 1
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Responsable
Dra. Carmen CARRILLO - ccarrillo@uic.es
Horari d'atenció
Hora a concertar previ avís per correu electrònic (ccarrillo@uic.cat)
Aquesta assignatura persegueix dues finalitats principals: a) promoure la participació dels futurs mestres en situacions d'escolta, interpretació i creació musical per tal que desenvolupin actituds i vivències positives envers la pràctica musical i b) proporcionar-los coneixements bàsics de didàctica de la música que els permetin reflexionar sobre els principis fonamentals que orienten l'educació musical a l'etapa primària.
No hi ha requisits previs.
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|---|---|
CEM-54 CEM-55 CEM-57 CET-2 CET-3 CET-4 CET-5 CG-01 CG-02 CG-04 | Mètode expositiu / lliçó magistral | Classes teòriques |
CEM-54 CEM-55 CEM-56 CEM-57 CET-1 CET-2 CET-5 CG-01 CG-02 CG-04 CG-09 CG-10 CG-11 | Resolució d'exercicis i problemes | Classes pràctiques |
CEM-54 CEM-57 CET-1 CET-2 CET-4 CET-5 CET-7 CG-01 CG-02 CG-04 CG-09 CG-10 CG-11 | Aprenentatge basat en problemes | Tutories |
L'avaluació de l'assignatura tindrà en compte l'assoliment de les competències a través de l'anàlisi de les aportacions de l'alumnat: treballs individuals i/o col·lectius, proves, entrevistes, presentacions, participació a classe, etc.
Per avaluar de forma continuada els diferents aspectes parcials durant el semestre, es farà servir les qualificacions orientatives següents: Excel·lent, Notable, Aprovat, Insuficient, Deficient i No Corregit. La nota final serà numèrica i tindrà en compte totes les activitats que s'hagin realitzat al llarg del semestre.
Els criteris d'avaluació específics seran detallats durant la primera sessió del curs.
Alsina, P. (1997). El àrea de educación musical. Propuestas para aplicar en el aula. Barcelona: Graó.
Alsina, P. i Sesé, F. (1994). La música y su evolución. Historia de la música con propuestas didácticas y 49 audiciones. Barcelona: Graó.
Blacking, J. (1994). Fins a quin punt l’home és music. Vic: Eumo
Bonal, E.; Casas, M. i Casas, N. (2005). Diversita't. Cançons, danses... activitats i recursos per a la convivència en la diversitat. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Fundació Bofill.
Bonal, M.D. Esquitx 1/ 2/ 3/ 4. Barcelona: Dinsic.
Cornellà, C. (2006). La música: treball interdisciplinari i d’educació en valors. Perspectiva escolar, 304, 6-9.
DDAA (2004). La música educa. Eufonía, 30. Barcleona: Graó.
DDAA (2004). Músiques i interdisciplinarietat. (Educació infantil, primària i secundària). Barcelona: ICE.
DDAA. Tocatimbal. Barcelona: Eufònic (5 volums)
Frega, A. L. (1996). Música para maestros. Barcelona: Graó.
Gassul, C.; Godall, P. i Martorell, M. (2010). La veu: orientacions pràctiques. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat.
Hargreaves, D. J. (1998). Música y desarrollo psicológico. Barcelona. Graó.
Hemsy de Gainza, V. (1999). La iniciación musical del niño. Buenos Aires: Ricordi.
Hemsy de Gainza, V. (1982). Ocho estudios de psicopedagogía musical. Buenos Aires: Paidós.
Hennessy, S. (1995). Music 7-11. Developing primary teaching skills. Londres: Routledge.
Holden, H. i Button, S. (2006). The Teaching of music in the primary school by the non-music specialist. British Journal of Music Education, 23.
Maideu, J. (1996). Assaig. Cançons i exercicis. Barcelona: Eumo editorial.
Malagarriga, T. i Martínez, M. [eds] (2010). Tot ho podem expressar amb música. Els nens i nenes de 4 a 7 anys pensen la música, parlen de música, fan música. Barcelona: Dinsic Publicacions musicals.
Malagarriga, T. i Valls, A. (2003). La audición musical en la Educación Infantil. Barcelona: CEAC.
Swanwick, K. (1991): Música, pensamiento y educación. Madrid: Morata y MEC.
Tafuri, J. (2006).¿Se nace musical? Cómo promover las aptitudes musicales de los niños. Barcelona: Graó.
Willems, E. (1994). El valor humano de la educación musical. Barcelona: Paidós.
Recursos didàctics
XTEC.Escola oberta: http//www.xtec.cat/recursos/musica/index.htm
El raconet de musica: http://phobos.xtec.net/clopez13/
El calaix de músic: http://grups.blanquerna.url.edu/musical/
Cançoner: http://www.prodiemus.com/
Crestomatia (Cançoner: Joaquim Maideu):
http://www.xtec.cat/recursos/musica/crestoma/crestoma.htm
Cançons populars i tradicionals a l’escola:
http:// www20.gencat.cat/docs/Educacio/Documents/ARXIUS/doc_20517154_1.pdf