Assignatura

Comunicació Escrita 1

  • codi 10737
  • curs 1
  • període Semestre 1
  • tipus FB
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Horari
grup M
 Sem.1  DT 12:00 14:00 a507
 Sem.1  DJ 12:00 14:00 a507

Professorat

Responsable

Dra. Teresa VALLÈS - tvalles@uic.es

Horari d'atenció

Dijous de 9:30 a 10:00h i en hores convingudes.

Presentació

Aprofundir en l'estudi d'una llengua permet desenvolupar la pròpia competència gramatical i comunicativa i, d'aquesta manera, poder satisfer més plenament la necessitat de comunicar-se, enriquir les relacions interpersonals i madurar la personalitat i la vida intel·lectual. 

Llegir literatura és una ocasió d'aprendre a llegir bé, de conèixer el context històric i literari dels autors, d'apreciar el valor de les creacions literàries i de reflexionar sobre els grans temes de la literatura, que són també els grans interrogants de la vida humana.

Objectius

  • Reforçar l’habilitat dels alumnes d’elaborar textos formals adequats tant des del punt de vista normatiu com des del punt de vista comunicatiu.
  • Consolidar els coneixements lingüístics necessaris per al domini de la llengua: la normativa, el sistema lingüístic, les propietats textuals, la tipologia de textos...
  • Desenvolupar la competència lectora de textos literaris i no literaris.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • E26 - Capacitat per llegir i escriure textos o documents originals en lamateixa llengua i en d'altres, així com per transcriure, resumir i catalogar informació de manera pertinent
  • G01 - Capacitat per comprendre i expressar idees i arguments amb ordre i coherència de manera oral i escrita
  • G03 - Capacitat de crítica i autocrítica.
  • G05 - Capacitat de treball autònom, d'organització i planificació

Continguts

Bloc temàtic A. Llengua normativa

La programació d’aquest mòdul és flexible i s’adapta a les necessitats reals dels alumnes que cursen l’assignatura cada any. Aquesta flexibilitat es deu al fet que no es tracta d’explicar resumidament el sistema lingüístic català, sinó d’abordar les qüestions de la normativa que resolen els errors que cometen els alumnes en l’expressió escrita.

Bloc temàtic B.1. Planificació del text i coherència textual

TEMA 1. El procés de composició d’un text: un procés de construcció de sentit. Planificació del text i anàlisi de la situació comunicativa. La recerca, selecció i organització de la informació.

TEMA 2. Les regles de coherència: la repetició d’algunes informacions, la progressió temàtica a partir d’informacions noves, la no-contradicció i la relació entre les informacions. Classes de progressió temàtica.

Bloc temàtic B.2. Textualització i cohesió textual

TEMA 4. La construcció de paràgrafs. Parts i tipus de paràgrafs. Unitat, ordre i coherència.

TEMA 5. La connexió com a element de cohesió per relacionar les idees a l’interior de l’oració (composició oracional: indicadors de causa, conseqüència, finalitat, condició, etc.) i per estructurar el text (connexió textual: iniciadors de tema, marcadors d’ordre, emfàtics, continuatius, indicadors de resums, etc.).

TEMA 6. La puntuació. Funció dels signes de puntuació. Efecte de la puntuació en la interpretació del text.

TEMA 7. Les relacions referencials (I). Mecanismes gramaticals: l’anàfora (represa d’un element del text mitjançant un pronom), l’el·lipsi (elisió nominal o verbal) i la dixi (referències al context: personal/social, temporal, espacial i textual).

TEMA 8. Les relacions referencials (II). La cohesió lèxica: repetició, reiteració (sinonímia, hiperonímia-hiponímia, mots jòquer) i associació. El valor del repertori lèxic: riquesa, variació i precisió lèxica.

Bloc temàtic C. Anàlisi de lectures 

1. Antígona, de Jordi Coca (25 setembre)

2. Aloma, de Mercè Rodoreda (16 octubre)

3. El silenci dels arbres, d’Eduard Márquez (6 novembre)

4. Un home de paraula, d’Imma Monsó (27 novembre)

5. Incerta glòria, de Joan Sales i/o Nausica, de Joan Maragall (18 desembre) 


Tema  Bloc temàtic A. Llengua normativa
      .1 Criteris lingüístics i llibres d'estil
            Webs d'interès
                  Criteris lingüístics UB http://www.ub.edu/criteris-cub/criteris.php 
                  Criteris lingüístics UPC http://www.upc.edu/slt/recursos-redaccio/criteris-linguistics-upc 
                  Guia lingüística UOC http://www.uoc.edu/serveilinguistic/pdf/Guia_catalana_NOVEMBRE-2007.pdf 
                  Llibre d'estil TV3 http://esadir.cat/ 
                  Portal de recursos lingüístics http://www.llengua.info/ 
                  Signes de puntuació GenCat http://www20.gencat.cat/docs/Justicia/Documents/ARXIUS/doc_10896884_1.pdf 
                  Signes de puntuació UPC http://www.upc.edu/slt/signes/signes.html 
      .2 Diccionaris en línia
            Webs d'interès
                  Barbarismes http://www.cece.gva.es/polin/docs/voc_barbar.pdf 
                  Barbarismes http://www.dicpc.cat/barbarismes 
                  Català-Anglès / Anglès-Català http://www.catalandictionary.org/ 
                  Català (Diccionari Enciclopèdia Catalana) www.enciclopedia.cat 
                  Consultes lingüístiques Optimot http://www14.gencat.cat/llc/AppJava/index.html 
                  Diccionari (Enciclopèdia Catalana) http://www.diccionari.cat/ 
                  Diccionari multilingüe http://www.multilingue.cat/ 
                  Diccionari normatiu de la llengua catalana (DIEC) http://dlc.iec.cat/ 
      .3 Exercicis en línia
            Webs d'interès
                  Exercicis en línia SALC http://salc.upf.edu/ 
      .4 Correctors i traductors
            Webs d'interès
                  Corrector català http://www.softcatala.org/corrector 
                  Traductor català http://www.softcatala.org/traductor 
                  Traductor català http://translate.google.es/?hl=es#ca/en/ 
      .5 Conjugadors verbals
            Webs d'interès
                  Conjugador verbal Verbix http://www.verbix.com/languages/catalan.shtml 
      .6 Qüestions d'ortografia i gramàtica
            Materials
                  A/E en expressions de lloc a_enperexpressarlloc.pps 
                  com / com a comicoma.pps 
                  complement directe complementdirecte.pps 
                  gerundi i infinitiu gerundiiinfinitiu.pps 
                  guionet guionet.pps 
                  obligació i probabilitat estructuresd’obligacioideprobabilitat.pps 
                  oclusives a fi de mot oclusivesafidemot.pps 
                  perquè, per què, per a què perques.pps 
                  preposicions preposicions.pps 
                  que o què? queoque.pps 

Tema  B. Producció textual
      . Paràmetres avaluació producció textual
            Materials
                  Paràmetres avaluació producció textual parametresautoavaluacio.doc 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Les estratègies d’aprenentatge de la llengua que es prioritzen en aquesta assignatura són les següents:

  • Aprenentatge de la llengua dins el context del discurs.
  • prenentatge a partir dels errors.
  • Ensenyament per tasques.

Entre les activitats formatives de l'assignatura cal destacar les següents:

  • Exercicis de correcció de textos propis i aliens.
  • Pràctiques de maneig de les eines de consulta publicades en paper o en xarxa (diccionaris, gramàtiques, llibres d’estil...).
  • Elaboració d’un diccionari personal de dubtes de català.
  • Anàlisi i valoració de l’adequació, coherència i cohesió de textos argumentatius, expositius i narratius.
  • Producció de textos argumentatius i expositius.
  • Lectura i anàlisi d’obres literàries.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Per a l'avaluació d'aquesta assignatura es tindran en compte els criteris següents:

  • Participació de l'alumne a classe.
  • Proves parcials que consisteixen en pràctiques de redacció sobre les lectures i pràctiques d'escriptura creativa.
  • Examen final que consisteix en una pràctica de correcció de qüestions gramaticals i una pràctica de redacció sobre les lectures.

En aquesta assignatura és molt important que es faci un ús correcte de l’idioma en les proves escrites, treballs i presentacions orals, tant des del punt de vista de la gramàtica i de l’ortografia com de la puntuació i redacció. El criteri que se seguirà davant d’aquests errors és el següent: 

  • Correcció ortogràfica i gramatical: es restarà 0,5 punts per error. En la correcció només es compta un error per paraula. També es compta un sol cop la repetició d’una paraula mal escrita.
  • Redacció: es farà una valoració global dels errors de coherència, cohesió, adequació i repertori descrits en el document “Paràmetres per a l’avaluació de l’expressió escrita”.

Finalment, cal tenir en compte que el plagi en els treballs escrits d’aquesta assignatura és inacceptable i, per tant, tot treball en què es cometi plagi serà avaluat amb un zero. El plagi consisteix a prendre les idees escrites per una altra persona i presentar-les com si fossin les pròpies idees, sense esmentar l’autor. El plagi (terme que ve de la paraula llatina per a ‘segrest’) és enganyós i deshonest.

  • Són exemples de plagi: copiar, parafrasejar o resumir les paraules d’algú altre sense citar adequadament la font o sense fer servir les cometes que són necessàries quan se cita literalment el que ha dit algú altre.
  • Per evitar el plagi, cal citar la font sempre que s’utilitzin les idees escrites per una altra persona i encara que la cita no sigui literal i sigui una paràfrasi o un resum de les idees d’altri. En les cites literals o directes cal utilitzar cometes i citar la font. En un treball acadèmic, no n’hi ha prou a fer constar genèricament la bibliografia emprada, sinó que cal esmentar explícitament la font allà on es recullen les idees escrites per una altra persona.

Bibliografia i recursos

[Vegeu dins l'apartat "Continguts" la llista de recursos i materials disponibles en línia]

Manuals, gramàtiques i diccionaris disponibles només en paper:

Amadeo, I.; Solé, J. (1996), Curs pràctic de redacció. Barcelona: Educaula, 2009.

Badia, J. i altres (1997) El llibre de la llengua catalana. Per a escriure correctament el català. Barcelona: Castellnou.

Cassany, D. (1993) La cuina de l’escriptura. Barcelona: Empúries, 1995.

Castellanos, J. A. (1989), Quadern. Normativa bàsica de la llengua catalana. Amb exercicis autocorrectius). Bellaterra: ICE de la UAB.

Bruguera, J. (2000) Diccionari de dubtes i dificultats de català. Barcelona: Enciclopèdia Catalana.

Mas Prats, M. i Vilagrasa Gandia, Albert (2012) Gramàtica Catalana de la A a la Z. Barcelona: PAM.

Paloma, D. i Rico, A. (1998) Diccionari de dubtes del català. Barcelona: Edicions 62.

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:

  • E1 15/01/2015 12:00h a507
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00