Cultura Clàssica
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Responsable
Dr. Bernat TORRES - btorres@uic.es
Horari d'atenció
Hores de visita i consultes a concertar amb cadascun dels professors.
La Cultura Clàssica és un dels fonaments sobre els quals s’ha construït la cultura occidental. Les seves manifestacions constitueixen els precedents i models de la major part de les manifestacions culturals actuals. El passat és, doncs, un element encara viu que cal comprendre i contextualitzar des del nostre present.
L'assignatura s’estructura en al voltant dels principals temes de literatura, filosofia, història i art. D’aquesta manera, es pretén aconseguir una visió de conjunt, per bé que treballant de forma particular les principals qüestions que caracteritzen la cultura grega i llatina en el seu moment i a través del seu llegat.
L’assignatura té un enfocament globalitzador i un caràcter transversal, ja que permet establir nexes amb continguts d’altres assignatures del Grau en Ciències de la Cultura.
Sense requisits previs
Aproximar l’alumne al llegat grecollatí mitjançant el contacte amb una sèrie d’elements clàssics. La literatura antiga i els seus autors principals seran una part important de les unitats temàtiques. També es pararà atenció a un dels aspectes més vius de la cultura antiga: la mitologia, present a les diferents manifestacions culturals d’Occident.
Reflexionar sobre la pervivència de la cultura clàssica a Occident i els mecanismes de transmissió i interpretació dels clàssics a les manifestacions culturals occidentals: literatura, art, pensament. En aquest sentit, un objectiu primordial és millorar el coneixement del llegat grecollatí en el context cultural de l’alumne.
Els resultats d’aprenentage s’expressen en part a través de les competències anteriors:
BLOC I (Literatura)
Home i Cosmos
Polis i política
La societat en el món antic
Una Roma de marbre
Tema materials auxiliars
Materials
Memòria visita a un museu memoriadunmuseu.docx
Taula cronològica comparativa per a ampliar cronologiaculturaclassica.docx
.1 Grècia
Materials
Pintors grecs Plini el Vell fydpintorsgrecs.pdf
Webs d'interès
Documental sobre l'Esculapi (Empúries) http://blocs.xtec.cat/elfildelesclassiques/2012/10/20/lesculapi-dempuries-una-historia-fascinant/
Programa sobre el Partenon http://www.arte.tv/guide/fr/035976-000/les-secrets-du-parthenon
.2 Roma
Materials
Lloba capitolina romuliremcov.pdf
Lloba capitolina cova covaderomulirem.pdf
Retrat fydretrat.pdf
Ròmul i Rem Titus Livi fydromuloyremo.pdf
Webs d'interès
Ara Pacis http://www.sovraintendenzaroma.it/cosa_facciamo/studi_e_ricerche/i_colori_di_augusto
Barcino 3D http://arqueologiabarcelona.bcn.cat/pla-barcino/barcino3D/
Bimil·lenari d'August http://pagines.uab.cat/august/
La metodologia és fonamentalment teòrica – explicativa a les sessions presencials, que equivalen a 90 hores. Es treballarà amb fonts directes i indirectes. Com a fonts directes, es llegiran i comentaran textos dels principals autors grecs i romans, parant atenció a les fonts literàries, però també a les fonts historiogràfiques antigues. La cultura material també constitueix una part indispensable per a treballar els temes i motius clàssics i serviran com a suport docent.
Com a fonts secundàries, es treballaran reflexions i interpretacions posteriors de l’Antiguitat Clàssica, mitjançant textos i estudis d’autors d’altres èpoques, incloent els estudis actuals.
A part de les sessions presencials de caràcter teòric, hi ha una part de treball autònom a través de tasques que l’alumne haurà de realitzar guiat pel professor. Aquest treball autònom es correspon a 120 hores en total, distribuïdes entre les tasques de cada tema i la preparació de proves específiques. Les tasques comprenen lectures o recerques breus que facin que l’alumne reflexioni sobre els continguts i o bé aprofundeixi en un aspecte no vist a classe. El resultat d’aquestes tasques podrà ser exposat a classe.
Cada professor avaluarà la seva part mitjançant un examen i/o un treball.
Per tal de superar l'assignatura s'han d'aprovar totes les seves parts o blocs.
En el cas que una part de l’assignatura quedi suspesa, es recuperarà a la segona convocatòria amb un examen o treball, en funció de la part o parts supeses.
Les tasques d’autoaprenentatge guiades pel professor i les exposicions seran també elements avaluables, així com l’ interès i l’assistència regular a les sessions presencials.
Ortografia i Gramàtica
En aquesta assignatura és molt important que es faci un ús correcte de l’idioma en les proves escrites, treballs i presentacions orals, tant des del punt de vista de la gramàtica i de l’ortografia com de la puntuació i redacció.
PLAGI
El plagi consisteix a prendre les idees escrites per una altra persona i presentar-les com si fossin les pròpies idees, sense esmentar l’autor.
El plagi en els treballs escrits d’aquesta assignatura és inacceptable i, per tant, tot treball en què es cometi plagi serà avaluat amb un zero.
Grècia
Adrados, F., La democracia ateniense, Madrid, Alianza, 1998
Bengston, H., Historia de Grecia, Madrid, 1965
Bowra, C.M., Introducción a la literatura griega, Madrid, Guadarrama, 1983
Finley, M.I, El legado de Grecia, Barcelona, Crítica, 1975
Flaceriere, R., La vida cotidiana en Grecia, Madrid, Temas de hoy, 1993
Grimal, P., Diccionario de mitología clásica, Madrid, Gredos, (vv. ed.)
Montanelli, I. Historia de los Griegos. Barcelona, Plaza & Janés Editores
Roma
Bieler, L., Historia de la literatura romana, Madrid, Gredos, 1975 (vv. ed.)
Carcopino, J., La vida cotidiana en Roma en el apogeo del Imperio, Madrid, Temas de hoy, 1993.
Cornell, T.J., Los orígenes de Roma (trad. T. de LOZOYA). Barcelona, Crítica, 1998.
ELLUL, J., Historia de las instituciones de la Antigüedad (trad. T. de LOZOYA). Madrid, Aguilar, 1979.
Grimal, P., La civilización romana. Vida, costumbres, leyes, artes, Barcelona, Juventud, 1999.
Guillén, J., Urbs Roma. Vida y costumbres de los romanos, Madrid, 2000 (1ª 1985)
NICOLET, C.: Roma y la conquista del mundo mediterráneo, 2 vols. Barcelona, Ed. Labor, Nueva Clío, 1982 y 1984.
Ogilvie, R. M., Los romanos y sus dioses, Madrid, Alianza, 1995.
Reynolds, L.D. & Wilson, NG, Copistas y filólogos, Madrid, Gredos, 1995
Filosofia
Manuals
Brague, R.; Europa, la via romana(Realitats i Tensions, 2). Barcelona: Barcelonesa d’Edicions 1992.
Brague, R.; El passat per endavant (Realitats i Tensions, 10). Barcelona: Barcelonesa d’Edicions 2002.
Burnet, John.; La Filosofia grega: de Tales a Plató. Institut d'Estudis Catalans. Societat Catalana de Filosofia. 2013.
Burnet, John.; L'aurora de la filosofia grega. Barcelonbesa d'Edicions. 2010.
Copleston, F.; Historia de la Filosofía, Ariel, Barcelona 1977
Guthrie, W. K. C.; Historia de la filosofía griega, vol. III, Siglo V. Ilustración
Guthrie, W. K. C.; Historia de la filosofía griega, vol. IV, Platón, el hombre y sus diálogos: primera época.
Guthrie, W. K. C.; Historia de la filosofía griega, vol. V, Platón, segunda época y Academia.
Guthrie, W. K. C.; Historia de la filosofía griega, vol. VI, Introducció a Aristóteles.
Gilson, É.; La filosofía en la Edad Media. Madrid: Gredos 1965.
Hadot, P.; ¿Qué es la filosofía antigua? Madrid: FCE 1995.
Hadot, P.; Eloge de la philosophie antique. Paris: Allia 1999.
Kirk, G.S.; Raven, J. E.; Schofield, M. LOS FILOSOFOS PRESOCRATICOS: HISTORIA CRITICA CON SELECCION DE TE XTOS. Madrid: Gredos. 1987.
Marías, J.; La Filosofía en sus textos, Labor, Barcelona 1962
Reale, G; Introducción a Aristóteles, Herder, Barcelona, 1985
Reale, G. I Antiseri, D.; Historia del pensamiento filosófico y científico I. Antigüedad y Edad Media, Herder, Barcelona 1995
Zubiri, X.; Cinco lecciones de filosofía, Alianza, Madrid 1994
Fonts
Aristóteles; Metafísica, Gredos. Trad. García Yebra, V. o Trad. de Calvo, T. En especial, libros I, V, VII, VIII, IX y XII.
Aristóteles; Acerca del alma, Gredos, Trad. de Calvo, T. En especial, Libro II, caps. 1-5 y Libro III caps. 4-11.
Aristóteles; Física
Plató; Diàlegs. Fundació Bernat Metge.
Platón; Diálogos. Gredos.
Història de l'Art
BOARDMAN, J., El arte griego, Destino, Barcelona, 1997
ROBERTSON M., El arte griego, Alianza, Madrid, 1985
BIANCHI BANDINELLI, R., El arte en la antiguedad clásica. Etruria y Roma, Akal, 2000
HENIG, M. El arte romano, Ediciones Destino, Barcelona, 1983
KEAY, S.J., Hispania romana, Ausa, 1992
ZANKER, P., Augusto y el poder de las imágenes, Madrid, Alianza, 1992
Altra bibliografia
FRANKFORT, H.: El pensamiento prefilosófico, F.C.E., México 1954
GIGON, O.: Los orígenes de la filosofía griega, Gredos, Madrid 1971
HOFFMAN, E.: Die Sprache und die archaische Logik. Tubingen 1925
JAEGER, W.: La teología de los primeros filósofos griegos, FCE, México1977.
REALE, G.: Storia della filosofia antica, Vita e Pensiero, Milan 1979
ROBIN, L.: La pensée grecque. Paris, 1928
VERNANT, J.P.: Mito y pensamiento en la Grecia antigua, Ariel, Barcelona 1973
Webgrafia
http://www.perseus.tufts.edu/ Un dels projectes web més importants per a la cultura clàssica. Disposa de textos, imatges i enllaços d’arreu.
http://www.culturaclasica.com/ Portal del món grecollatí amb notícies d’interès (estrenes de cinema, obres de teatre, llibres, etc.) i més recursos.
http://www.centro-michels.org/public_htm/scriptoriumdigital.htm Portal especialitzat en Cultura Clàssica amb llibreria on-line d’accés gratuït i notícies sobre el món clàssic d’arreu.
http://www.yleradio1.fi/nuntii/ La pàgina web finlandesa demostra l’activitat de la llengua llatina encara avui. Els Nuntii Latini és un informatiu que recull l’actualitat en llatí. Amb seccions tan curioses com ara “jazz en llatí”. Un diari digital íntegrament en llatí, http://www.alcuinus.net/ephemeris/
http://www.remacle.org/ Web en francès sobre l’Antiguitat Clàssica
Mundo Clásico: Blog sobre Antiguitat Clàssica del professor Antonio Guzmán Guerra: http://www.tendencias21.net/clasico/
Lacus Curtius: http://penelope.uchicago.edu/Thayer/E/Roman/home.html
LICEUS: portal de les Humanitats http://www.liceus.com/cgi-bin/tcua/0201.asp
ROMAN EMPIRE http://www.roman-empire.net
VRBS ROMA http://www.vroma.org
INTERCLASSICA: Investigacion y difusión del mundo clásico http://interclassica.um.es/
Al llarg del curs la bibliografia i els recursos s’aniran ampliant. S’indicaran també les edicions recomanades per als textos antics, encara que les lectures de cada contingut s’ofereixen a mode de dossier en els materials.