Cultura Moderna
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Sem.1 | DT | 17:30 19:30 | a507 | |
Sem.1 | DJ | 17:30 19:30 | a507 | |
Sem.1 | DV | 17:30 19:30 | a507 |
Responsable
Dr. Xavier BARÓ - xbaro@uic.es
Horari d'atenció
A acordar-se segons la necessitat dels alumnes.
Presentar els trets distintius i característics de la Cultura Moderna europea, des del Renaixement fins a l'esclat de la Revolució Francesa.
Els propis del Grau.
-Conèixer i interpretar les principals claus que configuren la cultura moderna a l’Europa Occidental.
-Saber distingir i apreciar les continuïtats i ruptures que s’aprecien entre les diferents manifestacions culturals des del segle XV fins el 1789.
-Constatar l’enorme presència que aquests trets culturals segueixen tenint avui en dia.
HISTÒRIA:
1.- ¿Qué entendemos por Época Moderna?
1.1.- La irrupción del concepto de Época Moderna
1.2.- Los límites cronológicos (inicio, final, etapas intermedias)
1.3.- Reduccionismos en el planteamiento
1.4.- Continuidades y rupturas
2.- Ideas sobre el siglo XVI: Renacimiento. El descubrimiento europeo del mundo
3.- Ideas sobre el siglo XVII: Barroco, mentalidades (fiesta, brujería) y crisis
4.- Ideas sobre el siglo XVIII: Ilustración, el nuevo orden europeo
FILOSOFIA
1.- El marc de la Filosofia Moderna
2.- Descartes, pare del Racionalisme
3.- L’empirisme i les seves conseqüències
4.- Kant i la Il·lustració
5.- Hegel i la filosofia després de Hegel
LITERATURA
Programa: El savi humanista i el príncep del Renaixement
· Maquiavel: El Príncep (1513)
· Erasme: Educació del príncep cristià (1516)
· Tomàs Moro: Utopia (1516)
Avaluació: Anàlisi comparativa de dos textos
ART
Renaixement:
1. Teoria i concepte de l’art del Renaixement.
Antecedents estilístics
Naixement d’una nova concepció cultural. El mecenatge
1.1 Mite i realitat
La creació del mite renaixentista: Giorgio Vassari i Jacob Burckhardt
1.2 Renaixements en minúscula
Renaixement Carolingi
Renaixement Otònida
Cultura de Chartres
Protohumanisme Borgonyo
Gòtic Internacional
1.3 Concepcions culturals. Canvis de mentalitat en els humanistes Italians
Naixement de nous llenguatges
Proliferació dels temes profans
1.4 La realitat hispana
2. Models representatius de la cultura renaixentista
2.1 Quattrocento
2.1.1 Arquitectura
2.1.2 Escultura
2.1.3 Pintura
2.2 Cinquecento
2.2.1 Arquitectura
2.2.2 Escultura
2.2.3 Pintura
Manierisme:
1. Teoria i concepte de l’art Manierista.
2. La crisi del model cultural. El Sacco di Roma. Miguel Angel
2.1 La fi del llenguatge clàssic, noves concepcions representatives
2.2 Manierisme com art de la cort
2.3 Assimilació manierista a Europa
2.4 Reforma i contrareforma
Barroc:
1.Teoria i concepte de l’art Barroc. Dilema entre Renaixement i Barroc.
2.Noves vertebracions urbanes
3. Nous llenguatges expressius
3.1 Els nous espais arquitectònics i les concepcions decoratives
3.2 El verisme i naturalisme pictòric
3.3 Representacions escenogràfiques escultòriques
4. El rococó com a expressió de la aristocràcia i la burgesia
L’assignatura combinarà les sessions teòriques d’exposició del temari per part del grup de professors i les sessions pràctiques de lectura de textos, anàlisi de fonts i imatges, a més de debats programats i preparats prèviament.
L’assignatura serà avaluada a partir de dues activitats diferents.
1.- Un examen final. Té un valor d’un 40% de la nota. És imprescindible aprovar-lo per aprovar l’assignatura.
2.- Treballs. En conjunt, tindran un valor d’un 60% de la nota. Presentació de quatre treballs, un part cada part de l’assignatura (història, filosofía, art, literatura). Cada treball tindrà un valor d’un 15% de la nota final de l’assignatura. Per tal de poder fer mitjana, cal obtenir com a mínim un 4 de cadascun dels treballs.
HISTÒRIA:
-DOMINGUEZ ORTIZ, A.: Historia Universal Moderna, Barcelona, Vicens Vives, 1983.
-FLORISTÁN, A. (Coord) Historia Moderna Universal. Barcelona: Ariel, 2004. (2ª ed).
-GIRALT, E; ORTEGA, R.; ROIG, J.: Textos, mapas y cronología, Barcelona, Teide, 1985.
-JULIÁ, J.R. (Dir). Atlas de historia universal. 2 vols. Barcelona: Planeta, 2000.
- MARAVALL, J.A. La cultura del Barroco. Barcelona: Ariel, 2002.
-MARTÍNEZ RUIZ, E.; GIMÉNEZ, E.: i altres, Introducción a la Historia Moderna, Madrid, Itsmo, 1991.
-MOLAS, P.; DANTÍ, J.; RIERA, E.: Història Universal, vol. III: Història Moderna, Barcelona, Editorial 92 1992.
-MOLAS, BADA, ESCARTIN, SANCHEZ MARCOS, GUAL, MARTINEZ: Manual de Historia Moderna Barcelona, Ariel, 1993.
-TODOROV, T. El espíritu de la Ilustración. Barcelona: Galaxia Gutenberg, 2008.
FILOSOFIA
ABAGNANO, Nicolás; Historia de la filosofía 2: la filosofía del Renacimiento, la filosofía moderna de los siglos XVII y XVIII.
COLOMER, E; El pensamiento alemán de Kant a Heidegger (3 tomos), Herder, Barcelona, 1990.
COPLESTON, Frederick; Historia de la filosofía, Ariel. Vols. 3, 4, 5, 6.
FERRATER MORA, J; Diccionario de Filosofía, Alizanza, Madrid, 6 ed. 1979.
REALE, G y ANTISERI, A; Historia del pensamiento filosófico y científico II: del humanismo a Kant, Herder.
SEGURA NAYA, Armando; Historia Universal del pensamiento vol. III, Liber, Bilbao, 2007.
DESCARTES, René; Discurso del método, Ed. Austral (Trad. y prólogo García Morente, Manuel).
DESCARTES, René; Meditaciones metafísicas.
- http://www.webdianoia.com/moderna/descartes/descartes.htm
- www. http://www.philosophica.info/
- http://www.ruedescartes.org
- http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k207489.r=.langFR
- http://plato.stanford.edu/entries/hobbes/
- http://plato.stanford.edu/entries/spinoza/
- http://frank.mtsu.edu/~rbombard/RB/spinoza.new.html
- www.leibniz.es
- www.bibliotecahispanicaleibniz.es
- http://plato.stanford.edu/entries/locke/
- http://plato.stanford.edu/entries/berkeley/
- http://georgeberkeley.tamu.edu/
- http://www.youtube.com/watch?v=HILJUJsxxdI&feature=related
- http://plato.stanford.edu/entries/hume
- http://www.davidhume.org
- http://www.humesociety.org
ART
LITERATURA