Assignatura

Cultura Moderna

  • codi 10741
  • curs 2
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 9

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Horari
 Sem.1  DT 17:30 19:30 a507
 Sem.1  DJ 17:30 19:30 a507
 Sem.1  DV 17:30 19:30 a507

Professorat

Responsable

Dr. Xavier BARÓ - xbaro@uic.es

Horari d'atenció

A acordar-se segons la necessitat dels alumnes.

Presentació

Presentar els trets distintius i característics de la Cultura Moderna europea, des del Renaixement fins a l'esclat de la Revolució Francesa. 

Requisits previs

Els propis del Grau.

Objectius

-Conèixer i interpretar les principals claus que configuren la cultura moderna a l’Europa Occidental.

-Saber distingir i apreciar les continuïtats i ruptures que s’aprecien entre les diferents manifestacions culturals des del segle XV fins el 1789.

-Constatar l’enorme presència que aquests trets culturals segueixen tenint avui en dia.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • E34 - Capacitat per crear recursos educatius en l'àmbit cultural
  • E36 - Incentivar/generar la dimensió cultural com a recurs en institucions, mercats, indústries, empreses
  • G01 - Capacitat per comprendre i expressar idees i arguments amb ordre i coherència de manera oral i escrita
  • G02 - Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  • G03 - Capacitat de crítica i autocrítica.
  • G05 - Capacitat de treball autònom, d'organització i planificació
  • G07 - Compromís ètic i social, respecte envers altres cultures i sensibilitat per l'ambient
  • G08 - Capacitat d'investigació
  • E01 - Coneixement i habilitat per donar una visió cultural/humanística a d'altres ciències o als seus mètodes
  • E04 - Capacitat per reconèixer i interpretar manifestacions culturals
  • E07 - Coneixement dels temes i problemes del debat cultural actual, i consciència del fet que estan en constínua construcció
  • E08 - Capacitat per discernir i comprendre les estructures dels sistemes culturals
  • E11 - Ser capaçt d'interpretar dades derivades de les observacions en relacionaó amb la seva significació i relacionar-les amb les teories apropiades
  • E12 - Coneixement i interpretació d'imaginaris, llenguatges icònics, simbòlics i de representació
  • E13 - Coneixement del marc general diacrònic del passat
  • E15 - Capacitat per identificar i valorar els elements que formen el patrimoni cultural
  • E16 - Coneixement dels models i les polítiques de diferents cultures i de grups migratoris
  • E20 - Reflexionar sobre la interacció home-medi i l'organització del territori resultant
  • E22 - Coneixement d'instruments de recopilació de dades, com ara catàlegs bibliogràfics, inventaris d'arxius, fonts documentals, referències electròniques, etc. i habilitat per fer-los
  • E27 - Capacitat per treballar en contextos multiculturals
  • E30 - Capacitat per definir temes de recerca cultural que puguin contribuir a la innovació i la millora de la societat
  • E33 - Capacitat per relacionar conceptes relatius al patrimoni, el territori i la identitat cultural

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  1.   Adquiere conceptos clave sobre cultura y experiencias culturales
  2. Aplica conocimientos teóricos en análisis y debates de actividades presenciales y en trabajo autónomo
  3. Conoce y selecciona documentación específica sobre experiencias culturales
  4. Practica estrategias de trabajo en equipo
  5. Aprende a contextualizar fenómenos culturales y relacionarlos con su dimensión social y política
  6. Relaciona conceptos de las diferentes materias trabajadas de forma transversal
  7. Aprende a diagnosticar problemas en el ámbito intelectual cultural
  8. Aplica/transfiere conceptos teóricos y/o abstractos de cada una de las materias a situaciones reales
  9. Lee y analiza ensayos sobre temas actuales
  10. Redacta textos narrativos y descriptivos
  11. Analiza y diagnostica casos de complejidad cultural
  12. Realiza sistematización de datos y/o información dispersa, o muy puntual

Continguts

HISTÒRIA:

1.- ¿Qué entendemos por Época Moderna?

1.1.- La irrupción del concepto de Época Moderna

1.2.- Los límites cronológicos (inicio, final, etapas intermedias)

1.3.- Reduccionismos en el planteamiento

1.4.- Continuidades y rupturas

2.- Ideas sobre el siglo XVI: Renacimiento. El descubrimiento europeo del mundo

3.- Ideas sobre el siglo XVII: Barroco, mentalidades (fiesta, brujería) y crisis

4.- Ideas sobre el siglo XVIII: Ilustración, el nuevo orden europeo

 

FILOSOFIA

1.- El marc de la Filosofia Moderna

2.- Descartes, pare del Racionalisme

3.- L’empirisme i les seves conseqüències

4.- Kant i la Il·lustració

5.-  Hegel i la filosofia després de Hegel

 

LITERATURA

Programa: El savi humanista i el príncep del Renaixement

·         Maquiavel: El Príncep (1513)

·         Erasme: Educació del príncep cristià (1516)

·         Tomàs Moro: Utopia (1516)

 Avaluació:  Anàlisi comparativa de dos textos


ART

Renaixement:

 

1. Teoria i concepte de l’art del Renaixement.

Antecedents estilístics

Naixement d’una nova concepció cultural. El mecenatge

 

            1.1 Mite i realitat

                        La creació del mite renaixentista: Giorgio Vassari i Jacob Burckhardt

            1.2 Renaixements en minúscula

                        Renaixement Carolingi

                        Renaixement Otònida

                        Cultura de Chartres

Protohumanisme Borgonyo

Gòtic Internacional

1.3 Concepcions culturals. Canvis de mentalitat en els humanistes Italians

            Naixement de nous llenguatges

            Proliferació dels temes profans

            1.4 La realitat hispana

 

2. Models representatius de la cultura renaixentista

           

            2.1 Quattrocento

                        2.1.1 Arquitectura

                        2.1.2 Escultura

                        2.1.3 Pintura

            2.2 Cinquecento

                        2.2.1 Arquitectura

                        2.2.2 Escultura

                        2.2.3 Pintura

 

Manierisme:

 

1. Teoria i concepte de l’art Manierista.

 

2. La crisi del model cultural. El Sacco di Roma. Miguel Angel

            2.1 La fi del llenguatge clàssic, noves concepcions representatives

            2.2 Manierisme com art de la cort

            2.3 Assimilació manierista a Europa

            2.4 Reforma i contrareforma

 

Barroc:

 

1.Teoria i concepte de l’art Barroc. Dilema entre Renaixement i Barroc.

 

2.Noves vertebracions urbanes

 

3. Nous llenguatges expressius

            3.1 Els nous espais arquitectònics i les concepcions decoratives

            3.2 El verisme i naturalisme pictòric

            3.3 Representacions escenogràfiques escultòriques

 

4. El rococó com a expressió de la aristocràcia i la burgesia

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

L’assignatura combinarà les sessions teòriques d’exposició del temari per part del grup de professors i les sessions pràctiques de lectura de textos, anàlisi de fonts i imatges, a més de debats programats i preparats prèviament. 

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L’assignatura serà avaluada a partir de dues activitats diferents.

1.- Un examen final. Té un valor d’un 40% de la nota. És imprescindible aprovar-lo per aprovar l’assignatura.

2.- Treballs. En conjunt, tindran un valor d’un 60% de la nota. Presentació de quatre treballs, un part cada part de l’assignatura (història, filosofía, art, literatura). Cada treball tindrà un valor d’un 15% de la nota final de l’assignatura. Per tal de poder fer mitjana, cal obtenir com a mínim un 4 de cadascun dels treballs.  

Bibliografia i recursos

HISTÒRIA:

-DOMINGUEZ ORTIZ, A.: Historia Universal Moderna, Barcelona, Vicens Vives, 1983.

-FLORISTÁN, A. (Coord) Historia Moderna Universal. Barcelona: Ariel, 2004. (2ª ed).

-GIRALT, E; ORTEGA, R.; ROIG, J.: Textos, mapas y cronología, Barcelona, Teide, 1985.

-JULIÁ, J.R. (Dir). Atlas de historia universal. 2 vols. Barcelona: Planeta, 2000.

- MARAVALL, J.A. La cultura del Barroco. Barcelona: Ariel, 2002.

-MARTÍNEZ RUIZ, E.; GIMÉNEZ, E.: i altres, Introducción a la Historia Moderna, Madrid, Itsmo, 1991.

-MOLAS, P.; DANTÍ, J.; RIERA, E.: Història Universal, vol. III: Història Moderna, Barcelona, Editorial 92 1992.

-MOLAS, BADA, ESCARTIN, SANCHEZ MARCOS, GUAL, MARTINEZ: Manual de Historia Moderna Barcelona, Ariel, 1993.

-TODOROV, T. El espíritu de la Ilustración. Barcelona: Galaxia Gutenberg, 2008.


FILOSOFIA

  1. 1.     Manuals de consulta

ABAGNANO, Nicolás; Historia de la filosofía 2: la filosofía del Renacimiento, la filosofía moderna de los siglos XVII y XVIII.

COLOMER, E; El pensamiento alemán de Kant a Heidegger (3 tomos), Herder, Barcelona, 1990.

COPLESTON, Frederick; Historia de la filosofía, Ariel. Vols. 3, 4, 5, 6.

FERRATER MORA, J; Diccionario de Filosofía, Alizanza, Madrid, 6 ed. 1979.

REALE, G y ANTISERI, A; Historia del pensamiento filosófico y científico II: del humanismo a Kant, Herder.

SEGURA NAYA, Armando; Historia Universal del pensamiento vol. III, Liber, Bilbao, 2007.

  1. 2.     Fonts

DESCARTES, René; Discurso del método, Ed. Austral (Trad. y prólogo García Morente, Manuel).

DESCARTES, René; Meditaciones metafísicas.

  1. 3.     Enllaços d’interès

- http://www.webdianoia.com/moderna/descartes/descartes.htm

- www. http://www.philosophica.info/

- http://www.ruedescartes.org

- http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k207489.r=.langFR

- http://plato.stanford.edu/entries/hobbes/

- http://plato.stanford.edu/entries/spinoza/

- http://frank.mtsu.edu/~rbombard/RB/spinoza.new.html

- www.leibniz.es

- www.bibliotecahispanicaleibniz.es

- http://plato.stanford.edu/entries/locke/

- http://plato.stanford.edu/entries/berkeley/

- http://georgeberkeley.tamu.edu/

- http://www.youtube.com/watch?v=HILJUJsxxdI&feature=related

- http://plato.stanford.edu/entries/hume

- http://www.davidhume.org

- http://www.humesociety.org

ART

LITERATURA

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00