Assignatura

Globalització i Diàleg Intercultural

  • codi 10743
  • curs 2
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 3

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès, castellà

Horari
 Sem.2  DJ 15:30 17:30 a507
 Sem.2  DV 15:30 17:30 a507

Professorat

Responsable

Lc. Daniel José FERRES - djferres@uic.es

Horari d'atenció

Habitualment, després de classe i també es poden fer consultes via correu electrònic. Es poden concertar a més entrevistes via  correu electrònic.

Presentació

Presentació

 

Les civilitzacions sempre han estat en contacte a través de la guerra i la conquista, els intercanvis comercials, els mitjans de comunicació, les migracions, etc. Als segles XX i XXI els contactes s'acceleren. La mobilitat internacional ha esdevingut un factor relevant en les tranformacions globals. Les 'migracions econòmiques' o laborals han estat particularment significatives al periode 1945-1973. Des de llavors altres tipus d'immigració han intervingut també, com les reunificacions familiars i les sol.licituds d'asil. D'altra banda l'acceleració de la globalització a partir dels anys 1970s s'ha manifestat en la creixent internacionalització de les empreses de les societats avançades i sovint en la implantació dels processos de producció d'aquestes empreses a països de l'anomenat Tercer Món. Aquest doble procés de mobilitat de persones dels països en desenvolupament a països més desenvolupats i la internacionalització de les empreses ha provocat transformacions degudes a les interrelacions entre persones de diferents cultures a les estructures socials, econòmiques, polítiques i demogràfiques, tant als països d'origen com de destí dels fluxos.    

Requisits previs

En principi cap.

Objectius

Els estudiants tindran una millor comprensió de la relació entre persones de diferents cultures especialment pel que fa als processos de mobilitat internacional facilitats per la globalització a partir de les migracions internacionals i de la internacionalització i deslocalització de les empreses. Objectiu també és de expandir els coneixement de l´estudiant sobre altres cultures i de comprendre-les millor.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • E01 - Coneixement i habilitat per donar una visió cultural/humanística a d'altres ciències o als seus mètodes
  • E03 - Capacitat per comprendre i fer servir adequadament conceptes clau en cultura
  • E04 - Capacitat per reconèixer i interpretar manifestacions culturals
  • E05 - Capacitat per avaluar determinats aspectes socials vinculats a la diversitat cultural
  • E07 - Coneixement dels temes i problemes del debat cultural actual, i consciència del fet que estan en constínua construcció
  • E09 - Conèixer els límits i les vies de la comunicació intercultural
  • E12 - Coneixement i interpretació d'imaginaris, llenguatges icònics, simbòlics i de representació
  • E15 - Capacitat per identificar i valorar els elements que formen el patrimoni cultural
  • E19 - Capacitat de localitzar, observar i interpretar espais, territoris i paisatges, reals o representats i orientar-s'hi
  • E20 - Reflexionar sobre la interacció home-medi i l'organització del territori resultant
  • E29 - Habilitats de mediació en conflictes amb intervenció del factor intercultural
  • E30 - Capacitat per definir temes de recerca cultural que puguin contribuir a la innovació i la millora de la societat
  • E31 - Transferència de coneixement i bones pràctiques en altres sectors.
  • E40 - Capacitat de cooperació, motivació i lideratge en equips multiculturals (entesa, per exemple, com la capacitat de crear i aprofitar sinergies)
  • G08 - Capacitat d'investigació
  • G11 - Capacitat per treballar en un context internacional

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Els estudiants:

- comprendran la importància de la globalització en l'augment dels fluxes migratoris, tant pel que fa a la multiplicitat dels seus orígens com per les seves dimensions

- reflexionaran sobre les interrelacions entre problemes demogràfics i les migracions

- veuran les diferències d'incorporació dels immigrants en societats d'acollida diferents

- coneixeran com es desenvolupen les diferents respostes d'integració física a les ciutats per part dels immigrants i minories ètniques

- coneixeran diferents cultures i punts de vista sobre la globalització i conceptes com multiculturalisme, identitat, nacionalitat, etc.

-Tindran una visió més àmplia del món i les cultures que hi existeixen

Continguts

L´assignatura serà una barreja de classes teòriques i classes pràctiques. El semestre serà dividit entre els dos professors. La part del professor Daniel Ferrés serà de caire econòmic i les classes donades per la professora Gloria Habes tindran un enfocament pràctic.

 

Temes a treballar amb el professor Ferrés:

 

-          Conceptes Econòmics

 

-          Globalització, economia i societat

 

Temes pràctics a treballar amb la professora Habes:

 

- Què és globalització

- "The Other". Is intercultural dialogue possible?

- Identitat i tercera cultura

- Art contemporani xinès fora de la Xina

- El cas dels EEUU

- Xerrada amb la Casa Asia de Barcelona

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

La participació de l'estudiant a les activitats presencials és clau en el desenvolupament de l'assignatura. La participació en anglès serà valorada positivament i significarà una puja en la nota final de l’assignatura.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L´avaluació serà repartida de la següent manera: 

50% de la nota final correspon a la nota final de la part del prof. Ferrés

 

50% de la nota final correspon a la nota final de la part de la prof. Habes

 

 

 

La calculació de la nota final de cada professors serà explicada amb més detall durant la primera classe.

Bibliografia i recursos

BANÚS, Enrique (2010). "Education to Intercultural Dialogue". A: Pace diritti umani. Special Issue: Intercultural Dialogue, Human Rights and Multi-Level Governance.       

BELTRÁN, ANTOLÍN, Joaquín (2009). "La inmigración china en Cataluña". En Visions de la Xina: cultura multimil·lenària. Lleida: Institut d'Estudis Ilerdencs. A http://www.fti.uab.es/interasia/documents/Beltran-La%20Inmigraci%F3n%20China%20en%20Catalu%F1a.pdf

BEKEMANS, Leónce et al., eds. (2007). Intercultural Dialogue and Citizenship, Venezia: Marsilio.      

BURUMA, Ian (2006). Murder in Amsterdam. The Penguin Press, New York.

CASTLES, Stephen i MILLER, Mark J. (2009). The Age of Migration. International Population Movements in the Modern World. Palgrave Macmillan, 4a edició. Capítols 1, 8, 9, 10, 11 i 12.

EUROPEAN COMMISSION (ed.). Intercultural Dialogue for Greater Europe: The European Union and the Balkans.

FRIEDMAN, T. 2006. La Tierra es Plana. Ed. Martínez Roca, Barcelona

EUROPEAN COMMISSION (2003). Intercultural dialogue/Dialogue interculturel. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities.

Golden, Sean. Orientalisms in East-Asia - A theoretical model. For the full article see: http://ddd.uab.cat/pub/intasipap/20131747n12p1.pdf

HUNTINGTON, Samuel P. (1993 i 1996). El choque de civilizaciones (article de 1993 i llbre de 1996).  

PASTOR, Alfredo (2009). La Ciencia Humilde. Ed. Crítica, Barcelona. Capítols 1, 2, 4 i 10.

MERINO SANCHO, Jesús Ángel (2008). LA INMIGRACIÓN CHINA EN ESPAÑA: ¿QUÉ IMAGEN?. Observatorio de la Economía y de la Sociedad china. http://www.eumed.net/rev/china/06/jams.htmTORNER, Carles (1995). El principi acollida, sobre el diàleg intercultural. Barcelona: Editorial Empúries.

PARLAMENT EUROPEU. Decisión núm. 1983/2006/CE de 18 de desembre de 2006 sobre l'Any Europeu del Diàleg Intercultural (2008). A: Diari Oficial n° L 412 de 30/12/2006 p. 0044 – 0050.

SAID, Edward. “The Clash of Ignorance”, The Nation, 22 October 2001. 

SAID, Edward. "Reflections on Exile". For the full article see:http://www.dobrasvisuais.com.br/wp-content/uploads/2011/11/Reflections-on-Exile.pdf

SANMARTÍ, Cristina (2001). "Multiculturalitat. Una visió a través de l'alimentació". Sabadell Qualitat Alimentària, col·lecció Papers per a Debat, volum 3, Fundit i Institut Ramon Llull.

SARMENTO, Clara, ed. (2010): From Here to Diversity. Globalization and Intercultural Dialogues. Cambridge Scholars Publishing.      

SEN, Amartya (2006). Identity and Violence: The illusion of destiny. New York: W&W Norton.      

SEN, A. (2000). “Desarrollo y libertad”. Planeta.

STIGLITZ, J.E. (2002.). “Globalization and its discontents”. W.W. Norton & Co.

 

DVDs:

 

Tema 4: vídeos curts al canal You Tube de IOM: http://www.youtube.com/user/iommigration/featured?feature=context"Wetback" (Bbilioteca UIC)

Videos del "2009 Human Development Report" sobre migracions internacionals:
http://hdr.undp.org/en/reports/global/hdr2009/videos/

"Mezquita, no" (biblioteca UIC)

"Arranged"

Material didàctic

      Materials
             ccaenglishversion.ppt 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00