Assignatura

Recerca Bibliogràfica (TRANSV REC)

  • codi 11500
  • curs 1
  • període Anual
  • tipus OB
  • credits 1

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català

Professorat

Responsable

Dra. Lissethe PEÑATE - lissethe@uic.es

Horari d'atenció

 

 

L'estudiant ha de contactar per correu electrònic per concretar cita.

Sr. Antoni Parada Martínez aparada@uic.es





Presentació

  •  La identificació d'un tema rellevant , la recerca , la gestió i l'escriptura d'un manuscrit final també són factors clau per l'èxit d'un projecte d'investigació.
  • Els llibres de text , revistes científiques , bases de dades bibliogràfiques , directori , motors de cerca i altres múltiples fonts d' informació ofereixen una gran varietat de possibilitats per a documentar la fase inicial d'un projecte d'investigació.
  • Aquest tema té com a objectiu obtenir coneixement sobre tècniques i recursos d'informació que porten l'usuari a obtenir resultats rellevants i eficients. 

Requisits previs

No es requereixen

Objectius

  • Adquirir habilitats de recerca i de gestió per a la selecció de la informació científica més rellevant en múltiples fonts d'informació.
  • Saber triar quina informació de fonts seran més útils d'acord amb les necessitats d'informació.
  • Dissenyar i executar estratègies de recerca complexes i avançades en diferents fonts d'informació
  • Gestionar la bibliografia seleccionada de forma automatitzada a través de recursos de gestió bibliogràfica.
  • Introduir als estudiants a alguns dels indicadors bibliomètrics bàsics Implementar estratègies automatitzades d'informació selectiva.
  • Transferir les tècniques i coneixements adquirits en el desenvolupament del projecte final de l'assignatura. 

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

CB10 - Adquirir habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant de manera autodirigida i autònoma.

CB7 - Aplicar els coneixements adquirits, i desenvolupar la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relatius al seu camp d'estudi.

CB8 - Integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis basats en l'evidència científica, a partir d'una informació que, tot i que pot ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.

CE3 - Saber aplicar les eines bioinformàtiques més utilitzades en la investigació bàsica.

CG1 - Habilitat per integrar els nous coneixements adquirits mitjançant la investigació i l'estudi, i fer front a la complexitat.

CG2 - Capacitat crítica d'anàlisi i discussió dels resultats experimentals, així com d'emetre'n les conclusions corresponents.

CT1 - Capacitat d'integració en un equip de treball establert, multidisciplinar i multicultural.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  •  Elaborar preguntes de recerca apropiades
  •  Utilitzar les principals fonts d'informació bibliogràfiques per accedir al coneixement científic
  •  Aprendre a recuperar la informació científica de manera eficient.

 

Continguts

AGENDA:  Dimecres de 08.00 a 10.00 hores. 

Dies:  17 i 24 octubre, 7 i 14 novembre 2018

Tema 1 Bases de dades de Ciències de la Salut i motors de cerca

1.1 Google (cerca avançada)
1.2 Google Academic
1.3 PubMed / MEDLINE
1.4 Web of Science

Tema 2 Indicadors bibliomètrics: el factor d'impacte de les revistes científiques indexades

Tema 3 Obtenció de documents. Recursos de la biblioteca digital de la UIC

Tema 4 Els gestors de referències bibliogràfiques: Refworks o Mendeley

Tema 5 Recomanacions Vancouver per publicació de manuscrits.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Metodologia docente: CM, MC

Actividades formatives: CT (0.5 ECTS), SEM (0.5 ECTS)

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

EC (Avaluació continuada): 25%
RC (Resolució de casos): 25%
PFE (Prova final escrita): 50%

 

Objective of the final exam:

The objective of this exercise will consist on searching bibliographic references on the "research topic you are working on" for this Master course in the Pubmed/Medline health bibliographic database (www.pubmed.gov).

How to proceed:

1.- Begin by writing a brief abstract (three or four paragraphs) describing the topic you are studying and point out which is the research question you are trying to answer.

2.- Which concepts (key terms or keywords) do you choose to build your search? 

3.- How are you going to combine the selected terms with the Boolean operators (AND, OR, NOT)? 

4.- Which items of the LIMITS can be useful for you to refine your search? 

5.- Select from 10 to 15 of the most relevant references retrieved in Pubmed databases and transfer them into your exam in Vancouver format.

How to deliver your exam: Go into the Moodle platform, enter into the Subject space of "Bibliographic Research" and go to the "Final EXAM" Label or though the route:  Home > Courses > 2018/2019 > Anual > 11523-2018-ANNUAL > General > Final EXAM where you will be allow to post your exam.

Final deadline: December 20, 2018

If you have any doubt or question, do not hesitate to contact me at: aparada@uic.es

Bibliografia i recursos

• Gutiérrez-Ibarluzea I, Parada Martínez A. Adquisición de Competencias para la búsqueda, recuperación y gestión de Información en Biomedicina [materiales docentes curso en línea]. Zaragoza: Instituto Aragonés de Ciencias de la Salud: 2011 www.ics-aragon.com/cursos/iacs/107/adquisicion-competencias.pdf

• Pubmed video tutorials www.nlm.nih.gov/bsd/disted/pubmed.html

• Web of Science video tutorials http://wokinfo.com/training_support/training/web-of-knowledge/

• Refwork tutorial https://www.refworks.com/tutorial/

• Appendix 2: Example search strategy to identify studies from electronic databases. In: CRD Center for Reviews and Dissemination. Systematic Reviews: CRD's guidance for undertaking systematic reviews in health care. York (United Kingdom): CRD; 2009. www.york.ac.uk/inst/crd/index_guidance.htm

• Identifying the evidence: literature searching and evidence submission (chapter 5) . In: NICE The guidelines manual. November 2012. London (United Kingdom): National Institute for Health and Clinical Excellence (NICE). www.nice.org.uk/article/pmg6/chapter/5-identifying-the-evidence-literature-searching-and-evidence-submission


Most relevant information sources

Health bibliographic databases

• PubMED/MEDLINE www.pubmed.org
• ISI Web of Knowledge (access through the university campus)
• Biblioteca Cochrane www.bibliotecacochrane.com
• Google Scholar http://scholar.google.es

Health bibliographic databases on biomedical literature in Spanish

• Índice Bibliográfico Español en Ciencias de la Salud (IBECS) http://ibecs.isciii.es
• MEDES. Medicina en Español https://medes.com
• Google Scholar http://scholar.google.es/
• LILACS (Database of Health Latinamerican journals) www.bireme.br
• SCIELO Scientific Electronic Library Online www.scielo.org

Bibliographic management software

• Refworks www.refworks.com
• Endnote www.endnote.com
• Mendeley www.mendeley.com
• Zotero www.zotero.com

Vancouver rules. How to cite bibliographic references https://www.nlm.nih.gov/bsd/uniform_requirements.html

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00