Sociologia
Llengua d'impartició principal: castellà
Responsable
Dr. Felipe ALONSO - falonso@uic.es
Horari d'atenció
L'alumne haurà de concretar una cita prèviament amb el professor per correu electrònic:
Prof. Dr. Felipe Alonso-Marcos: falonso@uic.es
L'assignatura de Sociologia pretén dotar a l'alumne d'un coneixement global de la societat actual i emfatitzar la importància de la comunicació en els processos de formació de la cultura.
L'objectiu de la Sociologia (comprendre la societat) resulta fonamental en la planificació i elaboració dels productes comunicatius. Per això, es pretén presentar la realitat dels estudis sociològics com una font d'informació fonamental i oferir les principals claus per a la comprensió del context social actual.
Així mateix, comprendre la societat suposa ser conscient que l'ordre establert que la caracteritza ha estat construït socialment, i que la seva composició dependrà en gran mesura dels agents que participin en l'elaboració dels patrons culturals. L'assignatura pretén fer conscient al futur professional de la comunicació del seu paper en l'establiment dels elements que componen l'univers simbòlic de les societats.
No s'estableixen requisits previs
Coneixements
- Conèixer la realitat de la ciència sociològica i els principals paradigmes teòrics.
- Comprendre el paper de la comunicació en el procés de formació de la cultura i de la societat.
- Conèixer el context social de l'era postmoderna per a una òptima elaboració dels productes comunicatius.
- Comprendre la realitat com un producte social fortament marcat per les dinàmiques del poder.
Habilitats i actituds
- Utilitzar l'argumentació, la crítica i la creativitat en l'elaboració de discursos.
- Desenvolupar una actitud de respecte cap a la diversitat d'opinions en els debats.
- Reflexionar sobre la responsabilitat del periodista en la construcció d'un entorn social més just i solidari.
- Reflexionar sobre la possibilitat/necessitat del canvi social i els espais que permeten les dinàmiques del poder per dur-los a terme.
- Identificació de les principals tendències socials actuals en les productes comunicatius.
- Distinció dels elements de formació cultural i de socialització en les creacions dels mitjans de comunicació.
- Distinció de les diferents possibilitats d'influència social dels elements comunicatius utilitzats en els treballs realitzats.
- Conèixer les eines de recerca sociològica per al seu ús en Comunicació.
*Classe Magistral. En les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments de cara a la resta d'estudiants.
*Coaching. Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats.
*Focused Praxis. Lliurament periòdic d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a les circumstàncies.
*Seminari. Aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat en alguns casos, socialment debatudes, mitjançant treball actiu en grups reduïts.
PRIMERA CONVOCATÒRIA
1. Pràctiques: 60%
2. Examen final: 40%
* La normativa ortográfica de la Facultad se aplicará a todos los exámenes y trabajos.
** El plagio o copia en cualquier actividad evaluable supondrá el suspenso automático en esa actividad.
SEGONA CONVOCATÒRIA
1. Examen Final: 100%
* La normativa ortográfica de la Facultad se aplicará a todos los exámenes y trabajos.
** El plagio o copia en cualquier actividad evaluable supondrá el suspenso automático en esa actividad.
Althusser, L. (2015). Sobre la reproducción. Madrid: Akal.
Bauman, Z. (2007). Tiempos líquidos. Vivir en una época de incertidumbre. Barcelona: Tusquets.
Baudrillard, J. (2008). Cultura y Simulacro. Barcelona: Kairós.
Beck, U. (2009). La sociedad del riesgo global. Madrid: Siglo XXI.
Becker, H. (2009). Outsiders: Hacia una sociología de la desviación. Madrid: Siglo XXI.
Berger, P. L., y Luckmann, T. (2003). La construcción social de la realidad. Buenos Aires. Amorrortu.
Blumer, H. (1982). El Interaccionismo simbólico, perspectiva y método. Barcelona: Hora D.L.
Durkheim, E, (1982). La División del trabajo social. Madrid: Akal.
Foucault, M. (2009). Vigilar y castigar. Madrid: Siglo XXI.
Guattari, F. y Rolnik, S. (2006). Micropolítica. Cartografías del deseo. Madrid: Traficantes de sueños.
Hardt, M. y Negri, T. (2005). Imperio. Barcelona: Paidós.
Illouz, E. (2007). Intimidades congeladas. Las emociones en el capitalismo. Madrid: Katz.
Lipovetsky, G. (2010). La era del vacío. Barcelona: Anagrama.
Moscovici, S. (1996). Psicología de las minorías activas. Madrid: Morata.
Noelle-Neumann, E. (1995). La espiral del silencio. Opinión pública: nuestra piel social. Barcelona: Paidós
Ritzer, G. (1993). Teoría sociológica contemporánea. México: McGrawn Hill.
Stavrakakis, Y. (2007). Lacan y lo político. Buenos Aires: Prometeo Libros.
Weber, M. (2016). La ética protestante y el espíritu del capitalismo. Madrid: Alianza Editorial